Motorolie 10 W 60 voor Boxster 2.5

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Motorolie 10 W 60 voor Boxster 2.5

• Maker
    Discussie
  • Ik heb net een oliewissel laten doen voor mijn Boxster 2.5
    Blijkt dat de garagist Castrol 10 W 60 heeft gebruikt. Hij is al vele jaren Porsche rijder en hij gebruikt steeds deze olie voor zijn Porsche en ook voor zijn Porsche klanten. Bij mijn weten staat deze olie niet in de lijst van voorgeschreven olieën door Porsche.
    Heeft iemand ervaring met het gebruik van deze olie en is deze toch geschikt voor mijn Boxster?
    Alvast bedankt

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • Ga ervan uit dat iedere viscositeit zal smeren.
      Slechte oliesoorten zijn er niet meer.
      Maar voor ieder type motor hebben ze het beste voorgeschreven.
      Daarin is onderzoek gedaan.
      Je zult best heel veel kilometers kunnen maken met een andere viscositeit.
      Maar voor dagelijks gebruik is de voorgeschreven altijd het beste.

Reserve 10w60? Klinkt als een e39 M5 to me 😛

Enkel olie gebruiken die Porsche voorschrijft .

[quote=”Zonny” post=135680] Had het pas gemerkt dat er 10W 60 in zat toen ik een extra bus had gevonden in de kofferruimte bij thuiskomst..[/quote]Straks is dat van de vorige eigenaar, voor z’n boot :mrgreen: Vraag de garagist wat voor olie hij er heeft in gedaan, dat komt meestal uit het vat…..

Nu, ik heb er nog maar een paar km’s mee gereden sinds de oliewissel. Had het pas gemerkt dat er 10W 60 in zat toen ik een extra bus had gevonden in de kofferruimte bij thuiskomst. Had deze viscositeit niet teruggevonden in het boekje, vandaar mijn lichte ongerustheid en mijn vraag. Merk voorlopig geen verschil in rijden en starten doet ie ook perfect zonder rook. de wagen heeft ook nog maar 39000 km op de teller.

Blijkt dat de garagist Castrol 10 W 60 heeft gebruikt. Hij is al vele jaren Porsche rijder en hij gebruikt steeds deze olie voor zijn Porsche en ook voor zijn Porsche klanten

Dan zal de garagist er toch wel verstand van hebben lijkt mij. Hoe rijdt de auto erop? En met starten?

Dus eigenlijk zou het geen kwaad kunnen om voorlopig nog met deze olie te rijden tot mn volgende beurt. Een GT3 is dan wel ook een heel ander kaliber dan een Boxster natuurlijk hé 😉

In mijn GT3 zit ook de iets dikkere 10W60.
                    Dit op aanraden van mijn garage.
                    Dit helpt goed tegen het ratelen van kettingspanners bij koud start na enkele dagen stilstand.

Bedankt voor de reacties. Ik was ook van dezelfde mening als jullie dus toch maar even teruggaan en andere olie erin laten doen. Lijkt mij idd het veiligste.
                      Thx

10W60 wordt meestal gebruikt voor circuit en rally wagens :driver: :driver: :driver:

De dikte van de motorolie is heel belangrijk vooral bij veel presterende motoren en vooral “platliggende”
                          Olie met een lage viscositeit is dun.
                          Olie met een hoge viscositeit is dik.
                          Het eerste getal voor de letter W : hoe lager het getal hoe dunner olie bij lage temp.
                          Tweede getal na de W: hoe hoger het getal hoe dikker bij hoge temp.
                          In het algemeen kun je dus zeggen dat hoe hoger het getal hoe dikker de olie is.
                          Dikke olie stroomt bij koude temp. veel moeilijker door alle smeerkanalen en dat is nu net iets wat we niet willen.
                          Dus de juiste viscositeit bij vooral Porsche is heel belangrijk.
                          Altijd de voorgeschreven SAE gebruiken.

10W60 is dikkere olie dan 5w40 en zal dus minder rap lekken vertonen ,maar zal koud ook minder rap een smerende werking hebben (omdat ze moeilijker door de olie kanaaltjes kan stromen )Ik zou de voorgeschreven olie enkel gebruiken wil je er lang en veel km mee bollen .

Gewoon de olie gebruiken die Porsche adviseert zo simpel is dat. Meestal geven ze meerdere mogelijkheden van olie op, als die 10w60 ertussen zit geen probleem zou ik zeggen anders zou ik het niet doen. Die ingenieurs hebben niet voor niets zo lang gestudeerd he 😀

Mijn motor ziet enkel en alleen 5W40 fully synthetic van Mobil.
                                De olie die er bij jou inzit is naar mijn mening geen aanrader.

Er is een lange draad 10W60 op het PF NL.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.