na 400 km motor totaal om zeep

Home Forum Porsche Talk na 400 km motor totaal om zeep

  • Maker
    Discussie
  • Beste Forumleden

    effe jullie mening, jullie raad over het geen ik meemaakte.

    Ik schets kort even mijn verhaal omdat ik het effe niet meer zie zitten en graag jullie opmerkingen, raad of suggesties wil horen.
    Ik doe zo kort mogelijk mijn verhaal en vernoem zo weinig mogelijk namen.
    In oktober 2014 koop ik voor mijn dochter een gerestaureerde Porsche 912 van 1968; Ik koop hem in Hongarije bij een particuliere mens die er enkele jaren aan bezig is geweest.

    Link ;
    https://plus.google.com/116647397990946248375/posts/QuKtDPPGy4u?pid=6053370439229003138&oid=116647397990946248375

    De wagen arriveert hier in november en ik breng hem naar garage X.

    Gespecialiseerd in onderhoud en restauratie van luchtgekoelde Porsche ‘s. Ik heb zelf weinig tijd, weinig ervaring en altijd teveel werk, dus laat ik me graag assisteren door specialisten in hun vak. Zo ook garage X die ik de opdracht geef de 912 in orde te brengen voor dagelijks gebruik. Wat betekent dat ik hem vraag om alles na te kijken en de wagen te homologeren zodat mijn dochter deze als dagelijkse wagen kan gebruiken.
    De homologatie en nummerplaten zijn na enkele maanden in orde, mijn dochter kan de baan op. Van dag één geven we echter aan bij garage X dat er een waarschuwingslampje af en toe aan gaat op het tweede dashboardklokje. Duidelijk te zien op de google foto-reportage op het filmpje na foto 8 (zie link)

    X maakt daar echter geen probleem over. Ook nadat mijn dochter er na enkele keren van en naar haar werk mee gereden te hebben ze X er over aanspreekt, maakt ie er geen punt van. Zelfs niet als ze zegt dat het lichtje nu doorlopend brandt.
    Op maandagmorgend begin mei, in volle spits op de E313 valt mijn dochter in panne. Ze belt mij en vertelt dat de 912 plots verschrikkelijk veel lawaai begon te maken en ze geen snelheid meer kon maken. Ze zet haar aan de kant en ik rij naar haar toe. Trek de oliepeilstok uit het blok en geen druppel olie aan de peilstok. Ook de motorruimte is kurkdroog, onder de wagen , geen druppel olie te bespeuren dus ik denk dat de motor gewoon vast geslagen is. We bellen garage X om ons te depanneren en om zijn mening over het hele gebeuren te geven.

    Nadat ie de wagen mee heeft genomen naar zijn garage, enkele uren later belt ie me; slecht nieuws;

    Volgens hem heeft er een bout, moer of schroef niet vast gestaan na de restauratie en is zodoende de drijfstang door de motor geslagen en die een gat in de motor heeft gemaakt, alle olie is er uit gevlogen en de motor is vast geslagen

    Gevolg, althans volgens X, voor minstens 7000 euro kosten in het beste geval, maar waarschijnlijk 12000 euro kosten en dit jaar moeten we niet meer op de 912 rekenen. Weg droom van mijn dochter en uiteraard ook van mij.

    Ik vind het verhaal echter maar dubbelzinnig, als er toch olie in zat, waarom is heel het blok dan nog maagdelijk schoon na die inslag van de stang op het blok. Waarom staat er geen druppel olie onder de wagen op de pechstrook. Ik vertel mijn verhaal aan Leo de Rijck in Booischot. Hij weet me te vertellen dat wanneer er een lichtje brand op het dashboard, dit betekent dat je niet verder moet rijden. Dat alles het gevolg is van het rijden zonder olie, en dat de motor zonder olie is geraakt niet het gevolg is maar de oorzaak!

    Ik neem contact op met mijn verzekering en die stellen voor om garage X te vragen zijn BA-verzekering aan te spreken.
    Schoorvoetend geeft garage X zwart op wit toe dat ie inderdaad niet eens de motor heeft bekeken, dat ie er niet aan uit kan waarom hij ons heeft laten verder rijden met een waarschuwingslampje aan .
    Hij geeft dit aan aan zijn verzekering. Er worden 2 experts aangesteld. Weken gaan voorbij, dan kan expert 1 niet, dan expert 2 niet enz enz.
    We zijn nu bijna een maand verder en beide experten hebben onafhankelijk gaan kijken. Nu volgt er nog een expertise van de 2 samen. Wat stelt de expert van de verzekering; en die doen er natuurlijk alles aan om dit van hun ‘gat’ te schudden.

