- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 22 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door .
-
Discussie
-
18 januari 2016 om 22:51
Hey forummers,
Ik heb een tijdje geleden eindelijk de oplossing gevonden van een motorprobleem waar ik al een jaar of 2 achter het zoeken was. De oplossing had ik vorig najaar al gevonden maar ik had nog geen post op dit forum gezet over de oplossing en omdat het toch niet zo voor de hand lag is dit misschien wel nuttig voor andere mensen die dit ook zouden kunnen voor krijgen.
Het begon nadat ik mijn 993 een halfjaartje had na een winter waar ik er bijna niet mee gereden had. Eerste start van de dag geen probleem, wagen reed vlot. Gestopt waar ik moest zijn en na een halfuurtje weer vertrokken. Minuutje gereden en de motor begon ineens te sputteren, in te houden en kortom heel slecht te rijden. Duurde klein minuutje en daarna terug vlekkeloos. Vond ik heel vreemd maar omdat hij terug reed dacht ik aan een vuiltje in de benzine ofzo.
Daarna kwam dit fenomeen af en toe terug en bijna altijd een minuutje ofzo na warme start.
Hier en daar eens rond gehoord en waarschijnlijk vervuilde benzine of benzinefilter.Wagen voor klein onderhoud binnen gedaan en benzinefilter mee laten vervangen alsook nieuwe DME relais.
Dacht dat het probleem hier mee van de baan was maar na een aantal ritten stak het toch terug op en langzaam maar zeker kwam het ook meer voor. Ondertussen was de zomer en het goede weer voorbij dus weinig gereden en beslist om eerst wat research te doen en het volgende lente bij het jaarlijks onderhoud proberen aan te pakken.Na wat opzoekwerk uitgekomen op de bougiekabels en beslist om deze te laten vervangen bij volgend onderhoud. Deze dus laten vervangen en ipv beter rijden ineens een backfire ipv sputteren.
Dit ook ineens op forum gezet en na lang zoeken door garagist en ikzelf er op uit gekomen dat zijn mekanieker de kabels van cilinder 1 en 3 had omgewisseld (allemaal reeds besproken geweest in toenmalig topic). Met dit voorval waren ook ineens het riempje van delco, delcokappen, rotors, condensators van ontsteking, sturing van de ontsteking, injectors en bougies vervangen. Dit alles hoefde eigenlijk niet vervangen te worden maar is toch gebeurd in de zoektocht. Compressie van cilinders ook gechecked, alles ok. Pittig woordje toen uitgewisseld met garagist en tot een overeenkomst kunnen komen.Helaas was de motorstoring nog altijd aanwezig toen maar ipv sputteren was het al gereduceerd tot inhouden van de motor en anders draaien. Geluid beetje te vergelijken met de motor van een Volkswagen kever. Vervolgens DME ergens binnen gedaan voor nazicht maar hier konden ze ook niks afwijkend vinden. Vriend van mij heeft dezelfde 993 dus daar zijn DME eens mee gewisseld maar ook met een andere DME hetzelfde probleem.
Na verdere research beslist om alle massaverbindingen te checken en te reinigen. Geloof me dit zijn er veel en sommige moeilijk te bereiken. Ook ineens de gevlochten massakabel van batterij vervangen door het nieuwere type. Geen succes.
Omdat mijn inziens het iets met de mengselbereiding of ontsteking was nieuwe lambda sensor bestelt en vervangen, wederom geen succes.Ondertussen een Durametric kunnen lenen en aan wagen gehangen, geen foutmeldingen. Volgens de DME zelf was er dus niets aan de hand, heel frustrerend. Ook niets te zien tijdens motorstoring zelf van foutmelding. Het inhouden van de wagen is altijd maar vrij kort en enkel in opwarming van de motor, nooit als hij volledig opgewarmd is en altijd van korte duur. Heel moeilijk om foutopsporing te doen dus.
Denkend dat het misschien in de motorkabel zou kunnen zitten (slecht contact ergens) beginnen zoeken naar kabel. Viavia deze heel goedkoop nieuw kunnen kopen en er aan begonnen om de volledige motorbekabelingen te vervangen. Weerom geen succes.
