Motorrevisie 911 SC model 1982

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Motorrevisie 911 SC model 1982

  • Maker
    Discussie
  • De werken kunnen beginnen…Al meerdere posts werden op t forum gepubliceerd over revisies…Ziehier de mijne.
    Na wat zoeken, lezen, luisteren heb ik gekozen voor een “grote revisie”… De motor (nog steeds de originele) liep +/- 280.000km en heeft olielekkage.
    Dus, ik neem het zekere voor onzekere : motor gaat uit elkaar tot op de krukas.
    Buitenkant wordt “gestraald” om “better than new” uit te zien.

    Na goede discussie met de specialist over wat ik wou en verwachtte, offerte laten maken die, denk ik toch, vrij compleet is.
    De offerte : 10 blz tellende onderdelenlijst, van kleinste dichting (0.36euro) tot oliepomp (1200€) mocht deze moeten vervangen worden.
    Alle goede onderdelen zullen worden herbruikt maar de prijs van nieuwe werd opgenomen in de offerte. De garagist zal ook gebruik maken van onderdelen die vandaag de dag van betere kwaliteit zijn dan deze, die orgineel voorzien, niet zo “kwalitatief” waren (cilinderbouten, sommige dichtingen…)

    Aparte rubriek in de offerte voor het machinaal werk : vlakslijpwerk, draaiwerk…
    …tot en met de olie voor motor en bak

    Het vooropgestelde aantal werkuren : +/-150

    De prijzen,… wat misschien nog het meest interessant is :

    Onderdelen indien allemaal nieuw : +/- 11000 euro
    Machinaal werk : +/- 2500 euro
    werkuren : 150 x uurloon

    Cadeautje van madam : afwerking met SSI warmtewisselaars en einddemper in RVS.

    Als binnen enkele jaren budget weer wat opgekrikt geraakt nemen we de next step : steenslag en andere koetswerk-imperfecties laten wegwerken.

    PS Er stond een afgewerkte – compleet gerestaureerde en gereviseerde – zwarte 964 cabriolet, en naar mijn bescheiden mening : a masterpiece !

    Foto’s volgen uiteraard.

    Den James

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 52)
    • [quote=”RoyD” post=157060]ben ook bezig met volledige motor revisie 😉 911 sc van 1978 :p succes !.[/quote]

      Wij willen beeldmateriaal !

        proper :up:

        Wim

          Is geen enkel probleem zonder dat speciaal stuk van Porsche, mits je hem op de goed punten vastzet. 😉

          roy

            ben ook bezig met volledige motor revisie 😉 911 sc van 1978 :p succes !.

              [quote=”targa 84″ post=156940]ssi met rvs demper
              super gaaf
              :applaus: :applaus: :drink:[/quote]

              Da snufje heb k me nog geen seconde beklaagd….! en totaal geen hels ding, althans voor de buren.

                [quote=”pablo_o2″ post=156933]Ik zie dat je een motersteun gebruikt hebt zonder adaptiestuk speciaal voor Porsche.
                ging dat goed zonder iets te beschadigen? Ik twijfel nl al lang om dat specifiek stuk te kopen maar de prijs houd me wat tegen.[/quote]

                Dat zal k ns vragen aan de garagist…

                  ssi met rvs demper
                  super gaaf
                  :applaus: :applaus: :drink:

                    Ik zie dat je een motersteun gebruikt hebt zonder adaptiestuk speciaal voor Porsche.
                    ging dat goed zonder iets te beschadigen? Ik twijfel nl al lang om dat specifiek stuk te kopen maar de prijs houd me wat tegen.

                      Effe op mn buik gelegen

                      Attachments:
                      • restoonder1.jpg
                      • restoonder2.jpg
                      • restoonder3.jpg
                      • restoonder4.jpg
                      • naresto1.jpg

                        Blijft toch nog steeds iets hebben he zo’n mooi net blok *luv

                          Vervolg en eerste fotooken…
                          Stapje terug moeten doen : na wat extra opzoekwerk : ombouw naar 3.2 niet mogelijk (tenzij dure aanpassingen…)
                          Done : de cilinders en zuigers : nieuwe set, nieuwe oliepomp 993, nieuw plaatwerk motor, lichte “carillo” drijfstangen
                          Geleverd en wordt eerstdaags gemonteerd : SSI uitlaat en RVS einddemper van Dansk
                          Left To do : lek voorruit herstellen
                          Left to do : spaarvarken verder verkrachten en boke met konfituur eten ipv steak
                          Left to do : turn the ignition key and………..enjoy life

                          wordt vervolgd

                          Attachments:
                          • foto1motor.JPG
                          • foto2motor.JPG

                            Volgende episode : weinig goed nieuws…Motor ligt nu bloot tot op krukas.
                            Vaststellingen :
                            – 5 van de 6 cilinders zijn in slechte staat : de motor heeft zonder twijfel gedraaid op vervuilde olie en dus slecht onderhouden geweest : cilinders vertonen langsgroeven en zijn uitgesleten (honen is mogelijk, met nieuwe segmenten “op overmaat” maar dit zou geen “ideale” oplossing zijn)
                            – Oliepomp : tandwielen onder de loep bekeken, vertonen vlekken die lijken op corrosie en pomp zelf draait niet meer perfect rond – als men handmatig de aandrijfas beweegt voel je duidelijk een bepaalde weerstand : beter vervangen
                            – Krukas is nog perfect bruikbaar

                            Een aantal delen van de motor werden reeds gereinigd en buitenkant gestraald : zien er of course terug as new uit.

                            Wat overlegt met garagist (en met bankier) : kga cilinders en pistons vervangen door nieuwe. In dezelfde aanloop besloten om de originaliteit wat opzij te zetten en te kiezen voor 3.2 cilinderinhoud (setje 3.2 kost exact evenveel als voor 3.0) De injectie dient hiervoor zelf niet aangepast te worden.
                            Drijfstangen – en hier ben ik dan echt benieuwd wat t resultaat zal zijn – ga k vervangen door lichtere van t merk Carillo als de kostprijs binnen mn vooropgezette limiet blijft

                            Ja kweet t fotokes? : liggen bij garagist maar komen er zeker !

                            XXX

                              4 maand en drie weken geleden heb je wel foto’s beloofd hé ruzie
                              ‘t word hogen tijd dat we iets te zien krijgen hoor, al zijn’ t maar losse onderdelen 😀

                              Succes met de revisie :respekt:

                                Zizo, na demonteren en vooral…. stilliggen van de werken,….en de boer die ploegde plots weer voort: tussentijds report van de motorgynaecoloog

                                Resultaat cilinderlek-test : hum hum… cilinders 3 en 6 : 100% verlies – ze volgden de anderen dus met een bordje “voor spek en bonen”. De andere zijn nog ok.
                                Achterliggende cilinders zijn minst goed gekoeld, koelkap en ventilatorhuis van 964 serie zou verbetering betekenen en passen zonder al te veel problemen (wel andere alternator nodig). K overweeg om de aanpassing te doen, better than new.

                                Een blijkbaar veel voorkomend euvel zijn afgebroken cilinderbouten bij de oudere reeksen en niet altijd zichtbaar… Zo klonk alleszins het verdict voor een anders prachtig gerestaureerde (althans koetswerk) zwarte 911S targa, die nu naast de mijne zn tijd doorbrengt in de wachtzaal.

                                  Ben echt benieuwd naar het resultaat.. Succes!!!

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 52)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.