Motorolie vervangen, ook in de koeler?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 Motorolie vervangen, ook in de koeler?

  • Maker
    Discussie
  • Ok dan, de 964 draait op zo’n 12 liter motorolie. Als je deze gaat vervangen, blijft er circa 2 liter in de oliekoeler voorin je auto staan. Je vervangt dus feitelijk maar maximaal zo’n 10 liter olie ipv de volle 12.

    Heeft iemand hier een ‘normale’ oplossing voor om ook die laatste olie eruit te krijgen? (onderste boven leggen Wim?) :wtf: :popcorn:

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • dat zal niet veel helpen want de openingen voor de leidingen zitten bovenaan de koeler, tenzij je natuurlijk de wagen tot een hoek van 90 graden kan opkrikken :mrgreen:

        Verwonderd mij een beetje dat er 2 l zou achterblijven in de oliekoeler !! heb je al eens gemeten wat er uitkomt na een wissel ??
        En moest er toch zoveel achterblijven is het mischien een alternatief om bij warme motorolie haar vooraan op te krikken , zodat de restolie terug naar het carter kan lopen .

          Dag gaat allemaal prima, zo rijden die auto’s altijd al rond, met een bepaald percentage olie van 20 jaar oud. :mrgreen:

          Maar dat zijn dus van die dingetjes, die heel gewoon of gebruikelijk zijn, waar niet zoveel mensen over nadenken, maar die ik me dan toch even afvraag, is toch raar!! :geek:

            Euh is dat überhaupt een probleem? Ik ga ervan uit dat die ingenieurs van Porsche geen uilen zijn dus zullen ze daar wel rekening mee gehouden hebben zeker en zal het geen problemen opleveren als die blijft zitten. Als je zelf zorgen hierom maakt ververs dan iets vroeger als voorgeschreven, die 2 liter samen met de 10 liter verse zal wel geen probleem zijn denk ik wetende dat de kwaliteit van de olie tegenwoordig vrij hoog is.

              💡

              *Steekt zijn hand voorzichtig op…*

              Kan de resterende olie er niet onder druk uitgeblazen worden…?

                Je kunt flushen overwegen, wel prijzig want je draait dus met nieuwe olie, die eruit en weer nieuwe olie erin.

                Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                Wim

                  [quote=”Mart” post=169618]

                  Heeft iemand hier een ‘normale’ oplossing voor om ook die laatste olie eruit te krijgen? (onderste boven leggen Wim?) :wtf: :popcorn:[/quote]

                  Gaat ook niet lukken dan want dan liggen onderste pijpen boven en loopt de olie er ook niet uit. :mrgreen:

                  Mart, weer een item van Porsche waar niet over nagedacht heeft. 💡
                  Want in feite ververs je elke keer maar 4/5 van de hoeveelheid, dus snap dan ook niet goed waarom ze zulke dure olie voorschrijven als er toch 1/5de oude gebruikte olie in blijft zitten.

                  Ook al zou de koeler kunnen aftappen blijft er nog een dikke liter in de leidingen zitten.

                    Had ik ook al aan liggen denken als die gelakt is…. 😛

                      voor een gewone oliewissel is het een beetje te veel werk om de koeler en de 2 leidingen waar ook nog heel wat olie in zit te verwijderen

                      als je met de rechterflank tegen een auto of een muurtje knalt loopt de boel wel helemaal leeg weet ik uit ervaring :mrgreen:

                        Een dop op? :mrgreen:

                        Gaat je er bij jullie wel zomaar 12 lt in dan? :coolness:

                          Zit er op die koeler van u dan geen grote dop in om olie af te laten :mrgreen:
                          Anders een nieuwe koeler plaatsen he 😛

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.