Na 10 jaar …

Home Forum Stel jezelf even voor ! Na 10 jaar …

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Ik ben Steven en woon in het noorden van Antwerpen, na 10 jaar erover te praten (misschien meer zagen) heb ik dan uiteindelijk toch eens de stap gezet en mijn eerste Porsche (911 SC Targa van ’79 (US import)) gekocht!!
    Aangezien ik nog niet veel ervaring had ik vooral 2 eisen; zowel de motor en carrosserie moesten in orde zijn.

    Er zijn nog een paar zaken die ik moet oplossen maar dat hoort er volgens mij bij als je een oldtimer koopt. Dus na veel lezen heb ik toch al een paar vraagjes:
    1) Kan je ergens gemakkelijk een overzicht vinden van waar elke zekering in de zekeringkast voor dient? Elektronisch werkt bijna alles enkel de mistlichten en de grote lichten nog niet (kleine en normale lichten werken wel).
    2) Tussen de ramen van de deur en het targa dak zit er ook een opening. Kan je dit best wegwerken tijdens het vernieuwen van het targa dak?

    Binnenkort de keuring, snel platen gaan halen en dan een tourke gaan doen! :happydance:

    Alvast bedankt en ik zal hier zeker nog veel op het forum komen lezen (en reageren)! 😀 😀

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
    • Geeft de meter een foute aanduiding als je uw pedalen bediend of ook zonder de pedalen te bedienen.
      Ik heb ooit kortsluiting gehad in een wagen door geklemde bedrading tussen pedalen mechanisme.

        aangezien de temperatuur rijdend wel correct aangeduid wordt is er niks mis met het klokje of de sensor.
        vermoedelijk slecht contact, slechte massa of draad ergens beschadigd, ….de weerstand van de bedrading kan je gemakkelijk checken met een multimeter

        XXX

          Toffe tip.
          Voor uw olietemperatuur probleem weet ik het eigenlijk niet zo goed.
          Oliedruk, dat is normaal dat die op en af gaat, enkel warm en stationair geeft die de juiste waarde.
          Hopelijk krijg je de goede tip hier.

            Ondertussen nog kleine werkjes gedaan aan de wagen waarbij alles vlot verlopen is.

            Voor het vervangen van de Amerikaanse pinkers door de Europese stootblokjes heb ik wat moeite gehad.
            Het vervangen aan de passagierskant is gemakkelijk maar aan de bestuurderskant was het moeilijker omdat het waterreservoir voor de sproeivloeistof in de weg zat. Op het net had ik gelezen om dit reservoir los te maken en dat het dan beter ging. Maar dit ging niet gezien ik waarschijnlijk niet alle juiste vijzen gevonden heb :bounce: :what:
            Uiteindelijk van de garagist de tip gekregen om het stukje carrosserie achter de harmonica los te maken en weg te buigen. Het is gemakkelijk om los te maken (2 vijzen boven en 2 vijzen onder). Met de nodige schrammen kon ik dan toch aan de vijzen van de Amerikaanse pinker.

            IMG_2272.JPG

            Velen kennen deze tip misschien al maar ik zet het hier maar voor degene met hetzelfde probleem als ik had 🙂

            Nu ga ik het volgende probleempje aanpakken. De olie temp meter doet raar. Als ik stil sta en stationair draai (vb bij het starten of aan een rood licht) geeft de meter aan dat de motor oververhit is, maar als ik begin te rijden wijst hij onmiddellijk de normale waarde aan (juist boven het witte vierkantje). Dit doet hij zelfs als ik de wagen juist start na een week stilstand dus de motor is zeker niet oververhit. Nu nog uitzoeken of het aan de meter in het dashboard ligt of de sensor in de motor. ❓ Als iemand weet welke van de twee het gemakkelijkste stuk gaat is dat natuurlijk een goed vertrek punt.

