Home › Forum › Porsche Talk › Newsroom
- Dit onderwerp bevat 135 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar geleden door deepee.
-
De Mission E is de mooiste
De volledig elektrisch aangedreven Porsche Mission E is bij het ‘Festival Automobil International’ in Parijs uitgeroepen tot mooiste Concept Car van het jaar.
De Porsche Mission E nam het in de competitie op tegen concept cars van andere gerenommeerde fabrikanten. Hij deelt de eervolle titel ’The Most Beautiful Concept Car of the Year’ met de Mazda RX-Vision. De jury, bestaande uit topmensen uit de wereld van de auto-industrie, architectuur, media en mode heeft de Mission E de eerste prijs toegekend omdat “Porsche met dit model blijk geeft van pure creativiteit en daarbij oog heeft voor nieuwe trends.”
De Porsche Mission E in het kort
De Porsche Mission E heeft vier deuren en biedt plaats aan vier inzittenden. Zijn elektrische aandrijflijn is goed voor een vermogen van meer dan 440 kW/600 pk. De Mission E sprint in minder dan 3,5 s van 0-100 km/h. Het innovatieve laadsysteem zorgt ervoor dat de accu’s in 15 minuten tot 80% zijn op te laden. Mede dankzij vierwielbesturing heeft de Mission E een zeer dynamisch weggedrag. De bestuurder bedient de Mission E met gebaren, sommige zelfs via hologrammen en met behulp van eye-tracking. De bedieningsdisplays bewegen automatisch met de positie van de bestuurder mee.
Reclamepaneel voorzien van zonnepanelen produceert op jaarbasis de stroom voor het volledige porschecenter.
De toren rijkt tot 25 meter hoog en staat in het technologiepark van Berlijn. Het bolle oppervlak is samengesteld uit 7776 zonnecellen die op jaarbasis tot 30.000 Kw/H moet kunnen leveren. De mast heeft een oppervlakte van 270 m2 en zal het jaarverbruik van het volldige Adlershof Porsche Centre kunnen produceren. Een gloednieuw OPC dat z’n deuren opent begin 2017.
Bezoekers met een EV zullen dankzij deze pyloon hun wagen gratis kunnen opladen. De voorzitter van de RvB van Porsche Duitsland GmbH, Dr Jens Puttfarcken, benadrukt Porsches z’n uitgesproken engagement voor elektrische mobiliteit en investeringsstrategie in duurzame energie. Porsche neemt systematisch de uitdagingen aan van de toekomst.
Porsche will sacrifice profit growth to fund EV development
bron: autoblog
Bentley had al aangkondigd dat het plug-in hybrid versies zou uitbrengen van bestaande modellen en zou van start gaan met de Bentyaga. Nu heeft men vanuit Crewe ook volledig elektrische modellen aangekondigd. De eerste zal gaan gebruik maken van het Porsche Mission-E platform.
De investering van 750 miljoen dollar die Stuttgart voor haar nieuw model uitrekt, oa voor een nieuwe productieeenheid “factory 4.0” in Weissach en 1000 extra werknemers kan ze hierdoor met Bentley delen.
Het blijft tenslotte allemaal binnen het volkswagen concern. Op vergelijkbare wijze is de Bentyaga de grotere en duurdere versie van de cayenne en zo kreeg de laatste R8 nog Lamborghini technologie ingeplant.Waar de zuiver elektrische Bentley zal gebouwd worden blijft voorlopig nog een raadsel. Zelfs het model blijft nog geheim. Maar wat dat betreft is de bloedmooie EXP10 Speed 6 concept een voor de hand liggende kandidaat. Bentleys eerste EV wordt op deze manier een easy win.
Een medewerker van de Australische website Drive ontfutselde tijdens een interview met Bentley hoofdingineur Rolf Frech bij de lancering van de Bentayga: “We are currently in the stage where we are evaluating all the possibilities, but there are so many question marks behind this. I think there will be an answer within the next six months to a year to decide which direction we will go, but of course electric will be a future strategy direction for Bentley.”
Het is nu al flink worstelen bij het idee van een Bentley zonder een V8 of W12 grom. Maar inderdaad bestaat er voor de toekomst geen weg naast een puur elektrische auto met de aangekondigde ban op verbrandingsmotoren in heel wat Europese grootsteden.
