Nieuwe aanwinst

• Maker
    Discussie
  • Originele CUP wagen

Betere foto’s volgen later.

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
    • Hey,
      De wagen uit de Carglass Cup van 1992 met startnummer 9 is wel degelijk mijn auto…
      De auto is van origine rood (originele plakker met kleur/kleurcode zit er nog in, alsook de originele plakker met de “optiecodes”, voor zover deze wagen opties heeft natuurlijk…).
      Binnenzijde is steeds rood gebleven, alleen buitenzijde is meermaals van kleur veranderd.
      Ik krijg van de vorige eigenaar nog een hele reeks foto’s van de tijd dat zij de wagen gebruikt hebben en dus ook in de verschillende kleuren met de verschillende sponsors.
      Verder krijg ik van hem ook nog de gegevens van wie er met de wagen gereden heeft in de Franse 944 Cup.
      Laatste keer dat deze wagen werd ingezet was in 1996. Daarna heeft de eigenaar de wagen gewoon bijgehouden maar er nooit niks meer mee gedaan, alleen gepoetst en een plekje gegeven in zijn showroom.

S2

Ik ben mijn contacten aan het aanspreken om wat live foto materiaal te krijgen van deze wagen, maar zonder exacte races of namen van piloten blijkt dit extreem moeilijk.

Ook veranderden de wagens toen nogal eens van liverij wat het onmogelijk maakt af te gaan op de rode kleur.

Zo zijn dit enkele cup Porsche die actief waren in die periode:

24u Spa 1990

New Race Festival / Carglass Cup 1992

Als jullie nu ook eens een bezoekje brengen aan: http://www.zandbak.net/
        Dan vind je nog een pak 911’en in actie tijdens dezelfde periode

Of deze:Het jaar 87 op zolder

Anoniem

Volledig akkoord met jullie standpunt. Maar wat ik ermee bedoel is dat het leuker is als je 2 wagens hebt die ongeveer even snel zijn. Dus evenveel getuned als niet getuned. Als je dan met elkaar de baan op gaat dan is het echt knokken.
          Kunnen wij goed over meespreken want mijn vriendin Sonia en ik karten met kompleet hetzelfde materiaal. Dus van zodra we alles goed hebben afgesteld gaan wij dan de baan op om tegen elkaar te knokken. En das dan soms echt wel HEAVY als je achter, naast en tegen elkaar zit te rijden met +100 per uur.

Maar natuurlijk, met de 951’ers ligt dat wel wat anders. Want als je daarmee tegen elkaar rijdt (elkaar raakt) worden het harde euro’s, en véél !

thats the spirit

het is inderdaad vrij rijden en niks aan te verdienen enkel aan te verliezen en wil je echt sneller en sneller dan kost dat pakken geld

fun das het geen wat teld en liefst nog zo betaalbaar mogelijk

have fun 😉 😆 😆 😆 😆 😆 😆

Ik ben niet de persoon die de grootste , dikste of sterkste wil hebben.
              Hoofdzaak ik heb plezier aan het rijden 😉

Anoniem

Ja lap ! Ik heb het gepeisd hé da we em met onze 951 niet zouden kunnen volgen.

Koen, wa gaan we daar aan doen jong ????? Zijn achterkantje blijven bewonderen zeker… 👿

Pour savoir tout ce qui change entre une Turbo Cup “piste” et une 944 Turbo normale: voici une rapide énumération de quelques différences : carter d’huile en magnésium et de capacité différente, pipe d’admission magnésium, barre anti-rapprochement AV et AR, arceau cage, baquet Recaro avec harnais 5 points, capot en GFK, rétros spécifiques, pas d’antibrouillards, vitres manuelles, répartiteur de freins, coupes circuit, pas de banquette arrière, isolation nettement diminuée, jantes 16″ en magnésium (avec des slicks en 245 et 255), disques perforés et ventilés, plaquettes de compétition, échappement libre, pas de vide poche, pas d’autoradio, pas d’enceintes, pas de direction assistée, pas de centralisation, pas d’éclairage du compartiment moteur, etc… bref pour les dernières : environ 300 ch pour 1160 kg.