    Zij stellen dat het feit dat het lichtje brandt dit niks te maken heeft met het feit dat de motor zonder olie is geweest. Ondanks ik vastgesteld heb dat er geen druppel olie te zien was in de motorruimte, stellen zij nu dat de motorbekleding die vast hangt aan de achterstoelen, doordrenkt is van olie. Toch raar dat 3 liter olie uit de motor vliegt bij 100 km/uur, naar voor naar de cockpit vliegt ipv naar achter naar de uitlaat en achterzijde van de wagen, niet??

    Zij stellen dat er andere oorzaken moeten zijn en dat die enkel maar kunnen bepaald worden na demontage van de motor, maar het zal nog maar zeker niet zo blijken dat het de verantwoordelijkheid is van garage X. Ik heb mijn verzekering net gebeld, niet te bereiken op woensdagnamiddag. Ik heb onze expert gebeld, antwoordapparaat.
    Kortom, we zijn een maand later en ik sta nog nergens en zie zo stilaan de bui hangen. Er zal er maar enen kunnen voor opdraaien en dat ben ik. En dan heb je duizenden euro’s zonder morren betaalt aan garage X en duizenden euro’s betaalt aan verzekering, rechtsbijstand enz enz

    Daarom mijn vraag ;
    Heeft iemand een 912 HANDLEIDING VAN 1968 waaruit blijkt waartoe dat waarschuwingslampje in het tweede klokje dient. Volgens de expert helemaal niks te maken met het oliepeil!

    Heeft iemand raad of ervaring met zulke zaken??

    Kortom, ik wil zo snel mogelijk de 912 weer in orde maken voor mijn dochter en vind het schrijnend dat na 400 km gereden te hebben we weer helemaal van nul kunnen beginnen. Dat je garage X vraagt de wagen totaal na te kijken, in orde te zetten voor dagelijks gebruik en uiteindelijk je zelf weer de dupe bent van heel het verhaal

    Alvast bedankt voor een reactie, Peter en Liz

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Wim

      Die koeltoren die bij een normale T4 motor daar staat is bij de Porsche 912 motor iets omgebouwd, maar zit er wel aan de achterkant.

        Zit bij de 912 motor de olie koeler daar ook niet ergens in de geburen ?
        Bij een keverblok staat die ook bovenop de motor maar hij blaast wel richting schutbord , euh..je begrijpt wel wat ik bedoel .

        Wim

          Wat ook nog wel eens gebeurd is dat ze de temperatuursensor en oliedruk sensor durven te verwisselen en dan krijg je ook verkeerde waardes op de meters.
          Dus grote ronde onder met aansluiting is olie temperatuur.

          Verder heb ik je verhaal nog eens gelezen en las toen dat de olie aan de kant van schutboord eruit gegooid was.
          Als bij de die motoren de krukas monteer moet de speling weg genomen worden door een ring en die is er in verschillende maten.
          als ze deze ring niet plaatsen en gelijk de keerring er in plaatsen kan het gebeuren dat door de axiale speling de keerring eruit gedrukt wordt, en daardoor de olie langs achterzijde motor eruit gegooid wordt.

          Zijn gewoon even hersen spinsels, maar hoop je daar mee te kunnen helpen in de afwikkeling.

          Wim

            Verder nog even vermelden dat Porsche ook met verschillende weerstanden werkte in die tijd.
            Want wat gebeurde er na revisie van mijn klokken set op die foto hier boven > de temperatuur meter van olie sloeg bij contact aan op vol rood en zakte tijden rijden naar midden ( dus motor al oververhit volgens meter)
            Dus terug gestuurd en weer omgebouwd door die mensen en werkt nu goed.
            Zo zie je maar dat elk model/type zijn eigen aansluitingen had.

            Wim

              @Peter, hier een afbeelding van mijn klokken, en daar zie je dat er geen olie teken op die unit staat.

              Wim

                Ik weet precies wat je bedoeld, maar daar is topic starter nog niet met geholpen.

                  zal wel verschillen ifv bouwjaar Wim. de klok ziet er nog hetzelfde uit in de 1976 owners manual maar de topic starter heeft een 1968er.
                  bovendien, en dat kan enkel terplekke getest worden, is het ook niet zeker of het in die auto allemaal nog aangesloten was zoals origineel bedoeld. je weet als geen ander wat voor bric à brac er gemaakt wordt in 45 jaar tijd.

