motronic wil niet meer…

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 motronic wil niet meer…

  • Maker
    Discussie
  • Toen ik een paar weken geleden op de keuring stond viel ineens de motor stil. Er gebeurde niets meer, takelen was de enige optie. Verleden week tot de constatatie gekomen dat de motroninc van mijn 3,2 1986 het niet meer doet.

    Iemand een idee waar ik deze zou kunnen laten herstellen of waar ik pvoor een redelijke prijs aan een goed exemplaar zou geraken?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 102)
  • F

      Jammer dat die dingen zo duur moeten zijn. Als je bekijkt hoe de techniek in al die jaren erop vooruitgegaan is zou je toch denken dat iemand hier al een simpelere/goedkopere oplossing voor bedacht zou hebben als alternatief.
      Als je ziet wat er tegenwoordig al met een Arduino kan zou je denken dat de stap niet zo groot zou zijn.

        Spijtiggenoeg was de oorspronkelijke Motronic niet meer te herstellen. Blijkbaar zit er een IC in die niet te kopiëren valt en “toevallig” was het deze die kapot was. Ik heb hem hiervoor speciaal bij een specialist gedaan die IC’s her-programeerd maar hij kon niet aan de inhoud. Hij heeft me dan wel verder geholpen door er ééntje op de kop te kunnen tikken in Duitsland.
        Ze zijn dus schaars en (bijgevolg) duur!

          @Karl, is de oorspronkelijke motronic uiteindelijk hersteld geraakt ? Dan ben ik wel erg benieuwd naar het hele verhaal :popcorn:

          F

            Geen dank. Ik was in de veronderstelling dat je nog in de ‘running’ was voor een andere Motronic of was die van jou toch nog te herstellen?

              Bedankt voor de tip FirstP maar gelukkig rijd de mijne al terug een tijdje.
              Misschien toch eens gaan horen wat deze kost 🙂

              F

                Op het Nederlandse Porsche forum (wel even door de antwoorden scrollen want het is eigenlijk een verkooptopic voor replica fuchs velgen) verkoopt er iemand z’n gereviseerde motronic dus moest het nog nodig zijn kan je daar terecht :salut:
                (ik ken de persoon in kwestie niet)

                  @ RSA: ik denk wel dat het er eens zal van komen, ik laat je wel nog eens iets weten.

                    het is hier gelukt om het met de 964 weg te werken, dus die 3.2, dat moet ook lukken 😆 ge weet het zijn hé :salut: op een verloren namiddag, avond of zondag, met een Roomer erbij :drink:

                    Wim

                      Dit kun je heel eenvoudig testen door een meter op elke zekering te houden, dan zie je welk circuit de stroom wegtrekt.

                      Heb je deze niet dan kun je een 12 volt buislamp tussen pool en klem leggen en die gaat dan branden als je lekstroom hebt.
                      Nu kun je de zekeringen ook een voor een verwijderen, en op het moment de lamp uitgaat heb je het goede circuit.
                      bespaart heel wat zoekwerk. 😉

                        Nog eens updaten na zo een lange periode.
                        Spijtiggenoeg niet veel tijd meer gehad om aan de P te knutselen maar ondertussen wel al één probleempje kunnen oplossen (hoop ik). De benzinepomp blijkt het weer te doen, was een slecht contact in de zekering + in de bedrading naar de DME relais.
                        Nu nog even verder zoeken naar de rest van de elektrische problemen.
                        de batterij wordt op 1 dag volledig leeg getrokken, zit dus ergens met een stevig verlies.
                        We houden vol…

                          Hey Wim, super dat je me een beetje verder wil helpen. Ik zal je één van de dagen eens een PM sturen met alles wat ik reeds gedaan heb en alles wat ik reeds ondervonden heb van problemen en de zaken die ik er volgens mij kan uit besluiten.
                          Het probleempje begint me stilaan boven het hoofd te groeien…
                          Ik vermoed dat heel de elektriciteit van de wagen een beetje een rotzooi is.

                          Alvast bedankt voor dit aanbod.

