Newsroom

Home Forum Porsche Talk Newsroom

  • Dit onderwerp bevat 135 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar geleden door deepee.
  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      De Mission E is de mooiste

      De volledig elektrisch aangedreven Porsche Mission E is bij het ‘Festival Automobil International’ in Parijs uitgeroepen tot mooiste Concept Car van het jaar.

      De Porsche Mission E nam het in de competitie op tegen concept cars van andere gerenommeerde fabrikanten. Hij deelt de eervolle titel ’The Most Beautiful Concept Car of the Year’ met de Mazda RX-Vision. De jury, bestaande uit topmensen uit de wereld van de auto-industrie, architectuur, media en mode heeft de Mission E de eerste prijs toegekend omdat “Porsche met dit model blijk geeft van pure creativiteit en daarbij oog heeft voor nieuwe trends.”

      De Porsche Mission E in het kort

      De Porsche Mission E heeft vier deuren en biedt plaats aan vier inzittenden. Zijn elektrische aandrijflijn is goed voor een vermogen van meer dan 440 kW/600 pk. De Mission E sprint in minder dan 3,5 s van 0-100 km/h. Het innovatieve laadsysteem zorgt ervoor dat de accu’s in 15 minuten tot 80% zijn op te laden. Mede dankzij vierwielbesturing heeft de Mission E een zeer dynamisch weggedrag. De bestuurder bedient de Mission E met gebaren, sommige zelfs via hologrammen en met behulp van eye-tracking. De bedieningsdisplays bewegen automatisch met de positie van de bestuurder mee.

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 135)
        • Porsche-werknemers krijgen bonus van 9.050 euro

          … na de sterke resultaten van de sportwagenfabrikant het voorbije jaar. Dat bevestigt een woordvoerster van het bedrijf woensdag in Stuttgart. De bonus is daarmee flink hoger dan de 7.900 euro in 2022.Het extraatje zal gestort worden bij het loon van april. Alle 27.000 werknemers bij de verschillende vestigingen van het concern zullen ervan kunnen genieten.Porsche zag in 2022 zijn omzet en winst fors stijgen. De bonus is gelinkt aan die resultaten en traditioneel erg genereus. Bij de beursgang eind vorig jaar kreeg het personeel van Porsche ook al een eenmalige som van 3.000 euro.

          bron: GVA

           

            Het Oost-Vlaamse bedrijf Conundra, dat ondernemingen software levert voor hun routeplanning, belandt bij het Duitse PTV, in handen van de investeringsgroep Bridgepoint en de autobouwer Porsche.

            lees meer: https://www.tijd.be/ondernemen/logistiek/vlaamse-routeplanner-belandt-bij-dochter-porsche/10434663.html

               

              Velgen in koetswerkkleur bestonden al – denk maar aan de onvolprezen 968 Clubsport – maar blijkbaar kan je ook velgen in een contrasterende koetswerkkleur bestellen.  Bijvoorbeeld Guards Red koetswerk met Python Green velgen. De configurator wil niet meespelen dus enkel het typevoorbeeld uit de “i” hier. Maar mensen toch, dit is mind-blowing stuff! 

                Disclaimer: hieronder worden getallen vermeld, waarvoor mijn excuses

                Wat die winstcijfers betreft is Porsche toch fenomenaal. Enkele bedenkingen: het minst dure model is ook het minst verkochte. De 718 is natuurlijk in se een gefacelifte 981 en gaat dus al een decennium mee. Wie er eentje wou heeft er ondertussen wel één. En de 4-cilinders zijn op vele markten niet gewild waardoor de tweedehands 981 relatief aantrekkelijker zijn.

                Er zijn ook vreemde bokkensprongen in de catalogus-prijzen naargelang de markt: de 718 kost hier nominaal in € hetzelfde als in US$: 63000. Maar de 911 is hier 121k en in USA “slechts” 106k. Vreemd!

                Het wordt nog raarder wanneer we de prijzen van de vrachtwagens erbij nemen en vergelijken met de sportwagens. Basis Macan met 2,0 4-cil kost 70k€ vs de basis Cayenne met 3,0 V6 die 87k€ kost. De grote kost dus 24% meer.  De basis 718 met 2,0 4-cil kost 63k€ vs de 911 met 3,0 6-cil die 121k€ kost. De 911 kost dus 92% meer dan de 718!  Goed, de 911 is van een nieuwere generatie en heeft een betere standaarduitrusting. Maar ik vind dat toch frappant veel!

                      Ondertussen stond in de kleine lettertjes van de beursprospect dat de introductie van de E-Macan naar 2024 verdaagd wordt omwille de aanhoudende software issues van VW. In tegenstelling tot de Taycan gebruikt de Macan een gedeeld platform.  Ook de E-718 zou kunnen verlaat worden naar 2025 ipv. 2024.

                        ik ben ook zeer benieuwd wat er gaat komen, niet alleen bij Porsche (aandelen koers) maar ook bij locaal vastgoed en in mijn sector het spaans vastgoed (wat momenteel soms absurd is aangaande prijs). 

