Newsroom

Home Forum Porsche Talk Newsroom

  • Maker
    Discussie
  • De Mission E is de mooiste

    De volledig elektrisch aangedreven Porsche Mission E is bij het ‘Festival Automobil International’ in Parijs uitgeroepen tot mooiste Concept Car van het jaar.

    De Porsche Mission E nam het in de competitie op tegen concept cars van andere gerenommeerde fabrikanten. Hij deelt de eervolle titel ’The Most Beautiful Concept Car of the Year’ met de Mazda RX-Vision. De jury, bestaande uit topmensen uit de wereld van de auto-industrie, architectuur, media en mode heeft de Mission E de eerste prijs toegekend omdat “Porsche met dit model blijk geeft van pure creativiteit en daarbij oog heeft voor nieuwe trends.”

    De Porsche Mission E in het kort

    De Porsche Mission E heeft vier deuren en biedt plaats aan vier inzittenden. Zijn elektrische aandrijflijn is goed voor een vermogen van meer dan 440 kW/600 pk. De Mission E sprint in minder dan 3,5 s van 0-100 km/h. Het innovatieve laadsysteem zorgt ervoor dat de accu’s in 15 minuten tot 80% zijn op te laden. Mede dankzij vierwielbesturing heeft de Mission E een zeer dynamisch weggedrag. De bestuurder bedient de Mission E met gebaren, sommige zelfs via hologrammen en met behulp van eye-tracking. De bedieningsdisplays bewegen automatisch met de positie van de bestuurder mee.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 135)
      • Porsche teams up with Frauscher for 850 Fantom Air electric boat

         

        Sportwagenfabrikant Porsche heeft een elektrische speedboot ontwikkeld met technologie uit de nieuwe macan. Je kunt er uitzonderlijk snel mee varen, toch voor tien minuten. [DS 18 oktober 2023]

        Op het Gardameer in Italië kon je enkele dagen geleden een zilveren speedboot zien waarvan de kleur verandert afhankelijk van de lichtinval. Het vaartuig is 8,67 meter lang en er is plaats voor negen passagiers. Er zit een koelkast voor champagne in de banken, op de achtersteven bevindt zich een zwemplatform, twee zonnedaken kunnen omhoog en met het fijne besturingssysteem kan je gemakkelijk door nauwe havens navigeren. Het merk van de boot: Porsche.Bij vol gas bereikt het vaartuig een topsnelheid van 46 knopen. Dat komt overeen met 85 kilometer per uur en is uitzonderlijk snel voor een elektrisch aangedreven boot. ‘We willen het Porsche-gevoel van de weg naar het water brengen’, legt projectverantwoordelijke Philip Ruckert uit in de Duitse krant Die Welt. ‘Technisch was veel meer haalbaar, maar de topsnelheid hebben we beperkt om de actieradius te vergroten en oververhitting te voorkomen.’ De 850 Fantom Air is gebouwd samen met de Oostenrijkse scheepswerf Frauscher.‘Markt niet overschatten’De stuurervaring op een boot is heel anders dan op de weg. Bij hoge snelheden leunt de bestuurder tegen de verhoogde bestuurdersstoel om een beter zicht te krijgen. En terwijl een snelheid van 80 kilometer per uur in een auto vrij rustig lijkt, voelt dat in een open boot ronduit roekeloos aan. Zulke prestaties waren voorheen alleen mogelijk met klassieke motorboten, zegt Stefan Frauscher. ‘Vijf jaar geleden hadden we ons zoiets niet kunnen voorstellen.’
        © PorscheTerwijl Frauscher zijn expertise in botenbouw inbrengt, de assemblage voor zijn rekening neemt en over een wereldwijd verkoopnetwerk beschikt, hield Porsche zich bezig met de prestaties en het kenmerkende uiterlijk. De aandrijving en batterijen komen van de elektrische Macan SUV, die volgende zomer op de markt komt. Het interieur is ontworpen door de F.A. Porsche designstudio, een dochteronderneming die niet alleen zonnebrillen, horloges en bagage ontwerpt, maar ook tandartsstoelen, sanitair en zelfs dakpannen.De basisprijs van de eerste Porsche-boot bedraagt iets meer dan 560.000 euro. Er worden in eerste instantie 25 exemplaren gebouwd. ‘Je moet de markt niet overschatten’, zegt Frauscher. Bovendien is het niet evident om een ligplaats te vinden op een aantrekkelijke locatie. De meeste jachthavens zijn nog niet uitgerust met efficiënte oplaadinfrastructuur. Trouwens, je kan wel gigahard optrekken met de boot, maar na tien minuten is het uit met de pret. ‘Als de accu’s bijna leeg zijn, schakelt de motor automatisch over naar de comfortabele modus, waarin je meer dan 100 kilometer kunt afleggen. Zo kun je altijd terug naar de haven.’

