Nieuw oldtimerstatuut???????

Home Forum Porsche Talk Nieuw oldtimerstatuut???????

  • Maker
    Discussie
  • Ik kreeg deze middag telefoon van mijn vader IVM het oldtimerstatuut.
    Mijn pa zou in het één nieuws een kleine reportage gezien hebben waar ze hebben gezegd
    dat de leeftijdsgrens van 25 naar 40 zou opgetrokken worden????
    Iemand hier die ook die reportage gezien heeft?
    Ik vind er allesinds niets van terug op het net :bounce:

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 94)
    • typefoutje of :wtf: ….?

      Ja het is maar 9000 in totaal was iets te rap :salut:

      wij betalen op onze lichte vracht (Renault Trafic 160PK) maar 432 euro aan tax.
      Dus hoe jij aan die 2000 euro komt. 🙄

      Of bedoel je met NI Noord Ierland i.p.v. NL Nederland. :mrgreen:

      Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 507,00
      Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 2028,00
      bron: http://grijskentekenrijden.nl/home/wegenbelasting-berekenen.html

      432 zal wel kloppen als de auto op het bedrijf staat maar niet als particulier momenteel lukt dat nog in België.

      Wim

        wij betalen op onze lichte vracht (Renault Trafic 160PK) maar 432 euro aan tax.
        Dus hoe jij aan die 2000 euro komt. 🙄

        Of bedoel je met NI Noord Ierland i.p.v. NL Nederland. :mrgreen:

          Kleine verandering in de nr plaat wereld

          Sinds 7 oktober 2014 werd een nieuwe nummering van kentekenplaten verplicht worden voor :
          – taxivoertuigen of voertuigen voor verhuur met bestuurder,
          – motorfietsen,
          – oldtimers,
          – aanhangwagens,
          – en internationale platen (de zogenaamde 8-platen).

          Het komt erop neer dat de volgende indexen van de kentekenplaten (het eerste cijfer op de plaat dus) niet langer zullen gebruikt worden telkens er een nieuwe inschrijving is waarbij de aanvraag een ander voertuig of een andere titularis vermeldt of waarbij hetzelfde voertuig op dezelfde titularis wordt ingeschreven onder een nieuw plaatnummer.

          De indexen 1 of 2 van de voornoemde categorieën worden vervangen door de respectievelijke letters:
          – T (bvb: T-XAA-001voor taxi’s en T-LAA-001voor verhuur met bestuurder),
          – M voor motorfietsen (bvb: M-AAA-001),
          – O (voor oldtimers: bvb: O-AAA-001),
          – Q voor aanhangwagens (bvb Q-AAA-001)
          – de indexen 8 voor de internationale platen worden vervangen door de gewone index 1 voor auto’s en door index M voor motorfietsen. Voor bromfietsen en lichte vierwielers ingeschreven onder internationale kentekenplaat wordt de index S voorzien.

            [quote=”AudiPorsche” post=181305]En wat met de bestaande Lichte vrachten? Ik gebruik de mijne particulier maar komt enkel buiten met een aanhanger achter heeft me 3000 gekost in aankoop. Biv en wegentaks samen komen neer op 11000euro dusja waar loopt het fout bij mij of de staat? [/quote]

            typefoutje of :wtf: ….?

              -Biv op een oldtimer is 33euro in vlaanderen en brussel of het nu een 0 plaat is of daily maakt niet uit.
              -In wallonie O plaat = 33 biv , daily wel biv te betalen (en ze rekenen de co2 uit adh het verbuik dus zo goed als altijd 2561 euro biv)
              Oldimters op o platen zullen ze wel gerust laten, die op gewone platen zullen wel moeten betalen vermoed ik op termijn.

              En offtopic maar de lichte vracht is het volgende waar in 2016 een kruis kan over gezet worden (en dit is geen cafépraat maar het dossier dat op tafel ligt zelf even mogen inzien). De dodge ram, mercedes AMG Break of Ford Focus RS in lichte vracht : niet meer mogelijk dan.

