Home › Forum › Stel jezelf even voor ! › newbie met porsche
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 8 maanden geleden door BC911.
-
MakerDiscussie
-
12 maart 2011 om 03:04
Hallo,
Ben volledig nieuw met het merk porsche en wou me dus hier wat informeren vooraleer er een aan te kopen.
Kan er me iemand zeggen wat de +/- gemiddelde kosten op een jaar zijn qua onderhoud, inschrijving, taks, etc van een porsche 997?
Gaat een 997 zijn waarde stabiel blijven of gaat die dalen (maw is het een “goeie”-investering)? Uiteraard is een auto nooit geen goeie investering…i know…
Ik zou er ongeveer 10.000km per jaar mee doen…
Alvast bedankt
-
MakerDiscussie
-
BC911 schrijft:
Ikzelf rij met een watergekoelde 3.2, maar denk niet dat je daar echt naar op zoek bent.
Denk het ook niet. 😆
Hé mannen, ik denk dat we de TS een beetje moeten helpen. Hij is er nog duidelijk niet uit welk type het gaat worden, en begrijpelijk want alle Porsche hebben zo hun eigen super karakter. Denk dat er wel meer mensen zich ooit in dit stadium hebben bevonden. Alle verkoopsite afschuimen, en het wordt als maar moeilijker om nog te kunnen kiezen … Ik denk dat je dit enkel kan oplossen door een aantal wagens te gaan bekijken en mee te gaan rijden. Die herverkoop gaat plots minder belangrijk zijn :wink:. Ik ben er zeker van dat je hier wel een aantal mensen kan vinden die gerust even willen afspreken om een beetje te kletsen over hun P en een ritje te maken. Ikzelf rij met een watergekoelde 3.2, maar denk niet dat je daar echt naar op zoek bent. Toch niet als je 10000km per gaat rijden 😉 . Misschien handig dat je even aangeeft uit welke regio je bent.
Anoniem16 maart 2011 om 03:45Hier nog zo een gek die niet aan wederverkoopwaarde dacht toen hij voor ombouw koos 😕 er wel[IMG]http://i56.tinypic.com/2rpz0g2.gif[/IMG] super blij mee!
Anoniem15 maart 2011 om 15:27Mushroom schrijft:
Heb ook die indruk… Ofwel weet hij ‘t niet goed 😉
Onderstaande komt vanop een bevriend forum …
Gister heb ik een nieuw overhemd gekocht. Een heleboel mensen zullen het misschien niks vinden, maar dat kan me eerlijk gezegd geen zak schelen, ik vind het mooi en ik ben degene die erin moet lopen.
Tien jaar geleden heb ik een huis gekocht. Het is verbazingwekkend, maar ik wist nog zo’n 12 procent van de vraagprijs af te krijgen, wat mij helemaal niet slecht leek. Nou was ik wel de eerste in meer dan een jaar die een bod uitbracht, wat betekende dat verder geen mens het hebben wilde, en ik weet niet of ik ze daar ongelijk in kan geven, want het is een stom huis – maar ik bewoon het met plezier, dus wat kan het mij schelen?
Toch knaagt er iets. Toen ik dat huis en dat overhemd kocht, maakte ik me geen moment zorgen over de vraag of ik het wel weer zou kunnen verkopen. Maar de meeste mensen die een nieuwe auto kopen, zijn geobsedeerd door de vraag hoe de tweedehands markt er over drie of vijf jaar naar zal kijken.
Dat is bespottelijk. Weinig dingen in dit leven zijn zo genotvol als het uitzoeken en kopen van een gloednieuwe auto waar nog nooit een ander mee geprotst en gepronkt heeft. Het is een ongeëvenaarde kans jezelf te verwennen, en een weergaloze gelegenheid tot zelfexpressie. En wat doen we? We kopen een auto voor de volgende eigenaar! Met voorbedachten rade onderdrukken we al onze automobiele instincten, ten bate van de grote onbekende die – hopen we – warm zal lopen voor onze keus als wij erop zijn uitgekeken.
Voorbeeldje. Een vriendin van me kocht onlangs een Golfje. Ze had eigenlijk het liefst een rode gewild – ze draagt ook rode schoenen – maar ze was bang dat andere mensen niet echt van rood zouden houden, dus kocht ze veiligheidshalve maar een zilverkleurig Golfje.