              Ondertussen de nieuwe batterij (Bosch Silver) erin gestoken maar dit was blijkbaar niet de oplossingen van het probleem 🙁

              Bij het draaien van de sleutel nog steeds een zoemend geluid vooraan en een tikkend geluid achteraan (dit geluid hoor ik pas als ik achter de wagen sta en de motorkap open zet).
              Het enigste dat ik nog gedaan heb tussen het straten en het niet starten is de binnenverlichting proper gemaakt (lichtje in de targa boog, handschoenkastje en de koffer vooraan) maar dit heeft er waarschijnlijk niets mee te maken. 😐

              Bedankt voor alle wijze raad :first: en dan heb ik ineens ook maar het forum een beetje gesponsord. Maar ik ga hem toch moeten binnendoen voor het onderhoud en een paar andere zaken… :think:

                [quote=”cabrio wim” post=209180]Wat denk je van de kleuren van dat stekkertje daarboven. 💡
                Dus heeft te maken met de blower van je verwarming, die zal wel niet draaien.[/quote]

                Nu de koudere dagen eraan komen een warme vraag. Hoe kan je de werking van de “Blower” testen?

                Wim

                  En dan kijken of hij nog soepel schakelt, want stilstaand is meestal geen probleem.
                  Verstandige keuze voor een silver accu. :up:
                  Dit omdat Porsche al meer dan 40 Amp gebruikt voor te starten.

                    Bedankt voor de tips, de batterij hangt ondertussen aan de lader om te testen. 🙂

                    Ik heb op het wereldwijde internet nog wat aan het lezen geslagen en volgens mij zit ik met een ondermaatse batterij (Berga batterij van 40 Ah) dus ga ik die ineens maar vervangen door een Bosch Silver van 75 Ah (heb ik hier ergens op het forum gelezen) :first:

                    Het was mooi weer maar rijden ging dus toch niet… :bounce: dan heb ik het probleem van de losse versnellingspook aangepakt. Ik reken mezelf niet tot de handigste persoon maar het is op een halve dag toch goed gelukt! 😀
                    De pook volledig uiteen gevezen en de belangrijke onderdelen vervangen (nylon bus en plastiek ring). Het afstellen van het kruistuk met de hulp van Youtube en logisch nadenken aangepakt en nu gaat het schakelen een pak beter :happydance: :happydance: (alleen de testrit zal tot volgende week moeten wachten door het batterij probleem :bounce: )

                      Klinkt inderdaad als een accu probleem. Blijft toch kl… als je net efkes prettig wilt gaan sturen. Heb je hem afgelopen week niet aan het infuus (d’n oplader) gehad?

                        Als de startmotor een tikkende geluid maakt, kan dit wijzen op een te platte batterij, misschien best daar even naar kijken :popcorn:

                          Het was droog weer, het mocht nog iets warmer zijn, maar in ieder geval goed genoeg om nog eens een ritje te maken met de Targa! :driver: :driver:

                          Helaas de Porsche besliste er anders over… 😥

                          Als ik de Porsche wil starten dan hoor ik een duidelijk zoemend geluid en links achter de motor (als je naar de motor kijkt) is er ook een snel tikkend geluid. De motor zelf gaat niet over (ook niet de intentie om te starten). De zekeringen en het relais voor de brandstof pomp heb ik er al uit gehad even afgekuist en terug gestoken, maar zonder resultaat 🙁
                          Zou dit bijvoorbeeld aan de start motor kunnen liggen?

                          Vorige zondag werkte alles nog goed, was toen naar linkeroever Plaasj Café gereden voor een plezant babbel.

                            Aahhaa hier ook een buurman. Kben zelf van Kapellen en binnenkort misschien ook eigenaar van een 911 sc.

                              Aahhaa hier ook een buurman. Kben zelf van Kapellen en binnenkort misschien ook eigenaar van een 911 sc.

                              Wim

                                Wat denk je van de kleuren van dat stekkertje daarboven. 💡
                                Dus heeft te maken met de blower van je verwarming, die zal wel niet draaien.

                                Wim

                                  Wat denk je van de kleuren van dat stekkertje daarboven. 💡
                                  Dus heeft te maken met de blower van je verwarming, die zal wel niet draaien.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.