Nieuwe taxatie Porsches?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Nieuwe taxatie Porsches?

  • Maker
    Discussie
  • Beste Porsche lovers,

    Ik stel me even kort voor, 33 jarige Gentenaar uit het Brusselse die en klaar voor zijn eerste Porsche! Heb er nu een paar bezocht en ik heb de microbe serieus te pakken en zal de knoop een dezer doorhakken!
    Nu zou ik graag even jullie advies wensen in te winnen over de nieuwe wetgeving rond de taxatie van voertuigen. Kan iemand me vertellen wat je nu concreet betaalt voor de inschrijving (en jaarlijkse verkeersbelasting) voor een 965 en 993?
    Deze nieuwe manier van taxeren zou mijn keuze kunnen beïnvloeden, indien de taxatie ) te zwaar doorweegt zou ik eventueel opteren voor een 911 van voor ’86, value for money zeg maar…
    PS bedankt mijnheer Di Rupo…NOT!
    Bedankt voor jullie tips
    Groetjes,
    Seb

11 reacties aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
    • Beste Porschisten, (is dit een bestaande term?)

      Eerst en vooral bedankt voor jullie ‘tips & tricks’, dit heeft mij enorm geholpen.
      Nu was ik al een tijdje op zoek – klein jaartje ongeveer – en kan ik jullie met heel veel plezier aankondigen dat ik de wagen gevonden heb die ik zocht!
      Het gaat over een zwarte 911 SC Targa van ’81.

      Ik heb deze wagen via garage Oldtimers Gilis gevonden en zou er normaal tegen april mee op de baan kunnen 🙂
      In bijlage alvast een voorsmaakje…beter foto’s volgen uiteraard.
      Groetjes,
      S.

      IMG_2212.JPG

        Welkom hier en prettige zoektocht

          Hoi Seb, ben zelf een 43 jarige Gentenaar, en heb in december mijn 1° Porsche gekocht, een witte 911 sc van 1983 uit Californië :lekker:. (Voor foto’s, zie rubriek : stel jezelf even voor, trotster eigenaar 911sc). Gezien ik niet over een “ongelimiteerd” budget beschik 😥 , en rekening houdende met BIV en jaarlijke taksen is het een “oldtimer” geworden. BIV = € 60 en jaarlijkse tax = € 30. In deze tijden van leegmelkerij van de automobilist een niet te versmaden argument. Verzekering kost mij tevens ook maar € 110 per jaar :applaus: . Het leuke aan een Amerikaanse Porsche is dat ze meestal “full option” zijn (airco, open dak, cruise control) en voor de Californische geldt dat ze geen roest vertonen. De motor is wel verschillend van de Europese. Deze ontwikkelt 180 pk, tegenover 200 voor de Europese. De Amerikaan heeft andere nokkenassen en een lagere compressie, waardoor hij (iets) minder vermogen heeft, maar wel smeuiger rijdt, zijn max koppel lager ligt ook ongeveer 2000 toeren lage
          r. In mijn ogen koop je geen oldtimer om continue mee te scheuren, dus maakt die 20 pk niks uit. Enige nadeel van een Amerikaanse Porsche is dat je hem eerst moet inschrijven als oldtimer, dus met een O plaat. Vermits je van een Amerikaan geen gelijkvormigheidsattest hebt, krijg je hem niet door de keuring voor dagdagelijks gebruik. Om een gelijkvormigheidsattest te verkrijgen moet je wagen eerst “grondig” gekeurd worden. Dit wil de keuring slechts doen als je hen een technische fiche kan voorleggen. Deze technische fiche moet je laten opmaken bij D’Ieteren. Schijnt toch een vette € 500 te kosten 😥 . Op de fiche wacht je al gauw een 5 à 6 tal weken. Daarna naar de keuring en hopen dat ze er niet te lastig doen. Dossier wordt dan opgestuurd naar Brussel en dan kan je nog eens een 4 à 5 tal maanden wachten… 😥 . Bron van deze info is Dekens Porsche, dus geen cowboyverhaal, maar de triestige waarheid. Ikzelf rij dus (voorlopig) met een O plaat. Nu, de wetgeving rondt oldtimers zal ook wijzigen, aleen weet niemand wanneer. Nu is het 25 jaar, en mag je er enkel 25 km rondt je deur mee rijden, of naar een oldtimerevenement. Ik vraag mij eigenlijk af of dit ook ooit gecontroleerd wordt ?.De nieuwe Europese wetgeving die er al lang had moeten zijn (maar door gebrek aan regering 500 + dagen lang, en Di Pupo die nu andere katten te geselen heeft)voorziet dat een oldtimer 30 jaar oud moet zijn. Voordeel zal echter wel zijn dat vor auto’s vanaf 1975 de enige beperking zal zijn, geen woon-werk verkeer of commerciële doeleinden. Dus onbeperkt vrije tijd rijden. Deze 1975 + wagens zullen wel om de 3 jaar naar een aangaste oldtimer keuring moeten. Als je interesse hebt in een Amerikaanse Porsche, moet je zeker ook een Carfax opvragen. Dit kan je aan de hand van het VIN nummer (Vehicle Identification Number). Elke Amerikaanse wagen heeft dit. Bij de Porsche staat het op een sticker aan de binnenkant van de bestuurdersdeur. Kost je € 25, maar dan weet je de “geschiedenis” van de wagen in de States. Bvb Ongevalschade, totaalschade enz… staan erop vermeld. Veel geluk met je zoektocht, en hou ons op de hoogte van wat het wordt.

