Motor valt stil bij tot stilstand komen

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 912 Motor valt stil bij tot stilstand komen

  • Maker
    Discussie
  • Ik heb vandaag mijn eerste ritje met de 912 erop zitten aangezien ik naar de keuring ben geweest. Ik moet toegeven, het was even wennen! Voornamelijk het beperkte zicht is even aanpassen voor mij. Enkel een linkerspiegeltje waar je ook niet al te veel in ziet. Tijdens het rijden ondervond ik wel wat last van stilvallen bij het tot stilstand komen (bijvoorbeeld aan de rode lichten). Ik ga hieronder even een totaalbeeld schetsen om jullie een idee te geven van waar zoal het probleem kan liggen.

    De wagen heeft dus ongeveer een 2-tal maanden stil gestaan. Hij heeft wel een paar keren stationair gedraaid maar er is niet mee gereden. Tijdens die periode stond de benzinemeter al op reserve. Vandaag ben ik dan thuis vertrokken en heb ik een kilometertje verder octaan 95 getankt. Aansluitend ben ik verder gereden en kwam ik hier en daar rode lichten tegen waar ik hinder ondervond van stilvallen. Dit gebeurde telkens wanneer ik bijna volledig stil stond. Mijn eerste indruk was dat het stationair toerental misschien wat laag stond maar anderzijds heeft de wagen voordien thuis wel stationair gedraaid. Het is precies alsof hij het enkel heeft wanneer er vanuit rijdende beweging tot stilstand wordt gekomen. Even dacht ik dat het misschien wel aan mij lag, dat ik er nog mee moet leren rijden. :driver:

    Nog iets wat me ook wel op viel: de remmen. Ik had de indruk dat je er aardig op mag trappen om te remmen. De remtest op de keuring was blijkbaar wel in orde maar ik had gewoon een gevoel van: amai, remt dat niet vlotter uit zichzelf? Je kan het natuurlijk niet vergelijken met hedendaagse wagen maar ik heb hier ook een golfje van ’83 staan en als ik daarmee vergelijk. Al is die vergelijking ook niet echt eerlijk gezien daar een aangepast remsysteem onder staat. Het is vooral de reactietijd van de remmen die ik nogal laat vind. Sowieso doe ik hem eens ergens binnen als ik mijn platen heb maar wat ik ondertussen opsteek, kan maar helpen. Alvast bedankt! 😉

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
    • [quote=”deepee” post=157617]
      tanken zou ik toch ron98 nemen voor zo’n oudje. ikzelf voeg soms nog een loodvervanger toe.
      [/quote]

      Ik had er geen idee van wat het beste is maar na wat googlen heb ik deze info maar gevolgd: http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/PorscheClubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/6574B9A47E11B5AAC12576F80034F505

      Alvast bedankt voor de tips mannen! 😉 Ik ga mijn vraag idd ook eens stellen op een 912 forum.

        [quote=”Robin” post=157607]…De remtest op de keuring was blijkbaar wel in orde maar ik had gewoon een gevoel van: amai, remt dat niet vlotter uit zichzelf? …[/quote]

        voor de technische controle zijn de remmen OK indien de remkracht per as er geen te groot verschil is tussen LI en RE. zegt dus niks over de remkracht op zich. heb je de remolie al vervangen?

        tanken zou ik toch ron98 nemen voor zo’n oudje. ikzelf voeg soms nog een loodvervanger toe.

        en over het stilvallen ga op gespecialiseerde 912 fora nog veel info vinden indien hier niemand de gouden tip kan geven.

          Heb het recent ook aan de hand gehad met mijn golf 3, was de kabel van de bobine naar verdeler die aan vervanging toe was. Heb ook eerst mijn vacuumdarmen vervangen maar het probleem bleef aanwezig, toen bobine vervangen en tevergeefs nog steeds tot ik de kabel heb vervangen en ik kan weer zonder problemen :driver: De auto deed het alleen als motor warm was, bij koude motor had ik er geen last van. Veel geluk met de zoektocht en als hij het weer doet verschijnt er een mooie smile.

            Dat stilvallen weet ik niet direct, dat zou bijvoorbeeld een vacuumlek kunnen zijn (ik weet niet precies welke carburators op zo’n ding zitten). Om dat te testen kan je tijdens het stationair draaien met startvloeistof op diverse plaatsen na de gasklep (op weg naar de cilinder) spuiten, en dan zien of je ergens hoort dat de motor sneller gaat draaien. Dan zuigt hij via dat lek extra lucht aan, dat het mengsel te arm maakt (vooral bij gesloten gasklep problemen dus). Wel best met de startvloeistof niks in brand steken, ik doe dat meestal met zo een rietje op de spuitbus.

            Voor de remmen is het normaal dat dat wat anders/steviger aanvoelt, die zijn namelijk niet bekrachtigd. Dus als uw been zeer doet, bedenk dan, een Mclaren F1 (de straatauto) heeft dat ook niet. Uw golfje is misschien wel bekrachtigd?

          4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.