Waarom? Het was haar auto, en ze wilde er minstens drie jaar in rijden. Toch was ze kennelijk bereid al die tijd naar een zilverkleurige motorkap te kijken die ze niet echt mooi vond.
Dat brengt mij bij de Porsche Car Configurator, mijn favoriete computergame. Daar zit ik heel wat uren mijn ideale 911 mee samen te stellen – en die is waarschijnlijk wit, met een blauw leren interieur en de standaard wielen, die volgens mij het beste zijn. Al weet ik ook wel dat een donkergrijze 911 met zwart interieur en Turbo II-wielen in 2014, als ik ‘m misschien zou willen doorverkopen, vermoedelijk een stuk meer waard zal zijn.
Maar ik wil geen grijze, ik wil een witte. Als iemand in 2014 een tweedehands grijze 911 wil, moet hij bij iemand anders wezen, ik ben niet van plan anderhalve ton neer te tellen om een auto in te rijden voor iemand die zelf te krenterig is om een nieuwe te kopen.
Sterker nog, barst maar helemaal, ik koop gewoon een gele. Richard Hammond heeft de pest aan geel, dus die zou zich er vreselijk over opwinden, en tegen de tijd dat ik ‘m zou willen verkopen, zou hij vrijwel zeker een paar duizend minder waard zijn dan dezelfde auto in het grijs. Maar wat kan mij dat schelen? Ik houd van gele auto’s, en ik zou ‘m toch voor mezelf kopen?
Het probleem gaat verder dan de kleur alleen. Een andere kennis van me rijdt in een BMW 7-serie diesel, al had hij er liever een gehad die op benzine reed. Maar hij denkt dat als hij ‘m wil verkopen, de mensen liever een diesel hebben. En daarom veroordeelt hij zichzelf tot minstens twee jaar stinkende dieselbarbarij, om in de toekomst iemand anders blij te maken. Zoveel menslievendheid zou zelfs moeder Teresa niet kunnen opbrengen.
Als we toch bezig zijn, pas op voor de bekoring van optionele extra’s. Terug naar de Porsche Configurator: ik wil niet te veel opties. Dat is voor mij geen optie. Een 911 is een sportauto, geen boudoir van Lady Gaga. Ik zou dus een handmatige versnellingsbak willen, vloermatjes, cruise-controle, een ruitenwisser achter (die zou eigenlijk standaard moeten zijn, maar is een optie – heel irritant), en nog wat kleinigheden.
Dealers die ik ken weten mij te vertellen dat zo’n Porsche moeilijk te verkopen zou zijn zonder PDK, parkeerhulp, elektrische stoelen en een multifunctioneel stuur. Nou en? Ik was ook niet van plan hem te verkopen. Ik was van plan erin te gaan rijden.
Luister: als je een auto koopt, moet je het geld dat je eraan uitgeeft als uitgegeven beschouwen. Wat je er in de toekomst eventueel nog voor vangt is een bonus, niet iets wat je van tevoren moet plannen, laat staan incalculeren. Een gloednieuwe auto kopen is sowieso belachelijk, als je dan ook nog bewust een auto koopt in de verkeerde kleur of met ongewenste opties, wordt het wel heel sneu.
Zoek gewoon de auto uit waar jij in wilt rijden. Dan mag de volgende eigenaar het ook lekker zelf uitzoeken.
Die goed 😀 Zou bijna in de mopjes tread kunnen staan.
Ik denk dat ik dan iemand ben die steeds toch een bijna onverkoopbare 2de hands koopt voor een zachte prijs 🙂
Laatste aankoop BMW 335d coupe, wie wil er nu zo een zware diesel in belgie 😀 ik dus 😀is ook al aangeklaagd in Flat Six dat autoverkopers, ook bij OPC’s, soms (te) sterke druk uitoefenen op de klanten om een nieuwe te kopen in kleuren die goed verkopen 2e hands… eigenlijk omdat zij er later zelf niet mee willen blijven zitten als ze die wagen moeten overnemen!
Heb ook die indruk… Ofwel weet hij ‘t niet goed 😉
Onderstaande komt vanop een bevriend forum …
Gister heb ik een nieuw overhemd gekocht. Een heleboel mensen zullen het misschien niks vinden, maar dat kan me eerlijk gezegd geen zak schelen, ik vind het mooi en ik ben degene die erin moet lopen.
