nieuwe batterij loopt leeg

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 nieuwe batterij loopt leeg

  • Maker
    Discussie
  • in januari heb ik een nieuwe batterij in de 3.2 laten plaatsen omdat de vorige ook al hing ik die aan de druppellader die ik begin januari had aangeschaft; wel aangaf dat ze volledig opgeladen was maar eenmaal afgekoppeld en vertrokken zonder startproblemen ik bij een halte nadien de auto niet meer gestart kreeg, als ik dan een tijdje wachtte deed hij het soms dan wel. vandaar dat ik een nieuwe liet plaatsen…ik vertrek graag wanneer ik het wil :happydance:
    om de nieuwe batterij van in het begin goed geconserveerd te houden hang ik elk weekend de druppellader er een paar uur aan tot het groene lampje (positie 7) oplicht. vorige vrijdag wou ik een ritje maken nadat ik hem buiten had gekuist, omdat hij bij het starten niet echt veel zin had heb ik tijdens het kuisen de hele tijd de motor laten draaien, dik uurtje later leg ik hem stil en toen ik 10 min later hem wou starten om een ritje te maken was de battterij plat, heb hem dan snel aan druppellader gehangen en zelfs toen lampje 4 brandde (batterij 80% opgeladen) startte hij nog niet, dus nog een half uurtje extra geladen (nog altijd op positie 4) en dan startte hij wel. dik uurtje gereden en na een korte stop merkte ik dat hij nadien toch niet startte zoals een volle batterij het doet. dus thuisgekomen terug aan druppellader tot hij volledig volgeladen was en zaterdagochtend afgekoppeld, deze nm terug een toertje gaan doen en weeral startte hij maar toch weeral met een vrij lege batterij. ik weet niet wat het is, heb zelfs bij laatste onderhoud een draaitop laten zetten op de negatieve pool van de batterij die ik losdraai na een rit maar zelfs al is de batterij volledig opgeladen helpt dat blijkbaar niet. ik zit dus ergens met stroomverlies maar zou niet weten waar, ken er zelfs niks van. Is er iemand die hier mee kan helpen?
    thx

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)
    • Eigenlijk is het na alle inspanningen niet gemakkelijk om de echte oorzaak te kennen.

      Toch blij dat het is verholpen.

      :engeltje: :driver: :driver:

        Fijn heej, als het gewoon allemaal werkt zoals het hoort!! :drink:

          En dan nu genieten!
          :up:

            vandaag de P in de garage gaan terughalen en alles is nu terug zoals het hoort :first:
            het bijna niet tot niet starten was te wijten aan de aardingsvlechten die beide geoxideerd waren, zowel die aan de batterij naar carrosserie als die aan de motor, ze zijn beiden vervangen door nieuwe en heb ook alle bekabelingen die nog in de auto aanwezig waren van het oude alarm er uit laten halen, niet normaal wat een wespennest van massa’s bedrading van en naar de alarmmodule en batterij dat dat waren, alternator en startmotor zijn beiden nog in perfecte staat en alle zekeringen zijn uitgemeten op eventueel verlies. heb ook de druppellader snelcontactkabel aan de batterij laten installeren zodat ik niet langer de klemmen op de batterij moet plaatsen, nu gewoon de aansluitfiche’s verbinden en de ctek mxs 5.0 doet de rest 😆
            sleutel draaien en van de eerste keer direct starten, was even vergeten hoe dat voelt :happydance:

            nog nen dikke merci voor alle tips die jullie gegeven hebben :hail:

              Dat zou ik ook even laten doen. Dan zal het euvel wel spoedig boven komen drijven zekers, succes!

                heb het zekere voor het onzekere genomen en afspraak in garage vastgelegd voor volgende week voor vervanging van de aardingsvlecht aan batterij, controle van alternator, startmotor en check up en uitmeting van alle electrische circuits en bedrading zodat indien nodig ook deze vervangen kunnen worden.
                aan iedereen die me advies heeft gegeven, dikke merci en ik hou jullie zeker op de hoogte en hoop jullie kortelings is te ontmoeten op een :driver:

                  hopelijk blijft het bij een nieuwe aardingsvlecht die de oorzaak oplost van moeilijk starten en opnieuw starten na halte
                  thx
                  de zwarte draad, idd nu weet ik dat ook :coolness:

                    En als de batterij het moeilijk heeft om via de Massa (de zwarte draad voor sommige hier 😉 ) zijn stroom af te geven, zal de alternator het ook moeilijk hebben om de batterij op te laden :think: :popcorn:

                      Inderdaad, je moet daar geen roest of aanslag op hebben. Mogelijk wordt je start probleem veroorzaakt door die slechte aarde, en wordt je lek elders veroorzaakt. Het zou dus zomaar ook wel es een dubbel probleempje kunnen zijn. Maar hoeft niet ingewikkeld te zijn of de hoofdprijs te kosten.

