Nieuw lid en vraagje over invoer 944.

Home Forum Stel jezelf even voor ! Nieuw lid en vraagje over invoer 944.

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,

    Ben nieuw hier, en heb gelijk een vraagje als dat mag.

    Ik heb gisteren een klein voorschot gegeven op een 944S Targa bij een Duitse handelaar. Die had de wagen zelf in Nederland gekocht, en heeft me een fotocopie van de documenten alvast meegegeven zodat ik kan controleren of deze voldoende in orde zijn voor de import in België.
    Als inschrijvingsbewijs is er enerzijds een “kentekenbewijs” (A4) van een tijdelijke nummerplaat waarmee de wagen uit Nederland is geëxporteerd vorig jaar.
    Anderzijds is er ook een ander “kentekenbewijs” uit 1993, de grootte van ruwweg een A5 ( een halve A4), welke het chassisnummer bevat (wat klopt met het chassisnr van de wagen).
    En dan is er nog een keuringsbewijs (NL) van november vorig jaar.

    Waar ik me echter zorgen over maak, is het ontbreken van een gelijkvormigheidsattest of iets dergelijks, wat me misschien problemen kan opleveren voor inschrijving in België?

    Bedankt voor enige input,

    Phaedra

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 43)
    • dankjewel om deze info dan nadien ook met ons te delen, zo blijft dit een interessante stek voor iedereen 😉

        Even ter info….ik weet dat de info wel ergens op dit forum staat, maar ik weet ze gewoonweg niet goed te vinden.
        En dus heb ik daarnet met het douanekantoor gebeld, en zij hebben mij verzekerd dat een origineel inschrijvingsbewijs voldoende is, ik heb geen bewijs van uitschrijving of van export nodig.
        Dat is de geruststelling die ik nodig had.. :music:

          [quote=”kleinekastenteufel” post=200256]944 S – 2500 cc, één van de leukste 944, 16 ventiler

          Tankklepje ontbreekt.[/quote]

          😀 Dat klepje lag binnen in de auto, en ze zullen dat er opnieuw opschroeven bij levering…..

            [quote=”Hendrik914″ post=200218]Welkom.

            Gedistingeerd knapkersrood. :relaxman:
            :think: Als de wagen nooit in het verkeer gebracht is in Duitsland, is het m.i. nog steeds een Nederlandse wagen voor onze administratie. Als hij in 1987 eerst in Duitsland ingeschreven is en nadien uitgevoerd, weet ik niet of de autokeuring enkel voor de Duitse Fahrzeugbrief belangstelling zou hebben.

            :popcorn:
            Als de wagen nog NL is, heb je deze3 documenten nodig voor de douane:

            • -Nederlands inschrijvingsbewijs luik Ia, Ib en II, volledig, 4flappen die een A4 vormen, al dan niet nog aan mekaar en 4x afgestempeld voor uitvoer (heeft hij die nog, maar dan zou die uit 1987 moeten zijn?)
            • -factuur, desnoods handgeschreven
            • -uitvoerverklaring RDW, het witte exemplaar aangever, dat heeft die handelaar normaal teruggekregen bij invoer (en allicht geeft hij je een Duits ook)

            en daarmee haal je
            een douaneformulier met zelfklever
            en kan je naar de keuring en begint de keuze voor O-plaat of gewone met gelijkvormigheidsattest.

            Is al wel beschreven.[/quote]

            Bedankt voor je input!
            Ik heb alleen het originele inschrijvingsbewijs, niet afgestempeld voor uitvoer, en een tijdelijk kentekenbewijs waarmee de wagen naar Duitsland is gereden.
            Maar volgens deze website:
            http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/een_voertuig_kopen_of_verkopen/in_het_buitenland/
            zijn alleen de volgende documenten nodig:

            n het douanekantoor moet u de volgende documenten voorleggen:

            [i]een aankoopfactuur of eventuele andere handelsdocumenten.
            een origineel buitenlands inschrijvingsbewijs als u dit gekregen heeft.
            de aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarvan de rubriek T is ingevuld.
            [/i]

            Ik denk dat ik best eens een lokaal douane-kantoor aanspreek om zeker te zijn of dit gaat lukken. Indien ik niet de juiste documenten heb, kan ik nog altijd afzien van de koop.

            Erg bedankt voor je input!

            Phaedra

              944 S – 2500 cc, één van de leukste 944, 16 ventiler

              Tankklepje ontbreekt.

                Alvast welkom.

                @Drip
                . Zal waarschijnlijk nog een week of 4 duren eer ik aan het interieur begin, eerst m’n achterophanging afwerken 😀

                XXX

                  idd stuurtje lekker laten zitten *luv

                  Scheurtjes in ‘t dash, da’s een klassieker, heb ik in de 944 bij mij ook.
                  Ik dacht dat Igordiver dat ging aanpakken op zijn 928. Ik waacht het resultaat af voordat ik er zelf aan begin.

