Motorolie vs. versnellingsbakolie

Home Forum Zeverhoekje Motorolie vs. versnellingsbakolie

• Maker
    Discussie
  • Nu ik de nieuwe *porsche gekocht heb en mijn tijdelijke oude bakje te koop heb gezet zie ik dat er wat olie lekt. Ik zie op mijn keuringsformulier van vorig jaar trouwens dat er zweten transmissieolie op staat, had ik zelfs nooit opgemerkt…

Nu vraag ik mij af of je aan de druppeltjes op de grond kunt zien of het nu al dan niet motorolie of versnellingsbakolie is.

Ik heb al gelezen dat de versnellingsbakolie vaak rood is (maar dan ook weer meestal niet :)) maar bij ouder worden de kleur ook weggaat. Is er iets anders waaraan ik een verschil kan zien of voelen?

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
    • Super idee van dat vergelijken met wat op de peilstok zit!!!

+1

Je motorolie zal eerder donker van kleur zijn, of je moest juist een onderhoud gedaan hebben. Versnellingsbakolie ruikt inderdaad nogal sterk, en zal meer zijn (gele) kleur houden. Rode versnellingsbakolie zal bij mijn weten enkel gebruikt worden voor automatische bakken. Even je peilstok eruit en je kan vergelijken…

Versnellingsbakolie heeft een typische geur, een nogal penetrante geur, zelfs nadat je je handen gewassen hebt dan ruik je het soms nog een beetje.

Tnx maar ik ben toch benieuwd of iemand mij kan vertellen of je het verschil in de olie kan zien…

Wim

Even eronder gaan, en je ziet wat er nat staat. :mrgreen:

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.