Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Cayman › Multipoint injectie (987.1) versus directe injectie (DFI) in de 987.2 en 981
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 3 maanden geleden door De Keyser Luc.
-
Hallo,
Bij mijn weten kan een motor uit een 987.1 (pre-facelift) een IMS probleem hebben.
Vanaf de 987.2 (facelift, vanaf bouwjaar 2009) normaal geen IMS probleem meer, en DFI (direct fuel injectie) ipv multipoint injectie.Vraag1: leidt de DFI niet tot extra problemen? Cfr overstap van 993 naar 996 van lucht- naar watergekoelde motoren dat veel problemen gaf.
Vraag2: is de DFI al betrouwbaar(der) in het 981 model van bouwjaar 2013?
Vraag3: courante issues/problemen bij een 981 2.7i van bouwjaar 2013? En hoe die verhelpen?Vraag4: andere zaken/issues waar ik moet opletten bij aankoop van een 981 2.7i uit 2013?
zoals elke DFI benzine motor, vervuiling van de inlaat + inlaatkleppen, doordat er geen benzine meer passeert om ze te spoelen
Bedankt!
Nog een drietal vragen momenteel:
1. Ik veronderstel dat een OPC bij het onderhoud de inlaat en inlaatkleppen nooit reinigt? Of doen ze dat wel als je dat specifiek vraagt?
2. Courante (veel voorkomende) issues/problemen bij een 981 2.7i van bouwjaar 2013? En hoe die verhelpen?
3. Andere zaken waar ik moet opletten bij aankoop van een 981 2.7i uit 2013?Mijn 981 2,7 had 90000 km en werd dagelijks gebruikt. Bullet Proof!
[quote=”hmn_pwr” post=282025]Bedankt!
Nog een drietal vragen momenteel:
1. Ik veronderstel dat een OPC bij het onderhoud de inlaat en inlaatkleppen nooit reinigt? Of doen ze dat wel als je dat specifiek vraagt?
[/quote]Lijkt me onwaarschijnlijk, je moet de ganse motor eruit halen
inlaat en injectie demonteren.Is niet een gevalletje half uur werk met een vod en wat remmenreiniger.
de 987 M97 motoren lijken redelijk te zijn kwa IMS.. vaak olie verversen , magnetische plug .. Verder maak ik er mij geen zorgen over.
dat de DFI motoren geen IMS hebben.. true.
Maar de kettingen lopen nu op dubbele snelheid dan vroeger.Hoeveel 981’s met DFI hebben er al hoge kilometer standen gehaald..
Hoeveel problemen heeft BMW niet gehad met distributie kettingen?Het is dus lastig te zeggen of de DFI’s op de langere duur betrouwbaarder zijn dan de 987’s …
Kortere duur lijkt het erop van wel.. toch op vlak van de distributie.@vandamme: bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Idd, de meeste 981 die te koop staan hebben <100.000 km. Dus betrouwbaarheid (groter dan bij de 987?) op lange termijn is momenteel nog moeilijk in te schatten. En ook veel 987, zelfs de 987.1 (die dus een pak ouder zijn) hebben vaak (enigszins tot mijn verbazing) ook nog geen 100.000 km - als die kmstand correct is tenminste want Duitse wagens met bijv. 3 eigenaars ga ik niet snel kopen - en daardoor kan het IMS probleem toch nog opduiken.
Veel BMW's met gekende structurele motorproblemen (bijv. de x35i N54 en N55 motoren) hebben die rond de 100k km en staan opvallend vaak te koop onder die grens. En er zijn idd veel BMW's (vooral met 2 liter motoren) met kettingproblemen.
Daarom twijfel ik serieus om mijn E86 BMW Z4 coupé met N52 motor (3.0si) te verkopen om een Cayman 981 2.7i te kopen. De N52 heeft geen structurele problemen, en mijn Z4 is een heel zuiver exemplaar en fantastisch uitgerust,, heb er lang naar moeten zoeken. De Cayman 2.7i is zelfs iets minder performant (lager koppel en vooral maximum koppel pas vanaf 4.500 tr/min) maar de 3.4i is direct een heel pak duurder qua taksen én langer gas kunnen geven met een lichtere motor eer je aan snelheden zit waarbij je je rijbewijs riskeert is eigenlijk toffer, want je geniet dan langer van het motorgeluid bij het accelereren 😆 Daarom rijd ik liever met atmosferische motoren ipv turbomotoren: veel betere gasresons, beter (echt) geluid en je moet 'werken' ipv lui op koppel te rijden.
goh, er zijn al een hoop 987’s met 150 en een aantal al gezien met 200 k+ op de teller.
korte termijn kun je dus vergelijken, maar lange termijn is altijd lastigde jongste 981 is toch een goeie 6 jaar jonger dan de oudste 987..
De eerste jaren bij de nieuw koper doe ze vaak meer km’s dan later bij de liefhebber.. Er zijn uiteraard uitzonderingen bij de nieuw kopers die er niet mee rijden.. en uitzonderingen bij de 2e en 3e eigenaren die er wel veel mee rijden.
Time will tell… wat die kettingen doen.
