Nieuw hier en op zoek naar een Cayman

Home Forum Stel jezelf even voor ! Nieuw hier en op zoek naar een Cayman

  • Maker
    Discussie
  • Hoi Porsche liefhebbers,

    Sinds een tijdje ben ik lid hier en probeer zoveel mogelijk info te verzamelen ivm de aankoop van een cayman.
    Nu vond ik het toch wel eens tijd om me voor te stellen en meteen ook even gebruik te maken om enkele vragen te stellen.

    Mijn naam is Jeroen, 27 jaar en ben woonachtig te Antwerpen.
    In tegenstelling tot wat ik hier op het forum meestal lees ben ik geen P liefhebber in hart en nieren, maar eerder ‘petrol head’ in het algemeen. Met een grote voorliefde voor coupé’s. Zo begon ik ooit met een Opel Tigra (oud model) die spijtig genoeg na vele jaren rij plezier uiteindelijk de geest heeft gegeven. Wegens de oprichting van eigen zaak en allerlei andere zaken waren er spijtig genoeg niet de financiële middelen voor handen om mijn passie te voeden zoals ik het zou willen.

    Nu dit alles achter de rug is leek het me toch stilaan tijd om mijn huidige bolide weer in te ruilen voor iets dat me meer rijplezier/comfort bied. Zo besloot ik in de 25 tot 30k prijsklasse te zoeken en uiteraard een coupé… Mss belangrijke om weten; nieuwe wagens hebben me nooit kunnen bekoren. Naar mijn mening kan je veel beter een goede tweedehands zoeken, de schroothoop is immers al groot genoeg. En als je een nieuwe koopt en de garage buiten rijdt heb je al een enorm (onnodig) verlies… Ieder zijn voorkeur zeker?

    Soit, ik had al enkele keren met een S4 gereden en het rijgedrag stond me wel aan. Dus hoopte op hetzelfde rijgedrag met de coupe look.
    Zo ging aanvankelijk mijn voorkeur uit naar de Audi A5 coupe. Mooie wagen en zeer ruim aanbod aan goeie tweedehands wagens.
    Helaas viel het rijgedrag hiervan wat tegen. Na de zoektocht een beetje opgegeven te hebben viel mijn oog op een Cayman.

    Zoals reeds gezegd ben ik geen P enthousiast en moet ik dus ook bekennen dat buiten de 911 modellen iets anders tot op heden spijtig genoeg voor mij onbekend was. Na wat opzoekwerk blijkt de Cayman ook meestal wel in die 20-30 prijsklasse te zitten. Vooral de bouwjaren/km standen waarnaar ik opzoek ben. Rond 2006-2009 en tussen de 40 a 120k km’s.

    Ondertussen heb ik al zodanig veel opgezocht over deze wagen dat ik al helemaal verliefd geworden ben.
    Spijtig genoeg heb ik nog wel geen testritje kunnen gaan doen. Was van plan eens langs te gaan bij Raes racing, al weet ik niet of dit een goed idee is. Zijn er hier misschien leden die ervaringen met deze garage hebben?

    De grootste reden tot twijfel is toch echter een beetje de kostdaad werkelijk wel mogelijk is. Het lijkt me allemaal een beetje te mooi om waar te zijn als het ware.Zeker als ik de bedragen zie van biv, verkeersbelasting etc. Die lijken die me absoluut niet zo overdreven veel als je zou denken…Zelfs VAA lijkt me best wel ok? Of mis ik hierbij iets? Weet niet of het belangrijk is, maar de wagen zou wel gebruikt worden voor dagelijks vervoer.

    Hopelijk kan ik hier een antwoord vinden op mijn vragen en komt er op het einde van mijn zoektocht een mooie wagen uit.

    Btw; ik weet niet of het mogelijk is, maar voor bezoekers zoals ik die vooral specfieke info zoeken zou een zoekfunctie op het form wel handig zijn.
    Of heb ik gewoon niet goed gezocht ?