                  Wim

                    [quote=”Steady Eddy” post=200241]Ziet er wel origineel CS-stuurtje uit = €€€[/quote]

                    Kan ook een momo zijn. 😉

                      [quote=”mcs51″ post=200228]Mocht het nog om een NL wagen gaan dan moet je toch het kenteken meekrijgen van de verkoper want het kenteken is van de wagen in NL, niet van de eigenaar zoals in BE.
                      [/quote]

                      Begin dit jaar nog een oldtimer uit NL geïmporteerd en de originele nummerplaat wordt onmiddellijk uitgeschreven bij de RDW én ter plekke vernietigd (zo kan de eigenaar ook niet meer belast worden in de toekomst). Wat wel kan is een witte export plaat + 15 dagen verzekering met dezelfde combinatie als op de originele plaat. Daar kan je legaal én EU verzekerd (derden, niet je wagen zelf) tot aan de Belgische grens rijden. En dan hangt alles af van de goodwill van de politie die je kan tegenhouden omdat de wagen niet ingeschreven is in BE, maar… je mag de auto wel met export platen aanbieden voor oldtimerkeuring (lang leve de Belgische wet). Omdat de Oost-Vlaamse wegenpolitie blijkbaar een gedoogbeleid heeft heb ik het risico genomen om én naar huis te rijden (mijn vertrouwen in de techniek van 39 jaar oude Mercedessen is onwrikbaar :- )) én 2 keer naar de oldtimerkeuring . Maar je zal maar een lokale politieagent tegen het lijf lopen die het allemaal beter weet en je wagen wordt weggetakeld (geen broodje aap verhaal).

                      Je verzekering van je daily voor 1 dag overzetten kan misschien wel maar vraag zeker ook een fysieke groene kaart voor 1 dag (voor Oom agent) en verwacht je dan nog aan een hoop problemen bij een ongeval: verzekering vs. verzekering gaan ze je van het kastje naar de muur sturen.

                      My 2 cents, zeker als je niet 100% zeker bent van de mechanische staat van het voertuig: laten transporteren voor 250 euro of zelf een autoambulance huren/lenen.

                        Ziet er wel origineel CS-stuurtje uit = €€€

                          er werd me afgelopen weekend nog een 944s2 coupé/ project aangeboden voor de prijs van €3K, was bedoeld als trackauto maar het project is gestrand wegens aanschaf 996gt3CS:
                          rode harde carosserie, duitse papieren, rijdend project met vervangmotor, interieur is verwijderd (tapijt en stoelen) en vervangen door 2 kuipstoelen, … compleet muv de achterruit (die is gesneuveld tijdens de opslag).
                          als iemand interesse heeft, stuur me een PBtje voor de contact-info.

                          Wim

                            Stuur is niet origineel, maar wel een goed en mooi stuur met verlenger, dit doen de meeste omdat het stuur bij Porsche redelijk dicht en recht bij dashboard zit.
                            Stoelen zijn volgens mij van een Opel GTi uit de jaren 90.

                            Mocht je een origineel stuur willen, mag je mij contacteren, kunnen we ruilen. 😉

                            ASI

                              Mocht het nog om een NL wagen gaan dan moet je toch het kenteken meekrijgen van de verkoper want het kenteken is van de wagen in NL, niet van de eigenaar zoals in BE.
                              Dus, heb je geen weet van een NL kenteken dan is dit toch een Duitse wagen, right?

                              Wanneer het om een Duitse wagen gaat dan moet je een Duitse exportplaat aanvragen, één met een RODE band rechts, geen gele band.
                              Dat is een “zollkennzeichen”, zeker geen “kurzzeit kennzeichen” die heeft een gele band rechts!!!
                              Dat is echter niet zó envoudig dus best vragen of de verkoper dat kan regelen.
                              Dit zal je wel een kleine 300 euro kosten maar dan kan je (bijna) volledig reglementair tussen DE en BE rijden en hier rond rijden om de formaliteiten in orde te krijgen.

                              Dus misschien toch best voor 250 euro laten afkomen maar dan vraag ik mij af hoe je naar d’Ieteren en keuring zal rijden zonder enige nummerplaat.
                              Tenzij je de wagen bij een Porsche deler (al dan niet officieel) laat brengen, die mens de wagen laat controleren en met zijn garageplaat de formaliteiten rond krijgt.

                              Anyway: proficiat met de aankop een veel :driver: plezier… …

                                Welkom.

                                Gedistingeerd knapkersrood. :relaxman:
                                :think: Als de wagen nooit in het verkeer gebracht is in Duitsland, is het m.i. nog steeds een Nederlandse wagen voor onze administratie. Als hij in 1987 eerst in Duitsland ingeschreven is en nadien uitgevoerd, weet ik niet of de autokeuring enkel voor de Duitse Fahrzeugbrief belangstelling zou hebben.

                                :popcorn:
                                Als de wagen nog NL is, heb je deze3 documenten nodig voor de douane:

                                • -Nederlands inschrijvingsbewijs luik Ia, Ib en II, volledig, 4flappen die een A4 vormen, al dan niet nog aan mekaar en 4x afgestempeld voor uitvoer (heeft hij die nog, maar dan zou die uit 1987 moeten zijn?)
                                • -factuur, desnoods handgeschreven
                                • -uitvoerverklaring RDW, het witte exemplaar aangever, dat heeft die handelaar normaal teruggekregen bij invoer (en allicht geeft hij je een Duits ook)

                                en daarmee haal je
                                een douaneformulier met zelfklever
                                en kan je naar de keuring en begint de keuze voor O-plaat of gewone met gelijkvormigheidsattest.

                                Is al wel beschreven.

                                XXX

                                  Mooie kleur :up: en leuke Turbo lip achteraan.
                                  Stoelen lijken niet meer origineel, stuur ook niet maar lijkt wel van *porsche
                                  Succes met het importeren 😀

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 43)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.