Home › Forum › Porsche Talk › Newsroom
- Dit onderwerp bevat 135 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar geleden door deepee.
-
MakerDiscussie
-
5 februari 2016 om 08:06
De Mission E is de mooiste
De volledig elektrisch aangedreven Porsche Mission E is bij het ‘Festival Automobil International’ in Parijs uitgeroepen tot mooiste Concept Car van het jaar.
De Porsche Mission E nam het in de competitie op tegen concept cars van andere gerenommeerde fabrikanten. Hij deelt de eervolle titel ’The Most Beautiful Concept Car of the Year’ met de Mazda RX-Vision. De jury, bestaande uit topmensen uit de wereld van de auto-industrie, architectuur, media en mode heeft de Mission E de eerste prijs toegekend omdat “Porsche met dit model blijk geeft van pure creativiteit en daarbij oog heeft voor nieuwe trends.”
De Porsche Mission E in het kort
De Porsche Mission E heeft vier deuren en biedt plaats aan vier inzittenden. Zijn elektrische aandrijflijn is goed voor een vermogen van meer dan 440 kW/600 pk. De Mission E sprint in minder dan 3,5 s van 0-100 km/h. Het innovatieve laadsysteem zorgt ervoor dat de accu’s in 15 minuten tot 80% zijn op te laden. Mede dankzij vierwielbesturing heeft de Mission E een zeer dynamisch weggedrag. De bestuurder bedient de Mission E met gebaren, sommige zelfs via hologrammen en met behulp van eye-tracking. De bedieningsdisplays bewegen automatisch met de positie van de bestuurder mee.
-
MakerDiscussie
-
Walter Röhrl inducted into the FIA hall of fame
A huge honour has been bestowed on German motor racing legend Walter Röhrl: on 30 January, he became one of the first rally drivers and non-Formula 1 world champions to be inducted into the motorsport hall of fame.
The ceremony took place yesterday evening at the headquarters of the Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) in Paris.
Born in Regensburg, Bavaria, Röhrl (71) began his rally career in 1968, driving private vehicles. He became a factory driver in 1972, and established himself amongst the world’s elite straight away: Röhrl won the Monte Carlo Rally four times in total, driving four different marques, and was world rally champion twice.
He entered the 1981 German Rally Championship driving a Porsche 924, and also drove a Porsche 911 in the World Championship race in San Remo that year; it was also during the 1980s that he began assisting with the development of Porsche sports cars, starting with the Porsche 964 Carrera 4 all-wheel drive.
Highlights of Röhrl’s involvement with development and fine-tuning include the Porsche 959, Carrera GT and 918 Spyder super cars. In addition, Röhrl has been active around the world as a Porsche brand ambassador since 1993.
Slim om met 76% het volumegeld binnen te krijgen en op 23% de hoogste marge.
Wow, slechts 23% van hun output is sportwagens.
76% zijn SUV en Executive cars..Porsche heeft vandaag bekendgemaakt bijna 70 miljoen euro te hebben gestoken in het Zwitsers WayRay, een startup die zich volledig richt op augmented reality.
De echte reden dat Porsche dit bedrag heeft gestoken in WayRay is relatief simpel. Het bedrijf wordt momenteel gezien als een van de voorlopers op het gebied van augemented reality. De manier waarop WayRay met de techniek bezig is, sluit schijnbaar goed aan op de ideeën die Porsche momenteel heeft. Daarbij is het projectiesysteem van WayRay relatief klein en is het breed inzetbaar.
De autofabrikant wil de techniek naadloos kunnen integreren in de ervaring van haar auto’s. Porsche denkt hierbij vooral aan het vertonen van virtuele objecten (auto’s) en belangrijke informatie in de voorruit. Zoals we uit de foto’s kunnen opmaken, komt de techniek vooral van pas op het circuit. Porsche laat bijvoorbeeld zien hoe er m.b.v. augmented reality een fraai head-up display gemaakt kan worden, waarmee o.a. het aantal afgelegde rondes, de rondetijd en uiteraard de snelheid en de versnellingen getoond kunnen worden. Het display moet zowel voor de bestuurder als de passagiers zichtbaar zijn.
Overigens is het niet alleen Porsche dat deze 69 miljoen euro’s heeft geïnvesteerd in WayRay. Naast de Duitse sportwagenfabrikant hebben Hyundai en JVCKENWOOD geld gestoken in het Zwitserse bedrijf.
Binnenkort speelt Porsche de baas bij de stierenfokkerij uit Sant’Agata Bolognese.
Lamborghini valt al een tijdje onder Audi. En die samenwerking loopt uitstekend sinds de eerste R8-generatie onderdelen begon uit te wisseln met de Gallardo, de fantastische V10-krachtbron op kop. Maar daar zou weldra een einde aan kunnen komen. De VW-groep herverdeelt de verschillende merken die binnen de omvangrijke portefeuille vallen, waardoor Lamborghini onder Porsche zou vallen vanaf 1 januari 2019.
