Nieuw lid en vraagje over invoer 944.

Home Forum Stel jezelf even voor ! Nieuw lid en vraagje over invoer 944.

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,

    Ben nieuw hier, en heb gelijk een vraagje als dat mag.

    Ik heb gisteren een klein voorschot gegeven op een 944S Targa bij een Duitse handelaar. Die had de wagen zelf in Nederland gekocht, en heeft me een fotocopie van de documenten alvast meegegeven zodat ik kan controleren of deze voldoende in orde zijn voor de import in België.
    Als inschrijvingsbewijs is er enerzijds een “kentekenbewijs” (A4) van een tijdelijke nummerplaat waarmee de wagen uit Nederland is geëxporteerd vorig jaar.
    Anderzijds is er ook een ander “kentekenbewijs” uit 1993, de grootte van ruwweg een A5 ( een halve A4), welke het chassisnummer bevat (wat klopt met het chassisnr van de wagen).
    En dan is er nog een keuringsbewijs (NL) van november vorig jaar.

    Waar ik me echter zorgen over maak, is het ontbreken van een gelijkvormigheidsattest of iets dergelijks, wat me misschien problemen kan opleveren voor inschrijving in België?

    Bedankt voor enige input,

    Phaedra

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 43)
    • Leuk! Zolang er maar geen grote verassingen te voorschijn komen…
      Ik kan me wel inbeelden dat de auto een “beetje los” moet komen als hij een lange tijd heeft stil gestaan..

        Vandaag een paar ritten gemaakt, en ook een paar dingen ontdekt.
        Om te beginnen heb ik gevonden wat er mis is met de stuurbekrachtiging: die is er namelijk niet (bloos).
        Maar toen ik de bandenspanning nakeek bleek die maar 0,8 bar te zijn op de voorwielen! Nadat ik die op 2 bar gezet heb, stuurde hij al een pak lichter.
        Tijdens het rijden merk ik ook dat het stuur soms wat shimmy begint te vertonen van zodra het wegdek wat oneffen is. Aangezien het niet bij een bepaalde snelheid gebeurt, verdenk ik de voorste vering ervan om dit te veroorzaken.
        De motor is een ander verhaal. Bij de eerste ritten draaide die echt niet goed, niet echt soepel, soms alsof hij op 3 poten draait, twijfelend. Ik weet dat aan het feit dat hij zo lang heeft stilgestaan, en vandaag begon hij steeds beter te draaien.
        Volgens wat ik hier en daar lees zou het wel eens kunnen zijn dat de injectoren stevig vervuild zijn, of dat de luchtmassameter eens een reinigingsbeurt moet krijgen (of vervangen).
        Qua ontsteking ziet alles er relatief nieuw uit, maar ik moet de bougies nog controleren alvorens ik daar iets zinvols kan over zeggen.

        Een ander probleempje dat ik ontdekte is de kachel: die geeft namelijk constant volle bak warmte af, en dat werd zelfs bij deze buitentemperaturen vandaag echt wel teveel van het goede. Ik ga die zo snel mogelijk zien af te koppelen tot ik het euvel kan vinden (als die al af te koppelen valt).

        Ik had er vannacht slecht van geslapen, maar na de testritten van vandaag voel ik me al iets geruster dat ik wel oplossingen zal weten te vinden voor deze problemen. Na decennialang met moderne dieselwagens gereden te hebben was ik vergeten hoe het voelt om met een oudere benzinewagen te rijden. En het geeft wel een bepaalde kick moet ik toegeven, om zo uit mijn comfort-zone te treden 🙂

          Heerlijk!

          Genieten maar!

          Nieuw speelgoed in de garage!!! :-)))

            Jep, net geleverd!

            het eerste probleem dat aandacht vergt is de stuurbekrachtiging. Het stuur draait zeer zwaar nu als je wat korter wil draaien, en ik vermoed dat een en ander een beetje vast is komen te zitten.
            Remmen zijn zeer goed, voelen ook zeer goed aan.
            Voorste dempers zijn ook aan vervanging toe. Ik twijfelde al toen ik ze gewoon met de hand wat indrukte, maar als je aan het rijden bent voel je wel dat de voorkant van de wagen niet echt stabiel zit in de bocht.

            Ik denk dat we gaan beginnen met alle vloeistoffen te vervangen, en de nokkenas ketting nakijken, alvorens we echte langere ritten gaan beginnen maken.

              Vrijdagmiddag 15u….
              En ? En ? En?

              is je nieuwe speelgoed geleverd?

              Leuk je verhaal zo te volgen, het krijgt de allures van een roman :-)))

                Ok, bedankt iedereen voor de antwoorden.
                Morgen staat hij hier eindelijk voor de deur, dan ga ik eens beginnen met te checken of er uberhaupt een sticker aanwezig is.
                Indien niet, lijkt het er toch sterk op dat hij 98 gaat aankunnen en ga ik dat minstens toch eens proberen. Voor zover mijn kennis over motoren reikt is het grootste gevaar pingelen, maar deze sensoren zouden dat inderdaad moeten kunnen verhinderen.

