Home › Forum › Porsche Talk › Nieuw oldtimerstatuut???????
- Dit onderwerp bevat 94 reacties, 39 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Mikey.
-
MakerDiscussie
-
8 september 2014 om 22:10
Ik kreeg deze middag telefoon van mijn vader IVM het oldtimerstatuut.
Mijn pa zou in het één nieuws een kleine reportage gezien hebben waar ze hebben gezegd
dat de leeftijdsgrens van 25 naar 40 zou opgetrokken worden????
Iemand hier die ook die reportage gezien heeft?
Ik vind er allesinds niets van terug op het net :bounce: -
MakerDiscussie
-
oldtimers moeten in originele staat zijn en daarnaast zegt de wetgeving dat de controle van een oldtimer beperkt is. Dit zorgt voor een grote willekeur op dit moment.
Een wagen die bvb met bepaalde aanpassingen zelfs voor dagelijks gebruik verschillende jaren gekeurd werd kan plots een rode kaart krijgen.
Als er iets niet volledig origineel is of je kan het niet aantonen ben je de sigaar.
En dat kan echt om belachelijke dingen gaan: velg plus banden van een turbo model(afkeur),…
Indien de regels erdoor zouden komen dat er om de 3 jaar gekeurd wordt bvb voor een oldtimer dan gaan er veel problemen opduiken.
Wat er nu veelal gebeurd: je hebt een projectauto: laat die als oldtimer keuren(hoef je nu nooit meer terug te gaan) en dan komt er een gelast rolkooi, ander blokje en dergelijke in. Die mensen gaan een probleem hebbeAls die gekeurd zijn en een nummerbord hebben kunnen deze toch blijven rijden. 🙄
Wat gaat er gebeuren met alle Hot Rods, Speedster Kevers, Ingekorte Kevers, Kitcars…. ? Allemaal de schroothoop op ? :think:
Yup.
Allemaal dankzij onze politiekers die het niet nodig vonden om de elektriciteitsmaatschappijen in Belgie te houden :bounce:Heb ik iets in het journaal over gehoord dat de gemeestes per sector gaan uitschakelen in een bepaalde periode deze winter. 😕
daar kan je ‘s avonds aan je auto sleutelen zonder dat de stroom wordt uitgeschakeld. :ass: el.ltrabel is nog zo’n variant op witteboordcriminaliteit.
zakken vullen en winsten doorsluizen naar het buitenland kunnen ze als de beste, maar als het op stroomvoorziening aankomt zijn we hier bijna een ontwikkelingsland.[quote=”AudiPorsche” post=180047]Als ze de 25jaar optrekken zie ik geen reden meer om in Belgistan te blijven.
[/quote]Vandaar dat de huizen die hier net over de grens die te koop staan allemaal aan Belgen verkocht worden. :popcorn:
[quote=”FirstP” post=179086] Geert => waarom exact laten keuren op 20/10/14? Als dit de datum van eerste inschrijving is ben je dan nog te vroeg hé (om deze als oldtimer in te schrijven). Staat me toch voor dat ze voor de wegentaks gewoon kijken naar het begin de betreffende maand en in dat geval zou je P nog geen oldtimer zijn.[/quote]
Datum eerste inschrijving is 20/10/1989. Ik zou er dinsdag 21/10 mee naar de keuring gaan. Had hun gebeld voor info en ze verzekerden mij dat ze vanaf de dag dat de wagen 25 jaar ingeschreven is deze als oldtimer kunnen keuren.
Voor de inschrijving ga ik dan nog een paar dagen wachten en deze begin november uitvoeren. Heb toch nog een beetje werk i.v.m. de ophanging en zo :engeltje:Als ze de 25jaar optrekken zie ik geen reden meer om in Belgistan te blijven.
Domicilie in de Uk of De kost ook wel wat aan taksen maar valt in de rede en geen lastige random keuringen meer.Ik was dit ‘draadje’ volledig uit het oog verloren :bounce:
Laat ons hopen dat ik het verkeerd voor heb dan (wat zeker kan) want anders is het wel effe een tegenvaller.
Ik hoop m’n Mercedes 500SL volgende maand in te kunnen schrijven (is al vanaf 12/09 oldtimer geworden).
P.S. Voor zo’n 5-liter blok is het verschil in taks nog ‘iets’ meer[quote=”FirstP” post=179086]P.S. Geert => waarom exact laten keuren op 20/10/14? Als dit de datum van eerste inschrijving is ben je dan nog te vroeg hé (om deze als oldtimer in te schrijven). Staat me toch voor dat ze voor de wegentaks gewoon kijken naar het begin de betreffende maand en in dat geval zou je P nog geen oldtimer zijn.[/quote]
FF paniek :puke: :puke:
Mijn 944 is zondag verjaard; 25 dus, maandag gekeurd en momenteel in ‘inschrijving’, dus in dezelfde maandhttps://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top
Gelukkig zegt deze tool = 42 euro BIV (ipv 1525 of zoiets – CO2 gegokt) en 35 euro jaarlijkse taks (ipv 772 euro) :ass:
DUs minder dan 100 euro ipv 2300 euro :happydance:PS: Heb alvast de print screens bewaard 😀 , ge weet nooit met die mannen.
Lijkt me idd straf moesten ze problemen maken op de keuring. Je 964 ziet er weer als nieuw uit :up:
Ik kom ook net van de keuring met de P en zoals altijd zonder problemen. Ik heb altijd de indruk dat ik veel sneller gekeurd ben met de P dan met m’n andere wagens :popcorn:
P.S. Geert => waarom exact laten keuren op 20/10/14? Als dit de datum van eerste inschrijving is ben je dan nog te vroeg hé (om deze als oldtimer in te schrijven). Staat me toch voor dat ze voor de wegentaks gewoon kijken naar het begin de betreffende maand en in dat geval zou je P nog geen oldtimer zijn.Aha, het begint te korten Geert !
Ik :up: mee, al denk ik niet dat de keuring voor uwen top 964 een probleem gaat opleveren :engeltje:
Ik ga er ook van uit dat een keuring van een auto die in orde is en nauwgezet onderhouden wordt geen probleem mag zijn.
Dat is ook de reden waarom ik mijne niet als oldtimer ingeschreven heb.
Vorig jaar hadden ze me op de keuring opmerkzaam gemaakt op een geplooide en beginnend roestende kriksteun. Dit had ik bij gebrek aan een smeerput of brug zelf niet gezien.Ik ben vorige week op de E17 weeral een 3 tal NL tegengekomen met een oude kar met een nog oudere caravan achter. Het zijn de mensen die nog dagelijks met hun oldies rijden die ze eigenlijk wilden pakken. Intussen ook bekend dat die taks verhoging voor oldtimers in NL absoluut niet heeft opgebracht wat ze ervan verwacht hadden 😆
Trouwens ook eens kijken naar de nieuwe ” keuring voor oldtimer ” regels die van kracht zijn in Belgie sinds 1/4/14. Ze keuren nu op bijna alles behalve de uitstoot, waar ik absoluut geen probleem mee heb daar het volgens mij niet meer dan logisch is dat de aangeboden wagens volledig in orde moeten zijn !
Ben er ook vrij zeker van dat die regel om 3 jaarlijks met de oldtimer naar de keuring te moeten er zeker zal komen. Dat zal voor een paar speelvogels misschien wel minder goed nieuws zijn… Mijn 964 wordt hopelijk op 20/10/14 als oldtimer gekeurd :driver:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.