Volkswagen wil de sportwagenmerken van de groep concentreren, zodat er een efficiëntere uitwisseling van knowhow en technologie ontstaat. Dat zou de reeds indrukwekkende progressie van Lamborghini een flinke duw in de rug kunnen geven, want Porsche loopt voorop in een heleboel ontwikkelingsgebieden. Denk maar aan hybride of elektrische aandrijftechnologie.
Nu zou het wel even kunnen duren voor die invloed van Porsche tastbaar wordt. De opvolgers van zowel de Huracan als de Aventador zijn reeds gepland voor 2022, dus die projecten lopen al een tijdje. De Italiaanse constructeur zou daarbij kiezen voor een uit koolstofvezel opgetrokken monocoque, naar het voorbeeld van onder meer McLaren.
Porsche huisvest drie miljoen ”Turbienchen” in strooien woningen.
Ze heten’Turbienchen’ – een samentrekking van de woorden Turbo en het Duitse woord voor ‘bijtjes’ – en werken dag in dag uit keihard voor hun huisbaas Porsche. Ze doen dat op het terrein van de Porsche-fabriek in Leipzig, waar de Macan en de Panamera van de band lopen. Op het 132 hectare grote terrein plaatste Porsche vorig jaar 25 bijenkorven. De honing van die bijen was binnen enkele dagen uitverkocht en daarom plaatst Porsche er nu nog eens 25 korven bij, wat leidt tot een totale populatie van drie miljoen bijen.
Porsche kwam tot dit project doordat het aantal bijen op de hele wereld met alarmerende snelheid daalt. In Duitsland is dit een gevoelig onderwerp en wordt elk initiatief om nieuwe bijen te plaatsen in landelijke gebieden sterk aangemoedigd. Intussen hebben de ‘Porsche-bijen’ al meer dan 1,4 ton honing geproduceerd, die onder de naam ‘Turbienchen’ te koop worden aangeboden. De winst wordt geïnvesteerd in nieuwe bijenkorven.
Gerd Rupp, voorzitter van de raad van bestuur van de fabriek in Leipzig, benadrukt dat dit project meer dan een marketingstunt is: ,,Het gebrek aan bijen op ons platteland is vooral te wijten aan te weinig geschikte locaties waar ze rustig kunnen gedijen. Hier in Leipzig bieden 40 van onze 132 hectaren ideale omstandigheden voor hen. We zijn daarom blij dat we ons steentje kunnen bijdragen aan deze projecten die veel voor de mensheid betekenen.”
Porsche heeft zich voor tien procent ingekocht bij Kroatische sportwagenbouwer Rimac, een bedrijf dat bekend werd door haar elektrische Concept_One. Binnenkort Kroatische tech onder een Porsche-logo? Het lijkt er alleszins op.
Het was één van de eerste bedrijven die zich volledig toespitste op een elektrische hypercar, het Kroatische Rimac. De vruchten daarvan lijken nu geplukt te worden door internationale automerken. Zo klopte eerder Aston Martin al aan om technologie te lenen, Porsche gaat nog net een stukje verder. Het Duitse merk besloot namelijk om zich voor tien procent in te kopen, waardoor het natuurlijk wat meer beweegruimte krijgt in onderhandelingen met Rimac.
De bedoeling van heel deze aandelenronde is om er voor te zorgen dat Rimac één van de toeleveranciers wordt voor elektrisch Porsches van de toekomst. Om je een idee te geven; het Kroatische bedrijf heeft nu al sportwagen die +1.000 pk via vier elektromotoren op de weg neer, teert op een batterij van 82 kWh en in amper 2,6 seconden de honderd aan kan tikken.
Ik blijf dat voor het zoveelste jaar op rij een heel vreemde keuze vinden. Wat zouden daar eigenlijk de selectie- en scoringscriteria zijn ?
International Engine of the Year 2018
Voor de derde opeenvolgende keer heeft Ferrari de verkiezing van de International Engine of the Year gewonnen met de door twee turbo’s geholpen 3,9 liter-V8 die je in zowel de Portofino als in de 488 GTB/Spider en de 365 GTC4 Lusso T vindt. Het zilver was voor de drukgevoede 3 liter-boxermotor uit de Porsche 911, het brons voor de atmosferische 6,5 liter-V12 uit de Ferrari 812 Superfast.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180601_03540716
Die overschakeling naar alles turbo met minder cc’s zal denk ik nefast zijn voor de emissies via de WLTP en RDE.
vroeger was het makkelijk, niet veel toeren, weinig turbo
lage emissies rating..En iedereen in de echte wereld gaf gewoon gas, liet de turbo blazen en klaar.