                      Ik zou zoals Dirk zegt sowieso eerst zorgen dat die aarde en polen gewoon 100% netjes zijn, anders blijf je rare problemen krijgen met de stroomvoorziening en dat sucks(= onbetrouwbaar). Dan weer even verder kijken wat er gebeurt.

                      Das een hele mooie methode Wim, voor degenen zoals ik die het doormeten nog steeds niet onder de knie hebben …
                      Ik weet nooit welke instellingen ik moet hanteren, daarvoor heb ik net iets te weinig sjoege van stroomcircuits. En als ik es een keertje wat door wil meten is m’n batterijtje van dat doormeet apparaatje leeg doordat ik um zo weinig gebruik. En je weet, alles wat je niet gebruikt, valt er uiteindelijk vanaf … :mrgreen:

                        Ik had , op de meest uiteenlopende momenten , de symptomen van een lege batterij.
                        Alleen, de batterij was niet leeg :what:

                        Bleek, bij mij althans, een slechte aarding te zijn.
                        Hoeft daarom bij jou niet zo te zijn maar als je al aangeeft dat die oude en reeds gecorrodeerde vlecht nog aanwezig is , zou ik beginnen met deze al eens te vervangen. Voor die 15 of wat eurokes moet je het niet laten en is weeral een stukje “nieuw” dat geen problemen meer kan geven. Just my two cents :think:

                          hallo Dirk,had jij ook moeite om hem na een tankbeurt of pauze opnieuw gestart te krijgen? heb de indruk dat zelfs na een lange rit de batterij niet echt bijgeladen is en weet niet of die kabel hier voor iets kan tussenzitten dat batterij niet bijlaat tijdens het rijden.

                            Voor de kostprijs van een ruilalternator zie :
                            http://www.rosepassion.com/nl/cat/porsche-911-74-89-1987-3-2-g50-coupe-manuele-bak-5-versnellingen/M182/ontsteking-starter-alternator/alternator/B413

                            Maar een alternator laat de battery niet leeglopen hé.

                            De symtomen bij mij waren identiek en in feit was het niet de batterij die leegliep, maar de massa van de battery die slecht was. De vlecht vervangen zoals een paar posten geleden aangehaald en bij mij was het probleem hiermee van de baan. Wat uiteraard niet wil zeggen dat jij het identieke voor hebt.
                            Voor de prijs van zo een nieuwe vlecht hoef je het niet te laten, zeker niet als je aanhaalt dat bij jou ook corrosie merkbaar is :think:

                            http://www.rosepassion.com/nl/cat/porsche-911-74-89-1987-3-2-g50-coupe-manuele-bak-5-versnellingen/M182/ontsteking-starter-alternator/starter/B418

                              heeft iemand een idee wat een nieuwe alternator voor een 3.2 kost? loont het de moeite om de originele te laten reviseren of best direct een nieuwe? vermits men auto zelfs na meer dan een half uurtje toeren nadien nog moeilijk start zou het wel is aan de alternator kunnen liggen en dat die mss de batterij rustig leeg laat lopen wanneer de auto in de garage staat :what:

                                Moest er toch iemand op zoek gaan naar een eenvoudig multimetertje, goed opletten dat er gelijkSTROMEN mee kunnen worden gemeten.

                                Gelijkspanning, wisselspanning en wisselstromen is meestal geen probleem voor de meeste meters, enkel gelijkstroom, dus stroommeting, kan al eens een probleem geven, zelfs bij de betere merken als BV Fluke.

                                  Harley G, ik zou zelfs niet weten hoe ik een metertje moet instellen om te zien waar stroomverlies zit :coolness: ik ken helaas niks van auto’s, waardoor het me elke keer opnieuw veel centen kost om iets te laten doen :bounce:
                                  zodra het droog is laat ik hem wel nakijken om te zien waar het stroomverlies zit

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.