Motronic Breakout box

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Motronic Breakout box

  • Maker
    Discussie
  • Na wat voorbeelden gezien te hebben op pff.de en pelicanparts.com wou ik al een tijdje een ‘breakout box’ maken voor de 3.2 Motronic unit omdat het anders vaak moeilijk is om de sensoren en de cablage door te meten. Het is al zeker onmogelijk om snel en eenvoudig metingen te doen bij een lopende motor.

    Na wat zoekwerk heb ik ontdekt dat de Bosch 35-pin plug op de Motronic nog wel verkrijgbaar is maar vaak aan hoge prijzen maar dat ze ook voor Volvo 940 ABS units gebruikt worden en die zouden relatief goedkoop te verkrijgen zijn uit de sloopmarkt. Ebay search gedaan en de doosjes waren er wel maar vaak zonder kabelharnas, dus maar 1 zijde van de connector. Ik wil graag beide kanten (man+vrouw) kopen om een ‘passthrough’ te maken zodat de motronic unit alle inputs blijft ontvangen en de motor kan aansturen terwijl ik metingen doe. Na weken wachten toch een resultaat voor de saved search en wel voor 20 Eur. Done deal !

    Dan wat tijd vinden ‘s avonds na het werk om te knutselen en na nog eens twee weken is het gelukt : een passthrough cable met breakout box die het makkelijk moet maken om de metingen te doen, ‘verrijkt’ met wat LEDs die van belangrijke functies meteen al aangeven wat de status is (Idle switch, WOT switch, brandstof pomp sturing, starter motor, A/C).

    De passthough box gaat aan de kabelboom daar waar de Motronic unit normaal zit, de kabel voor de motronic komt tot voorbij de zetel zodat die makkelijk bereikbaar achteraan ligt (during testing).
    De breakout box is los van de passthrough gemaakt zodat ze ook handig in gebruik is in de garage :

    Na 3x getest of er geen connector verkeerd zit of onderlinge kortsluitingen is de box klaar voor echte testen maar daar is dit weekend geen tijd meer voor.

    Een van de volgende weekends eens door het Motronic Test Plan lopen

    Tja, alles loopt goed aan de wagen en ik had wat tijd over …

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • OK,

      even mijn hoofd erbij gehouden en vandaag idd betere meting van het injectiesignaal. Je ziet duidelijk hoe de injectie eerst open gestuurd wordt (eerste piek positief) en dan via pulsjes open gehouden wordt voor een zekere periode die door de Motronic berekend wordt.
      Dit klopt nagenoeg met wat ‘de theorie’ voorschrijft alleen die hoge piek op het einde kan ik niet thuisbrengen. Normaal zou die moeten afvallen (sluiten) en wat uitdeinen rond ‘0’.

      O ja, en de ‘periode’ voor één sinus van de speed reference sensor is hier 0,54 ms (of 1852 Hz), er staan 129 tanden op het vliegwiel dus het aantal rotaties per minuut (rpm) is dan 60 / ( 0,00054 * 129) = 861,3 toeren/minuut en mijn rpm meter staat eerder rond de 800. Nu heb ik meteen een manier om de 880 à 900 rpm idle die ik zoek correcter af te stellen, nog een klein duwke omhoog dan he.

      123

        CDI box is in vergelijking een simpel ding , het doet geen sturing.
        voorziet gewoon charge voor de bobine en signaal voor de toerenteller.

          ‘k zal er eens over nadenken maar dit is mijn eerste Porsche en ik heb weinig zicht op de elektriciteit van de generatie voor ’84 (CDI box, …). De mijne ken ik nu zowat vanbuiten na de herstelling van de cruise control box en de analyse van de Motronic.

            FrankM,

            als je dit allemaal kan, dan kan je ongetwijfeld ook een dagje ‘Porsche elektriciteit voor beginners’ volpraten ?
            Ik heb ooit eens een post de wereld ingestuurd dat ik op zoek ging naar een lesgever om ons wat wijzer te maken,
            maar de lesgever die ik toen in gedachten had, heeft zichzelf op mysterieuze wijze van de aardbol laten verdwijnen
            (allez, ik weet niet wat er gebeurd is maar ik kan de kerel die dit ging doen, gewoon niet meer bereiken)…

            Heb jij zin om hier verder over na te denken ? zo ja, stuur je me eens een PM aub ?

            groeten
            Gert

              :respect2: :respect2: :respect2:

              123

                Bij deze ben je gepromoveerd tot officiele mr Motronic hier op het forum 😀

                  Mission accomplished !

                  Eerst even getest zonder de ECU eraanvoor de veiligheid. CHT sensor op cylinder 3 doorgemeten (in Ohm range voor ong 20°C, kan kloppen in garage), idem voor Air temp sensor in AFM, alle grounds tov elkaar < 2 Ohm, > +12V op pin 35 en 18 van de DME bij contact, Yes. Alles OK, 2 power leds branden, ik krijg 12.7V en de Idle throttle LED brandt ook. Super.
                  Dan maar Motronic eraan en de wagen starten.

                  Hier met meting van de voedingsspanning van de AFM die 5V zou moeten zijn +/- 5mV. Nipt in range (aan de lage kant).

                  Reference sensor op het vliegwiel, moet een puls geven bij elke rotatie van >2V. Hier is de verdeling 5V per blokje, dus rond de 8V puls is zeker in range.

                  Speed sensor geeft de rpm’s aan en is een magnetische pickup met 8 polen dacht ik, moet > 2,5V puls geven en mooi sinusvormig zijn. Check !

                  Dan nog de injectoren, hier zit de polariteit verkeerd aangesloten (omgedraaid dus) maar de vorm klopt al, volgende keer moet ik de settings van de oscilloscoop wat tunen om beter de signalen te kunnen vergelijken met wat het moet zijn.

                  Zou moeten zijn :

                  Maar ik krijg de trigger niet goed ingesteld.

                  En dan nog de Idle control valve die 2 signalen heeft, eentje voor de klep dichter te draaien (minder lucht), eentje voor meer. Hier moet ik de werking nog wat beter bestuderen want de 2 signalen lopen gelijktijdig. Misschien eerder een PWM achtige sturing.

                  Dus, supercontent :
                  – 5 min om te installeren
                  – 15 min om door alle testen te lopen (alle inputs, alle outputs)
                  Geen gepruts meer om connectoren los te doen, je multimeter kabel proberen vast te klemmen, backprobing van connectoren, …

                  Enige minpuntje : de LED die de power voor de brandstofpomp moest aangeven komt niet aan. Eigenlijk geeft de ECU een circuit naar Ground voor fase II van het DME relais en dat probeer ik te detecteren. De LED zou aangaan als er <1 Volt verschil is met GND. Alleen de output van de transistor blijkt nog 1.3V tov GND te zijn. Spijtig maar het zij zo.

                  XXX

                    Knap :up:

                    123

                      mooi gemaakt !

                        Interessant onderwerp en naslagwerk. Thanks !

                          leuk leesvoer en interessant naslagwerkje !!

                            :up: :up: :up:

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.