Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Naar de Nordschleife
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 8 maanden geleden door
911-lover.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
waarschijnlijk ‘verdienen’ ze die 250.000 E op een gemiddeld weekend weer terug aan wisselstukken, door diegenen die er met een Porsche het decor ingaan… 😉
“Porsche doneert geld en veiligheid aan Nürburgring.”
De Nürburgring met z’n lengte van 22 kilometer en meer dan 70 bochten, is volgens velen het meest zware circuit ter wereld. Z’n populariteit dankt het circuit o.a. aan het feit dat iedereen er terecht kan om een eens een keertje flink te gassen. Ook autofabrikanten testen er graag hun nieuwe modellen. Er zijn verschillende testcentra in de buurt van de ring, waardoor het een geliefde locatie is voor spotters.
Het spreekt voor zich dat onderhoud van het circuit een flinke duit kost en de baan is niet overal even veilig. Porsche wil de belangrijke rol van de Nürburging nog eens onderstrepen met een donatie van 250.000 euro. Dat bedrag is vooral symbolisch bedoelt, want voor een merk als Porsche is dat natuurlijk peanuts.
Veel waardevoller is de donatie van speciale bandenstapels die de veiligheid van het circuit moeten vergroten. De banden zijn gevuld met een soort foam en speciaal ontwikkeld om harde klappen te absorberen. Op alle risicovolle plekken zullen de bandenstapels worden geïnstalleerd. Dankjewel Porsche!
bron : http://www.autoblog.nl
tja, het verstand komt met de jaren, naar het schijnt… 😉 Ik denk dat ik deze goede raad ook ga opvolgen, en mijn Ringavonturen ook wat ga terugschroeven tot als ik het financieel kan veroorloven om een extra speeltje te kopen… Nu, met de nakende geboorte van het eerste kind het (snelle) motorrijden voorbij is, kan het budget dat daar toendertijd aan gespendeerd werd in de toekomst misschien daaraan gespendeerd worden? Time will tell…
dit laatste klopt! (op alle circuits en circuitdagen eigenlijk, ook de instructeurs op Francorschamps zeggen dat ze veel meer ongevallen hebben als het motregent of mistig is dan als het werkelijk giet) Als het echt goed doorregent houden de mensen zich veel meer in. Maar als het maar ‘een beetje’ geregend heeft, en er al snel grote droge plekken ontstaan, beginnen veel mensen weer snel het tempo op te drijven, sneller uit te accelereren en later te remmen… en dan gebeurt het natuurlijk. Zeker daar op de Nordschleiffe, omdat veel stukken in de schaduw van de bomen zitten, en dus veraderlijk lang vochtig kunnen blijven… tel daar nog eens de hoogteverschillen en camberverschillen bij in vele stukken, en je krijgt een gevaarlijke cocktail. Veel mensen staan er ook niet bij stil dat men op een circuit van +20 km lengte voor 1 rondje, zeer verschillende weerstypes kan tegenkomen tijdens één rit! Heel maf, zo heb ik eens tijdens 1 rondje nog net droog weer bij de start, dan meteen een stortbui van jewelste, dan weer heel een stuk droog, en op het einde verblindende felle zon op een ondertussen ook zopas nat geregend stuk baan gehad… zeeeeeer leuk, zeker met de moto, waar je niet snel even een zonneklepje kan naar beneden klappen… 😆
Ik vind het leuk om te lezen dat je terug gegaan bent, en je duivels overwonnen hebt. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen niet geheel op de hoogte te zijn wat zich daar vorig jaar afgespeeld heeft, maar het is natuurlijk niet echt moeilijk om een en ander af te leiden. Ik vind het dan ook geweldig dat je de confrontatie aangegaan bent! En dat toont eigenlijk voor een stuk ook aan welke fascinatie die Ring uitoefent. Telkens als je iets ergs ziet gebeuren en net zelf aan een ferme schuiver ontsnapt bent, heb je zo iets van “waarom is dit allemaal nodig, ik kap er beter mee”. Maar na een tijdje begint het al weer te kriebelen, en begint die goesting om het toch nog eens te doen. Nadat mijn zus er vorig jaar tijdens hun eerste rondje haar Z3 perte reed, had ik ook weer zo iets van “oké, genoeg geweest”… Maar ondertussen, ook als ik je foto’s weer zie, wordt de goesting zo groot om er weer eens te gaan… 😈 Al heb ik mezelf voorgenomen er niet meer met de dagelijkse auto te rijden, maar ooit eens een oudere sportieve wagen te kopen (men vindt al oudere M3’s voor 6 à 7000 euro, is eigenlijk amper de helft van wat tegenwoordig de moto’s kosten waarmee ik tot voor kort reed! Dus echt duur als hobby? Het is maar hoe je het bekijkt…), en daarmee naar daar te gaan. Rolkooitje erin, en rijden maar…
Zouden we dan toch benzine door onze aderen stromen hebben? 😉
Er was idd af en toe miezel regen.
