misschien toch nog één bedenking.
Er is inderdaad al heel wat inkt gevloeid over die beruchte eerste 3.4 996 motoren. Zelfs de laatste RS Magazine heeft het er weer over bij de lezersbrievensectie.
Volgens hun gegevens zouden ongeveer 5% van die eerste blokken het begeven hebben. En dan spreken we van blokken die opeens niets meer doen, vaak door zuigers die vast kwamen te zitten door barsten in de cylinderwanden!!
MAAR, en waarschijnlijk niet geheel onterecht, geven ze wel de bedenking mee dat blokken die een dergelijke constructiefout hadden, en nu wel zowat allemaal uit zijn!! Dat waren blokken die doorgaans die schade al lang voor de 100.000 km opliepen, en de 996’s van die jaartallen hebben nu doorgaans ofwel al meer kilometers (en dus waarschijnlijk een motorblok zonder die problemen), ofwel al een nieuwe motor (destijds vaak onder garantie geplaatst)! Hun advies is dan ook dat overdreven schrik nu misschien niet meer nodig is.
Laten we tevens toegeven dat de prijs van die eerste 969’s, zoals we al dikwijls schreven de laatste tijd, tevens uitzonderlijk laag is (misschien ook door die reputatie!), en dat we ook reeds meerdere keren schreven over de voordelen van kopen bij een handelaar, die garantie biedt!
Dat allemaal in overweging genomen, is de aankoop van een eerste generatie 996 misschien, zeker aan die lage prijzen, niet zo een overdreven risico…