Motor stukgelopen

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Motor stukgelopen

  • Maker
    Discussie
  • ik heb hier ‘n lastig probleem.

    Heb onlangs ‘n porsche carrera gekocht (3.6) .

    Nu heeft m’n garagehouder me opgebeld gehad dat er te weinig olie in zou zitten. En dat heeft hij dan bijgevuld. NU blijk blijktbaar dat hij met niet lopende motor gepeild had. En dus volgegoten had tot het meetbaar was op de meetstok (3 liter ongeveer)

    Nu met naar huis te rijden heb ik een kleine 15km wel even doorgereden gehad, ff doorgetrokken en daarna ff aan 200 per uur gereden. Wat overeen kwam met ongeveer 5500 toeren dacht ik me te herinneren. Oliedruk en dergelijke was allemaal normaal.

    Nu kreeg ik net voor de afslag de melding dat de oliedruk te laag was, en heb onmiddelijk de motor afgegooid…. Uiteraard was het kwaad al geschied. bekeek de motorolie en één en al witte smurrie in de oliestop (koelvloeistof bij het water). En bij het starten van de motor uiteraard helaas ‘n zwaar takkend geluid….

    Wat ik me nu afvraag, is dit doordat er in mijn ogen teveel olie heeft ingezeten, of was hier eerder al iets aan de hand ? Want water bij de olie…. dat moet natuurlijk ergens van komen. Gaat dit om ‘n gescheurde cillinderwand of weet ik veel wat ?

    Alvast vriendelijk bedankt.

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 94)
    • 1,5l/1000km normaal??? :wtf:

      Man met een 996 tegen de pompbediende:

      “Doe hem maar vol olie en kijk ook eens naar de naft.” :happy: :happy:

        [quote=”WES-RS” post=189876]1,5l olieverbruik/1000km!? 😯

        Nulletje vergeten? :lol:[/quote]
        1,5 liter staat in mijn gebruikershandleiding. Zelf verbruik ik minder.
        Alles hangt af van de rijstijl denk ik…

        ken

          Ff alles eens gelezen is natuurlijk kl*te
          Hopelijk kan het allemaal snel opgelost worden!!!
          Tbc

            1,5l olieverbruik/1000km!? 😯

            Nulletje vergeten? 😆

              Ik kan me niet voorstellen dat ik met 3 liter olie te weinig zou rijden.
              Op je dashboard zie je een peiling met blokjes. Ik dacht dat één blokje 25cl voorstelt. Zou dus kunnen dat totale blok 1,25l voorstelt, maar zeker geen 3 liter.
              Van zodra dat peil te laag gaat, verschijnt er een melding dat je olie moet checken.
              Een verbruik van 1,5l olie per 1000 km is normaal.

                Die verkoper klinkt niet kosher … cq … maakt zich er wel heel gemakkelijk van af. Die geeft er blijk van zelf geen idee te hebben van z’n Elf. Weer wat geleerd. Geen Elf kopen van mensen die geen weet hebben van hoe je met die bolides om hoort te gaan …

                  het één leidt tot het ander … als er 3L olie te weinig in een 996 zit, dan MOET er een olielampje op het dashbord gebrand hebben!! wanneer je nu het contact aanzet, brandt dan de hele reeks dashlampjes incl dat rode van de motorolie?
                  zo niet, raadpleeg een advocaat en haal er desnoods een deurwaarder bij om vast te stellen of het lampje stuk is of mss zelfs verwijderd (en laat dan meteen ook je OBD fouten uitprinten).
                  ik eet geen vonnissen als ontbijt maar als dit allemaal zo zou zijn, heb je dan al niet heel wat bewijs in handen voor “bedrieglijk opzet met voorkennis lastens de verkoper”?

