nieuw lid met een vraag.

Home Forum Stel jezelf even voor ! nieuw lid met een vraag.

  • Maker
    Discussie
  • Beste forum leden,

    Ik ben zonet ook lid van het forum geworden en heb een vraag waar ik hier eventueel antwoord op zou kunnen vinden.

    Na een redelijke zoektocht ben ik bezitter van een cayenne 4.5 turbo met 500 pk geworden.
    Mijn bedoeling is om deze wagen naar lichte vracht om te bouwen. zijn er hier mensen die hier reeds ervaring in hebben.
    Liefst zou ik de ombouw zelf willen doen via de autokeuring, maar bij de eerste stap wringt er al een schoentje.
    Namelijk de goedkeuring van Porsche krijgen om deze ombouw uit te voeren.

    Ik heb reeds te vergeefs een aanvraag bij Dieter gedaan, hierna heb ik mijn aanvraag gericht naar AG Porsche in Duitsland en Pon Porsche in Nederland.
    Helaas hebben beide mij doorverwezen naar de importeur voor België en kom ik terug bij mijn eerste stap.

    Is er iemand die in deze materie reeds ervaring heeft?? Uiteraard zijn alle tips welkom om dit tot een goed einde te brengen!

    Waarvoor mijn dank…

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
  • Wim

      Voor op de weg oké, maar er een efficiënt terreinvoertuig ervan te maken. :happy:

        Het is geen ontwijking en nog minder ontduiking. De wetgever laat/liet dit perfect toe. En dat een Cayenne alleen voor de Louisalaan (sorry wim, in BE is dat de PC Hoofdstraat een beetje 😉 ) werd gebouwd door Porsche is niet correct volgens mij. Waarom hebben ze dan al die moeite gedaan om er een zeer efficient (zie maar de tests) terreinvoertuig van te maken ? En waarom is er zoveel ruimte in ? ‘t Is niet de schuld van Porsche dat de meeste in Knokke rondrijden :sarcastisch . En de wetgeveer laat/liet ombouw toe dus als je dat deed dan ben je perfect legaal bezig. Als ik een bestelwagen nodig zou hebben dan zou een Cayenne lichte vracht zeker op mijn lijstje (bovenaan) staan.

        PDS

          zalig Vonheist :up: :up:

          :popcorn:

            Het is idd een verhaal van belastingontwijking. En als het lukt denk ik dat velen uw voorbeeld willen volgen.
            Ik versta ook de mening van Wim maar al die zware trucks zitten in hetzelfde schuitje… Hoeveel eigenaars gebruiken ze effectief waarvoor ze bedoeld zijn ?

            Uitvoeren en opnieuw invoeren is volgens mij de enige haalbare optie.

            Laat ons zeker iets weten als het lukt.

            (Ik heb mijn honger naar een krachtige lichte vracht op onderstaande wijze onderdrukt 😉 )

            IMG_9488.jpg

              persoonlijk begrijp ik zo een ombouw wel, als je de achterbank niet nodig hebt zou het bijna dom zijn om het niet te doen, wat de waarde achteraf betekend heeft het alleen maar voordelen, een niet lichte vracht krijg je in België niet verkocht, de jaarlijkse taks is bijna evenveel als de waarde van de wagen, als lichtevracht betaal je iets van een 125,- en geen BIV dewelke ook niet van de poes is op zo een 4.5 turbo
              eens omgebouwd tot lichtevracht heb je terug een verkoopbare wagen is België

              je zou eens moeten weten hoeveel minibusjes er zo wel niet rondrijden om maar te zwijgen over de pick up trucks, die zijn allemaal lichtvracht en de meeste met 5 zitplaatsen

              persoonlijk zou ikzelf geen Cayenne turbo kopen of ombouwen echter moet iedereen voor zichzelf kunnen uitmaken wat hij of zij doet met z’n auto en als de wetgeving zo iets toelaat zou je dom zijn om het niet te gebruiken in je voordeel :driver:

                Denk dat het afhangt van wanneer hij juist is, tot een bepaald bouwjaar 2006 of 2008 geen probleem dacht ik ?
                Recentere is individuele keuring/Homologatie misschien enige optie…
                Of bijhouden tot hij oldtimer is geworden :-))

                Wim

                  Ik denk niet dat Porsche hier deze auto (werkpaard) voor gebouwd heeft, maar meer als luxe shopper voor de PC hoofdstraat en als comfort reisauto, net als de RR sport.