                  Er zijn voor en tegenstanders , er zijn er denken te merken dat die op 98 beter presteert maar in principe kan die gewoon op 95 wat ook blijkt volgens de lijst van Hendrik914.
                  Ieder geval je kan er naar mijn inziens door 95 te tanken geen schade berokkenen ,de 944S is uitgerust met twee nock sensors
                  Die sensors registreren detonatie (ongecontroleerde verbranding) dus in geval van pingelen gaat deze automatisch je ontsteking aanpassen…..(.in dit geval iets verlaten ).
                  In theorie zou het althans kunnen dat die op 98 iets soepeler loopt (vermogen,verbruik) omdat RON98 nu eenmaal meer voorontsteking kan hebben .
                  98 kan in ieder geval altijd maar of het je de meerkost waard is moet je zelf bepalen.
                  Persoonlijk ben ik met de hedendaagse benzine en oliën niet zo’n voorstaander van extra additieven maar ook hier weer verschillende meningen .
                  Oudere wagens die nog op loodhoudende benzine rijden is een ander verhaal maar jou 944s is dat stadium al voorbij .

                  XXX

                    Op de sticker in de 944 van mijn zoon staat minimum ron 96 … dus ik tank 98 😮
                    Weet niet of dit 100 % juist is, zal ‘t eens opvragen bij de garage.

                      PYTHON sprak hieronder zeer wijze woorden. Hebben zelf een 944 S – 1987 en vinden haar/hem TOP.

                      klnkstntfl

                        (Edit.)
                        Ergens bestaan daar officiële [i]lijsten [/i]van.
                        De 924S rijdt net als de 944 op 95 en de M44/09 motor reed al loodvrij in 1987/1988. Waarschijnlijk geldt het voor alle 944 type 1 motoren vanaf modeljaar 1988. En jij hebt natuurlijk een type 2.

                          als het de tijd overleefd heeft, staat dit op een klevertje aan de binnenkant van je tankklepje

                            Staat dat niet in de Manual? Mijn Shark draait op 95.

                              Misschien een domme vraag, maar welke brandstof zou ik best tanken met deze wagen?
                              Je zou denken loodvrij 98, maar als die motor daar niet voor is afgesteld is dat ook weer niet goed. Dan kan ik beter de 95 gebruiken.
                              Gebruiken jullie bepaalde additieven voor jullie wagens?

                                Hallo,

                                ik wist van die ketting, maar het is inderdaad een zeer goed idee om de staat van die geleiders toch eens te controleren; bedankt voor de tip!
                                Ik heb intussen, na grondige navraag “links en rechts”, besloten om hem toch te laten afleveren thuis. Het is allemaal aal kwestie van risico, en in het beste geval spaar ik 200 Euro uit (ik moet hem nog voltanken ook he om die rit te maken), in het slechtste geval kost het me een veelvoud hiervan om hem thuis te krijgen….
                                Volgende vrijdag staat hij hier voor de deur 🙂

                                Nu, waarom dit model?
                                Eerlijk gezegd reken ik op een meerwaarde vanwege de combinatie 16V motor en het schuifdak. En het iets meer vermogen kan het rijplezier alleen maar verhogen.

                                Bedankt voor je reactie!

                                Phaedra

                                  Welkom en alvast succes gewenst met je mogelijke aankoop !

                                  Mag ik vragen of er een specifieke reden is waarom je juist deze wagen prefereert ?
                                  Ik weet niet in hoeverre je op de hoogte bent maar om maar één punt te noemen , een 944s 16V zoals deze heeft een dubbel bovenliggende nokkenas , de twee nokkenassen zijn intern met elkaar verbonden door een ketting .
                                  De ketting geleiders van deze zijn van een kunststof soort welke broos worden met ouderdom , sterk kunnen inslijten of afbrokkelen met tot gevolg grote schade aan de motor kan veroorzaken .
                                  Het is daarom ten zeerste aangeraden om eerst de nog goede staat van deze geleiders te verifiëren alvorens men met de wagen aanzienlijke kilometers gaat maken .

                                  Aan de versnellingspook te zien heeft deze wagen al wat kilometers achter de rug wat niet per definitie wil zeggen dat die slecht is natuurlijk want deze motoren kunnen heel wat kilometers verslinden als ze goed onderhouden worden ten minste .
                                  Dashbord , stoelen , achterstallig onderhoud , invoering kosten enz. …op zich niks verkeerd maar je moet de rekening maken , alles hangt af van de aankoopprijs natuurlijk!

                                  Ik ben niet de slimste van het forum maar als ik je een goede raad mag geven zou ik je toekomstige liefde niet zomaar even naar huis rijden .
                                  Ik begrijp het is 250 euro extra maar de catastrofe die kan gebeuren is niet te overzien als het immers fout zou lopen .

                                  Ieder geval ,mooie auto en ik wens je veel succes met de afhandeling van zaken :coolness:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 43)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.