motronic wil niet meer…

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 motronic wil niet meer…

  • Maker
    Discussie
  • Toen ik een paar weken geleden op de keuring stond viel ineens de motor stil. Er gebeurde niets meer, takelen was de enige optie. Verleden week tot de constatatie gekomen dat de motroninc van mijn 3,2 1986 het niet meer doet.

    Iemand een idee waar ik deze zou kunnen laten herstellen of waar ik pvoor een redelijke prijs aan een goed exemplaar zou geraken?

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 102)
    • geen idee!
      eens kijken naar wat Wim heeft doorgestuurd of anders eentje gaan zoeken op de 2e hands markt met alle risico’s die erbij horen…

        Amai Karl, dat is nog al een bevalling :bounce:
        Als hun antwoord negatief is, heb je dan een plan B :think:

          Deze middag Bercu aan de lijn gehad, het ziet er niet zo schitterend uit. Ze wachten nog op één antwoord maar als die niet kunnen helpen zal ik hem niet-hersteld terug krijgen :bounce:

          Normaal deze weekmeer nieuws…

          Wim

            :salut:

            In de periode van 1980 tot ongeveer 1990, zijn de systemen ontwikkeld voor motorische controle van bedrijf Bosch (Motronic) met klep-gecontroleerde sensoren voor de detectie van belasting. Deze luchtstroommeter verstrekt een spanning aan het huidige volume stroom (m³/h m) aan de controle-eenheid, om de berekening van de vereiste hoeveelheid brandstof injectie en de beste ontsteking hoek gerelateerde data. Deze sensoren mechanisch werken zijn onderworpen aan een dergelijke/permanente slijtage. Zij hebben ook het nadeel en vormen een weerstand door de staande klep in de luchtaanzuiging en leidt tot een verlies van druk op de zuig gebied.

            In latere Motronic, werden deze sensoren vervangen door luchtmassa sensoren systemen, die een lagere weerstand tegen de luchtstroom hebben en deze ook een veel beter antwoord. Aan retrofit bestaande systemen – met name in de Motorsport – bieden wij een conversiekit aan, de technologie gebaseerd op de moderne HFM5 MAF en is volledig compatibel met de originele sensoren van mechanische lucht hoeveelheden. De MAF Kit heeft identieke afmetingen en past op de originele lucht filter doos.

            Door de controle-eenheid geïntegreerd in de adapterkabel, de massa informatie (kg/h) van het MAF zijn sensor wiskundig precies omgezet voort passende volume wetenswaardigheid (m (m³/h) en naar de motor controle-eenheid gestuurd en een kalibratie is nodig. De sensor bevat onmiddellijk de juiste gegevens. Als gevolg van de meer moderne sensortechnologie en ook aanzienlijk nauwkeuriger en veel sneller dan de oude lucht flowmeter ooit zou kunnen presteren.

            Het voordeel is een stijging van de merkbare lijn over het hele snelheidsbereik door de lagere druk die deze geeft in het aanzuig gebied. De motor is merkbaar rustiger en reactie op het gas pedaal bewegingen spontaner en feller. In niet-actief rijden zal het stationaire toerental sneller bereikt worden en stabieler zijn. Natuurlijk is de kit zonder permanente wijzigingen aan het voertuig te monteren, zodat het snel terug in originaliteit is terug te bouwen.

              oei Wim, mijn duits is niet zo schitterend, ik kan eigelijk weining verstaan van wat daar staat 🙁

              Wim

                [quote=”Karl 911″ post=156266]ben ook benieuwd :bounce:[/quote]

                Is dit misschien iets, ben je sleper ook kwijt, plus betere respons.

                http://dmeshop.de/product_info.php?products_id=32&MODsid=8pntohhbsq7a6iblo1ipjjp7r0

                  Wat een toestand , de hele injectorrail zit maar met 2 vijskes vast ,als ge die los draaid kan je de hele rail + injectoren er zo uitploppen en los op het blok laten liggen (+- tien min werk)!
                  Als iemand de wagen start kan je gelijk zien of alle injectoren benzine leveren .

                  Gelijk kan je dan controleren of ze niet lekken ,of het inspuitpatroon goed is ,of zelfs de inspuithoeveelheid meten als je zou willen.

                  924S ,944 ene pot nat ,en ja er zit verschil in de stekkers maar ge moet enkel naar het part. nummer op je ECU kijken .