                    :first: :first: :drink:

                      Op minder dan een uur werd het correcte antwoord gegeven, nog eens gebackupped een uur later :salut:
                      Wij kunnen er niet aan doen dat Porsche met elk model een ander principe van oliepeiling heeft hé?! 😉 :drink:
                      Kun je je voorstellen wat dat gaf in ’72 toen ze dit lumineus idee hadden:

                      Nee, de hele voorafgaande discussie is het resultaat van wat je “de mensen hoort zeggen”, en als je als newbie iemand hoort praten met een 964 en die is aan het vertellen dat je bij een Porsche de olie moet peilen met draaiende motor (waarbij hij *zijn* Porsche bedoelt), dan wordt dat makkelijk doorgetrokken naar *alle* Porsches :geek:

                      En in onze serie
                      aAV1gZg_460s.jpg

                      Dit is een peil:

                      Dit is een pijl:

                      Kwestie van als iemand zoekt op “oliepeil” dat hij 100% van de replies vindt, en niet 50% :drink:

                        Ik ken weinig van waterkokers maar blijkbaar is er hier toch wel wat fout gegaan.
                        3 Liter olie is toch niet niks , ik weet niet in hoeverre ze die dingen kunnen uitlezen maar ik hoor dat ze zelfs gemaakte toerentallen enz. kunnen terug vinden dan zou ik het nogal raar vinden dat ze geen 3 liter te weinig olie opmerken :think:

                        Frappant om te zien hoe een half autoforum blijkbaar moeilijkheden heeft met zijn oliepijl te controleren 🙄
                        Als we onszelf willen zien als voorstaanders van een hoogstaand merk dat zijn sporen in de autosport heeft verdiend ,als personen die het pure rij genot in een PORSCHE weten te vinden en prefereren boven andere merken.
                        Dan zou je veronderstellen dat men toch op zijn minst zijn eigen oliepijlstok weet te vinden.

                          ‘Te weinig’ olie heeft blijkbaar geen problemen opgeleverd, niet bij de vorige eigenaar, niet tijdens de proefrit(ten) en niet op weg naar je ‘garagist’, maar toen jij de eigenaar bent geworden ná het bijvullen wel. 1+1=2…

                            hoelang er te weinig olie inzat is voor mij denk ik helaas niet na te gaan. Zoiets moet toch al enkele 1.000km zijn eer er zoveel te weinig in zou zitten

                            Aan mijn garagehouder twijfel ik niet, stelt zelf motoren samen, heeft eigen raceteam waarin ie elk jaar kampioen is. Héél bekwaam man. Hem treft geen schuld, dit is nu wel duidelijk.

                            10km heb ik bijna continu in de fille gestaan en meer dan ‘n half uur over gedaan. Dan is je olietemp zeker goed
                            Hoe langer hoe zekerder je kan zijn uiteraard. Maar heb altijd olietemperatuursensors in m’n wagens geplaatst. En heb thans de ervaring dat na ongeveer ‘n 6km de olietemp al rond de 90° ligt. Standaard doe ik gewoon 10km voor zeker te zijn.
                            Het gebruik van ‘n sportwagen is me niet onbekend 😉 reeds vele gehad 🙂

                            ik heb de vorige eigenaar hiermee geconfronteerd. Hij zegt nu dat ze bij ze bij porsche bij het laatste onderhoud dit maar hadden moeten zien. Hier gaat nu ‘n expertise op komen (alleen ben ik vrij zeker dat het niet aan Porsche zelf ligt, en dat zij zeker geen fout hierin treffen)

                            Het gaat helaas ‘n lange weg worden…. en vooral ‘n duur grapje.

                              En hoelang zat er al te weinig olie in…

                                Hoezo? Als er nu drie liter te weinig in zat zal je dat moeten bijvullen.

                                En auto die je pas gekocht hebt waar 3 liter olie te weinig in zit, je kan je dan toch gaan afvragen hoelang zit de olie er al in??
                                Dan ben ik van principe, alles eraf en nieuwe olie met filter erop :popcorn:

                                  Hoezo? Als er nu drie liter te weinig in zat zal je dat moeten bijvullen.

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 94)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.