na 400 km motor totaal om zeep

Home Forum Porsche Talk na 400 km motor totaal om zeep

  • Maker
    Discussie
  • Beste Forumleden

    effe jullie mening, jullie raad over het geen ik meemaakte.

    Ik schets kort even mijn verhaal omdat ik het effe niet meer zie zitten en graag jullie opmerkingen, raad of suggesties wil horen.
    Ik doe zo kort mogelijk mijn verhaal en vernoem zo weinig mogelijk namen.
    In oktober 2014 koop ik voor mijn dochter een gerestaureerde Porsche 912 van 1968; Ik koop hem in Hongarije bij een particuliere mens die er enkele jaren aan bezig is geweest.

    Link ;
    https://plus.google.com/116647397990946248375/posts/QuKtDPPGy4u?pid=6053370439229003138&oid=116647397990946248375

    De wagen arriveert hier in november en ik breng hem naar garage X.

    Gespecialiseerd in onderhoud en restauratie van luchtgekoelde Porsche ‘s. Ik heb zelf weinig tijd, weinig ervaring en altijd teveel werk, dus laat ik me graag assisteren door specialisten in hun vak. Zo ook garage X die ik de opdracht geef de 912 in orde te brengen voor dagelijks gebruik. Wat betekent dat ik hem vraag om alles na te kijken en de wagen te homologeren zodat mijn dochter deze als dagelijkse wagen kan gebruiken.
    De homologatie en nummerplaten zijn na enkele maanden in orde, mijn dochter kan de baan op. Van dag één geven we echter aan bij garage X dat er een waarschuwingslampje af en toe aan gaat op het tweede dashboardklokje. Duidelijk te zien op de google foto-reportage op het filmpje na foto 8 (zie link)

    X maakt daar echter geen probleem over. Ook nadat mijn dochter er na enkele keren van en naar haar werk mee gereden te hebben ze X er over aanspreekt, maakt ie er geen punt van. Zelfs niet als ze zegt dat het lichtje nu doorlopend brandt.
    Op maandagmorgend begin mei, in volle spits op de E313 valt mijn dochter in panne. Ze belt mij en vertelt dat de 912 plots verschrikkelijk veel lawaai begon te maken en ze geen snelheid meer kon maken. Ze zet haar aan de kant en ik rij naar haar toe. Trek de oliepeilstok uit het blok en geen druppel olie aan de peilstok. Ook de motorruimte is kurkdroog, onder de wagen , geen druppel olie te bespeuren dus ik denk dat de motor gewoon vast geslagen is. We bellen garage X om ons te depanneren en om zijn mening over het hele gebeuren te geven.

    Nadat ie de wagen mee heeft genomen naar zijn garage, enkele uren later belt ie me; slecht nieuws;

    Volgens hem heeft er een bout, moer of schroef niet vast gestaan na de restauratie en is zodoende de drijfstang door de motor geslagen en die een gat in de motor heeft gemaakt, alle olie is er uit gevlogen en de motor is vast geslagen

    Gevolg, althans volgens X, voor minstens 7000 euro kosten in het beste geval, maar waarschijnlijk 12000 euro kosten en dit jaar moeten we niet meer op de 912 rekenen. Weg droom van mijn dochter en uiteraard ook van mij.

    Ik vind het verhaal echter maar dubbelzinnig, als er toch olie in zat, waarom is heel het blok dan nog maagdelijk schoon na die inslag van de stang op het blok. Waarom staat er geen druppel olie onder de wagen op de pechstrook. Ik vertel mijn verhaal aan Leo de Rijck in Booischot. Hij weet me te vertellen dat wanneer er een lichtje brand op het dashboard, dit betekent dat je niet verder moet rijden. Dat alles het gevolg is van het rijden zonder olie, en dat de motor zonder olie is geraakt niet het gevolg is maar de oorzaak!

