De nieuwe prijslijst is weer vastgesteld. ook bij de overheid is extra geld welkom dus kijk uit,
u bent gewaarschuwd.
——————————————————————————–
1.
geen geldig keuringsbewijs
€ 110
2.
rijbewijs is verlopen
€ 110
3.
het rijbewijs niet kunnen tonen
€ 150
4.
het kentekenbewijs of keuringsbewijs niet kunnen tonen
€ 55
5.
rijden zonder rijbewijs
€ 260
6.
rijden zonder keuringsbewijs
€ 110
7.
rijden terwijl het rijbewijs is ingenomen
€ 450
8.
rijden terwijl het keuringsbewijs is ingenomen na deugdelijk herstel
€ 100
9.
onverzekerd rijden
€ 650
10.
kentekenbewijs met foutieve gegevens
€ 220
11.
ondeugdelijke kentekenplaten
€ 240
Verkeersgedrag
Overtreding
Boete
1.
inhalen waar verboden – bord F1
€ 250
2.
overschrijding doorgetrokken streep
€ 275
3.
niet rechtshouden op de weg
€ 185
4.
door rood bij een verkeerslicht rijden
€ 230
5.
inhalen vlak voor of op een zebrapad
€ 325
6.
rechts inhalen
€ 275
7.
parkeren op een invalidenparkeerplaats
€ 200
8.
op de vluchtstrook stilstaan
€ 200
9.
over de vluchtstrook rijden
€ 320
10.
geen gebruik maken van autogordels
€ 150
11.
ondeugdelijke verlichting
€ 90
12.
handheld bellen
€ 350
Snelheidsovertredingen op de weg met de auto
Categorie 1. motorvoertuigen, bromfietsen, invalidenvoertuigen met motor, brommobielen, landbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid.
Categorie 2. vrachtauto’s, autobussen en motorvoertuigen met aanhangwagen.
Binnen de bebouwde kom
Categorie
1
2
overschrijding tot en met 4 km/h
€ 19
€ 31
overschrijding met 5 km/h
€ 24
€ 37
overschrijding met 6 km/h
€ 27
€ 42
overschrijding met 7 km/h
€ 32
€ 49
overschrijding met 8 km/h
€ 36
€ 55
overschrijding met 9 km/h
€ 40
€ 61
overschrijding met 10 km/h
€ 46
€ 68
overschrijding met 11 km/h
€ 51
€ 75
overschrijding met 12 km/h
€ 57
€ 84
overschrijding met 13 km/h
€ 63
€ 91
overschrijding met 14 km/h
€ 69
€ 99
overschrijding met 15 km/h
€ 75
€ 108
overschrijding met 16 km/h
€ 82
€ 116
overschrijding met 17 km/h
€ 90
€ 126
overschrijding met 18 km/h
€ 97
€ 134
overschrijding met 19 km/h
€ 104
€ 144
overschrijding met 20 km/h
€ 111
€ 153
overschrijding met 21 km/h
€ 120
€ 164
overschrijding met 22 km/h
€ 128
€ 175
overschrijding met 23 km/h
€ 136
€ 184
overschrijding met 24 km/h
€ 145
€ 196
overschrijding met 25 km/h
€ 154
€ 207
overschrijding met 26 km/h
€ 164
€ 219
overschrijding met 27 km/h
€ 174
€ 231
overschrijding met 28 km/h
€ 183
€ 243
overschrijding met 29 km/h
€ 193
€ 255
overschrijding met 30 km/h
€ 204
€ 268
overschrijding van 31 km/h en meer
Het boetebedrag wordt vastgesteld op basis van een individuele beslissing van het Openbaar Ministerie.
Buiten de bebouwde kom op (auto)wegen
Categorie
1
2
overschrijding tot en met 4 km/h
€ 16
€ 25
overschrijding met 5 km/h
€ 21
€ 30
overschrijding met 6 km/h
€ 25
€ 34
overschrijding met 7 km/h
€ 28
€ 40
overschrijding met 8 km/h
€ 33
€ 46
overschrijding met 9 km/h
€ 38
€ 51
overschrijding met 10 km/h
€ 43
€ 58
overschrijding met 11 km/h
€ 48
€ 64
overschrijding met 12 km/h
€ 54
€ 72
overschrijding met 13 km/h
€ 60
€ 78
overschrijding met 14 km/h
€ 64
€ 85
overschrijding met 15 km/h
€ 72
€ 93
overschrijding met 16 km/h
€ 78
€ 100
overschrijding met 17 km/h
€ 84
€ 109
overschrijding met 18 km/h
€ 91
€ 117
overschrijding met 19 km/h
€ 98
€ 126
overschrijding met 20 km/h
€ 105
€ 134
overschrijding met 21 km/h
€ 112
€ 144
overschrijding met 22 km/h
€ 121
Maker
Discussie
12 reacties aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
Hold your horses Vincent … vrachtwagenbestuurders zijn N I E T dom en verdienen meer respect dan wat jij hier neerschrijft!! Vooreerst, zij zorgen ervoor dat de spullen die jij nodig hebt in de winkels terechtkomen. Ten tweede, zij rijden rond met een voertuig dat vele malen groter is dan een personenwagen. Ik zag toevallig de uitzending van Top Gear gisterenavond op Canvas. Een van de presentatoren kloeg erover dat hij moeilijk in het verkeer kon manoevreren omdat zijn Lamborghini ( :wtf: ) zo breed was als een bus.
