Nieuw CO2-etiket voor nieuwe wagens

Home Forum Zeverhoekje Nieuw CO2-etiket voor nieuwe wagens

  • Maker
    Discussie
  • Bij uw bezoek aan het Autosalon hebt u waarschijnlijk gemerkt dat het etiket over de CO2-uitstoot van auto’s er lichtjes anders uitzag.
    Europa heeft immers een realistischere test ingevoerd om het verbruik en de CO2-uitstoot te meten. Die test draagt de naam ‘Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure (WLTP)’.
    Het nieuwe etiket geeft de consument betrouwbaardere informatie over verbruik en uitstootwaarden. Autoverkopers en -producenten zijn vanaf nu verplicht om in alle verkooppunten het CO2-etiket te vermelden op alle nieuwe wagens.

    De maatregel wordt geleidelijk aan ingevoerd: het etiket vermeldt voorlopig nog de oude én de nieuwe testwaarden. Vanaf 1 september 2019 zal de consument enkel nog de WLTP-waarden te zien krijgen.

    bron; https://www.belgium.be/nl/nieuws/2018/nieuw_co2_etiket_voor_nieuwe_wagens

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • FACT: The new 718 GTS has the same Nurburgring lap time as the 911 (997.2) GT3 and the Cayman GT4

      verbruik S vs GTS +10% dus CO2 ook +10%

        Ik vraag me af of dit ook het grote verschil tussen de 718 S en 718 GTS kan verklaren op het vlak van verbruik en CO2 emissie.
        Beiden hebben dezelfde longinhoud en een verschil van slecht 15pk. Acceleratie (0-100km/h)is dezelfde en topsnelheid bedraagt 5km/h meer voor de GTS.
        Verbruik S: 8,1l/100km. GTS: 9,0
        CO2 S: 184g/km. GTS: 205g/kl
        Zou het kunnen dat de GTS volgens een andere norm is gehomologeerd/getest dan de oordpronkelijke S, 2-3jaar geleden?
        Ze verwijzen voor beiden wel naar de NEDC normen maar toch vind ik het verschil zeer groot voor die luttele 15pk meer. :salut:

          Pure schande …..

            De auto ——> De melkkoe… :wtf: 😯 is en zal zo ook altijd blijven… :puke:

              katsjing, de kassa zal weer rinkelen.

                En de aangepaste en dus duurdere wegenbelasting zal dan ook na de verkiezingen worden ingevoerd. En ze zijn deze al serieus aan het laten stijgen. Mijn voorbeeld van een bijna oldtimer, maar nog niet dus volle pot betalen : wagen zomer 2016 ingeschreven, oktober uitgeschreven en nu kortelings terug inschrijven is +23%. Oplossing? Geen.

              6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.