- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door .
-
Discussie
-
21 januari 2016 om 20:13
stukje uit een Nederlands klassieker blad
Toen het idee van een klassieke auto eenmaal wat begon in te dalen, werd het tijd om onderzoek te doen naar de financiële haalbaarheid. Want mijn initiële idee was: Dit is toch niet haalbaar. Veel te duur. O, en familie en vrienden zijn er ook als de kippen bij om je dit af te raden. Een klassieke auto: Wat een belachelijk idee!
Mijn speurtocht heeft tot een aantal inzichten geleid. Vast niet compleet dus voel vrij om te reageren met aanvullingen en/of verbeteringen. Maar wellicht dat het iemand die in dezelfde fase zit als ik wat tijd kan besparen.
Waar ga ik het over hebben: de aanschafprijs, afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering, brandstof. O ja…en over verzorging klassiekers.
Wat is een klassieker?
Wat definieert nu eigenlijk een klassieke auto of oldtimer? Wat mij betreft mag je een Golf van 2000 best een klassieke auto noemen als je dat graag wilt. Maar de overheid definieert een oldtimer als een auto van 40 jaar of ouder. En die definitie is belangrijk voor allerlei regelingen en wetten. Dus op het moment dat ik dit schrijf zou een auto van 1976 of eerder moeten zijn om als oldtimer bestempeld te kunnen worden.De aanschafprijs en afschrijving
Allereerst de aanschafprijs. Eigenlijk valt hier geen zinnig woord over te zeggen. Je hebt klassieke auto’s van een paar duizend euro of zelfs minder, en je hebt er van tientallen duizenden euri. Het hangt er maar vanaf wat voor type auto je zoekt en in welke staat. Sommige types zijn nu eenmaal zeldzamer en/of gewilder. Ook hierbij is het een kwestie van vraag en aanbod.Neem bijvoorbeeld een Corvette. Mijn vriendin is gek op Corvettes. De oude types dan. En ik heb laatst moeten toegeven dat ik de oude types ook mooi vind. Nieuwe types, jaren 80, zijn hoekig lompe pooierbakken. Sorry liefhebber…. Tienermeisjes hebben verzorgpony’s. Mijn vriendin had vroeger een verzorg corvette. Tja… Maar voordat wij een aantal autohandelaren gingen bezoeken wist zij me te vertellen dat een Corvette alleszins betaalbaar is. Niet dat we een Corvette overwegen. Een Corvette is leuk voor erbij, maar onze auto moet als eerste en enige auto kunnen fungeren. En dus een achterbank hebben. Toen we eenmaal bij een autohandelaar waren vielen die prijzen toch enigzins tegen. En de verkoper beaamde: Inderdaad, zo’n tien jaar geleden waren Corvettes goedkoop. Maar nu niet meer. De goede auto’s worden zeldzamer en ze zijn gewild. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een Ford Mustang.
Ziehier een belangrijk verschijnsel bij klassieke auto’s: Moderne auto’s worden minder waard naarmate ze ouder worden. En snel ook. Maar een klassieke auto kan ouder worden en duurder tegelijk. En dat brengt me op de afschrijving. Afhankelijk van de staat van de auto schrijf je op een klassieke auto nauwelijks af. En zoals we net zagen, kan ie zelfs meer waard worden. Dat is een belangrijke financiële overweging: Bij een moderne auto zijn de jaarlijkse afschrijvingen meestal de hoogste kostenpost die je hebt. Bij een klassieke auto zijn die meestal laag. Als je zorgt dat je een auto aanschaft in redelijk goede staat, of je brengt hem initieel in goede staat, en je onderhoud hem goed…dan houdt ie z’n waarde. Niet zelden hoor je een klassieke auto liefhebber om de paar jaar van auto wisselen. Niet omdat de auto te oud is geworden zoals bij een moderne auto meestal de overweging is, maar omdat hij of zij weer wat anders wil. En dan zijn auto verkoopt voor ongeveer hetzelfde van wat je ervoor betaald hebt.
Ja, ik begrijp ook wel dat ik nu heel erg generaliseer.
Herinner je nog de definitie van een oldtimer !!! 25 jaar of ouder. Ik heb gehoord van een autohandelaar, en verder nergens kunnen terugvinden, er geen nieuwe oldtimers mee bijkomen volgens de definitie van de overheid. 1985 (dacht ik) is dan het laatste bouwjaar van auto’s die oldtimer kunnen worden. En dat betekent automatisch dat er in de loop van de tijd minder oldtimers gaan komen. En dat ze dus zeldzamer worden. En dus duurder. Nogmaals, ik weet niet of het waar is. Wie meer weet, ik hoor het graag.
Wegenbelasting
Voor een oldtimer betaal je geen wegenbelasting! Dat is een aardige meevaller.