Anderzijds worden zij af en toe gehinderd door autobestuurders die geen benul hebben van de handelbaarheid en de langere remweg van een geladen vrachtwagen, om van de mogelijkheid dat de lading gaat schuiven nog maar te zwijgen.
En uiteraard zijn er ook minder goede, minder hoffelijke, minder professionele chauffeurs en dit staat los van hun nationaliteit. Het staat zelfs los van het feit dat ze een auto of een vrachtwagen besturen.
En … ik ben geen vrachtwagenchauffeur. Ik ben een gewone kerel die begrip probeert op te brengen voor de moeilijke verkeerssituatie waarin we ons (lees : fietsers, bromfietsers, autobestuurders en vrachtwagenbestuurders) vandaag bevinden.
En nu nog een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens en LV. Met daar enorm zware boetes op. [/quote]
Daar kan ik enkel akkoord mee gaan als de snelheids-begrenzer op een andere manier gaat werken dan.
Nu verschilt werkelijke snelheid van dezelfde vrachtwagen makkelijk tussen de 8 a 10 km/h met nieuwe ten opzichte van nog legale afgesleten banden. De rol omtrek verkleind immers met slijtage en daardoor dus ook de werkelijke topsnelheid. Banden goed oppompen helpt ook 💡 Is zeer hatelijk als je achter een vrachtwagen komt te hangen die plots 8 km/h trager rijd dat toegestaan.
Dit stoort mij ook aan de gewone wagens op de baan die trager rijden dan toegelaten :twisted:[/quote]
Zou simpel op te lossen zijn door een GPS signaal te koppelen. Daar zit een heel kleine marge op. Maar is anders toch niet zo moeilijk. Vrachtwagen A doet 88 km/uur. Vrachtwagen B doet 91 km/uur. Hoelang duurt het voor dat B voorbij A is? Hoelang heeft hij het verkeer opgehouden? Ik zie soms ‘s morgens in de spits als ik de E19 Mechelen/Noord op kom al twee vrachtwagens naast elkaar hangen. En voorbij Zemst zijn die elkaar nog niet voorbij. En dan zijn ze kwaad omdat er wagens beginnen te toeteren. Ik stel mij soms vragen of een vrachtwagenbestuurder wel iets van IQ heeft. En het erge van al is dat de Vlaamse chauffeurs nu de apenstreken van de NL, P, CZ, RO nummerplaten beginnen na te doen.
Of de max snelheid nu 85 of 90 is maakt niet veel uit dat klopt.
We zouden allemaal dezelfde snelheid moeten kunnen rijden met de vrachtwagen.
Maar als je 90 kan en mag is het storend uren achter iemand te rijden die maar 85 doet.
Ik weet ook wel dat het meer psychologisch is maar als je eerst rijd lijkt het sneller te gaan 😀
Dit trager rijden van de vrachtwagens heeft niet alleen te maken met omtrek van de banden.
Slimme transportondernemingen hebben reeds uitgerekend wat de de meest economische snelheid is. Deze is meestal beneden de toegelaten max van 90 km/uur. Bijgevolg worden de snelheidsbegrenzers naar beneden toe bijgesteld tot bv 85 km/uur.
Dit geeft een lager verbruik (winstmarges in de transportsectors zijn klein), een hoger gemiddelde snelheid (raar maar waar), en een lagere kans op ongevallen.
DE oplossing bestaat hier niet … hoffelijkheid is de basis, maar ik weet het, economische druk is heel wat anders!
En nu nog een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens en LV. Met daar enorm zware boetes op. [/quote]
Daar kan ik enkel akkoord mee gaan als de snelheids-begrenzer op een andere manier gaat werken dan.
Nu verschilt werkelijke snelheid van dezelfde vrachtwagen makkelijk tussen de 8 a 10 km/h met nieuwe ten opzichte van nog legale afgesleten banden. De rol omtrek verkleind immers met slijtage en daardoor dus ook de werkelijke topsnelheid. Banden goed oppompen helpt ook 💡 Is zeer hatelijk als je achter een vrachtwagen komt te hangen die plots 8 km/h trager rijd dat toegestaan.
Dit stoort mij ook aan de gewone wagens op de baan die trager rijden dan toegelaten 😈
Vincent je schrijft wat ik denk .
Ik denk niet dat men ooit al een boete heeft opgemaakt voor het niet rechtshouden op de snelweg ,
ONGELOOFLIJK soms 😳 😥 Als het druk is op de snelweg hangen ze allen op het linkse rijvak enkelen op de middenstrook en Geen ENKELE op het rechtervak 😥 :what: .Ze zouden beter een premie geven om dan rechts voorbij te steken dan een boete voor rechts inhalen .
Niet rechts houden op de weg = € 185. Als ze dit op de snelwegen gaan toepassen dan is het begrotingstekort direct weg gewerkt. Want dat is echt rampzalig.
En nu nog een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens en LV. Met daar enorm zware boetes op. En nog een duur wegenvignet voor Buitenlanders en we zitten met een groot overschot op de begroting :happy:
Gaan ze dan ook eerst alle overbodige witte lijnen verwijderen bvb einde E17 vlak voor de ring va Antwerpen??? Als ze daar eens gaan kijken is de staatsschuld op 1 dag afbetaald.
Deze vind ik ook goed:
8.
op de vluchtstrook stilstaan
€ 200
Die dient daar toch voor??
Vanaf 4km/u dan gaan der veel accidenten gebeuren, dan moet ge met uwe neus op uwen teller rijden of ge hebt prijs…