Tien jaar geleden heb ik een huis gekocht. Het is verbazingwekkend, maar ik wist nog zo’n 12 procent van de vraagprijs af te krijgen, wat mij helemaal niet slecht leek. Nou was ik wel de eerste in meer dan een jaar die een bod uitbracht, wat betekende dat verder geen mens het hebben wilde, en ik weet niet of ik ze daar ongelijk in kan geven, want het is een stom huis – maar ik bewoon het met plezier, dus wat kan het mij schelen?
Toch knaagt er iets. Toen ik dat huis en dat overhemd kocht, maakte ik me geen moment zorgen over de vraag of ik het wel weer zou kunnen verkopen. Maar de meeste mensen die een nieuwe auto kopen, zijn geobsedeerd door de vraag hoe de tweedehands markt er over drie of vijf jaar naar zal kijken.
Dat is bespottelijk. Weinig dingen in dit leven zijn zo genotvol als het uitzoeken en kopen van een gloednieuwe auto waar nog nooit een ander mee geprotst en gepronkt heeft. Het is een ongeëvenaarde kans jezelf te verwennen, en een weergaloze gelegenheid tot zelfexpressie. En wat doen we? We kopen een auto voor de volgende eigenaar! Met voorbedachten rade onderdrukken we al onze automobiele instincten, ten bate van de grote onbekende die – hopen we – warm zal lopen voor onze keus als wij erop zijn uitgekeken.
Voorbeeldje. Een vriendin van me kocht onlangs een Golfje. Ze had eigenlijk het liefst een rode gewild – ze draagt ook rode schoenen – maar ze was bang dat andere mensen niet echt van rood zouden houden, dus kocht ze veiligheidshalve maar een zilverkleurig Golfje.
Waarom? Het was haar auto, en ze wilde er minstens drie jaar in rijden. Toch was ze kennelijk bereid al die tijd naar een zilverkleurige motorkap te kijken die ze niet echt mooi vond.
Dat brengt mij bij de Porsche Car Configurator, mijn favoriete computergame. Daar zit ik heel wat uren mijn ideale 911 mee samen te stellen – en die is waarschijnlijk wit, met een blauw leren interieur en de standaard wielen, die volgens mij het beste zijn. Al weet ik ook wel dat een donkergrijze 911 met zwart interieur en Turbo II-wielen in 2014, als ik ‘m misschien zou willen doorverkopen, vermoedelijk een stuk meer waard zal zijn.
Maar ik wil geen grijze, ik wil een witte. Als iemand in 2014 een tweedehands grijze 911 wil, moet hij bij iemand anders wezen, ik ben niet van plan anderhalve ton neer te tellen om een auto in te rijden voor iemand die zelf te krenterig is om een nieuwe te kopen.
Sterker nog, barst maar helemaal, ik koop gewoon een gele. Richard Hammond heeft de pest aan geel, dus die zou zich er vreselijk over opwinden, en tegen de tijd dat ik ‘m zou willen verkopen, zou hij vrijwel zeker een paar duizend minder waard zijn dan dezelfde auto in het grijs. Maar wat kan mij dat schelen? Ik houd van gele auto’s, en ik zou ‘m toch voor mezelf kopen?
Het probleem gaat verder dan de kleur alleen. Een andere kennis van me rijdt in een BMW 7-serie diesel, al had hij er liever een gehad die op benzine reed. Maar hij denkt dat als hij ‘m wil verkopen, de mensen liever een diesel hebben. En daarom veroordeelt hij zichzelf tot minstens twee jaar stinkende dieselbarbarij, om in de toekomst iemand anders blij te maken. Zoveel menslievendheid zou zelfs moeder Teresa niet kunnen opbrengen.
Als we toch bezig zijn, pas op voor de bekoring van optionele extra’s. Terug naar de Porsche Configurator: ik wil niet te veel opties. Dat is voor mij geen optie. Een 911 is een sportauto, geen boudoir van Lady Gaga. Ik zou dus een handmatige versnellingsbak willen, vloermatjes, cruise-controle, een ruitenwisser achter (die zou eigenlijk standaard moeten zijn, maar is een optie – heel irritant), en nog wat kleinigheden.