                          Wim

                            Karl ik heb je verhaal nog eens doorgelezen, maar heb je al eens een benzine druktest uitgevoerd.
                            Dat er benzine uit je rail komt begrijp ik, maar de druk regulators moeten ook op druk blijven, dus met een meter aansluiten starten tot deze op druk is en mag dan niet teruglopen, waarde van druk moet rond de 2,5 Bar.
                            Als je deze test doet moet de druk bij het starten en aanslaan motor gelijk naar een druk gaan van rond de 2 Bar, dus deze druk is met draaiende motor.
                            Zet je de motor af moet deze stijgen naar 2,5 Bar.
                            Komt het bij meeting niet tot deze waardes is waarschijnlijk de benzinepomp aan het heen gaan, loopt de druk weg dan houden de druk regulators deze niet vast en zijn heen.
                            Verder zou ik ook de hall gevers eens nakijken of deze nog goed zijn en goed afgesteld staan, want die geven ook door aan de motronic, en als deze vuil, te ruim staan dus boven de 0.8mm kan dat ook weer problemen geven.
                            Ik hoop dat je hier weer een beetje met verder kan en weet dat het bij een 3.2 een zoeken is, want heb hetzelfde meegemaakt op de ring van Antwerpen dat hij de brui er aan gaf, en later ook op kortere ritten.
                            Bij mij bleek dan achteraf de temperatuursensor op de achterste cilinder de boosdoener te zijn, als deze warm werd ging die flippen.
                            En ja, deze geeft ook weer door aan motronic.
                            Is dus ook een van die 3 stekkers net onder de blower in het motor compartiment.

                            Succes, en je mag mij altijd vragen stellen.

                              nog even een snelle kleine update…
                              Als ik de benzinepomp gedurende een paar seconden direct aanstuur kan ik hem starten en blijft hij (op het eerste zicht) wel draaien. Als ik weer een paar weekjes niet start moet ik de procedure opnieuw doen alvorens ik hem aan de praat krijg.

                              Het word weer niet gemakkelijk…

                                Hm, Thx TheFab. Ik had uw post nag niet gezien, vandaag een beetje aan het testen geweest maar niet veel verder geraakt. Ik heb hem 2 maal kunnen doen starten maar daarna opnieuw niets meer.
                                Ik heb geprobeerd om de benzinepomp rechtstreeks aan te sturen via de zekering om zien of ik deze hoor draaien maar ik hoor niets.
                                Ik zal eens proberen zo een testdraadje te maken op hoop van zegen…

                                  Als er op klem 30 niet continue 12V toekomt kan de benzinepomp ook niet aangestuurd worden.
                                  Als de DME relais niet aangestuurd wordt met contact aan zal natuurlijk ook het interne contact geschakeld worden

                                  Om de problemen te analyseren :

                                  maak gebruik van een testdraadje met LED en weerstand van +/- 1000 ohm.

                                  1. blijft de DME relais aangestuurd bij contact aan ?

                                  testdraadje parallel over 85 en 86 (polariteit van aansluiting testdraadje is belangrijk). Testdraadje kan je in de sokkel van de DME relais steken en daarna de DME relais inpluggen. Hierdoor kan je controleren of de DME relais aangestuurd blijft tijdens het rijden.

                                  LED blijft aan bij stilvallen wagen >> sturing DME OK
                                  LED uit bij stilvallen wagen >>

                                  – ofwel sturing 12V van contact onderbroken
                                  – ofwel slechte ground aansluiting.
                                  om de ground uit te testen kan je de testdraad (zwart) ipv op klem 85 rechtstreeks aansluiten op het chassis, als de LED dan blijft branden is er een slechte ground verbinding naar klem 85

                                  2. blijft er continue +12V aanwezig op relaissokkel klem 30?

                                  testdraadje (rood) aansluiten op klem 30 en zwart aan chassis wagen.

                                  bij deze test op de sokkel kan je ENKEL testen of er continue +12V aanwezig blijft op pin 30.

                                  LED blijft aan bij stilvallen wagen >> continue 12V naar DME relais OK
                                  LED uit bij stilvallen wagen >> continue 12V naar DME relais NOK.

                                  3. +12V Sturing benzinepomp of injectoren

                                  testdraadje met LED kan ook toegepast worden op de sturing naar injectoren(87) en benzinepomp(87b).
                                  Om te controleren of de +12V toekomt op de injectors en benzinepomp moet je het testdraadje aansluiten op deze onderdelen (wat moeilijker zal zijn)

                                  LED blijft aan bij stilvallen wagen >> 12V naar injectors of benzinepomp OK
                                  LED uit bij stilvallen wagen >> 12V naar injectors of benzinepomp NOK

                                  https://porscheforum.be/New/forum/13-993/123283-help-993-stil-gevallen-en-start-niet-meer?start=12

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 102)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.