              En wat met de bestaande Lichte vrachten? Ik gebruik de mijne particulier maar komt enkel buiten met een aanhanger achter heeft me 3000 gekost in aankoop.
              Biv en wegentaks samen komen neer op 11000euro dusja waar loopt het fout bij mij of de staat?
              -Uk=> 250pond op alles van voor 2001.
              -Lux => 250euro
              -Nl=> 2000euro op gewicht
              -De=> 400euro Euro1
              -Fr=> geen idee maar ook niet meer dan 500.

                [quote=”Gette” post=181299]Waar er rook is is er vuur, maar in België hebben we soms jaren geduld en liters naft nodig om het vuur in gang te krijgen…..

                Die 3 jaarlijkse keuring is voor mij totaal geen probleem, het gaat dan over dezelfde ” beperkte ” keuring zoals deze nu reeds plaats vind bij de inschrijving als oldtimer.
                Deze is intussen trouwens al veel strenger geworden en ook daar heb ik geen probleem mee. [/quote]

                Ik heb geen probleem met 3 jaarlijkse of zelfs jaarlijkse keuring. Ik zie dit als een soort extra controle van de wagen die hopelijk de veiligheid ten goede komt. :think:

                Wel vrees ik dat ze in België weer heiliger willen zijn als the pope. Aanpassingen/personalisatie, verbeteringen kunnen in al onze buurlanden (D = tuv, NL = zie cabrio Wim hierboven, UK = ook mogelijk). Ik hoop dan ook dat we de projecten van verschillende mensen op het forum niet zullen moeten missen. Zowel op het forum als occasioneel op de weg. 😀

                Zelf was ik laatst aan het zien voor een f-model met 3.2 motor en nodige aanpassingen aan het onderstel en remmen. Gelukkig was de wagen sneller verkocht als ik beslist had… Want met wat ik hier lees zou het plezier van korte duur geweest zijn. Of zie ik het dan toch te zwart!? ❓

                  dan heb je het over de kit cars veronderstel ik, maar zo doen ze ook moeilijk als je een wagen verbeterd door bv een ophanging te plaatsen of bv schijfremmen dat je beter kan stoppen in het huidige verkeer

                  ze zouden beter nakijken of alles volgens de regels van de kunst gedaan is en is dat niet het geval moeten ze inschrijving weigeren, is het wel goed gedaan moeten ze blij zijn dat de wagen veiliger is :puke:

                    Waar er rook is is er vuur, maar in België hebben we soms jaren geduld en liters naft nodig om het vuur in gang te krijgen…..

                    Die 3 jaarlijkse keuring is voor mij totaal geen probleem, het gaat dan over dezelfde ” beperkte ” keuring zoals deze nu reeds plaats vind bij de inschrijving als oldtimer.
                    Deze is intussen trouwens al veel strenger geworden en ook daar heb ik geen probleem mee.
                    Ik heb een 964 met een 964 blok en zonder gezever. Daar heb ik bewust voor gekozen, dat ze aan die verbouwingstoestanden vroeg of laat iets gingen doen is toch normaal 🙄

                      Afschaffen is echt er over, wat doe je dan als je een verzameling aan oude wagens hebt, als ze het afschaffen worden ze niet meer ingeschreven omdat verschillende van die wagens inschrijven voor 99% van de bevolking niet mogelijk is, als je dus een verzameling aanschaft kan je ze enkel in beweging houden op een privé terrein , van stil te staan gaan die dingen ook kapot
                      Men zou gewoon strenger moeten kontroleren of de oldie al dan niet als daily gebruikt wordt of effectief als oldtimer
                      Vele onder ons misbuiken het oldtimer statuut en daar moeten wij straks de rekening voor betalen

                        [quote=”Vincent_991″ post=181277]… Iedereen wil met een dure en mooie wagen rijden. Of het nu een Porsche of Ferrari is. Maar niemand wil graag taksen betalen (ik ook niet). Maar wet is wet. Dus oltimers mogen ze van mij schrappen. Nu misschien een probleem dat zichzelf oplost met de kilometerheffing. Iets wat 100% zekerheid is dat dit er ooit gaat komen.[/quote]

                        het meest simpele systeem van kilometerheffing is het bezit van een auto niet bestraffen (lees geen jaarlijkse taks meer) en gewoon de literprijs van alle brandstof drastisch verhogen. dan heb je geen dure cameras en hackbare computersystemen nodig, klaar.

