EUROPA = vrij verkeer van goederen, zo hebben ze het in Brussel niet begrepen hoor.
Wegens enkele ‘kleine’ modificaties, kon men mij bij D’Ieteren geen gelijkvormigheidsattest uitschrijven, maar moest de wagen gekeurd worden als “alleenstaand geval”.
Aangezien deze keuring in Geel gebeurd en ik met de Franse platen niet mag rondrijden, dacht ik de wagen even bij PCG te laten nachecken zodat ze met hun Z-platen even naar de keuring konden.
Gezien de wagen 900km geleden in Frankrijk foutloos door de controle was gekomen een formaliteit dacht ik.
1ste probleem: geen certificaat voor de stoelen [na wat rond bellen en enkele weken geduld heeft de Sparco invoerder mij toch kunnen verder helpen met 2 (!!) attesten; 1x voor de stoelen + 1x voor de stoelrails] :applaus:
2de probleem: rolbeugel (hier had ik wel een certificaat van de leveranciers – niet van Brussel, hopelijk is dit voldoende)
3de probleem: witte remblokken => nieuwe zwarte steken
4de probleem: banden verduurd (lagen er op sinds 2001)
5de probleem: stuur, hoewel op de vraag ‘Is het stuur origineel, meneer?’ had ik beter bevestigend geantwoord µ
6de probleem: de recente vernieuwde regelbare ophanging (Bilstein – binnen kort op KAPAZA te koop waarschijnlijk) kreeg men niet hoog genoeg gezet; om door de keuring te raken moest er een nieuwe (best origineel Porsche set op); geen probleem naar analogie van de reeds geupgrade remmen, dan maar geopteerd voor de M030 ophanging (de M220 was bij aankoop aangekruisd, dus nu is het pakketje compleet).
Resultaat: wagen ligt 4 cm hoger 😥 ; factuur ten bedrage van een afgeleefde 986 (geen typefout 8) ) en enkele weken wachten op een (moeilijk) leverbaar onderdeel, maar eindelijk na bijna 2 maanden dan toch klaar voor de keuring.
Twee uur later- inclusief bookes op eten en na wat discussie omtrent de ophanging (een geluk dat er een mekanieker van PCG bij was of de ze hadden de ophanging nog als tuning geklasseerd) – dan toch een groene kaart.
Wagen is technisch in orde mijnheer :first: , nu nog de papieren.
Volgens de man van de keuring is het proces nu nog als volgt.
a/ zij sturen alles door naar ‘Brussel’
b/ daar sturen ze mij een uitnodiging tot betaling (na een keuring van 125 euro-
c/ wanneer ze mijn betaling verwerkt hebben sturen ze het dossier terug naar de keuring
d/ deze kan dan pas het gelijkvormigheidsattest leveren
e/ dan moet ik nog eens terug naar de keuring (opnieuw met Z-platen!) voor een tweedehandskeuring
“Allez”, zeg ik, “hij is nu toch gekeurd?” Antwoord: “Ja, maar dan controleren we ook op brandblusser en verbanddoos” :what: :censored: (PS: mag er op dit forum gevloekt worden)
Ikke dan “Soit, hoe lang gaat dit ongeveer duren: is dit 2 weken of 5 weken of zo”. Antwoord: “Reken maar op 3 tot 6 maanden, het is een dossier met veel tuning hé mijnheer” (hard vloeken dus) :bounce: :censored: :censored: .
Enkele vraagjes:
1/ Heeft iemand recent ervaring met dit proces. Maw kan hij mij wat geruststellen dat ze in Brussel geen half jaar nodig hebben om wat papieren af te stempelen?
2/ Vroeger kon ik nog een buitenlandse plaat verzekerd krijgen en dus met de wagen bollen, vandaag blijkbaar niet meer. Of kent er iemand een verzekeraar welke dit wel nog doet (douane document is in orde alsook (Franse) technische controle (ook een soort van Belgische groen kaart dus…)?
Les geleerd: indien ik nog een wagen importeert zonder coc dan zal het een ‘standaard’ versie zijn