- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door .
-
Discussie
-
29 mei 2015 om 23:57
Terwijl wij wakker liggen van de overgang van flat-6 naar geblazen-4 is een totaal andere ontwikkeling aan de gang.
Solvay, het Belgische chemiebedrijf dat ook actief is in plastic, gaat het voortouw nemen in de ontwikkeling van een automotor die volledig uit kunststof zal gebouwd worden. Dat project ‘Polimotor 2’ zal volgend jaar getest worden door een racewagen. De plastic motor zal minder wegen en bijgevolg ook minder verbruiken en uitstoten.
De huidige standaardmotoren bestaan uit metaal en vormen het zwaarste onderdeel van een wagen. Solvay wil dat gewicht tot zo’n 40 procent reduceren door de motor in plastic te vervaardigen. In totaal zou de motor dan nog zo’n 63 tot 67 kg weegt, dat is 41 kg minder dan de huidige standaardmotoren. Het bedrijf zal voor de viercilinder tien metalen onderdelen vervangen. Onder andere door de waterpomp, de oliepomp en de nokkenastandwielen krijgen een plastic variant.
De motor moet in 2016 getest worden in een Norma M-20 conceptauto. Die zal in de VS deelnemen aan een race op het circuit van Lime Rock Park.
“Dit samenwerkingsproject zal uiteindelijk het pad effenen voor innovatieve doorbraken in toekomstige commerciële auto’s”, klinkt het. Solvay levert nu reeds materialen aan de automobielindustrie. Er wordt steeds vaker op hen beroep gedaan om metalen onderdelen te vervangen.
bron: HLN
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.