Dealers die ik ken weten mij te vertellen dat zo’n Porsche moeilijk te verkopen zou zijn zonder PDK, parkeerhulp, elektrische stoelen en een multifunctioneel stuur. Nou en? Ik was ook niet van plan hem te verkopen. Ik was van plan erin te gaan rijden.
Luister: als je een auto koopt, moet je het geld dat je eraan uitgeeft als uitgegeven beschouwen. Wat je er in de toekomst eventueel nog voor vangt is een bonus, niet iets wat je van tevoren moet plannen, laat staan incalculeren. Een gloednieuwe auto kopen is sowieso belachelijk, als je dan ook nog bewust een auto koopt in de verkeerde kleur of met ongewenste opties, wordt het wel heel sneu.
Zoek gewoon de auto uit waar jij in wilt rijden. Dan mag de volgende eigenaar het ook lekker zelf uitzoeken.
Ik vraag me af of de kandidaat koper een auto zoekt die hij graag heeft , ziet en wil hebben en het rijplezier en beleving bovenaan staan en de centen op de tweede plaats.
Of dat hij een wagen zoekt om zo min mogelijk waarde te verliezen en safe wil spelen en het rijplezier op de tweede plaats staat .
In het tweede geval opteer ik voor een BMW E30 met een zescilinder .
Je kan een leuke mooie vinden voor weinig geld en als je deze op punt houdt zal je er zeker nooit geld op verliezen en misschien zelfs winnen .Anoniem15 maart 2011 om 02:58Wat bedoel je met interessant ? Bedoel je waardevast ? Dan denk ik dat je misschien beter af bent met de 996, die vind je nu al voor prijzen rond de 25,000 euro. Die zullen dus geen 15,000 euro meer zakken. Een Cayman kost nog wat meer dus de kans dat je daar meer op zal verliezen is groter denk ik. Maar spijtig genoeg is het geen exacte wetenschap en kan niemand je zekerheid geven.
Of bedoel je rijplezier ? Het zijn 2 totaal verschillende wagens: bij de ene zit de motor achteraan, bij de andere in het midden. Bij de ene heb je nog een (soort van) achterbank, bij de andere niet. De cayman is moderner want later ontworpen dan de 996, Enz enz…
Wat zou je zelf het liefst hebben ? Ik zou gaan voor wat je zelf het liefst ziet.Ook zit ik te denken aan een cayman…
Wat is dan het meest interessant en 996 van 2001 of een cayman van 2006?waardevast zijn de 997 echt niet. Je kan ze al vinden voor 40K (voor een “gewone”997 MK1).
Voor een goede investering moet je idd naar de luchtgekoelde gaan. Daar heb je dan weer dat de onderdelen duurder zijn en minder pk hebt. Maar dit wil niet zeggen dat je niet evenveel fun eraan zal beleven ❗
sparkling schrijft:
Is een porsche met meer dan 100.000km nog een goede koop?
Ik had ergens gelezen dat ze dan minder “schreeuwen”…zeker voor lucht(olie)gekoelde motoren zijn hoge kilometerstanden zonder noodzakelijke revisie eerder regel dan uitzondering.
Porsche zijn in tegenstelling tot sommige Italianen rijderauto’s ipv pronkauto’s .
Daar om zal je er meerdere vinden met hogere kilometerstanden .
Dit is zeker niet erg mits juist onderhoud .
Dan zijn ze echt bulletproof .
Ken er meerdere die vlot over de 200 en 300.000km zitten .
Liver een wagen die zijn kilometers gedaan heeft als eentje die jaren heeft stilgestaan .
Daar komen de kosten pas aan .Is een porsche met meer dan 100.000km nog een goede koop?
Ik had ergens gelezen dat ze dan minder “schreeuwen”…welkom hier sparkling,
– de jaarlijkse ondrhoudskosten voor een recente porsche in het algemeen zijn niet hoger dan deze van een merc jag beemer … behalve banden misschien, maar dat is afhankelijk van jouw rijstijl (weet dat het rempedaal evenveel rubber vreet dan het rechterpedaal) één band met N-codering (=speciaal voor porsche ontwikkelde banden) kost al gauw gemonteerd € 200,- per stuk
– info over biv en taksen vind je hier
– als je een waardevaste porsche wil, moet je een oudere kopen met luchtgekoelde motor. de recente watergekoelde zijn even onderhevig aan depreciatie als welk ander merk dan ooksucces met je keuze en zoektocht !
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.