                  F

                    Tijdens het typen dacht ik nog dat er zo’n reactie kon komen :drink:

                      [quote=”FirstP” post=156302]Da’s pech hebben. De reparatie van mijn motronic een paar jaar geleden was op enkele dagen rond, maar daar zullen dan ook geen componeneten stuk zijn geweest.[/quote]

                      Als er niks stuk is kan ik het ook maken. :happy: :happy:

                      F

                        Da’s pech hebben. De reparatie van mijn motronic een paar jaar geleden was op enkele dagen rond, maar daar zullen dan ook geen componeneten stuk zijn geweest.

                          ben ook benieuwd :bounce:

                            Waarschijnlijk gaat het om ic S100???

                            InsideDMELlabeled.jpg

                            1. S700 – The Intel 8051 Microcontroller that controls the DME. This is the brain the runs everything inside. More Info.

                            2. S703 – The ADC0809 8 bit A/D converter. This is how the 8051 reads analog inputs like AFM, Air temp, cylinder head temp (or whatever you water cooled guys use). It even reads the wide open throttle (WOT) and closed throttle switches, despite them being binary.

                            3. S100 – The mystery chip: the F12438. According to what I’ve read, this is the only custom part in the DME* and is the only part you couldn’t buy for less than $5 from DigiKey and replace. It’s apparently a custom chip designed by Bosch to drive/read the reference and speed sensors. If this goes, time for a new DME.

                            4. S701 – This empty socket is when the EPROM goes. If you look close enough, you can see the difference in color between the first 4 pins of the socket and the other 24 pins. This is because my DME was originally a 24pin, 2k ROM unit that I had just upgraded to a 28pin, 8k ROM unit. Instead of putting in a whole new socket, I just added the missing 4 pins.

                            5. X700 – The Fuel Quality Switch. Changing this changes the fuel mixture/ignition timing based on some charts I’ll find later and post. What this switch does is different for each DME type.

                            6. Indicates the “digital” part of the DME

                            7. Indicates the “analog” part of the DME.

                            8. T560 and T561 – There are two transistors labeled “8”. These are ON588 NPN Darlington driver transistors that control the Idle Control Valve. When your ICV shorts out, these are the transistors it takes with it.

                            9. T504 – The Ignition driver transistor. Labeled 1012 in the schematic and on the part itself, it is thought to be similar to a ST BU941 (Bill in OKC on Pelican made this connection and it seems to be the case looking at the data sheet for the BU941).

                            10. D1 – Big-ass OF622 diode that’s part of the injector driver circuit.

                            11. T404 – RBDT93 NPN Transistor that’s part of the injector driver circuit.

                            12. T402 – RBDT65A NPN Darlington driver that’s also part of the ignition circuit.

                            13. S300 – L4705 5V regulator. Supplies Vcc to the digital board.

                            14. S800 – CA139 Quad OpAmp. Two of these drive the O2 sensor circuit. The other two are part of the coil/tachometer circuit.

                            15. T480 – ON588 NPN Darlington driver that controls the fuel pump part of the DME relay. More info.

                            16. S400 – Labeled simple 0127, this chip has something to do with the injector driver circuit. What? I have no clue. I suck at analog electronics.

                            * OK, it’s true that the 8051 in these units is a custom mask-programmed 8051 that also cannot be purchased. However, since you can convert the ML3.1 DMEs to use an 8k external EPROM that contains all of the program code, this point is pretty much moot. Once you make the 8k conversion, the 8051 basically becomes a 8031 and all the special internal program code is ignored.
                            __________________

                              Benieuwd hoe dit opgelost wordt.
                              Altijd goed om weten voor als het ooit misgaat met mijn motronicdoos :engeltje:

                                Ik had ook al eens informatie zitten zoeken op internet over de motronic waar bij ik ergens gelezen heb dat er één ic in zit specifiek voor de motronic en dacht ik ontwikkeld door Bosch en die is inderdaad niet meer te krijgen. Hopelijk dat ze een oplossing vinden.

                                Gelukkig is die van mij dan toch niet stuk.

                                  omdat het al een tijdje stil was bij aan de kant van Bercu heb ik maar zelf eens contact opgenomen om de stand van zaken eens te polsen.

                                  Blijkbaar waren er veschillende onderdelen die niet meer functioneerden en hebben ze alles reeds vervangen behalve 1 IC die defect is en die ze niet meer kunnen vinden! :bounce: ze gaan zoeken naar een oplossing maar ik moet geduld hebben 🙁

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 102)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.