    Ik neem contact op met mijn verzekering en die stellen voor om garage X te vragen zijn BA-verzekering aan te spreken.
    Schoorvoetend geeft garage X zwart op wit toe dat ie inderdaad niet eens de motor heeft bekeken, dat ie er niet aan uit kan waarom hij ons heeft laten verder rijden met een waarschuwingslampje aan .
    Hij geeft dit aan aan zijn verzekering. Er worden 2 experts aangesteld. Weken gaan voorbij, dan kan expert 1 niet, dan expert 2 niet enz enz.
    We zijn nu bijna een maand verder en beide experten hebben onafhankelijk gaan kijken. Nu volgt er nog een expertise van de 2 samen. Wat stelt de expert van de verzekering; en die doen er natuurlijk alles aan om dit van hun ‘gat’ te schudden.

    Zij stellen dat het feit dat het lichtje brandt dit niks te maken heeft met het feit dat de motor zonder olie is geweest. Ondanks ik vastgesteld heb dat er geen druppel olie te zien was in de motorruimte, stellen zij nu dat de motorbekleding die vast hangt aan de achterstoelen, doordrenkt is van olie. Toch raar dat 3 liter olie uit de motor vliegt bij 100 km/uur, naar voor naar de cockpit vliegt ipv naar achter naar de uitlaat en achterzijde van de wagen, niet??

    Zij stellen dat er andere oorzaken moeten zijn en dat die enkel maar kunnen bepaald worden na demontage van de motor, maar het zal nog maar zeker niet zo blijken dat het de verantwoordelijkheid is van garage X. Ik heb mijn verzekering net gebeld, niet te bereiken op woensdagnamiddag. Ik heb onze expert gebeld, antwoordapparaat.
    Kortom, we zijn een maand later en ik sta nog nergens en zie zo stilaan de bui hangen. Er zal er maar enen kunnen voor opdraaien en dat ben ik. En dan heb je duizenden euro’s zonder morren betaalt aan garage X en duizenden euro’s betaalt aan verzekering, rechtsbijstand enz enz

    Daarom mijn vraag ;
    Heeft iemand een 912 HANDLEIDING VAN 1968 waaruit blijkt waartoe dat waarschuwingslampje in het tweede klokje dient. Volgens de expert helemaal niks te maken met het oliepeil!

    Heeft iemand raad of ervaring met zulke zaken??

    Kortom, ik wil zo snel mogelijk de 912 weer in orde maken voor mijn dochter en vind het schrijnend dat na 400 km gereden te hebben we weer helemaal van nul kunnen beginnen. Dat je garage X vraagt de wagen totaal na te kijken, in orde te zetten voor dagelijks gebruik en uiteindelijk je zelf weer de dupe bent van heel het verhaal

    Alvast bedankt voor een reactie, Peter en Liz

3 reacties aan het bekijken - 31 tot 33 (van in totaal 33)
    • How Peter das een hele story ondertussen met die 912…. hij zag er toch perfect gerestaureerd uit en heb al gezien wat voor werk die gast aflevert en lijkt me toch wel dat hij weet waar hij mee bezig is.

      Schoorvoetend geeft garage X zwart op wit toe dat ie inderdaad niet eens de motor heeft bekeken……. aub en dat voor een bekende porsche garage hier!!!!

      hopelijk kom je snel tot een oplossing.

        1968 Porsche 912 Soft Window Targa

        The 1967 912 Speedo has a green indicator light in it. The best I can figure out, it is supposed to come on when the parking lights are on, and then goes off once you turn the headlights on.

        The Tach has a blue indicator light in it. That should come on when you have the High beam head lights on.

        The Temp gauge has 3 indicator lights: the white is for the handbrake the green for the oil and the orange for the low voltage.

        The Fuel gauge has a red indicator light for the reserve/low fuel light

        bron: pelicanparts

          Mooie wagen. Heel erg voor jullie. Je zal hier zeker hulp krijgen, zelf ben ik een 912 analfabeet. Ik kan je alleen bewonderen voor je kalmte en je toewensen dat het je leven de komende jaren niet zal verpesten. Het ziet er naar uit dat het verder aansleept, best een goede advocaat en proberen van je af te zetten.

        3 reacties aan het bekijken - 31 tot 33 (van in totaal 33)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.