                        het oldtimerstatuut mag wat mij betreft gerust verstrengd worden, maar afschaffen gaat een brug te ver. de hele regeling is bedoeld om oude en zeldzame voertuigen “in stand te houden”. als je die gedachte doortrekt, dan moeten alle private monumenten morgen ook volledig uit eigen zak gerenoveerd/gerestaureerd worden
                        :wtf: ik zie al met m’n ogen dicht wat er dan zal gebeuren.

                          Ik ben daar mee akkoord dat ze nu extra inkomen laten liggen. Maar zou er ook zo gemopperd worden dat ze extra inkomen laten liggen moest het een belastingverhoging zonder meer zijn? Nu is het eerder van ik wil wel een oldtimer maar niemand mag het zien dus ik spendeer 1000 euro voor een gepersonaliseerde plaat. En eens het oldtimerstatuut weg geraakt en iedereen volle pot taksen moet betalen is dat probleem ook weg. In het geval van een 964 is het dan jaarlijks een 1500 euro aan taksen. Tegenover nu eenmalig misschien 1000 euro voor een gepersonaliseerde plaat.

                          Het excuus van ik heb al gewone wagens waar ik volle pot taksen op betaal is normaal maar ook niet echt correct. Ik betaal ook op een privéwagen (van mijn vrouw) volle pot taksen. Ik heb ook een firmawagen waar volle pot op wordt betaald. Ik heb vorig jaar eens een F430 ingeschreven. Volle pot BIV en taksen betaald. Waar ik ook amper 1500 kilometer mee gereden heb. Dus ook amper mee gereden.

                          Iedereen wil met een dure en mooie wagen rijden. Of het nu een Porsche of Ferrari is. Maar niemand wil graag taksen betalen (ik ook niet). Maar wet is wet. Dus oltimers mogen ze van mij schrappen. Nu misschien een probleem dat zichzelf oplost met de kilometerheffing. Iets wat 100% zekerheid is dat dit er ooit gaat komen.

                            Oldtimer ingeschreven omdat hij de leeftijd heeft en omdat er amper mee wordt gereden
                            we hebben 1 daily waar we wel de volle pot voor betalen en 1 firmawagen van het werk
                            het gaat ermij om dat ze een gat in de staatskas hebben en nu extra inkomen laten liggen om een gepersonaliseerde plaat te kunnen krijgen op een oldtimer.

                              @ Vincent_991 u schreef “De regel die nu in Nederland is (van 25 naar 40 jaar voor oldtimer) is/wordt een Europese regel. Dus tegen 2016 is dit overal van toepassing. ”

                              Voor Nederland:
                              Ik had ergens gelezen dat voor een auto tot 25 jaar gewone “rijtaksen” moeten betaald worden & voor een wagen ouder als 25 jaar 125€. (Dus iets meer als wat op vandaag in België betaald wordt, hetwelk ik wel aanvaardbaar vind.) En vanaf 40 jaar is het dan een “echte” oldtimer.

                              Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                              Wim

                                Ergens toch normaal. Je schrijft en wagen als oldtimer in omdat je dan quasi nul taksen moet betalen. Maar wel 1000 euro voor een gepersonaliseerde plaat willen ophoesten? Ik wil niet op tenen trappen maar dat is toch een beetje van de pot gerukt.

                                Hier ben ik het wel met eens, mekkeren over iets wat een paar tientjes duurder wordt, maar duizend euro voor een gepersonaliseerde plaat. :popcorn:

                                Wim

                                  En offtopic maar de lichte vracht is het volgende waar in 2016 een kruis kan over gezet worden (en dit is geen cafépraat maar het dossier dat op tafel ligt zelf even mogen inzien). De dodge ram, mercedes AMG Break of Ford Focus RS in lichte vracht : niet meer mogelijk dan.

                                  Vind ik niet meer als normaal dat die auto’s niet als lichte vracht gebruikt mogen worden.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 94)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.