                  Voor te werken hebben en zijn er andere modellen die daar wel voor geschikt zijn. 💡
                  En jouw antwoord in het draadje van Ghost dat die 3500 kg mag trekken klopt, maar lees het testverslag maar eens wat ik gepost heb over de capaciteit en rijgedrag als werkpaard. 😉

                  Maar goed, ik zal het weer wel allemaal verkeerd begrijpen om duizende euro’s te besparen, want volgens mij kost het ook duizende euro om hem om te bouwen en duizenden euro’s aan minder opbrengst als je hem weer wilt verkopen.
                  Of je moet weer duizenden euro’s uitgeven om weer om te bouwen, dus wat is wijsheid en laat ik aan jou over.

                    Waarom zou deze wagen niet geschikt zijn om als licht vracht door het leven te gaan? Het is tenslotte toch een werkpaard….
                    En wat de belasting betreft, waarom duizende euros vergooien als het met minder ook kan ?

                      Het is een legale manier om met een zeer snelle bestelwagen rond te rijden.
                      Nu met valentijn wel handig moest je rozen moeten rondbrengen 🙂

                      Ik ben benieuwd op welke manier het gaat lukken.
                      Hou ons zeker op de hoogte.

                      Wim

                        Hoe je het ook noemen wilt, het is minder willen betalen.
                        En dat het legaal is weet ik ook, maar jij noemt het bij de officiële naam. 😉 :up:

                          Dit is geen belastingontduiking (illegaal), maar belastingontwijking (legaal).

                          Wim

                            Dank u, en heb toch ook een antwoord gegeven op je vraag, en dat zijn de kosten voor de ombouw en waarde nadien, dus volgens mij kosten op sterfhuis. 💡

                            Belasting ontduiking: volgens mij wil je dus een auto (Porsche) die redelijk duur is in belasting en eigenlijk niet geschikt is voor lichte vracht ombouwen om goedkopere taksen te moeten afdragen.
                            In mijn ogen wil je dus een dure Porsche maar daar niet de lasten voor te betalen. 😉
                            Dus een verkapte vorm van belasting ontduiking om in te schrijven als lichte vracht, en als ik het verkeer heb mag je het hier neer schrijven.

                              Dag allemaal

                              Alvast bedankt voor jullie toch wel leuke reacties !
                              Ik zie niet in hoe je belasting zou ontduiken door met een lichte vracht te rijden….

                              Uiteraard wist ik van tevoren dat dit met een Porsche niet zo evident is als met vergelijkbare andere merkwagens, ik weet dat het een lang verhaal zal worden dat uiteindelijk zal slagen.
                              Daarom dat ik hier de vraag heb gesteld of er iemand nuttige tips zou hebben,
                              Sorry cabrio Wim, dat ik moet zeggen dat ik met jouw advies geen stap verder kom maar toch bedankt om me welkom te heten.

                              Ik heb al verschillende stappen gezet, van zodra ik concreter nieuws heb zal ik het hier dan ook graag posten.

                              PDS

                                [quote=”cabrio wim” post=197487]Welkom Peman, en waarom zo’n mooie auto ombouwen naar vracht, daar heb je toch bedrijfswagens voor. 💡

                                Of is het weer om de belastingen op die auto te omzeilen.
                                Mijn advies, moet je zo’n auto niet kopen. :popcorn:[/quote]

                                inderdaad !!

                                Maar toch welkom 😆

                                  Zodar de wagen in belgie reeds is ingeschreven als personenwagen, is het nagenoeg niet meer mogelijk deze als lichte vracht om te zetten of de importeur moet hiervoor de procedure starten en een nieuw coc afleveren.
                                  Vroeger kon dit wel maar deze wetten zijn een paar jaar gewijzigd. Echter als de wagen ooit als LV is ingeschreven geweest zou dit wel moeten mogelijk zijn indien de ombouw door een goedgekeurde ombouwer gebeurt met de nodige attesten.
                                  Anders, uitvoeren, ombouwen, invoeren en dan hopen dat men er niet moeilijk over doet omdat de wagen zijn ch.nr reeds gekend staat als personenwagen.

                                  Als de wagen het reeds had, ok…. As het is om de taxen te ontlopen :sarcastisch , ehm, cabrio wim heeft dan een sterk punt.

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.