De Duitse openbaar aanklager wil celstraffen voor de ex-topbestuurders van Porsche. Zij worden beschuldigd van manipulatie van de beurskoers van Volkswagen ten tijde van een mislukte overname in 2008.
19/02/2016Hoe zat het ook alweer? Lang voor het uitbreken van de sjoemelsoftwareaffaire werd er ook al flink gevloekt in de boardrooms van de Duitse autofabrikanten Volkswagen en Porsche. De Porsche bobo’s kregen het in 2008 op hun heupen en schakelden door naar de volgende versnelling door aan te kondigen dat ze het veel grotere Volkswagen over wilden nemen. Ze zouden beleggers misleid hebben door te ontkennen dat Porsche zijn belang in Volkswagen wilde uitbreiden, terwijl later bleek dat Porsche al 75% van Volkswagen in het vooronder had liggen.
Dit nieuws stuwde de beurskoers van Volkswagen destijds naar grote hoogte waardoor het kortstondig één van de waardevolste bedrijven ter wereld was. Beleggers speculeerden echter op een eventuele koersdaling van Volkswagen door short te gaan, kwamen vervolgens in de beruchte short sqeeuze terecht en zagen hun opgebouwde posities in rook opgaan en zo miljarden euro’s verdampen.
Verschillende keren toetsen de heren al het adres van de rechtbank en het gerechtshof in hun navigatiesysteem, als het aan het OM ligt komt kunnen ze binnenkort rechtstreeks door de het gevang. De Duitse justitie eist namelijk 2,5 jaar cel voor Wiedeking, Härtger hangt een celstraf van twee jaar en drie maanden boven het hoofd. Daarnaast zou Wiedeking ook nog ruim €1 miljoen boete moeten aftikken. Opnieuw een forste tegenslag voor de gewezen topmannen, eerder leek het er nog op dat ze met gierende banden zouden ontsnappen aan vervolging voor marktmanipulatie en handel met voorkennis maar nu gaan ze binnenkort mogelijk veterloos door het leven. De uitspraak wordt op 4 maart verwacht.
Boete van 1 miljoen geëist tegen Wiedeking
De officier van justitie in Stuttgart heeft in het proces tegen de voormalige topman van Porsche Wendelin Wiedeking en zijn financiële rechterhand Holger Härter tegen beiden een boete geëist van een miljoen euro. Wiedeking, vandaag de dag eigenaar van een keten van pizza-restaurants wordt al maanden op de huid gezeten door justitie.
[b]
Mislukte coup[/b]De officier acht Wiedeking en Härter schuldig aan marktmanipulatie rond de mislukte overnamepoging van Volkswagen door Porsche in het voorjaar van 2008. Hij acht bewezen dat het tweetal de financiële middelen van Porsche fors opvoerde om het mogelijk te maken om 75 procent van de VW-aandelen op te kopen. Als die reden er niet was geweest, dan was een dergelijke kapitaalophoping ook overbodig.
[b]
Uitspraak[/b]Het cruciale punt is, wanneer het besluit tot het uitvoeren van de overnamepoging daadwerkelijk werd genomen. Volgens de officier van justitie was dat in maart, volgens de toenmalige Porsche-leiding pas in oktober. Dat is van essentieel belang omdat Porsche in de tussenliggende maanden ondanks aanhoudende geruchten steeds heeft ontkend iets als een overname van VW van plan te zijn. De rechtbank zal op 4 maart uitspraak doen in het proces dat al sinds oktober aan de gang is.
[size=2]
bron: Automobiel Management[/size]De toekomstige 911 GT3 behoudt een atmosferische zescilinder zoals de Cayman GT4, maar biedt een manuele versnellingsbak als optie.
Die informatie is in Genève naar buiten gekomen. Het is de ontwikkelingsverantwoordelijke voor de GT3-versies, Andreas Preuninger, die het nieuws toevertrouwde aan enkele collega’s in de marge van het salon van Genève. Hij bevestigde dat de volgende generatie van de GT3 als optie een manuele versnellingsbak aanbiedt, op verzoek van de klanten. Amerikaanse klanten wellicht, want in sportwagens willen Amerikanen graag zelf schakelen. De versnellingsbak is trouwens dezelfde als in de 911 R, die op hetzelfde salon voorgesteld wordt. De GT3 RS-versies, die meer gericht zijn op het circuit, behouden daarentegen een gerobotiseerde PDK-versnellingsbak.