Dan maar wat componentjes gereinigd. De ISV (idle stabilisation valve) gedemonteerd en gereinigd en de MAF (Mass Air Flow) ook gereinigd met wattenstaafje en speciale cleaner. Geen succes.Dan op het idee gekomen om de benzinedruk eens te meten. Aha eindelijk zie ik eens iets. Bij normaal draaiende motor heb ik 3.6bar en bij sputteren 3.65 bar.
Vol goede moed de benzinedrukregelaar vervangen, geen succes. Injectors gedemonteerd en binnen gedaan voor ultrasonisch reinigen, geen succes (injectors waren trouwens allemaal nog heel goed).
Ondertussen redelijk gefrustreerd omdat ik het probleem maar niet kan vinden en ik vertik het om de wagen ergens binnen te steken zodat een “professional” dit kan uitzoeken.Ondertussen op Ebay een Durametric kunnen scoren die gunstig geprijsd was zodat ikzelf wat uitgebreider de waardes van de verschillende sensors kan bestuderen.
Wat zie ik als de motor sputtert : de injectietiming wordt verlegd, de motor gaat rijker lopen en de cilinder temperatuur zakt een beetje. Echt dus wel iets mis met de ontsteking of mengselbereiding, maar wat…..
Er is 1 sensor, de pulsteller van het vliegwiel, die ik niet rechtstreeks via de Durametric kan zien. Via een oscilloscoop zou ik wel de golfvorm hiervan kunnen zien. Via Aliexpress goedkoop eentje besteld. Vervolgens deze op de pulsteller aangesloten en ik kan zien dat de golfvorm wel correct is maar volgens de workshop manual moet de amplitude hiervan 3V zijn en de mijne haalt maar 2.3V.Voila, eureka, dit moet het zijn. Nieuwe pulsteller besteld en met veel moeite en gevloek deze vervangen en afgesteld met de motor nog in de wagen (ni echt simpel).
Vol goede moed gestart en………….weer geen succes. Keihard gevloekt en gezegd dak em in de vaart ga duwen.Na een tijdje gekalmeerd (weekje later dus) en omdat ik toch een oscilloscoop heb beslist om de andere signalen eens te bekijken, met name de pulssturing van de ontsteking.
En wat zie ik daar gebeuren, op het moment dat de motor vreemd draait valt de puls op het 1ste circuit weg en vanaf hij terug normaal draait is deze er terug. Deze puls meet ik aan de kant van de motor dus op de condensator. Aha eindelijk zie ik eens iets wegvallen. Vervolgens deze puls gemeten op de DME (waarvan hij vertrekt) en hier blijft deze wel aanwezig. Eindelijk eindelijk eindelijk hallelujah. Nu nog vinden waarom deze onderweg verdwijnt.De elektrische schema’s van de 993 erbij gehaald en blijkbaar gaat de ontstekingspuls eerst door de immobilizer en dan verder. Immers als de immobilizer actief is dan onderbreekt deze de ontsteking.
Immobilizer gedemonteerd, open gevezen en alle soldeercontacten hervloeid. Terug gemonteerd en vol goede hoop motor gestart.
En ja hoor, nu blijft hij wel mooi draaien, keer op keer.Wat was er nu aan de hand. Elke keer als alles draait warmde de elektronica van de immobiliser op. Op een gegeven moment, door een slecht soldeercontact, verbrak de verbinding met circuit 1 van de ontsteking en viel deze uit. Alles warmde verder op en door uitzetting sloot dit contact weer en draaide alles normaal.
Waarom draaide de motor zo slecht op 1 circuit? Blijkbaar zit er tussen beide ontstekingscircuits een minieme vertraging (heeft te maken met een beter vlamfront te creëren) en als de motor enkel op het 2de circuit draait is de ontstekingstiming niet juist en draait deze dus vierkant. Als het andere circuit had uitgevallen had ik het waarschijnlijk nog niet gemerkt want deze heeft wel de correcte timing.
Al bij al heeft dit 2 jaar geduurd voor ik het gevonden had, met verschillende forummers over gebrainstormd tijdens ritten en ook met vele mensen gepraat die verstand van zaken hebben maar uiteindelijk toch zelf gevonden.Ondertussen een half jaar verder na reparatie en het is niet meer terug gekomen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.