                          Ik heb toch een paar aandelen laten kopen ,mocht er iemand negatief nieuws weten inzake porsche hoor ik het zeker graag.

                            Ik ben benieuwd hoe die beurskoers van Porsche zich gaat gedragen het komende jaar.  Er komen minder fraaie tijden aan voor de autoconstructeurs imo, zeker voor de massaproducenten.  Nu is het de vraag of Porsche exclusief genoeg is om tegen deze trend in te floreren.  Spannend om te volgen.

                              De beursintroductie van Porsche is meteen een schot in de roos: de Duitse constructeur scoort de hoogste marktwaardering van alle Europese automerken

                              Door Porsche vorige week op de beurs te gooien, hoopte moederbedrijf Volkswagen voldoende geld op te halen om de energietransitie van de fabrikant uit Stuttgart te verzekeren. Dat dit een succesvolle zet was, is nu al duidelijk. De waardering van het Porsche-aandeel ligt immers al hoger dan dat van Volkswagen.

                              Analisten hadden deze situatie niet echt voorzien: het aandeel kwam op de beurs met een waarde van 76,50 tot 82,50 euro en steeg op een week tijd naar 90,92 euro. Het gevolg: Porsche zou nu 82 miljard euro waard zijn, een pak meer dan de door specialisten geschatte – en al zeer uitstekende – 75 miljard.
                              Ter vergelijking: Volkswagen wordt gewaardeerd op 78,7 miljard euro, Mercedes op 57,2 miljard euro, BMW op 47,5 miljard en Stellantis op 39,7 miljard.Deze uitzonderlijke waardering – nogmaals: de hoogste voor een Europese fabrikant – kan worden verklaard. Volgens het financiële agentschap Reuters hebben banken voor 312,8 miljoen euro ingetekend, wat andere grote spelers aantrekt. Bovendien zou het emotionele aspect meespelen: kopers willen gewoonweg ‘deel uitmaken’ van Porsche.
                              Komt daarbij dat het Duitse merk erom bekendstaat zeer winstgevend te zijn.Hoge autoprijzen vormen blijkbaar geen obstakel, want de dure modellen verkopen als zoete broodjes.

                              Dat geldt ook – en vooral zelfs – voor elektrische Porsches, die meestal voor meer dan 100.000 euro verhandeld worden. Dit mag gerust een zeldzaamheid in de sector worden genoemd, althans voor een luxefabrikant die meer dan 280.000 auto’s per jaar produceert (2019).
                              Kortom, de zet om Porsche op de beurs te brengen, was een briljante. Investeerders zijn er bij de vleet, terwijl het risico waarschijnlijk vrij beperkt zal blijven. Ter herinnering: Ferrari heeft wat dat betreft de weg geëffend in 2015. De koers van die autobouwer bedroeg aanvankelijk 52 dollar en tegenwoordig maar liefst 190 dollar.

                                 

                                A&M Invest, de holding boven een tiental autobedrijven als Groep Delorge en BMW van Osch, heeft een participatie genomen in Porsche Centre Paal. De nieuwe aandeelhouder Peter Guelinckx zal de vestiging van Porsche aan de E313 in Beringen overbrengen naar een nieuwbouw aan de Grote Ring van Hasselt. Thierry Brialmont, die 17 jaar de bezieler was van Porsche in Limburg, gaat met pensioen.
                                 
                                Porsche Centre Paal is net zoals diverse andere filialen van Porsche, in handen van Sopadis, een dochteronderneming van D’Ieteren Automotive. Het is die vennootschap die nu een minderheidsbelang verkoopt aan A&M Invest, de gekende holding van Peter Guelinckx. Daarmee voegt de ‘serial autopreneur’ een nieuw luxemerk toe aan zijn al erg uitgebreide en diverse portefeuille. De huidige vestiging van Porsche in Paal-Beringen zal worden geruild voor een nieuwbouw aan de Herkenrodesingel in Hasselt, volledig in lijn met de andere autogarages en merken die A&M daar al heeft, zoals Volkswagen, Audi, Land Rover, Jaguar, enzovoort. Thierry Brialmont zal niet mee verhuizen en gaat na een carrière van 33 jaar in de automotive sector, waarvan 17 bij Porsche, met welverdiend pensioen. Hij wordt door de aandeelhouders bedankt voor de uitmuntendheid waarmee hij zovele jaren het merk heeft vertegenwoordigd.“Met deze samenwerking willen beide partners de positie van Porsche versterken in een regio die veel potentieel biedt voor het merk”, zegt Eric Cortois, CEO Luxury Brands van Sopadis. “Daarbij zullen de commerciële aanwezigheid en de operationele uitmuntendheid van de activiteiten van A&M Invest optimaal kunnen benut worden om Porsche verder te ontplooien en te doen groeien in Limburg.”Peter Guelinckx, CEO van A&M Invest, reageert opgetogen: “Ons aansluiten bij Sopadis om het volledige potentieel van het merk Porsche te ontplooien in een regio die we kennen, is een uitstekende kans om te groeien. We zullen profiteren van de commerciële synergieën en het professionalisme van de teams om het merk Porsche te positioneren op het niveau van onze ambities.”

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 135)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.