En volgens de mensen aan de info is dat gevaarlijker dan echt doorregenenEn mocht ze dan zelf niet rijden? 😈
Ziet er wel nat uit op de fotos (de baan hé). Vandaar de schuivers waarschijnlijk.
Toch niet hoor.
Ze wilde echt de toer doen.
Eerst wilde ik niet , maar zoals gezegd ik moest het een keer voor mezelf en voor haar doen.
Later vernomen dat de krachtige Omega alsook een P van het forum op het einde van de dag van de baan gegaan zijn.Mooi dat je nog eens een toerke gedaan hebt Koen.
Toen je Magda zei dat je nog eens de Nordschleife wilde rondrijden met de CS, heeft ze zeker eerst iets gezegd dat je niet kon verstaan? 🙂
Gisteren ben ik op de Nordschleife geweest.
OK , hier het verslagje.
8.30u , de wekker deed haar best. Al stond mijn hoofd er niet naar , het was tijd om op te staan. Eindelijk was het zover. Dit was de eerste keer dit jaar en de eerste keer na de tegenslag van vorige keer dat we terug naar de Nordschleife gingen.
Klaarmaken , auto van pyama ontdoen , hopen koffie drinken en vertrekken maar.
Daar er geen zekerheid was of de groep over de 61 via Mönchengladbach ging rijden reden wij maar via Aken. Dat is nog eens een hap korter waardoor zeker 100km bespaard werden (benzine is te duur om weg te gooien voor onzekerheden)
Om 10u (vrouwen en klaarmaken hé) werd er vertrokken en om 12u waren we aangekomen aan de Schleife.
De weg ernaar was best leuk en we hebben nog een stuk op de 1 kunnen gassen samen met een 996 Turbo (die aan de afrit zijn duim naar ons opstak) en 2 moto’s die we naderhand nog tegenkwamen aan de Nordschleife en nog gezellig mee gekeuveld hebben .
Voordat we aan de Nordschleife aankwamen nog even een fotootje gemaakt van de “fahrschule” die nu allemaal Z4M Coupé’s hebben
Een paar forummers stonden er al doch de parking was nog zeer leeg.
Eerst een rondje lopen met de camera alvorens de PF-ers op te zoeken. Nynke (en gevolg) en Pascal waren ondertussen ook al aangekomen en er werd een klein praatje gemaakt
Ook werd er nog een gezellige babbel gemaakt met de eigenaar van deze wagen 😆 😆 😆
Op mijn woorden van “och , iedereen heeft het recht om te dromen” was zijn sportieve verklaring “ach niet alle Porsches zijn GT3’s of Turbo’s”
Nadat we een lekkere koffie geconsumeerd hadden was het ondertussen 13u geworden en werd het circuit geoepend doch niet voor lang.
Het eerste ongeval was al gebeurd en het circuit werd een tijdje dicht gezet.
Kans genoeg dus om de aanwezige wagens vast te leggen op de gevoelige digitale plaat.
Het Porschegeweld was weer massal aanwezig , maar ook andere exoten of pareltjes ontbraken niet.
Enkele teasers
Na heel wat rondjes en praatjes wilde ik Magda toch eens laten zien hoe de Schleife was en voor mezelf was het moreel ook nodig.
Er werd besloten toch een kaartje te kopen daar het er zeer rustig was , er bijna geen moto’s of ragbakken rondreden en er werd voorgenomen de ronde aan toeristentempo te doen.
Het kaartje werd met ansgtzweet gekocht en we waagden het erop.
Opvallend als je steeds op zondagen hebt gereden is dat het echt leeg op het circuit was. Er werd uiterst rechts aangehouden en als er maar een wagen in de spiegel op dook ging het pinkertje al aan.