Hij verduidelijkte ook dat deze modellen niet overschakelen op drukvoeding, of in ieder geval niet op korte termijn. Een uitzondering is de GT2 RS, die wellicht drukvoeding krijgt vanaf de volgende generatie, verwacht in 2017. Over de 718 Cayman verklaarde Preuninger dat er een nieuwe GT4-generatie komt, die een zescilinder behoudt.
Tot slot vertelde Andreas Preuninger dat Porsche in de toekomst meer modellen zal aanbieden die bestemd zijn voor puristen. Zeker als de 911 R een succes wordt. En dat lijkt zo te zijn, want alle exemplaren (991) zijn al verkocht.
[size=2]
Geschreven door David Leclercq op 02-03-2016[/size]Een Skoda viercilinder in de Macan
Porsche lepelt een geblazen 2-liter viercilinder in de Macan, waarmee het de goedkoopste versie uit de reeks wordt.
Je zou denken dat Porsche zijn nieuwe motor nu lekker gaat pushen in meerdere modellen, maar nee. Niet de 2 liter boxer met 300 pk ligt in de instap-Macan, maar een 2.0 TSI vier-in-lijn, met 252 pk en PDK. 0-100 gaat in 6,5 seconden en de top ligt op 229 km/u. Dat alles bij een testverbruik van 7,2 l/100 km en een gewicht van 1.770 kg.We kunnen twee redenen bedenken waarom Porsche gekozen heeft hetzelfde blok als in een Skoda Octavia in zijn luxe-SUV te leggen: ten eerste omdat de Macan de motor niet in het midden achter de bestuurder, maar voorin heeft. Wellicht leidde deze layout tot technische complicaties. Een tweede reden is dat een 300 pk sterke blafboxer te veel zou kannibaliseren op de 340 pk sterke Macan S (V6).
China had in 2014 overigens al de eer het spits af te bijten als eerste markt met een Macan-viercilinder, destijds goed voor 237 pk’tjes, en ook de Britse markt heeft al een viercilinder Macan.
In Duitsland wordt de Macan met viercilinder geleverd vanaf 55.669 euro inclusief belastingen. Da’s grofweg 5.000 euro goedkoper dan de prijs van de huidige instapper: de Macan S Diesel.De nieuwe instapper is te herkennen aan 18 inchers, zwarte remklauwen en RVS sierstukken aan de uitlaat.
Porsche zet in 2015 records neer qua verkoop en winst.
Financieel gaat alles goed voor ons sportmerk, dat in 2015 een recordjaar heeft neergezet en voor zichzelf een elektrische toekomst ziet.
Tijdens de jaarlijkse presentatie van de financiële resultaten van Porsche hadden de directieleden reden tot lachen. 2015 was een recordjaar op meerdere vlakken. Er zijn niet alleen goede jaarresultaten.De inkomsten uit de verkoop stegen met 25 procent en bereikten 21,5 miljard euro. De operationele winst bedraagt 3,4 miljard euro (ook een stijging van 25 procent) en de verkoop van auto’s steeg met 19 procent tot 225.000 eenheden. Nooit verkocht Porsche zo goed. En om die vraag te beantwoorden, heeft het bedrijf 9 procent extra personeel aangeworven, met een totaal van 24.480 medewerkers. Begin 2016 lijkt de trend zich voort te zetten. In de eerste twee maanden van het jaar verkocht Porsche 35.000 stuks meer dan in dezelfde in 2015, een vooruitgang van 14 procent.
Toch waarschuwt de financieel directeur Lutz Meschke voor overdreven optimisme: “De resultaten zijn zeer positief, maar we hebben ze nodig voor de enorme kosten in onderzoek en ontwikkeling, met name voor ons project van de elektrische Mission E, die voor het einde van het decennium gepland is.” Met een operationele marge van 16 procent voor belastingen, blijft Porsche de meest rendabele autobouwer van de wereld. “Ondanks zware investeringen in onze productiesites en in de ontwikkeling van projecten”, zegt CEO Oliver Blume. De kleine constructeur kent blijkbaar geen crisis. Heel wat goed nieuws dus voor het filiaal van de Volkswagen-groep die volgende het persagentschap Reuters voor het einde van 2017 3.000 jobs zal moeten schrappen in Duitsland door de gevolgen van het dieselschandaal afgelopen herfst.