Kleine update na wat zoekwerk…
                    Gaat dus ook over 290pk (officieel, werkelijkheid nog iets meer) ipv de eerst vermelde 270pk.
                    Hieronder vind je de gegevens zoals de wagen op circuit werd gezet, mijn 944 heeft intussen nog wat extra aanpassingen ondergaan…

Modèle Porsche 944 Turbo Cup “290 ch” (version circuit)
                    Année 1988
                    Moteur 4 cylindres en ligne, refroidi par eau (type M44/52) turbocompressé (KKK type K26#8)
                    Cylindrée 2479 cm3
                    Alésage x Course 100 x 78,9 mm
                    Puissance 290 ch à 5900 trs/min (rupteur à 7000 trs/min) en théorie
                    En pratique, les voitures sortaient presque 300ch au banc, moteur non rodé. Ce qui donne environ 300 à 305 ch moteur rodé (selon les voitures)
                    Couple 420 Nm à 3800 trs/min (42 mkg environ)
                    Taux de compression 8 : 1
                    Distribution Arbre à cames en tête, 2 soupapes par cylindre
                    Alimentation Bosch L-Jetronic, DME
                    Boîte de vitesses 5 rapports, levier manuel. Boîte renforcée sur les premiers rapports et avec autobloquant à 40%
                    Transmission Propulsion, système Transaxle
                    Batterie 36 Ah
                    Roues av/ar Jantes type “téléphone”
                    8J x 16 et 52.3 avant
                    9J x 16 et 57 arrière

Pneus av/ar Slicks (à l’époque des Dunlop D40 Cup)
                    245/45 ZR 16 avant
                    255/40 ZR 16 arrière

Pneus pluie
                    225/50 ZR 16 avant
                    245/45 ZR 16 arrière

Freins av/ar Disques AV : 304 mm
                    Disques AR : 299 mm
                    Freins identiques à ceux de la 944 Turbo 250 ch / 928 S4 mais écopes de refroidissements supplémentaires et disques perforés et ventilés. Plaquettes de compétition (Pagid S535 à l’époque)
                    Entrées d’air supplémentaires en facade pour les versions 300 ch (simple cache plastique pour les 250 ch)

Réservoir d’essence 80 litres
                    Réservoir d’huile 7 litres
                    Liquide de refroidissement 8 litres
                    Transmission 2 litres
                    Rayon de braquage 10,75 m ?
                    Voies av/ar (mm) 1472 / 1451
                    Empattement (mm) 2400
                    Dimensions [L x l x H] (en mm) 4230 x 1735 x 1275
                    Poids à vide 1160 kg. Soit environ 200 à 250 kg de moins que les 944 Turbo 250ch selon leurs équipements. Rapport poids puissance d’environ 3,9 kg/ch
                    0 à 100 km/h 4,4 secondes pour les meilleures
                    1000 mètres D.A. 22,8 secondes pour les meilleures
                    Vitesse maxi environ 300 km/h (contrôlées entre 304 et 307 km/h au transpondeur sur les Hunaudières)

mooi Johan, je heb haar dan toch gevonden 😀

Prachtige wagen. Proficiat. Zal met plezier de evolutie volgen.

hey dit is prachtig!!! Veel succes wat de plannen ook mogen zijn 😀

Bedoeling is inderdaad om volgend jaar de wagen een 2e leven te geven op het circuit… Ik ben nog aan het kijken of het recreatief zal zijn of dat we terug de competitie in gaan…

Het is een originele CUP wagen, die destijds voor de 944 CUP op het circuit werd gezet met 270pk. De wagen is quasi origineel gebleven zoals hij in 1988-1989 werd afgeleverd… Uiteraard werden er links en rechts wat verbeteringen aangebracht.

De wagen heeft een aardig palmares, ook internationaal. Laatste deelname was 24u van Zolder een hele tijd geleden…

De km-stand van 12000 is helemaal origineel!

Deze winter wordt de motor helemaal terug onder handen genomen zodat hij volgend jaar terug startklaar is.

@ mcklusky: de wagen komt niet uit het Antwerpse maar stond hier bij wijze van spreken in mijn achtertuin… “al jaren ne rasechte limburger” 😉

Ziet er zeer goed uit Johan !

Komt deze wagen uit het antwerpse ?

Anoniem

Hola ! Knap bakske ! Ik denk dat we die met onze 951 Martini niet zomaar zullen kunnen volgen.

Geef eens wat bijzonderheden over de wagen…

Enne maar 12.142 km ?

Kom je er volgend jaar meer naar Zolder ?

Van harte.
                                  Dan zien we je binnekort ook eens op het circuit 😉

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.