Motor stukgelopen

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Motor stukgelopen

  • Maker
    Discussie

  • Black Dragon
    Deelnemer

      ik heb hier ‘n lastig probleem.

      Heb onlangs ‘n porsche carrera gekocht (3.6) .

      Nu heeft m’n garagehouder me opgebeld gehad dat er te weinig olie in zou zitten. En dat heeft hij dan bijgevuld. NU blijk blijktbaar dat hij met niet lopende motor gepeild had. En dus volgegoten had tot het meetbaar was op de meetstok (3 liter ongeveer)

      Nu met naar huis te rijden heb ik een kleine 15km wel even doorgereden gehad, ff doorgetrokken en daarna ff aan 200 per uur gereden. Wat overeen kwam met ongeveer 5500 toeren dacht ik me te herinneren. Oliedruk en dergelijke was allemaal normaal.

      Nu kreeg ik net voor de afslag de melding dat de oliedruk te laag was, en heb onmiddelijk de motor afgegooid…. Uiteraard was het kwaad al geschied. bekeek de motorolie en één en al witte smurrie in de oliestop (koelvloeistof bij het water). En bij het starten van de motor uiteraard helaas ‘n zwaar takkend geluid….

      Wat ik me nu afvraag, is dit doordat er in mijn ogen teveel olie heeft ingezeten, of was hier eerder al iets aan de hand ? Want water bij de olie…. dat moet natuurlijk ergens van komen. Gaat dit om ‘n gescheurde cillinderwand of weet ik veel wat ?

      Alvast vriendelijk bedankt.

    15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 94)
      • Als je 3 liter olie gaat bijvullen, ben je volgens mij niet goed bezig. :think: :think:

          Wat weten we over de ‘garagist’? Het lijkt me dat dit wel eens het knelpunt kan zijn

            Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar mijn Elf en heb ook nog een sportieve waterkoker van een ander merk, daar wordt pas op z’n vroegst met het gas gespeeld na de 25 kilometer, en dat is dan nog in de zomer.

            10 kilometer is niks. Dus wat dat betreft bij de volgende (of herstelde) iets rustiger beginnen, dan gaan ze langer mee.

            Maaruh, ben je niet gewoon tegen het inmiddels klassieke ‘beruchte’ 996 plof probleem aangelopen?

            Anywayz, sterkte met het herstel. Ben wel van mening dat je waarschijnlijk geen toppertje hebt gekocht … :what:

            Wim

              [quote=”youyou” post=189670] maar als je zegt dat er geen olie in zat…pijnlijk als ik dit lees.[/quote]

              Wilde ik ook net op reageren, dus kan al van ritten zijn die voor het bijvullen van de olie plaats vond.
              Is niet gezond met te weinig olie rijden. 🙁

                [quote=”bzguy” post=189625]Heb even rondgezocht op internet, en het geratel kan blijkbaar vanalles zijn, gaande van stukken in je katalysator, lagers (IMS of dergelijke) of kettingspanners.[/quote]Mwa mayo en geratel = plof.

                  dit is werk voor specialisten, ik hoop juist voor je dat het enkel de ketting is die een tand is versprongen of zo maar als je zegt dat er geen olie in zat…pijnlijk als ik dit lees.

                  PB

                    [quote=”jacques911″ post=189613]Vraagje je rijd met een koude motor 15 km ver.
                    Ondertussen goed optrekken en 200 km/uur .
                    Vraag je er zelf niet achter om je motor te verkloten.
                    [/quote]

                    Er staat dat hij 15km heeft doorgereden, niet dat hij “maar” een ritje van 15km heeft gemaakt. 😉

                      weet uiteraard ook wel dat olietemperatuur niet hetzelfde is aan watertemp. Ik heb eerste kwartier (circa 10km) gewoon gereden tot 3.000 toeren (zoals ik altijd bij m’n sportwagens doe) weet heus wel hoe ik met ‘n wagen moet omgaan.
                      Zoals ik aangaf heb ik 15km doorgereden, het totale traject was ongeveer een 35km.

                      Daarom kan ik ook vertellen dat het geluid niet te wijten is aan katalysator of dergelijke. Is wel degelijk drijfstang of krukaslager. Hier is geen twijfel over. katalysator is pas vernieuwd zelfs.
                      Heb int verleden vaak “stukgelopen” motoren horen draaien en het geluid van zoiets is opmerkelijk anders en herkenbaar ten opzichte van wat geratel in je blok 🙂

                      De wagen heeft wel degelijk ‘n peilstok, of er verschillen zijn in bepaalde 3.6 varianten weet ik niet. maar deze heeft dus wel ‘n peilstok.

                      3 liter bijvullen was tot de olie meetbaar werd zoals ik al aangaf. Niet van het min peil tot het max peil. Eerst was de olie niet te meten via de peilstok.

                        Heb even rondgezocht op internet, en het geratel kan blijkbaar vanalles zijn, gaande van stukken in je katalysator, lagers (IMS of dergelijke) of kettingspanners.

                        PB

                          euh net als het instapmodelke van P. dan en dat voor een 4S? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

                            Dat is waarschijnlijk omdat uwen Turbo nog dat oud voorbijgestreefd Mezger-blok gebruikt :sarcastisch :mrgreen:
                            Oliepeiling bij mijn 4S zag er compleet anders uit en gebeurde alleen als hij (lang genoeg) stilgestaan had :salut:

                            PB

                              [quote=”Hellraiser” post=189610]Ja maar jij hebt dan ook een turbo :)[/quote]

                              Hij voldoet aan alle criteria die er gesteld werd. Waterkoker, 3.6 en 996. 😉

                              Net even wat foto’s genomen van mijn procedure:

                                heren 996 rijders, mss allen eerst eens je gebruikershandleiding lezen :think:
                                het verschil tussen min en max niveau bedraagt slechts 1,25 liter, dus als de garagist 3L heeft bijgevuld … verdient iemand :what:

                                  [quote=”petglib” post=189612]neen gewone 3.6 C2 996[/quote]

                                  Had het op Patrick 😉

                                    Vraagje je rijd met een koude motor 15 km ver.
                                    Ondertussen goed optrekken en 200 km/uur .
                                    Vraag je er zelf niet achter om je motor te verkloten.
                                    Watertemperatuur is geen olietemperatuur.
                                    Voordat men goed optrekt in toeren ,steeds je motor eerst warm draaien.
                                    Bij een luchtgekoelde kleine 20 km rijden voor mij idem als een watergekoelde

                                  15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 94)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.