Home › Forum › Porsche Talk › Nieuw oldtimerstatuut???????
- Dit onderwerp bevat 94 reacties, 39 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Mikey.
-
MakerDiscussie
-
8 september 2014 om 22:10
Ik kreeg deze middag telefoon van mijn vader IVM het oldtimerstatuut.
Mijn pa zou in het één nieuws een kleine reportage gezien hebben waar ze hebben gezegd
dat de leeftijdsgrens van 25 naar 40 zou opgetrokken worden????
Iemand hier die ook die reportage gezien heeft?
Ik vind er allesinds niets van terug op het net :bounce: -
MakerDiscussie
-
@deepee er zijn steeds uitzonderingen 😀
Maar wat je nu allemaal ziet op meetings wat al oldtimer is … en dan bedoel ik niet Porsche’sde eerste 928 had al eind jaren 70 als eerste tupperwarebumpers; dus die heeft dit jaar zijn 50 ste verjaardag al gevierd
De 40 zal wel volgen op termijn…
Want geef nu eerlijk toe een oldtimer heeft toch geen plastieken bumpers :sarcastischBFOV sprak in hun laatste communicatie over ten laatste 1 april 2018… komt mijn 968 CS nog steeds 9 maanden te kort… En dan inderdaad maar te hopen dat het niet 40 wordt tegen de tijd dat de 30 in zicht is…
[quote = de oldtimer]
Strengere wetgeving voor oldtimers
17/06/17 om 13:50 – Bijgewerkt om 14:12Onder druk van Europa komt er een strengere wetgeving voor oldtimers. De leeftijdsgrens wordt opgetrokken en er worden opnieuw technische controles ingevoerd.
Er bestaat geen eenduidige regelgeving voor oldtimers in de Europese Unie. De leeftijdsgrens voor die wagens, de keuringsprocedures en de fiscale behandeling verschillen van lidstaat tot lidstaat.
In april 2014 trad een Europese Richtlijn in werking die de technische keuring voor alle voertuigen in de Europese Unie regelt. Een deel ervan heeft betrekking op ‘motorvoertuigen van historisch belang’. Dat zijn voertuigen die ten minste 30 jaar geleden werden gebouwd of voor het eerst werden ingeschreven, en die niet langer worden geproduceerd. Hun oorspronkelijke staat moet behouden zijn gebleven en de technische kenmerken van de hoofdonderdelen mogen geen wijzigingen hebben ondergaan.
De lidstaten van de Europese Unie hebben tot volgend jaar de tijd om de richtlijn in nationale wetgeving om te zetten. Die wetgeving moet ten laatste op 1 januari 2018 in voege gaan.[/quote]Dus hebben jullie al 4 jaar voordeel gehad. :sarcastisch
Klopt helemaal, maar er zijn landen die deze norm totaal niet aanvaarden, en kunnen zelf bepalen of een oude auto boven de 30 jaar het oldtimer status krijgt, krijgt hij dat niet, is het gedaan met de pret.
Daarom is in Nederland de regeling opgetrokken naar 40 jaar en krijgt elke auto op die leeftijd het oldtimer status.
In Duitsland wordt er door personen geregeld of jouw auto vanaf 30 jaar oldtimer gaat worden of niet, dus daar discriminatie ten top, en zelf meegemaakt bij vrienden en familiekring daar in dat Duits(e)land.
(dus België kennende zullen die wel eerst de kat uit de boom kijken, en voeren dan in wat de meeste al gedaan hebben, dus zelf hun eigen veilig stellen)Bij mijn weten enkel in NL 40j de meeste EU landen is 30j en is ook de EU richtlijn
[quote=”Goof” post=254586]tot 30 jaar, in overeenstemming met de Europese regels.[/quote]
Dan gaan ze jullie op korte termijn nog een oor aan naaien, want als ik mij niet vergis is het in de meeste EU landen 40 jaar voor ze echt oldtimer zijn.
Update in dit proces via ‘Fiscale actualiteit’ (vakliteratuur, lekker boeiend 😀 ):
Oldtimer pas vanaf 30 i.p.v. 25 jaar
Wel wordt de leeftijdsgrens voor oldtimers opgetrokken tot 30 jaar, in overeenstemming met de Europese regels.
Er is een overgangsregeling voor auto’s die momenteel 25 tot 29 jaar oud zijn: zij verliezen het statuut van oldtimer niet. Ook voor de BIV wordt de grens 30 jaar, met dezelfde overgangsregeling.
Goed nieuws dus!
Oldtimerregeling in Wallonie is nog niet veranderd, maw nog steeds 25 jaar
Wat wel veranderd is, is dat je tot 30 gewone verkeersbelasting moet betalen
Maw ff ordinair zakken vullen, a la PS :bounce: :what:Oldtimer regeling op zich is volgens mij een federale aangelegenheid. correct me if I’m wrong, please!?
Vlaamse regering – met de N-VA mee aan de macht – heeft wel overgangsregelsvoorzien ivm de 2016 BIV en VKB zodanig dat het minder als een pest belasting overkomt….
De kans dat een Vlaamse regering met de N-VA erbij gewoon een waalse maatregel kopieert lijkt mij miniem. Dan kunnen ze evengoed zeggen dat alles federaal geregel moet worden 😐 😐
Maw dit staat haaks op hun filosofie / bestaansredenAlternatieve zakkenvullende maatregelen zijn dan wel weer waarschijnlijk ( voor zover deze al niet in voege zijn met de 2016 BIV en VKB .. :puke:
Idd , in en uitschrijven is passé. En zou ik ook nooit doen, dan heb je in de niet ingeschreven periode eens een mooie dag, heb je tijd en kan je niet rijden. No way. :puke:
Ivm overgang maatregel zal het er dus dik inzitten dat ze hier in Vlaanderen ook het zelfde systeem zullen toepassen, je komt het maar tegen dat je nu een 25 jarige koopt en straks de volle pot mag betalen ( voor hopelijk 5 jaar !!) .
Op de site van auto55 geven ze wel hoop op een regeling, maar ik heb er weinig vertrouwen in :
http://www.auto55.be/nieuws/26371-oldtimerleeftijd-wordt-opgetrokken-van-25-naar-30-jaar
BIV dient slechts eenmalig te worden betaald, indien de inschrijving op dezelfde naam gebeurt.
In- en uitschrijven van een 993 was vroeger interessant, echter met de vergroende verkeersfiscaliteit sinds 01/01/2016 kan je wagen beter ingeschreven laten…
Je wagen in de winter uitschrijven is een oplossing om je wegenbelasting voor een groot deel te ontlopen. Echter, hoe groot is de tijdsperiode van inactiviteit zonder opnieuw BIV te moeten betalen? Ik heb gehoord dat je wagen binnen de 6 maanden opnieuw (op zelfde naam uiteraard) ingeschreven moet worden om BIV te ontlopen. Klopt dit en is er ergens iets vinden op websites van officiële instanties?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.