- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 9 maanden geleden door .
-
Discussie
-
1 februari 2013 om 19:05
Hierbij een beschrijving van hoe ik mijn Nederlandse Porsche heb ingevoerd zodat anderen de weg ook gemakkelijk vinden. Laat je zeker niet afschrikken. In de praktijk valt de hele procedure zeer goed mee.
Bij de aankoop moet je volgende documenten van de verkoper krijgen:
- Europees gelijkvormigheidsattest
- Orgineel inschrijvingsbewijs
- Verkoopfactuur
Na de aankoop breng je de wagen over naar België. Dit kan op volgende manieren:
- Via een transportonderneming
- Met je eigen wagen en een trailer
- Aanvraag van een tijdelijke Nederlandse export nummerplaat met bijhorende verzekering. Dit heeft in mijn geval de verkoper geregeld. Je krijgt dan ook documenten van de RDW mbt deze platen en een tijdelijke groene kaart.
Bij binnenkomst in België ga je naar een douanekantoor naar keuze om het zogenaamde vignet 705 te bekomen. Ik ging in Genk aan de Slingerweg.
Welke documenten neem je mee naar het douanekantoor?
- Aankoopfactuur of aankoopbewijs
- Het origineel buitenlands inschrijvingsbewijs
- De identiteitskaart van de persoon die vermeld staat op het aankoopbewijs
De douane bezorgt je voor € 0,50 een roze formulier (aanvraag tot inschrijving) waarop ze vignet C705 kleven. Met dit roze formulier kan je naar DIV voor de keuring en inschrijving van de wagen. Het voertuig zelf moet je bij de douane niet voorrijden.
De volgende stap is de keuring van het voertuig. Het betreft hier een complete tweedehandskeuring: volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van een Car-Pass. Deze keuring kan je in elk keuringsstation laten uitvoeren na telefonische afspraak. Ik ging in Alken en de keuring kostte € 60,40. Je kan met Bancontact betalen. Reken op een dik half uur voor de hele procedure. Zorg zeker dat alle boorddocumenten en extra’s in je auto aanwezig zijn. Je kan naar de keuring met de Nederlandse exportplaten.
De volgende originele documenten moet je kunnen voorleggen:- roze formulier met douanevignet C705 afgeleverd door de Belgische douanediensten
- het volledige (2 delen) en originele Nederlandse kentekenbewijs
- In mijn geval het document van RDW mbt de export platen
- Europees certificaat van Overeenstemming (COC) of gelijkvormigheidsattest
Indien je zoals mij niet over een Europees gelijkvormigheidsattest beschikt (dit schijnt nogal voor te komen bij auto’s van voor medio de jaren 1990), dan dien je eerst langs te gaan bij de Belgische importeur die dan een (Belgisch) gelijkvormigheidsattest voor de wagen zal afleveren na enige controle van het model. Je maakt telefonisch een afspraak bij
D’Ieteren Conformité
Bergensesteenweg 95
1070 Brussel (Anderlecht)
tel 02/5562334Dit is in de buurt van het Zuidstation in Brussel (niet zo’n leuke buurt). De dienst bevindt zich op de 3e verdieping van een grote VW en Skoda concessie. Je kan op de binnenkoer parkeren.
Je moet je aanmelden met de wagen waarvoor je een gelijkvormigheidsattest wenst te krijgen, de originele boorddocumenten en het roze formulier van de douane (met vignet C705) . De hele procedure duurt een dik uur en kost € 150,00.Nu moet je wagen enkel nog ingeschreven worden. Ik heb dit via de verzekeringsmakelaar gedaan. Maar je kan dit ook zelf doen door het roze formulier verder in te vullen en naar DIV Brussel te sturen.
Na inschrijving krijg je dan normaal de platen thuis opgestuurd.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.