Normaal verwacht ik daar niet echt een probleem mee..Net zo min dat ik bij een goed onderhouden 987, die voldoende vaak (dus niet om de 150000 maar eerder om de 5 a 7500 km) olie ververst, ook geen probleem verwacht.
Ik zou geen 987 laten staan voor een 981.. persoonlijk vind ik ze mooier.. ronder.. En de 987.1’s zijn iets makkelijker qua dhz , minder computer programmatie toestanden …
En ja, turbo’s moet ik ook niet..
[quote=”vandamme” post=282032]Net zo min dat ik bij een goed onderhouden 987, die voldoende vaak (dus niet om de 150000 maar eerder om de 5 a 7500 km) olie ververst, ook geen probleem verwacht.
Ik zou geen 987 laten staan voor een 981.. persoonlijk vind ik ze mooier.. ronder.. En de 987.1’s zijn iets makkelijker qua dhz , minder computer programmatie toestanden …
[/quote]Het is toch niet te snappen dat het onderhoud bij een OPC om de 2 jaar is, en max. 30k km vermoed ik? Ga je bij een onafh. specialist (of doe je het zelf maar die kunde heb ik niet) die jaarlijks de olie ververst (en het dus beter doet!) dan kun je fluiten naar fabrieksgarantie. ‘t Is alsof ze graag hebben dat een motor niet al te lang meegaat zodat je sneller een nieuwe wagen/motor moet kopen. Idem bij BMW…
Is olie verversen om de 5 à 7,5k km zoveel beter dan om de 15k km? Of bedoelde je effectief 150 k km 🙂 ? Ook bij 5W30 olie? Bij al mijn wagen’s laat ik de olie jaarlijks verversen (en normaal het ene jaar een klein onderhoud en het ander jaar een groot/groter onderhoud) ofwel max. bij 15k km.
De 987 ziet er idd achteraan meer uit als de ogen van een alligator/cayman door de gescheiden achterlichten. Maar ik vind de connectie (door de streep in de) van de achterlichten bij een 981 net veel mooier. Dat is natuurlijk persoonlijk.
wettelijk gezien kunnen ze de fabrieks garantie niet weigeren omdat je elders onderhoud hebt laten doen… Dan moeten ze in eerste instantie al bewijzen dat het onderhoud niet naar behoren was.. Wat eerder lastig is.
in het 2e jaar draait de bewijslast om.. wat nog lastiger is.Dus ja, het helpt niet om elders je onderhoud te laten doen.
Dus moeest ik er eentje kopen nieuw.. Dan zou ik die uiteraard bij OPC laten doen voor het boekje.. het normale onderhoud .
Maar garantie op factuur dat ik tussen tijds extra olie zou verversen..
en er een magnetische olie plug op komt.. Kunnen ze niets over zeggen want das beter dan wat ze zelf voorstellen..Ik vervang nu om de 5000 km.. of jaarlijks, whichever comes first.
Ik doe ook soms eens een trackday..En ik wil gewoon frequent genoeg verversen omdat het goed is voor de IMS
En me de kans geeft om mijn olie plug te inspecteren op metaal …Bij 130 k gekocht, bij 135 mag olie plug erop.. bij 140 zat die vol slijpsel
sinds dien nu 154k, is die elke keer vrij van slijpselVolgens mij zat er dus nog een hoop slijpsel in het carter, van uit de fabriek…Dat er nooit echt uit komt via normale verversing…
Volgende week op en af naar de Normady.. en de week erop zit ik dus aan de 5k.. de Mobil1 staat al klaar. 0w40.. heb geen beetje olie verbruik op 5000 km zit die nog altijd exact waar ik hem de vorige keer af gevuld heb.. (zit ook geen benzine of koelvloeistof in volgens de testkit)..
Potver Vandamme, nu zeg je hier weer iets. Die magnetische olieplug, ik ging er vanuit dat zoiets standaard was ?! DAT moet ik dus nachecken ! Goede tip !
enkel standaard op de versnellings bak.. omdat die geen filter heeft of regelmatige olie wissels krijgt..
Ik heb al 981 met 180000 km te koop zien staan. Van motorproblemen hoorde ik nog nooit bij de 981. Ik reed maximaal 20000 km/jaar en Walter Janssens zaliger gaf de raad om niet de volle 30000 km te wachten met de oliewissel, max 20000 km. Hij deed dan gewoon ongeveer halfweg (op 15000 km) een wissel. Jaarlijks oliewissel is een goed idee. En er mee rijden want anders roest de motor van binnen.
De 2.9L motor in de 987.2 is nog geen DFI motor, en had reeds geen IMS meer. De 3.4L 987.2 was wel een DFI. In het begin zijn er enkele problemen geweest met de benzinepomp van de DFI 3.4L. Pas vanaf de 981 is de 2.7L ook een DFI geworden.
Technisch kan ik hier spijtig genoeg niets aan toevoegen. Het enige wat ik als ervaring kan meegeven is dat de 981 3.4 een zalige wagen is. Ik heb een GTS van 2014, heb hem nu bijna 2 jaar, de wagen heeft nu 100 K op de teller .
Enige probleem tot nu toe was een bobine die diende vervangen te worden.
Daar tegenover een zalig rijgevoel en een prachtige sound.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.