Vanaf 25 tot 40 jaar overgangs regeling van maximaal 120 per jaar.BPM enzo
Op een klassieke auto betaal je geen BPM. Als je een oudere auto invoert is er vaak nog een restpercentage BPM, maar als een een echte oldtimer is dan geldt dit niet. Wel heb je, als je zelf invoert nog de RDW keuring en de kentekenplaten. Als je bij een handelaar koopt, neemt hij dat meestal voor zijn rekening. En zo niet, dan heb je hiermee je eerste onderhandelingsonderwerp te pakken. Als je van buiten de EU importeert heb je nog invoerrechten en BTW.Verzekering
Ik dacht dat het verzekeren van een oldtimer wel heel duur zou zijn. Maar dat is dus niet zo. Een WA oldtimer verzekering heb je al voor onder de 100 euro per jaar. Meestal worden er wel voorwaarden gesteld. Sommige verzekeringsmaatschappijen eisen dat de auto alleen als tweede auto wordt gebruikt. En meestal is het exacte bedrag afhankelijk van het aantal kilometers dat je er jaarlijks mee rijd. Maar dan nog.Een all-risk verzekering is natuurlijk duurder, maar meestal nog steeds goedkoper dan bij een moderne auto. In dit geval is de premie een bepaald percentage van de taxactiewaarde. En dat is het addertje, want een taxatie rapport kost natuurlijk ook geld en is maar beperkt geldig. Sommige handelaren leveren standaard een taxatierapport mee bij de verkoop. Een aardige geste waarmee je de initiële verzekeringskosten kunt beperken.
Een vergelijking van verschillende maatschappijen heb ik nog niet gedaan. Als ik daar mee info over heb zal ik dit aanvullen.
Onderhoud:
Dat is een lastige. En de verhalen die ik hoor lopen nogal uiteen. Sommigen stellen dat je alleen aan een klassieke auto moet beginnen als je zelf heel handig bent. Omdat het anders te duur qua onderhoud wordt. Anderen stellen dat je hooguit wat meer onderhoudsbeurten dan een moderne auto hebt maar dat de kosten per beurt niet zo erg afwijken.Voor het moment ga ik er maar vanuit dat onderhoud aan een oldtimer duurder is dan bij een moderne auto. Al was het maar omdat je vaker een onderhoudsbeurt hebt. Bijvoorbeeld een kleine beurt om de 5000 km. Zelfs als de kosten per beurt dan hetzelfde zouden zijn is dat nog fors meer. Wat de kosten van een onderhoudsbeurt betreft hoor ik ook weer verschillende verhalen: Aan de ene kant kun je verwachten dat een oude auto nou eenmaal vaker wat kuren heeft. Aan de andere kant hoor je ook vaak dat reparatie aan een oude auto veel makkelijker en dus goedkoper is. Bij een oldtimer vervangt men het onderdeel dat vervanging behoeft, bij een moderne auto heb je af en toe het idee dat de halve auto vervangen wordt als er iets stuk is. Al kan ik hier eigenlijk ook niet over meepraten, want zoals ik al eens eerder heb aangegeven heb ben ik een lease auto rijder.
Onderdelen zijn natuurlijk lastiger te vinden voor een klassieke auto en worden langzamerhand natuurlijk ook steeds zeldzamer. En dus duurder? Toch schijnt er voor de meeste wat gangbaardere types nog voldoende te krijgen te zijn. En er is ook een actieve vervangingsmarkt waar authentieke onderdelen nieuw gemaakt worden. Vaak in lage lonenlanden.
Ik denk dat de kosten van onderdelen met name een rol speelt als er veel opgeknapt moet worden of bij een volledige restauratie.
Dan kunnen de kosten serieus oplopen.En wat die opmerking betreft over dat je zelf handig moet zijn…ik hou het er maar op dat een klassieke auto je in elk geval de mogelijkheid biedt om meer zelf te doen als je dat kunt en wilt. Bij een moderne auto kun je vrijwel niets meer zonder ‘m aan de computer te koppelen. Bij een klassieke auto kom je met VMBO auto techniek waarschijnlijk een heel eind. Maar helaas voor mij…had ik maar een vak geleerd.
Brandstof
Tja..moderne auto’s worden steeds zuiniger, dus het verschil met oldtimers steeds groter. Een ouwe Amerikaan, Engelsman zal wel iets van 1 op 5 of 6 lopen. Dus echt zuinig is dat niet. In deze tijd van toenemende aandacht voor het klimaat zijn grote zware brandstofslurpers steeds meer een taboe. Ik vermoed dat bij een oldtimer de bewondering nog wint van de verontwaardiging, en je er dus nog mee wegkomt. Maar voor hoelang nog? En wanneer gaat de overheid ook voor deze categorie het belang van het klimaat boven dat van cultureel erfgoed stellen, en worden gunstige regelingen versoberd of afgeschaft?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.