nieuwe batterij loopt leeg

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 nieuwe batterij loopt leeg

• Maker
    Discussie
  • in januari heb ik een nieuwe batterij in de 3.2 laten plaatsen omdat de vorige ook al hing ik die aan de druppellader die ik begin januari had aangeschaft; wel aangaf dat ze volledig opgeladen was maar eenmaal afgekoppeld en vertrokken zonder startproblemen ik bij een halte nadien de auto niet meer gestart kreeg, als ik dan een tijdje wachtte deed hij het soms dan wel. vandaar dat ik een nieuwe liet plaatsen…ik vertrek graag wanneer ik het wil :happydance:
    om de nieuwe batterij van in het begin goed geconserveerd te houden hang ik elk weekend de druppellader er een paar uur aan tot het groene lampje (positie 7) oplicht. vorige vrijdag wou ik een ritje maken nadat ik hem buiten had gekuist, omdat hij bij het starten niet echt veel zin had heb ik tijdens het kuisen de hele tijd de motor laten draaien, dik uurtje later leg ik hem stil en toen ik 10 min later hem wou starten om een ritje te maken was de battterij plat, heb hem dan snel aan druppellader gehangen en zelfs toen lampje 4 brandde (batterij 80% opgeladen) startte hij nog niet, dus nog een half uurtje extra geladen (nog altijd op positie 4) en dan startte hij wel. dik uurtje gereden en na een korte stop merkte ik dat hij nadien toch niet startte zoals een volle batterij het doet. dus thuisgekomen terug aan druppellader tot hij volledig volgeladen was en zaterdagochtend afgekoppeld, deze nm terug een toertje gaan doen en weeral startte hij maar toch weeral met een vrij lege batterij. ik weet niet wat het is, heb zelfs bij laatste onderhoud een draaitop laten zetten op de negatieve pool van de batterij die ik losdraai na een rit maar zelfs al is de batterij volledig opgeladen helpt dat blijkbaar niet. ik zit dus ergens met stroomverlies maar zou niet weten waar, ken er zelfs niks van. Is er iemand die hier mee kan helpen?
    thx

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 37)
    • Ik heb helaas de komende 3 weekends geen tijd want anders had ik weleens tot bij jou kunnen komen. Zemst ligt op 2 steenworpen, een speerworp en een kasseistoot afstand voor mij.
      Anders bij de Brico in Zemst voor een paar euro een multimetertje gaan halen. Kosten zelfs nog geen 25 EURO en zijn goed genoeg om wat spanning en stroom te meten.

0

idd jammer, en nu met dit hondenweer zal het wellicht nog een dikke week duren eer ik ermee terug kan buitenkomen, ik kom er immers niet mee buiten bij regen,hang ik hem best terug aan de druppellader in afwachting? op de druppelladers zit een herstelfunctie voor wanneer de batterij sterk ontladen is, best dit activeren of niet?

0
        Wim

Jammer, maar dan weet je wat je dit jaar kan vragen voor Sinterklaas of de Kerstman 😉

0

ik denk dat ik ermee naar een garage zal moeten gaan want heb geen meter en ook geen buislampje liggen en moest ik zelfs dan weten welk circuit de lek veroorzaakt moet ik het toch nog laten doen :bounce:
            heb daarstraks wel is gekeken naar de kabel die met de – pool verbonden is met chassis en die is wel licht geoxideerd net als klem waarmee die aan chassis vastzit, zou dat dan mss toch de oorzaak zijn van leeglopen batterij, heb in september nog draaitop op de – pool laten zetten die ik altijd losdraai als hij in de garage staat zonder de druppellader, vandaar dat ik niet snap dat het door die draad zou komen als die “losgekoppeld” is bij losdraaien draaiknop min-pool

0
            Wim

Andere uitleg is hier al gegeven, en als je geen meter hebt kunt je het ook op deze manier zoeken.
              Zorg wel dat je lampje van koffer verlichting niet brand, dus op staafje iets zwaars leggen dat contact onderbreekt.

Neem een 12 volt buislampje, koppel de min af van de accu.
              Leg buislampje tegen min pool en losse min klem, als het goed is gaat deze flauw branden omdat je lekstoom hebt.
              Neem nu een voor een de zekeringen los/eruit, en bij degene waar lampje uitgaat is circuit met de lekstroom en kun je dit opzoeken in het boek of binnenkant zekering deksel welk circuit dit is.