            [quote=”Seb” post=91209]Yep mijn excuses, ben nog een groentje hier 🙂
            Heb even zitten spelen met die simulator en ik denk dat het een oldtimer wordt!
            Na een beetje rondzoeken op het web heb ik mijn oog laten vallen op een 911 SC Targa van 81 overgekomen uit California,morgenavond afspraak
            Keep you posted!
            S[/quote]

            Heb je misschien een link naar deze Porsche, misschien dat een forumlid hem kent en je vooraf al info kan geven.
            Goed opletten want er is veel rommel te koop.

              Bedankt Wim voor deze tips, heb alles mooi in een ‘Word documentje’ gegoten, en zal jouw lijstje vanavond grondig overlopen!!
              Groetjes,
              S

                Van harte welkom hier Seb .Neem rustig je tijd om je te informeren .
                Belangrijkste bij aankoop van een wagen de juiste wagen kiezen .Daarmee bedoel ik het model dat jij prefereert en een goede technische staat .

                Wim

                  Welkom Seb, en heb je mijn aankoop tips draadje al gelezen, kan je veel miserie besparen. 💡

                  https://porscheforum.be/forum/24-algemeen/89283-aankooptips-oudere-911-porsches

                    Yep mijn excuses, ben nog een groentje hier 🙂
                    Heb even zitten spelen met die simulator en ik denk dat het een oldtimer wordt!
                    Na een beetje rondzoeken op het web heb ik mijn oog laten vallen op een 911 SC Targa van 81 overgekomen uit California,morgenavond afspraak
                    Keep you posted!
                    S

                      welgekomen 🙂

                      je zal hier wel de nodige info vinden.
                      alleen een 965 inschrijven zal mijn inziens moeilijk worden 🙂

                      aangezien die nooit echt in productie genomen is, en van de 16 ooit gemaakt zijn de meeste vernield.

                      ik veronderstel dat je een 964 turbo bedoelt.

                        Bedankt Patrick, hier kan ik mee verder, hou jullie op de hoogte!
                        S

                          Welkom hier.
                          Bedoel je de inschrijvingsbelasting?
                          Een berekeningstool is hier te vinden: https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top
                          Ja inderdaad….Vlaamsche materie, onze vriend uit Bergen heeft daar dus niets mee te maken.

                          Over de jaarlijkse verkeersbelasting kan je hier verder lezen:
                          http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=139

                          Veel succes met je zoektocht.

                        11 reacties aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.