Proficiat met je aankoop maar ik vraag me af of je geen spijt gaat hebben bij de keuze van de Diesel.
De vernieuwde Porsche Cayenne is zoals je weet met verschillende motoren leverbaar.
Zelf bezit ik een recente Cayenne S en dat is een knaller van een wagen, maar moest ik hem niet hebben kunnen kopen dan was het zeker een V6 benzine geworden en geen diesel.
Vorige week een dagje een proefrit gedaan met de nieuwe Cayenne Diesel in Duitsland samen met een vriend die interesse had om deze te kopen.
We hebben gekozen voor de 240 Pk versie en niet de 211 PK versie. Kosten allebei evenveel.
De Cayenne Diesel blijft behoorlijk oncomfortabel, je hoort dat het een dieselmotor is en hij is vrij gulzig. Laat je zeker niet misleiden door het opgegeven verbruik van 7,4 Ltr voor de Diesel. Wij slaagden er niet in om onder de 10 liter te dalen ook al vermeden we de stad en reden voornamelijk autobanen, hielden we een erg gemoedelijke rijstijl aan en af en toe eens de gas ingeduwd. Hier hadden we toch beter verwacht, maar ook wat prestaties betreft halen we het niveau niet dat we van een Porsche verwachten. Je hebt steeds het gevoel dat de motor vermogen tekort komt, met 211 pk of 240 pk kan je natuurlijk geen mirakels verwachten van zulke zware wagen.
Ook frustrerend was in Duitsland dat je constant voorbij gereden werd door de kleine snelle wagens. Ja dan rij je met een Porsche ?
Zelfs de VW Touareg Diesel reed ons voorbij.
Uiteindelijk heeft mijn vriend wijselijk gekozen voor de V6 aangedreven benzine versie.
Met zijn 300 PK en een zelfde verbruik als de Diesel was dit een veel betere optie. Deze V6 bezine reed veel vinniger, is sneller, is goedkoper, minder vervuilend dan de diesel waarbij bij mij dan de vraag komt waarom een Diesel kiezen. Zelfs de verzekering van de V6 benzine goedkoper.
Als je beurs het toelaat zeker kiezen voor de PASM en PDCC. PASM is een electronische verstelling van het schikdempersysteem. Het regelt aktief afhankelijk van het wegdek en rijstijl continu de schokdemperkracht. Je hebt keuze uit 3 programma’s (comfort, normaal, sport) die je ook manueel kan bedienen, echt een aanrader, ik gebruik het zéér veel. Bij de “sport functie” rij je met een echte Porsche, maar niet bij de diesel.
PDCC is de chassis control in combinatie met de luchtvering. Het is een aktief regelsysteem dat de dwarsrotaties stabiliseert.
Je merkt dit pas bij het insturen van een bocht aan hoge snelheid, je wagen beweegt niet, corrigeert waar nodig zodat je wagen totaal niet meer overhelt en stabiel blijft. Het geeft ook een betere souplesse bij elke rijsnelheid. Manueel ook te bedienen in de drie offroadstanden zodat de wielen langer in contact blijven met het wegdek en meer tractie op oneffen grond hebben.
Beide sytemen zijn super en ik zou ze niet meer kunnen missen, het prijskaartje is stevig maar dat ben je na een tijdje vergeten.