    Groeten,

    Jeroen

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 49)
    • Sportuitlaat of klappenauspuff zijn misschien wel leuk, maar echt essentieel zou ik ze niet noemen. Ik had op de must-have lijst in ieder geval cruise control staan, vooral omdat het een daily driver is.
      Daarnaast ook eentje met meer dan 2 luidsprekers én met automatische airco, al rijden er maar weinig die deze twee opties niet hebben. Als ie dat niet had, dan keek ik er niet eens naar.
      Andere opties zijn natuurlijk leuk meegenomen, maar geen dealbreaker als ze er niet op zaten.
      Ook wou ik absoluut geen zwart interieur, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.

      Dan was het uitkijken, en toen er eentje voorbijkwam in de juiste kleur, met de essentiele opties, en slechts 18000km, te koop bij een officiele dealer, dan moest ik eigenlijk niet veel langer twijfelen. Sportzetels, xenons, bose, volleder, en de dubbele uitlaatpijpjes zijn mooi meegenomen. Had ik liever ook PASM, sportchrono, klappenauspuf en verwarmde volledig elektrische zetels? ja natuurlijk, maar op de tweedehandsmarkt is de keuze natuurlijk beperkt. En als je alles wil kiezen, dan moet je een nieuwe kopen…

      Ik denk dat je gewoon die auto moet kopen waar je een goed gevoel bij hebt!

        [quote=”DST” post=203437]Vierkant = standaard op basis versie
        2 pijpjes is voor de S of optie op de basis (look)
        Sportuitlaat Porsche = ook 2 pijpjes maar knopje binnen in voor sound op of af te zetten => den deze moet je hebben[/quote]

        Ik heb PSE en is TOP 😉

          Voornamelijk omdat bij die 2.9 motors biv, wegentaks, vaa en verzekering ineens een pak omhoog gaan in vergelijk met de 2.7 modellen.
          Ook de reden waarom ik niet echt naar s versie kijk. Lijkt me niet de moeite voor die paar pk’s meer.. maar uiteraard kan ik mis zijn, is maar een idee.

            Gezien je budget aangeeft tussen 25 en 30: op autoscout staan 2 facelifts met 2.9 motor van net < 30000 .Misschien overweging waard....

              Heb al gezien dat bv cruisecontrol wel achteraf toegevoegd kan worden, is dit ook mogelijk?
              Of moet je dan naar niet originele onderdelen gaan kijken en dus toch best één zoeken waar dit dan al op zit?

                Vierkant = standaard op basis versie
                2 pijpjes is voor de S of optie op de basis (look)
                Sportuitlaat Porsche = ook 2 pijpjes maar knopje binnen in voor sound op of af te zetten => den deze moet je hebben

                  Hahaha.. wel ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet de kans heb gehad om die zelf te beleven.
                  Dus ben enorm benieuwd voor zaterdag. Had hierbij ook wel een vraag waar ik niet uit geraak.

                  Soms kom ik er tegen waar effectief bij staat dat het om een sportuitlaat gaat en dan zie je vanachter die 2 mooie pijpjes en vanbinnen de knop voor de PSE.
                  Maar soms zie je ook gewoon langs achter die 2 pijpjes, maar niets vermelding van PSE of dergelijks. Bij andere kom je dan weer de enkele afgeronde vierhoek tegen.
                  Wat is hier dan nog het verschil in?

                    +1 en gecombineerd met klappenauspuff! ( zoals die bij auto.point ook heeft…)

                      Enige relevante optie = sportuitlaat 🙂

                        Wegens het budget zou ik toch bij de eerste generatie modellen blijven.
                        Die bij Van beurden ben ik al gaan bekijken, maar zou toch liever geen Tiptronic nemen… leek me verder wel in redelijke staat.
                        Heb zoals vele mensen me aanraden ook al eens in duitsland gezocht, maar heb niet de indruk dat de prijzen of km’s daar beter zijn..integendeel.
                        Wel meer keuze, dat wel..

                        Misschien een domme vraag maar wat geef je eigenlijk best voorkeur bij porsche? 1 met lage km’s zonder opties of eentje met tal van opties met wat meer km’s?
                        Zo heb ik bv 1 zien staan met ong 40.000 km’s vs 1 met 70.000 met tal van opties.. Prijsverschil tussen deze twee van enkele duizend euro’s.
                        Al is dit vooral eigen voorkeur denk ik dan?