                  Wim

                    Beschrijving linker klok klopt met de mijne.
                    Van de middelste klok op de afbeelding is links bij mij dynamo en rechts waar olie op staat is bij mij handrem
                    En grote vlak onderaan brand oranje en is aangesloten voor de oliedruk.

                    Dit is wat ik uit de boeken gehaald heb voor mijn aansluitingen, maar afbeelding van Deepee is duidelijk, dus bij mij anders/verkeerd aangesloten of weer een verandering van Porsche bij verschillende modellen???

                      Vreselijke verhalen hier, voor een nieuwkomer toch schrikken!
                      Veel moed gewenst bij de afhandeling.

                        Ik kan helaas niet helpen, maar wil je toch even goede moed toe wensen !

                          mss heb je wat aan DEZE 912E owners manual ? weliswaar van een later bouwjaar maar met dezelfde klokjes. op blz 18 staat volgende:

                          912temp.jpg

                          Wim

                            Ik heb dezelfde klokken, en in de klok van temperatuur is het kleine rode rondje van de dynamo.
                            E het grote oranje vlak de waarschuwing als er olie te weinig is of druk te laag is.
                            Althans zo is het bij mij in de Karmann, en dit zijn klokken uit de 912 die er in zitten.

                            Tjonge, wat een verhalen hier de laatste tijd op het forum.
                            Maar maak zelf ook genoeg mee hier wat van een ander komt. (cry)

                              Peter ik kan je alleen sterkte toewensen in deze zaak.
                              Neem snel een advocaat die weet waarover hij spreekt, dus kennis van wagens.
                              Ikzelf heb hier een wagen staan die 2 januari 2012 in brand is geraakt onder de motorkap.
                              Dit 22 km nadat die herstellingswerken had ondergaan in garage.
                              Brand ontstond op plaats van werken.
                              Nu eind volgende maand komt dit pas voor op rechtbank.
                              Dus mijn raad snel handelen, via kort geding zou het best zijn.
                              Maar daarvoor was het bij mij te laat.

                                Ik voel je pijn!

                                Technisch kan ik je niet helpen, maar ik heb zelf mogen ervaren dat zogenaamde onafhankelijke experts de facto ook maar vazallen van de verzekeringsmaatschappijen zijn.

                                Mijn omnium-verzekerde echtgenote reed thuis achterwaarts tegen mijn niet-omnium-verzekerde auto, ikzelf was niet thuis. Hoewel het empirisch kon aangetoond worden dat dit inderdaad op die wijze was gebeurd, bleek “onze” expert de verzekering te volgen in hun mening dat het verhaal niet klopte en dat wij dus hadden gepoogd hen op te lichten!

                                Onze eigen verzekeringsmakelaar heeft dan achter mijn rug om mijn vrouw overtuigd om de claim te laten vallen. Ik had er een zaak moeten van maken, want mijn vrouw heeft in mijn plaats helemaal niets te beslissen over zaken van mijn bvba. Maar voor de lieve huisvrede heb ik het maar zo gelaten. Die makelaar lust ik natuurlijk rauw.

                                Ik heb destijds aan de betrokkenen een verslagje overgemaakt met foto’s. Wie me PM stuurt wil ik dit wel bezorgen.

                                Moraal: let op met zogenaamde onafhankelijke experts.

                                  Heel triest verhaal. Idem hier wat 912 betreft maar niet wat aansprakelijkheid aangaat, zelf garagehouder…
                                  Een professionele garagehouder die je meldt verder te rijden met een waarschuwingslamp kan je moeilijk professioneel noemen… Hangt ervan wat op factuur of mail/papier staat maar als hij de wagen volledig heeft nagekeken en je hebt ervoor betaald en er duikt een probleem op moet hij zijn verantwoordelijkheid nemen. Het miste is vragen om langs te komen en het na te kijken. Of het dan rechtstreeks verband houd let uitgevoerde werken is nog een ander verhaal. Maar dat hij tekort gekomen is in zijn professionele verplichtingen lijkt me duidelijk. Zou best zijn moest je datum en uur van de meldingen kunnen herconstrueren. Zou het er in ieder geval niet bij laten. Komen de experts er niet uit (oorzakelijk verband moet ontegensprekelijk worden aangetoond), zou ik garage X een minnelijke schikking voorstellen via advocaat en zoniet procederen….
                                  Heel jammer dat het zo moet lopen, een voorbeeld van de jammer genoeg nog steeds aanwezige rotte appels in onze sector. Ik hoop op een goede uitkomst voor jullie.

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.