          Porsche vlamt, maar niet op de beurs
          Het is vrijdag precies een jaar geleden dat Porsche AG zijn debuut maakte op de beurs van Frankfurt. De beurskoers gaat minder hard dan een 911.

          Ing. h.c. F. Porsche AG, zoals het bedrijf voluit heet, kreeg de toepasselijke beursticker PAG911 mee.
          Het tegen 82,50 euro geprijsde aandeel gaf op de eerste noteringsdag meteen gas en hield dat vol tot in het voorjaar. Op 22 mei bereikte de koers een piek van 120,80 euro.

          In de zomer verloor Porsche veel vaart, toen duidelijk werd dat de economische groei aan het slabakken was onder invloed van de opeenvolgende renteverhogingen. De sputterende Chinese economie zette extra druk, net als de problemen bij het moederconcern Volkswagen.

          lees meer: https://www.tijd.be/markten-live/nieuws/aandelen-buitenlandse-beurzen/porsche-vlamt-maar-niet-op-de-beurs/10495676.html

            Porsche has a big presence in a literal way at this year’s IAA show in Munich. The company built a massive outdoor display space in the shape of a 911 and displayed a mix of modern and classic vehicles inside.

            The whole presentation area covers 0.2471 acres (1,000 square meters).A photo box there lets visitors take a picture with the giant 911.
            Or, if you prefer a physical photo, Porsche has hostesses there taking Polaroid photos of guests.

            lees meer: https://www.motor1.com/news/685869/giant-porsche-911-display-at-iaa-munich/

             

                  Porsche Canceled Development of a Flat-Eight Supercar with a Manual Gearbox

                  [color=#343434]The mid-engined monster, which had 750 hp, wasn’t right for the moment, a Porsche project manager said.
                  lees meer: [/color]https://www.roadandtrack.com/news/a43494516/porsche-canceled-development-of-a-flat-eight-supercar-with-a-manual-gearbox/

                  The Porsche 904 Living Legend Concept, a design study based on the VW XL1.
                  [color=#343434]
                   

                     

                    Nieuw merklogo 

                      D’Ieteren koopt Carrera Motors

                      Oprichter Philippe De Craene, iconische Porsche-dealer uit Oost-Vlaanderen vond bij zijn kinderen geen opvolger.

                      lees meer: https://www.tijd.be/ondernemen/auto/d-ieteren-koopt-porsche-dealer-sint-martens-latem/10467459.html

                        Omdat de constructeur nu beursgenoteerd is, is Porsche verplicht om zijn winstmarges op peil te houden. Dit is waarom de prijzen bij Porsche gaan stijgen.

                        Om zijn winstmarges te beschermen, gaat Porsche de prijzen van zijn modellen met 4 tot 8% optrekken in Europa en in de Verenigde Staten tegen het einde van het tweede kwartaal van 2023. Dat is wat de financieel directeur van het merk, Lutz Meschke, heeft aangekondigd tijdens de voorstelling van de kwartaalresultaten. Meer concreet is het de bedoeling om de winstmarge van het bedrijf te doen groeien. Momenteel zweeft die rond de 18%, wat tot 20% zou moeten toenemen tegen 2026, vooral met de lancering van de nieuwe elektrische Cayenne.

                         
                         

                        Sinds zijn beursnotering in Frankfurt afgelopen september is de waarde van Porsche met een derde toegenomen, tot bijna 50 miljard euro! De constructeur heeft een omzet van 10,1 miljard euro gehaald, een groei van 25% op een jaar tijd, terwijl ook zijn operationele winst is gestegen tot 1,84 miljard euro. Maar volgens de Amerikaanse investeringsbank Jefferies zouden deze “ietwat zwakke” cijfers de stagnatie van de aandelenkoers van Porsche kunnen betekenen. Waardoor het bedrijf gedwongen is om zijn prijsbeleid te herzien.

                          Wolfgang Porsche kondigt vertrek aan. Hij wordt over vijf jaar opgevolgd door zijn 62-jarige neef Ferdinand Oliver Porsche.

                          De 79-jarige Wolfgang Porsche, mede-eigenaar van de autofabrikant, is van plan om nog een termijn door te gaan. Daarna zou het voorbij zijn voor de kleinzoon van oprichter Ferdinand Porsche. Dit meldt Automobilwoche.Volkswagen zal op 10 mei verkiezingen houden voor de raad van commissarissen. Die dag is toevallig Wolfgang Porsche’s 80ste verjaardag. Hij wil graag herkozen worden. Dit zou betekenen dat Porsche nog vijf jaar doorgaat. “Daarna moeten jongere mensen het doen”, vertelt hij tegen de Duitse publicatie.