0

bladerunner was al klaar terwijl ik foto’s zocht op het WWW.
                om het antwoord af te maken: ja een stroomlek kan een volle batterij op 2 dagen plat zetten. dat doet zelfs één kofferbaklampje van 5 watt, laat staan een krachtige startmotor.

https://youtu.be/8WD5Q_PF3pM

0

de startmotor zit bij de versnellingsbak. bij het starten schuift het kroonwiel uit tegen de tanden van het vliegwiel en zo wordt de motor letterlijk aangezwengeld.

de alternator zit er uit als elektrische motor (is dat in feite ook) en die levert als die rond draait stroom aan de batterij . een ingebouwde regulator zorgt er voor dat het leveren van stroom stopt zodra de batterij opgeladen is.

0

Startmotor start met behulp van de batterijspanning uw motor, eens uw motor draait is er een riem die de alternator aandrijft die dan weer de batterij oplaad. Hetzelfde als bvb de dynamo van uw fiets die er voor zorgt dat je lampje brand.

0

Deepee, mss een domme vraag maar wat is het verschil tussen een startmotor en alternator? kan die ervoor zorgen dat je al na 2 dagen een volle batterij ziet leeglopen? hoelang moet je rijden voor een batterij terug voldoende is opgeladen want gisteren startte hij wel na de tankbeurt maar was toch maar nipt

0

een digitale multimeter voor de DHZer koop je al vanaf 25 euro

om een mogelijk stroomlek op te sporen haal je één voor één de zekeringen uit hun houder en meet op de 2 klemmen van de verwijderde zekering of er stroom passeert. let op, voor sommige is dat normaal. bijv. de interieurverlichting in je kofferbak moet branden zonder de sleutel in het contact. en de klep staat open want anders kom je niet bij de plombs.
                        zo weet je dan al in welke cluster je verder moet gaan zoeken.

en ja, een versleten startmotor is regelmatig een oorzaak van stroomverlies

0

Als je niet de mogelijkheid hebt en geen meettoestelletje, rij dan naar de garage waar je de batterij hebt laten plaatsen, zij kunnen de alternator dan wel uitmeten voor jouw.

0

The Fab, kan de startmotor er dan voor zorgen dat men batterij leegloopt of zie ik dat verkeerd?
                            wat de aarding betreft zoals Mart schrijft, moest die roestvormig zijn dan zou hij helemaal niet starten of deed hij wel moeite om te starten, Dirk?
                            Is er iemand die dit voor mij is wil uitmeten en zo oplossen, want heb zelfs geen multimeter en ken er nog minder van? ben van Zemst (tussen Mechelen en Vilvoorde)? ik vermoed dat het wss ergens een slecht contact is en daardoor verlies optreedt.

0

Beste meetmethode is volgens mij :
                              Meten tijdens het starten (eventueel zekering benzinepomp of DME-relais verwijderen)

Meten op de startmotor, dwz >> negatieve pin van de multimeter op het chasis en positieve op de startmotor. Op deze manier meet je wat er echt toekomt op de startmotor. Alle slechte verbindingen (kabel van – batterij naar chassis en + naar startmotor) worden duidelijk.
                              Welke verbinding heeft nu verlies ???
                              1. meten tussen de – van de batterij en de + van de startmotor >> spanning OK >> – naar chassis heeft een te grote overgangsweerstand.
                              2. meten tussen de + van de batterij en de – van het chassis >> spanning OK >> + naar startmotor heeft een te grote overgangsweerstand.

0

Toch vreemd hoor. Een vol opgeladen accu loopt toch niet leeg doordat ie slechte aarde heeft? Hij maakt in dat geval geen contact en start niet, maar de accu blijft gewoon vol toch?

Het doormeten van je zekeringen zou toch uitsluitsel moeten geven. Ik ben daar zelf ook niet handig in, maar das wel een goeie methode om het lek (de lekstroom) op te sporen.

0

Hetzelfde voorgehad : had een gecorrodeerde oude gevlochten aarding (min) van de batterij.
                                  Vervangen door dit, carrosserie rond de bevestiging schoongemaakt en………..problem solved :happydance:

aarding2.jpg

0
                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 37)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.