Mijn traagste ronde ooit 😈
Zelfs de depanagewagen die een beschadigde BMW Compact aan het depaneren was kon me bijna bijhouden en heeft in mijn spiegel gehangen tot hij ergens af ging.
Onderwege Nynke en man tegen gekomen met een gele vlag daar er een motorrijder zijn machine in de vangrail had geplant.
Super attent van jullie :thumleft:
Doch opvallend was daar iedereen me echt rustig voorbij reed (op 2 Porsches na ) het circuit toch glad was.
Een Skyline die me iets eerder rustig voorbij reed brak op geen 50 meter voor me in de volgende bocht uit. Eerts zwiep links , dan recht maar gelukkig kreeg hij de wagen onder controle . Mijn hartje werd ineens piepklein en de rem werd al weer goed ingetrapt.
Al bij al ben ik blij dat ik dat (vermoedelijk enigste rondje met de CS) gedaan heb . Dit was echt nodig om het voorval te kunnen verwerken.
Na nog een tijdje dan te hebben rondgehangen met de andere forummers besloten we terug huiswaarts te keren.
Iedereen die we konden zien nog even gedag gezegd en vertrekken maar.
Het was weer een schitterende en vooral gezellige dag die zeker voor herhaling vatbaar is.Mijn gemaakte fotootjes kunnen jullie
HIER bekijken door op de juiste tab te klikken.Veel plezier
Peter, heb je op de website al eens gecontroleerd of de baan die dag open is? Want zoals ik eerder al schreef is de baan vaak afgehuurd door organisaties, de week voor sommige races die er nog gehouden worden kan het zelfs een hele week afgesloten zijn… En remember, op de website wordt de naam iets anders geschreven, zijnde http://www.nuernburgring.de.. . Niets meer ergelijk dan 300 km (eigenlijk dus 600 km als je nog terug moet uiteraard) rijden om dan vast te stellen dat de baan die dag bvb maar 1 uur open is van 19 uur tot 20 uur (wat ik al meegemaakt heb!), en dat iedereen dan gefrustreerd op die baan vliegt gelijk een bende wilden… 😕
Wat sommige mensen ook niet weten is dat los met de hand filmen niet mag! Als de baancommisarissen dat zien is het prijs. ENKEL OP VASTGEMONTEERDE STATIEVEN!!
Ha, da’s een goeie tip ! Ik heb vorige weel een PS3 gekocht. Ik zal da spelleke vanavond eens opvissen !
De datum is vastgelegd op 19 augusus. ‘s Ochtends rij ik heen, ‘s avonds terug.
Zijn er mensen die ook eens willen gaan ?
Peter R.
wie het wil leren kan via google ook makkelijk sites vinden op het net waar de ideale lijnen aangetoond worden! Zo zal men zien dat men bvb in die beruchte Adenauer Forst (die inderdaad als een van de meest moeilijke bochten aanzien wordt! Is trouwens die bocht waar we onlangs dat zeer leuke filmpje over gezien hebben met oa die kerel die uit zijn Kever viel toen die dwars ging 😆 ) pas zeer laat mag insturen in het eerste deel naar links om niet helemaal verkaard uit te komen bij het tweede deel van deze S-bocht naar rechts… Is ook de enige bocht waar ik met mijn Boxster S dwars gegaan ben op de baan! Meteen begonnen de tientallen mensen die op die zomerse zondag in die bocht zaten te kijken met een Mexican Wave “België” te scanderen… mijn 15 minutes of fame I guess… 😀
Maar zoals we inderdaad vroeger al schreven, Playstation Gran Turismo 4 en dergelijke helpen zeer veel… als men daar enkele tientallen rondjes op draait, die je anders 16 euro gekost zouden hebben…
wij waren daar in arpil met onze oldtimer. 19 of 21 EUR per ronde, ik kan het me niet meer zo goed herinneren.
probeer het circuit wat te leren op een xbox of zo, dat helpt al serieus. Probeer ook zo veel mogelijk video’s te bekijken op youtube enzo.
De meeste stukken zijn doenbaar, doch pas op aan adenauer fost, zeer tricky. Het stukje voor de kleine carroussel is ook niet te onderschatten!
veel plezier! jan
PS net zoals op de openbare baan worden de snellere mannen doorgelaten door zelf aan de rechterkant van de baan te gaan rijden met uw pinker op. Zorg wel dat je zelf niet crasht door teveel in de spiegels te kijken.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.