auteur: Xavier Daffe [/size]Technisch Directeur Alexander Hitzinger verlaat Porsche
Alexander Hitzinger, technisch directeur bij Porsche, verlaat de Duitse constructeur aan het einde van deze maand. Hitzinger stond samen met LMP1-VP Fritz Enzinger en Teamchef Andreas Seidl aan het hoofd van het LMP1-programma. Seidl werkte in het verleden voor de WRC-programma’s van Toyota en Ford alvorens hij via laatstgenoemde in de F1 terecht kwam. Na een periode bij Red Bull-teams Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso besloot hij tot slot in 2011 naar Porsche te trekken als technisch directeur van het, zo zou later blijken, succesvolle LMP1-programma. Wat de nieuwe plannen van Hitzinger zijn, is niet geweten; al zouden deze wel buiten de autosport liggen.
Porsche-arbeiders krijgen bijna 9.000 euro bonus
Porsche beleefde vorig jaar het beste jaar in zijn geschiedenis. De premie die de werknemers dit jaar krijgen, ligt daarom nog eens 300 euro hoger dan in 2015. Deeltijdse werkkrachten krijgen een lagere premie.
De premie werd dus niet beïnvloed door het schandaal met de sjoemelsoftware dat het Volkswagen-concern, waar Porsche deel van uitmaakt, treft. De werknemers moeten niet lijden onder de “dommigheden” van anderen, zei Uwe Hück, de voorzitter van de ondernemingsraad van Porsche, daarover.
bron: Belga
‘Ex-toplui Wiedeking en Härter vrijgesproken van koersmanipulatie
De rechter oordeelde dat de voormalige CEO en financieel directeur de koers van de toenmalige overnameprooi Volkswagen niet hebben gemanipuleerd.
Op het beklaagdenbankje in Stuttgart zaten vrijdagochtend de voormalige CEO van Porsche, Wendelin Wiedeking, en de ex-financieel directeur Holger Härter.
Volgens de openbaar aanklager hebben de twee in 2008 beleggers misleid over hun plan om met Porsche autobouwer Volkswagen over te nemen. Wiedeking en Härter hebben getracht de koers van het Volkswagen-aandeel in hun voordeel bij te sturen, luidde het.
De zaak focuste op de persberichten van Porsche van maart tot oktober 2008. Vijf keer ontkende het management daarin dat het Volkswagen wou overnemen. Eind oktober maakte het luxemerk plots bekend dat het 74,1 procent van Volkswagen in handen had, deels door het uitoefenen van opties. Die melding zette bij zogenaamde ‘short sellers’, die inzetten op een daling van de koers, een koopgolf in gang om hun posities af te dekken.
Te midden van de financiële crisis liet Porsche vervolgens de opslorping van Volkswagen varen. Uiteindelijk moest Volkswagen zelfs Porsche van het bankroet redden. Vandaag is Porsche helemaal in handen van Volkswagen.
De rechter volgde de argumentatie van de aanklager niet en sprak de twee ex-toplui over de hele lijn vrij. ‘Er is helemaal niets aan van de beschuldigingen’, zei rechter Frank Maurer, ‘er was geen geheim plan om Volkswagen over te nemen’.
De aanklager had 27 à 30 maanden celstraf geëist plus individuele boetes van 1 miljoen euro en een boete van 807 miljoen euro voor Porsche. Ook de autobouwer moet niets betalen.
De uitspraak is slecht nieuws voor de beleggers die in burgerlijke procedures samen zowat 5 miljard euro eisen van Porsche.
Volkswagen (VW) roept wereldwijd preventief ongeveer 800.000 wagens terug
Porsche roept wereldwijd 409.477 Cayenne-modellen van de modeljaren 2011 tot en met 2016 terug naar de dealer voor een preventieve inspectie. In Nederland gaat het om 3.743 exemplaren. De reden is het mogelijk loslaten van een borgveer op de lagersteun van het pedaalsysteem. Bij de Porsche dealer wordt de veer gecontroleerd op een correcte bevestiging.
Het probleem werd ontdekt tijdens interne onderzoeken en is reeds aangepast in de productie. Cayenne-eigenaren worden rechtstreeks door hun Porsche dealer geïnformeerd. Het bezoek aan de dealer, dat geheel kosteloos is, wordt zo spoedig mogelijk ingepland en vergt minder dan een half uur.
Voor de VW Touareg gaat het om 391.000 wagens.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.