                          Ik heb tot mijn grote tevredenheid een drietal jaren met een 2005 Cayman S gereden. Zonder meer dagelijks inzetbaar. Wat ‘noodzakelijke’ opties betreft: zeker kijken naar PASM, verhoogt het rijcomfort en komt omwille van de 10mm verlaging ook het oog ten goede.

                          Zeker ook eens de tweedehandsmarkt in Duitsland besnuffelen (via Porsche.de). Import is immers een fluitje van drie eurocent.

                          Succes.

                            Mooie keuze!

                            In ‘t verleden werd hier al eens een loftrompet boven gehaald voor Garage Van Beurden.
                            Daar kan je dit exemplaar gaan bekijken.

                            Succes met je zoektocht!

                              Welkom op dit intussen prachtig vernieuwd forum!
                              Heb zelf enkele maanden geleden een Cayman gen 2 aangeschaft van 2010 , 35000 km ,facelift vanaf 2009 met de 2.9 motor.
                              Ik heb er een dikke 6 maanden over gedaan, rustig rondgekeken en geduldig gewacht tot ik eentje gevonden had die aan mijn wensen voldeed en binnen het vooropgesteld budget viel.Eenmaal aangeschaft was en is het genieten.
                              Waarom een gen 2 exemplaar? Eerst en vooral vanwege de toch recentere motor, 265 pk , meer koppel alhoewel dit alles relatief is, heb ook testgereden met een 2.7 van 2006 van een bekend forumlid. Getwijfeld want zeer goede wagen maar toch bij mijn voornemen gebleven.
                              Uiterlijk is de facelift minder uitgesproken: lichtblokken voor, gril , achterlichten. Anderzijds is de motor en rijgedrag toch weer verbeterd.
                              Je budget is natuurlijk bepalend. Wat wil je er aan geven? Die bij auto . Point die je gaat kijken is een mooi toaalplaatje voor een correcte prijs met vrij veel opties oa sound package plus. Wil je naar een recentere 2.9 facelift met redelijke opties mag je er toch een 5000 EUR bijtellen.
                              Ook in Duitsland.
                              In ieder geval, je gaat je de aanschaf niet beklagen ook al wordt ie al eens beschouwd als een budget Porsche.Rijgedrag en rijplezier is ongehoord leuk en iedere rit is genieten, zeker met een sportuitlaat.Ik gebruik hem als weekendspeeltje naast nog een ander Engels hebbeding.
                              Succes met de zoektocht!

                                Ben ondertussen al naar een paar wagens gaan kijken, maar nog niet de juiste gevonden.

                                Deze bv ben ik al gaan bekijken, maar had er niet echt een goed gevoel bij. Heb momenteel nog een afspraak om komende zaterdag deze eens te bekijken.
                                Al heb ik ook wel de indruk dat er iets vreemd mee is..Staat voor zover ik kan zien al wel lang te koop, wat me vreemd lijkt?

                                Misschien hier nog iemand die er eentje heeft staan of weet staan?

                                  Onnodige quotes gewist

                                  Alvast bedankt voor de nuttige info crossbytje!
                                  Wat bedoel je met de opties die je absoluut wou? Zijn hier P specifieke opties bij? Of eerder algemeen zoals de cruiscontrol?

                                  En jah, ik zou inderdaad opteren om hier (belgie) iets te vinden met wat garantie.
                                  Al moet ik wel zeggen na alles hier te lezen, lijkt het importeren op zich niet zo’n groot probleem. Eerder de juiste vinden…

                                  Qua testrit, mss een domme vraag, maar ik neem aan dat er wel een wezenlijk verschil is tussen de ‘oude’ cayman modellen (06-09)
                                  tov de nieuwe?

                                  Bedankt DTS, die had ik al eens zien staan en al getwijfeld om eens te gaan kijken, misschien een van de dagen toch maar eens doen.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 49)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.