Ik vermoed dat die manier van werken niet meer zal lukken en de emissies op Porsches enorm omhoog zullen gaan.. Dus hogere BIV en wegentax..
Of minder motor output wat een marketing probleem is.
Kiezen of delen.Met de komst van de nieuwe WLTP-emissieregels heeft Porsche besloten enkel nog maar modellen uit voorraad te leveren.
Niet voor 1 specifieke uitvoering van de Cayenne, wel voor de gehele line-up! Klanten die hun droom-Porsche willen configureren zullen dus geduld uit moeten oefenen. De WLTP-regels slaan hard in bij de autofabrikanten. De nieuwe richtlijnen voor het testen van uitstoot en verbruik heeft al veel hoofden doen rollen. Onder de slachtoffers vinden we de BMW M3, de Audi SQ5 en – Redacteur Yves zijn lieveling- de Renault Twingo GT. Porsche wil de schade in september beperken door een tijdelijk orderstop in te lassen.
Het Britse Autocar kreeg het nieuwtje te horen via een zegsman van het merk en ook internationaal ontkent Porsche het nieuwtje niet. Specifiek komt het er op neer dat je nog steeds richting je Porsche-dealer kan stappen voor een 911, Cayenne of welk model dan ook maar dat je wel genoegen moet nemen met eentje ‘uit stock’ voor je quick fix. Merken zoals Suzuki en Mazda doen dit al jaren in België (wegens de lange transporttijden vanuit Japan) en maskeren dit door opties te herbergen onder een handvol uitrustingen.
Bij Porsche is de klant zijn goesting echter koning, met ellenlange optielijsten om uit te kiezen. Alleen zal die klant, die dus wel eentje naar zijn smaak configureert, tot een nog onbepaalde datum moeten wachten om zijn droom-Porsche op de oprit te kunnen parkeren. Een exacte datum geeft het Duitse sportwagenmerk niet, al spreekt het wel van enkele maanden vertraging voor klantenbestellingen. Dan toch maar zo’n 911 Turbo uit stock?
[color=#bb0000]
bron: autofans.be[/color]2017 was een recordjaar voor Porsche
Voor Porsche AG was 2017 een jaar van records, met 246.375 verkochte auto’s (+4%), een omzet van 23,5 miljard euro (+5%) en een bedrijfsresultaat van 4,1 miljard euro (+7%). De winstmarge nam toe tot 17,6 procent waar die een jaar eerder nog 17,4 procent was. Aan het einde van 2017 had Porsche wereldwijd 29.777 mensen in dienst, 8 procent meer dan in 2016.
“Deze resultaten bevestigen dat we de juiste strategie volgen en bieden de mogelijkheid te investeren in een ontwikkelingsplan dat geen gelijke kent,” verklaarde CEO Oliver Blume tijdens de bekendmaking van de jaarcijfers over 2017. Porsche’s doel voor 2018 is om het hoge omzet- en afzetniveau van het afgelopen jaar te handhaven. In drie jaar is het bedrijfsresultaat met ruim 50 procent gegroeid. Dat maakt Porsche één van de meest winstgevende autofabrikanten. Om grote investeringen in digitalisering, e-mobility en connectiviteit mogelijk te maken, moet de winstmarge minstens 15 procent bedragen. In 2017 was dat zelfs 17,6 procent. Voor 2018 wordt stabilisatie van de verkopen en omzet verwacht, vanaf 2019 brengt de Mission E nieuwe groei.
Ook de 23.000 werknemers ontvangen een recordbonus die kan oplopen tot 9656 euro. Hierin zit een extra premie vervat voor het 70ste jubileumjaar.
Naast een flinke financiële injectie in de sportwagendivisie, steekt Porsche tot 2022 zes miljard euro in e-mobility, met de ontwikkeling van de Mission E en elektrische aandrijflijnen voor de bestaande modellijnen. Ook de infrastructuur voor laadstations en smart mobility staan op de agenda. Varianten van de Mission E zijn eveneens onderweg: op de autoshow van Genève werd de Mission E Cross Turismo getoond, met een systeemvermogen van ruim 600 pk en een actieradius van meer dan 500 km. Voor 100 kilometer volstaat 4 minuten bijladen. In Genève onthulde Porsche bovendien de 911 GT3 RS, het derde nieuwe model uit de GT-reeks in een jaar.
De komende tien jaar richt Porsche zich op drie fronten: vernieuwing van verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en volledig elektrische sportwagens. “De wereldmarkten ontwikkelen zich allemaal op een ander vlak. Wij moeten hier flexibel op in springen,” zegt Blume.
In 2017 stapte Porsche AG volledig over op groene energie en nam verschillende awards op het gebied van duurzaamheid in ontvangst. Ook van toeleveranciers wordt de hoogst haalbare duurzaamheid verwacht, zodat de Mission E volledig CO2-neutraal gebouwd kan worden.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.