- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door .
-
Discussie
-
20 november 2015 om 13:42
Dit interview stond gisteren 19/11/2015 in De Tijd (connect)
Is dit merkbaar in de praktijk??[i][hide]Nieuwe nummerplaat in een mum van tijd geleverd
Met de invoering van de Europese nummerplaten, besloot de Directie Inschrijvingen Voertuigen (DIV) van de nood een deugd te maken. Productie en levering van de nummerplaten werden uitbesteed. Gevolg? De overheidsservice gaat een pak sneller. En de DIV kan zich meer op haar kerntaken toeleggen.
Enkele jaren geleden stond de Directie Inschrijvingen Voertuigen (DIV) voor een grote uitdaging. ‘In 2010 besliste België om over te schakelen op de uitreiking van Europese nummerplaten. Vroeger beheerde de FOD Mobiliteit dit volledig zelf. De burgers vroegen hun nummerplaat aan en haalden die op bij een van de tien DIV-antennes. Of ze vroegen de plaat schriftelijk of via hun verzekeraar aan en lieten die bezorgen onder omslag’, beschrijft Jean-Marc Molein van de DIV, waar hij budgetverantwoordelijke is. ‘Sinds de invoering van de Europese plaat moet bij elke eerste inschrijving een plaat worden uitgereikt. In het begin betekende dit een stroom van 150.000 platen per maand. Deze volumes konden wij logistiek niet organiseren. We hadden daar ook geen ervaring mee. Daarom keken we uit naar een partner die een aantal taken kon overnemen.’
‘De levering van de platen gebeurt nu de dag na de aanvraag. Er is ook een spoedprocedure om de dag zelf te leveren. Dat is veel sneller dan vroeger’
Jean-Marc Molein
budgetverantwoordelijke DIVHet hele takenpakket
De DIV eiste van de kandidaat-partner dat die altijd genoeg kentekenplaten en blanco inschrijvingsdocumenten op voorraad zou hebben. Hij moest ook de gepersonaliseerde documenten afdrukken en de platen aanmaken, en die samen tegen betaling aan de voertuigbezitter leveren. De partner zou ook andere administratieve documenten moeten aanmaken en opsturen. Uiteindelijk werd de partner de tijdelijke vennootschap bpost-Speos. Speos is een bedrijf van de bpost-groep dat zich toelegt op de behandeling van financiële en administratieve documenten. En in dit geval doet het veel meer.
‘Speos bestelt de nummerplaten systematisch bij de leverancier van platen, houdt een voorraad bij en drukt de inschrijvingsdocumenten af. Het stopt deze levering samen in een kartonnen verpakking en bpost bezorgt die thuis bij de aanvrager. Bpost int ook de betaling’, schetst Jean-Marc Molein. Hij is bij DIV budgetverantwoordelijke en beheerder van de concessieovereenkomst met bpost-Speos. De effecten op de kwaliteit en de snelheid van de dienstverlening zijn niet min. ‘De levering van de platen gebeurt nu de dag na de aanvraag. Er is ook een spoedprocedure om de dag zelf te leveren. Dat is veel sneller dan vroeger. Een nummerplaat schriftelijk aanvragen, dat betekende vroeger twee tot vier weken wachten. Wie de nummerplaat in de kantoren afhaalde, kon soms lang in de rij staan.
100.000
Het aantal nummerplaten, plus 37.500 inschrijvingsbewijzen, dat bpost-Speos gemiddeld per maand verstuurt voor de DIV.
Professioneel, stipt en flexibel
De DIV-man ziet ook op andere punten een fikse vooruitgang. ‘De samenwerking met bpost-Speos verloopt bijzonder professioneel. Zij werken alles zeer stipt af, we krijgen snel feedback en bij problemen komen ze meteen met een oplossing. De partners tonen zich ook flexibel, wanneer nieuwe wetgeving aanpassingen nodig maakt. Ze staan ook zeer sterk in IT, in die mate dat ze onze eigen diensten al eens uit de nood helpen’, getuigt Molein. ‘Elke week houden we een opvolgingsmeeting om alles vlot te laten verlopen. Grote incidenten zijn er niet geweest.’
Gevolg? De DIV kan zich meer dan ooit toeleggen op haar kerntaak, de inschrijving van voertuigen. ‘We konden personeelsleden van de verzenddienst recupereren voor de dienst inschrijvingen. Daardoor is de verwerkingstijd voor aanvragen per brief korter geworden, wat positief is voor de klantentevredenheid’, constateert Jean-Marc Molein. Ondertussen is de stroom van platen teruggevallen op een constante van ongeveer 100.000 stuks per maand. Dat gaat dan wel om zowat honderd verschillende types platen, die bpost-Speos logistiek en budgettair voor de DIV beheert.
Overheidsdienst verlost van veel kopzorgen
‘De overheidsdienst wint op verschillende niveaus bij deze samenwerking. Ze verbetert haar diensten voor de burger, ze kan een hoger volume sneller verwerken en ze laat de inning van de betalingen aan bpost over, waardoor ze haar kosten strak onder controle houdt’, constateert Kathleen Van Beveren, Managing Director Business Customers and Solutions bij bpost. ‘De DIV kan zich nu meer toeleggen op haar kerntaak, de inschrijving van voertuigen.’
De bpost-oplossing voor uw bedrijf? Contacteer ons innovatieteam op innovation@bpost.be
[/hide][/i]
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.