                           Naast zijn huidige positie is Porsche ook voorzitter van de raad van commissarissen bij Porsche AG en Porsche SE. Ook is hij lid van de raad van commissarissen van Audi. De Porsche familie is samen met de familie Piëch de grootste aandeelhouder in de VW Group. Zij hebben beiden een sterke stem in wat er gebeurt bij VW. Beide families ontvangen miljoenen euro’s aan dividenden voor 2022. De beoogde opvolger van Wolfgang Porsche is zijn 62-jarige neef Ferdinand Oliver Porsche. Een officiële keuze is hier nog niet over gemaakt, zo meldt Reuters.

                           

                            De dochter van Ken Block gaat een ereronde voor haar vader rijden in deze Porsche met 1.400+ pk

                            Ze is nog maar 16 jaar jong, maar stapt toch al achter het stuur van een Porsche met 1.419 pk. Dan is de kans groot dat je Block als achternaam hebt. Lia, de dochter van legende Ken Block, durft het aan. Ze gaat rijden in de ‘Hoonipigasus‘ waarmee haar vader eigenlijk zou meedoen aan de bekende Pikes Peak Hillclimb in Colorado.In een video op Instagram vertelt Block over haar heuvelklim. Het wordt geen getimede ronde, omdat ze eerst wat meer ervaring wil opdoen. Nu rijdt ze in karts en in een rallyversie van de Subaru BRZ. En dan heeft ze ook nog eens een Audi Quattro in de garage staan waar ze samen met haar vader aan werkte voordat hij overleed.

                             

                            De bijzondere Porsche is een eerbetoon aan de Porsche ‘Pink Pig’ 917/20. Als basis is een Porsche 912 uit 1966 gebruikt. Daar werd tien jaar aan gewerkt. Er ligt een 4,0-liter twinturbo boxermotor in die het imposante vermogen naar alle vier de wielen stuurt. Verder is er een vernuftige ophanging en aan het spoilerwerk lijkt geen einde te komen.Dat moet Lia gaan helpen om een van de dromen van haar vader werkelijkheid te laten worden. Ken wilde altijd al ‘meedoen voor de algemene overwinning’ op de Pikes Peak. Dat zit er voorlopig nog niet in voor de tiener, maar ze is wel ambitieus: ‘Misschien is het maar een warming-up voor een toekomstige run?’ Een ding is zeker: we zijn gelukkig nog lang niet van de familie Block af.

                             

                              PORSCHE GOOIT PRIJZEN IN NEDERLAND MET DUIZENDEN EURO’S OMHOOG 

                              Porsche verhoogt in één klap de prijzen van het gros van zijn modellen. Afhankelijk van het model gaan de prijzen tussen de 3 en ruim 6 procent omhoog, wat al snel neerkomt op prijsverhogingen van zo’n €5.000 tot ruim €17.000.
                              Sinds april zijn de prijzen van de Macan, 718, 911 en Taycan met duizenden euro’s toegenomen. De prijzen van de Cayenne en Panamera blijven vooralsnog ongewijzigd, maar dat is eenvoudig te verklaren. In januari gingen de prijzen van de Porsche Panamera al met tot zo’n 5 mille omhoog en de Cayenne werd onlangs in vernieuwde vorm en dus ook met geactualiseerde prijskaartjes gepresenteerd.
                              We zijn nog in afwachting van een reactie van de Nederlandse importeur op de prijsverhoging en wat hierachter zit.We beginnen bij Porsches instapper: de Macan. De kleine broer van de Cayenne wordt over de gehele linie drie tot vier procent duurder. Relatief dus niet heel fors, maar aangezien het model een vanafprijs had van boven de €100.000 heeft een prijsstijging van een paar procent al snel vrij grote gevolgen. De Porsche Macan wordt 4,5 tot ruim 5 mille duurder en staat nu vanaf €118.600 in de orderboeken. De Macan T en Macan S gaan voor €124.200 en €139.700 van de hand en topversie Macan GTS heeft na de prijsverhoging een prijskaartje waarop minimaal €158.600 staat geschreven.
                              718 GT4 RS[color=#333333″> die als enige van de 718-familie een vanafprijs had van ver boven de 2 ton.

                              lees meer: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/porsche-gooit-prijzen-in-nederland-met-duizenden-euros-omhoog/

                                2024 Porsche Cayman lineup

                                Stuttcars.com beweert dat de productie van 718 Spyder en GT4 stopt na huidig modeljaar 2023. Dus al deze zomer. Klopt dat? Want de elektrische 718 komt er pas in 2025?

                                  75 jaar – wereldwijd vieren

                                  75 jaar Porsche.. Weet iemand hierover meer? 5 jaar geleden was er een leuke rit vanuit alle dealers..

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 135)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.