Motorolie en boite olie 911 SC 1983

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Motorolie en boite olie 911 SC 1983

  • Maker
    Discussie
  • Hallo iedereen,
    Heb mijn 911 SC van 1983 reeds 3 jaar. Ik rij er heel weinig mee (tijdgebrek). 1X per jaar vervang ik de motorolie en oliefilter. Toen ik hem kochte had de vorige eigenaar de motorolie laten vervangen (full synthetesche olie 5W40). Al bij de eerste rit en tijdens flink afremmen op d motor, kwam er aanzienelijk wat rook uit de uitlaat.
    Ik heb toen, na aanraden van een porsche specialist olie ververst met Duckhams 20W50 .
    Nu blijkt het dat Duckhams niet meer bestaat. Ben dus op zoek naar een alternatief (en misschien nog een betere).
    Ik heb oren spreken over Comma 20W50 (minerale olie) dat blijkbaar veel gebruikt wordt ter vervanging van Duckhams 20W50.
    In Frankrijk raden vele Porsche specialiste Motul 20W60 (synthetische olie). Wat raden jullie aan ?
    Ook wil ikde boite olie vervangen (schakelen is wat stroef). Is een 915 boite. Welke boite olie raden jullie aan ?
    THX alvast voor de goede tips !!!!
    TIM

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • (Nog) geen lekken 🙂

      Zelfs niet aan mijn zelf geinstalleerd olieleidingen 😈

      EDIT: na een aantal keren stevig te zijn gaan scheuren nog steeds geen lekken 😉 (of toch niet meer dat dan ene drupje om de drie weken dat er altijd wel geweest is 😀 )

        Och, een lekje meer of minder 😉

        Ik zal t evalueren. Ik reed voordien rond met Mobil 1 5W50 en dat gaf geen lekken/verbruik (beetje zweten wel).

          Castrol 10W60 kan problemen geven als de motor niet recent gereviseerd is geweest. Lekken en verbruik.

          Voor de oudere 911 pre 993 doe ik voor de klanten Castrol 10W40 Magnatec op de motors, ex turbo.
          Voor de versnellingsbakken Swepco 210.

          😉

            ik gooi die Castrol Edge (0w30) ook in mijn Audi diesel… en klopt… goud zou goedkoper zijn 🙂 )

              Swepco 210 in de boite (erg goed)

              Voor de motor heb ik nu Castrol Edge Sport 10W60 in huis gehaald. (ik zou zeggen vloeibaar goud, maar goud is zo duur niet 🙄 )

                Bedankt ierdereen voor de goede tips !
                Groetjes
                TIM

                Wim

                  Duckhams is over genomen door BP, en is op dit moment nog matig leverbaar.
                  Verder zou ik in je SC half synthetisch olie gebruiken, en dan de 10W50 is ruim voldoende, ik stook zelf altijd Kroon olie.
                  Voor de bak kun je de Swepco gebruiken de 201 of 210, gaat je bakkie als er niks verder aan stuk is of teveel speling heeft lekker van schakelen.

                  Voor de rest is de post van hierboven ook niet onbelangrijk, vul nooit meer bij als 3/4 op de olie peilstok, wel natuurlijk meten met warm gereden en draaiende motor op vlakke ondergrond.

                  Tip, kijk dan ook gelijk of oliemeter goed meegaat tot 3/4, weet je zeker dat die goed aangeeft, en je pas moet bijvullen als hij nog maar een kwart aan geeft.

                    Ik ben bijna zeker dat het fenomeen van de rook uit de uitlaat (vermoedelijk gecombineerd met inhouden van de wagen) een gevolg was van te veel olie in de wagen .
                    Misschien zelf bijgevuld en pijl gecheckt bij stilstand 💡

                  8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.