Hoi Seb, ben zelf een 43 jarige Gentenaar, en heb in december mijn 1° Porsche gekocht, een witte 911 sc van 1983 uit Californië :lekker:. (Voor foto’s, zie rubriek : stel jezelf even voor, trotster eigenaar 911sc). Gezien ik niet over een “ongelimiteerd” budget beschik 😥 , en rekening houdende met BIV en jaarlijke taksen is het een “oldtimer” geworden. BIV = € 60 en jaarlijkse tax = € 30. In deze tijden van leegmelkerij van de automobilist een niet te versmaden argument. Verzekering kost mij tevens ook maar € 110 per jaar :applaus: . Het leuke aan een Amerikaanse Porsche is dat ze meestal “full option” zijn (airco, open dak, cruise control) en voor de Californische geldt dat ze geen roest vertonen. De motor is wel verschillend van de Europese. Deze ontwikkelt 180 pk, tegenover 200 voor de Europese. De Amerikaan heeft andere nokkenassen en een lagere compressie, waardoor hij (iets) minder vermogen heeft, maar wel smeuiger rijdt, zijn max koppel lager ligt ook ongeveer 2000 toeren lage
r. In mijn ogen koop je geen oldtimer om continue mee te scheuren, dus maakt die 20 pk niks uit. Enige nadeel van een Amerikaanse Porsche is dat je hem eerst moet inschrijven als oldtimer, dus met een O plaat. Vermits je van een Amerikaan geen gelijkvormigheidsattest hebt, krijg je hem niet door de keuring voor dagdagelijks gebruik. Om een gelijkvormigheidsattest te verkrijgen moet je wagen eerst “grondig” gekeurd worden. Dit wil de keuring slechts doen als je hen een technische fiche kan voorleggen. Deze technische fiche moet je laten opmaken bij D’Ieteren. Schijnt toch een vette € 500 te kosten 😥 . Op de fiche wacht je al gauw een 5 à 6 tal weken. Daarna naar de keuring en hopen dat ze er niet te lastig doen. Dossier wordt dan opgestuurd naar Brussel en dan kan je nog eens een 4 à 5 tal maanden wachten… 😥 . Bron van deze info is Dekens Porsche, dus geen cowboyverhaal, maar de triestige waarheid. Ikzelf rij dus (voorlopig) met een O plaat. Nu, de wetgeving rondt oldtimers zal ook wijzigen, aleen weet niemand wanneer. Nu is het 25 jaar, en mag je er enkel 25 km rondt je deur mee rijden, of naar een oldtimerevenement. Ik vraag mij eigenlijk af of dit ook ooit gecontroleerd wordt ?.De nieuwe Europese wetgeving die er al lang had moeten zijn (maar door gebrek aan regering 500 + dagen lang, en Di Pupo die nu andere katten te geselen heeft)voorziet dat een oldtimer 30 jaar oud moet zijn. Voordeel zal echter wel zijn dat vor auto’s vanaf 1975 de enige beperking zal zijn, geen woon-werk verkeer of commerciële doeleinden. Dus onbeperkt vrije tijd rijden. Deze 1975 + wagens zullen wel om de 3 jaar naar een aangaste oldtimer keuring moeten. Als je interesse hebt in een Amerikaanse Porsche, moet je zeker ook een Carfax opvragen. Dit kan je aan de hand van het VIN nummer (Vehicle Identification Number). Elke Amerikaanse wagen heeft dit. Bij de Porsche staat het op een sticker aan de binnenkant van de bestuurdersdeur. Kost je € 25, maar dan weet je de “geschiedenis” van de wagen in de States. Bvb Ongevalschade, totaalschade enz… staan erop vermeld. Veel geluk met je zoektocht, en hou ons op de hoogte van wat het wordt.