Motor stukgelopen

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Motor stukgelopen

  • Maker
    Discussie
  • ik heb hier ‘n lastig probleem.

    Heb onlangs ‘n porsche carrera gekocht (3.6) .

    Nu heeft m’n garagehouder me opgebeld gehad dat er te weinig olie in zou zitten. En dat heeft hij dan bijgevuld. NU blijk blijktbaar dat hij met niet lopende motor gepeild had. En dus volgegoten had tot het meetbaar was op de meetstok (3 liter ongeveer)

    Nu met naar huis te rijden heb ik een kleine 15km wel even doorgereden gehad, ff doorgetrokken en daarna ff aan 200 per uur gereden. Wat overeen kwam met ongeveer 5500 toeren dacht ik me te herinneren. Oliedruk en dergelijke was allemaal normaal.

    Nu kreeg ik net voor de afslag de melding dat de oliedruk te laag was, en heb onmiddelijk de motor afgegooid…. Uiteraard was het kwaad al geschied. bekeek de motorolie en één en al witte smurrie in de oliestop (koelvloeistof bij het water). En bij het starten van de motor uiteraard helaas ‘n zwaar takkend geluid….

    Wat ik me nu afvraag, is dit doordat er in mijn ogen teveel olie heeft ingezeten, of was hier eerder al iets aan de hand ? Want water bij de olie…. dat moet natuurlijk ergens van komen. Gaat dit om ‘n gescheurde cillinderwand of weet ik veel wat ?

    Alvast vriendelijk bedankt.

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 94)
    • neen gewone 3.6 C2 996

        Ja maar jij hebt dan ook een turbo 🙂

          Welke 996 heb jij ? Bij een 3.6 zit er zeker een pijlstok

          PB

            Euh heren, bij mijn 996 waterkoker MOET het met draaiende motor gebeuren!

            Dit kan enkel als de olie warm genoeg is en MET draaiende motor anders weigert het systeem de olie te meten.

            En een peilstok is er simpelweg niet. :mrgreen:

              ikzelf heb er amper 50km mee gereden, dus hangt er ‘n beetje vanaf wat de vorige eigenaar allemaal uitgericht heeft .

              Denk dat ik dit toch ga voortrekken. Aangezien er te weinig olie in zat is dit voor mij voldoende om aan te geven dat de wagen niet onderhouden werd zoals het hoorde. al dan niet bewust. van die witte smurrie heb ik eerder gelezen. Maar had de vulstop uitgeveegd (enkel het bovenste had dit toen ik em kocht) maar na het rijden hangt héél de vulbuis vol met smurrie, en niet enkel een beetje aan de vuldop.

                996 is (dacht ik) de laatste P met een ouderwetse peilstok, vanaf de 997 zit er geen peilstok meer in en MOET je maar vertrouwen op de electronische meting.
                Witte smurrie in de vuldop is eigenlijk normaal bij een 996. De mijne had dat ook, veel over gelezen en het zou blijkbaar komen door het model van vulpijp. De vulpijp loopt ietsje naar beneden (van het motorblok weg) waardoor condensatie ervoor zorgt dat die witte smurrie achterblijft.
                Het hangt ook af van de rijstijl, mijne was een DD die dagelijks een 35km heen, en 35km terug deed, veel file en aanschuiven. Na een ritje Stuttgart was de meeste witte smurrie wel weer weg.

                  Klopt helemaal.
                  Telkens ik de auto start na een periode stilstaan wacht ik tot het oliepeil wordt weergegeven in het display.
                  Peilstok zit inderdaad rechts achteraan in de koffer. Bij de 996 weet ik de peilstok niet zitten.

                  Maar, on topic, hier is precies iets heel ernstigs aan de hand met de motor van t.s.

                    Een ding is zeker, bij een 996 wordt het oliepeil gemeten met stilstaande motor, hetzij via het dashboard display, ofwel met de meetstok. Altijd genoeg tijd tussen laten als de motor gedraaid heeft zodat alle olie terug in het carter kan teruglopen. Zowel te weining maar ook teveel olie in een 996 ( in alle motoeren trouwens) is ten zeerste te vermijden.
                    Nu is de vraag, hoelang heb je met te weining olie in je motor gereden ? Er kan namelijk reeds schade zijn opgetreden tijdens deze phase en dan terug volgieten maakt niet zoveel uit.
                    Ik vrees dat mijn uitleg je niet veel verder zal brengen en ik hoop het beste voor je motor – veel geluk.

                        meningen zijn precies nogal verdeeld 🙂

                        Olielevel geeft in het dashbord aan dat het goed was. Maar aangezien dit electronica gestuurd is vertrouw ik hier nooit op en meet altijd visueel. In dit geval heb ikzelf die kans nog niet gehad.

                        Maar ik denk dat ik hier dus niet echt te maken heb met een fout van teveel olie ? maar toch wel degelijk ‘n probleem wat eerder aan de hand was ?

                          zo is het toch bij mijn boxster, na snelle boodschap moet ik enkele minuten wachten eer hij het level terug aangeeft. Bij een 996 weet ik het eerlijk gezegd niet, heb er nooit mee gereden.
                          Als dit je kan helpen misschien.

                          http://www.revolution-porsche.co.uk/faq/check-oil-level-996/

                          Ive

                            eventjes de motor starten zodat de olie rond gecirculeerd is en dan stil leggen. Dan meten met de pijlstok. Zo deed ik het altijd.
                            Maar om hier even op in te pikken. Hoe kun je het oliepeil van een boxster S 987 meten buiten de display op het dashboard? Nergens een peilstok gevonden.

                              Mush, je was me net voor. Is net hetzelfde systeem als in de 986.
                              Een watergekoelde wagen, en oliepeil meten bij draaiende motor?
                              :think: :bounce:

                                Een 996 meet de olie voor je start. Zie je duidelijk op de display. Als je hem start, daarna weer stillegt en het contact terug opzet dan duurt het tot een uur alvorens hij je het oliepeil meedeelt, en dit omdat het zolang duurt alvorens alle olie terug op haar plaats is.

                                  normaal moet je de motor warm laten worden, contact afzetten en even wachten dat de olie terug in de carterpan is gezakt. Ik denk niet dat je bij een waterkoeler moet checken met draaiende motor. Heb je in je dashboard geen olielevel? Niet dat ik dat 100% vertrouw.
                                  Ik hoop in het diepst van mijn hart dat het oké komt.

                                15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 94)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.