Home › Forum › Zeverhoekje › No Porsche but damn…
- Dit onderwerp bevat 482 reacties, 58 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 2 maanden geleden door Erwin.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
De Mach E is in elk geval minder banaal dan de doorsnee mid-slze SUV/crossover dinges. Maar de snoet is redelijk pastiche.
Ach, ik zou het ook niet beter kunnen. Je eindigt wellicht altijd met een bepaald silhouet eens je de auto rond de passagiers hebt ontworpen, rekening houdend met alle voorschriften en de hang naar SUV’s van de huidige autokoper. Net daarom vind ik de IONIQ 5 zo frappant met die hatchback lookalike. Bevalt me 10x meer.
Prijs is wel een probleem. In D krijg je blijkbaar +/- 9000€ premie bij aanschaf van een EV, zowel professioneel als particulier. Bij ons is een EV 100% fiscaal (net als een plug-in voorlopig) maar daar heeft een particulier niets aan. Ook in UK en NL zijn er premies.
Van Amerikanen gesproken, er is er nog zo één die ogenschijnlijk ontworpen is door een cartoonist:
We zijn 40 jaar verder natuurlijk. De Mini is ook anders gedetailleerd dan een classic Mini. Zelf zegt Hyundai dat ze zich op de Hyundai Pony gebaseerd hebben, maar die staat veel verder van de IONIQ 5…
Pony 1978:
Zowel de Pony, de Delta als de Golf 1 (1974) zijn door Guigaro getekend.
Het is allemaal een beetje hetzelfde idee. Idem voor de oude Seat Ibiza (Guigaro 1984):
In elk geval een welkome antidoses voor de gebruikelijke banale eenheidsworst in crossover design.
IONIQ 5 – de nieuwe EV van Hyundai
Ziet er uit als een Lancia Delta Integrale maar is in werkelijkheid quasi even groot als een Macan. Qua binnenruimte zelfs groter dankzij een wielbasis van 3000 mm (Macan +/- 2800 – Taycan +/- 2900). Over de Taycan gesproken, deze is even snel… qua laadsnelheid want ook 800V (10-80% in 18 minuten).
Deze staat bij mij in pole-positie als toekomstig (wellicht/hopelijk/nogeffedoorsparen 2022) professioneel voertuig (100% fiscaal). Het is natuurlijk geen Porsche, zelfs geen sportieve wagen, maar die heb ik al. Prijs is wel gepeperd naar Hyundai normen: 50k voor de RWD long range, 60k voor de AWD full option…
Fenomenaal mooi design in mijn ogen. En ik weet precies waarom: Luk Donckerwolke werkt daar, de designer van de tweede mooiste Lambo (na de Miura) – de Murciélago, hieronder bij een gele :
mm ik vraag me af waar Luk de inspiratie haalde voor de ringbaard..
Ik zie maar één nadeel en dat is de batterijen waarvan we weten dat er vanaf 2023 verbeterde lithium-ion worden verwacht (dichter gepakt) en vanaf 2025 solid state. Het gaat snel in de EV wereld, want de VW ID.3 en alle afgeleiden zijn technisch al verouderd, terwijl ze nog niet eens allemaal te koop zijn.
Tja, het is een one-man visie zoals er in Engeland al veel geweest zijn. Idiosyncratisch, typisch Brits. Denk aan de Bristol Fighter, wat een idee, met een 8 liter erin, maar zooo leuk.
Yellow Submarine post=286219New British firm reveals lightweight, manual sports car for £40,000
Hoge Michel Vaillant factor
mooie retro look voorkant
maar jammer van die niet-retro look passende velgen
schaar deuren, meh.. past niet bij “light weight” of retro idee
radiator grill opening is verkeerd, lijkt nergens op, of toch wel.. op een vis.
Alles achter de deuren moeten ze herdoen , die kont en rear quarters zijn gewoon misluktoverall heeft het wel iets, maar moet nog wat getweaked worden vinnik
Ineos Grenadier
Concept is copy-paste van de oude Defender. Land Rover are not amused want deze snoept uiteraard verkoop af van hun eigen nieuwe Defender, die een heel ander beestje is geworden, meer een SUV.
Motoren zes-in-lijn diesel en benzine van BMWIk krijg binnenkort de kans om er eens mee te rijden. Ik heb 10j geleden lang getwijfeld over een Evora maar heb toen toch voor Porsche gekozen (flat six versus Toyota V6, aanvaardbaar comfort versus bikkelhard). Ondertussen 3 porsches verder en nooit spijt van gehad trouwens. Deze Emira heeft hetzelfde chassis als de Evora en is eigenlijk slechts een evolutie ervan. Dus ik hoop dat ze verbeteringen hebben kunnen aanbrengen in deze… We zullen zien. Het ziet er anders wel ferm uit op foto…
Ben eigenlijk ook benieuwd of er nog meer gepeperde of gefocuste versies van komen. Met die mooie basismodel moet daar is supercool en aggressief van te maken zijn. Mmmmm…
[quote=”bccars post=286216″]Ben altijd Lotus fan geweest, maar nooit de knoop durven doorhakken. Nu ze duurder en zwaarder worden verliezen ze wel wat van hun USP ? En ga je nog sneller denken “voor dat geld heb ik een Porsche” ? We zien wel zeker ?[/quote]
Je moet je denkwijze veranderen voor Lotus !
James Bond reed vroeger ook met een Lotus ( met Esprit Na en Esprit turbo )
Zie je de nieuwe James Bond met een Porsche rijden ? Maar neen toch ,eerder met een Aston db …..
De fun faktor is niet te versmaden met een Lotus ; zelfs de modellen vanaf 1970 en later . Deze autootjes waren een echte beleving op zich met een fabuleus weggedrag en ophanging .
Dat was nog de tijd , toen de 911jes met G bak “bijna- recht -door” reden in een bochtMaar L.O.T.U.S als afkorting voor ” Lots Of Trouble,Usually Serious” werd ook al eens gebruikt
[url=https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-british-firm-reveals-lightweight-manual-sports-car-£40000]New British firm reveals lightweight, manual sports car for £40,000
[/url]
Ze ressorteren nu onder Geely. Dus Volvo, Polestar, Link & Co. Aan fondsen om het spel deftig te ontwikkelen ontbreekt het wellicht niet. De productiehal, waaraan nog begonnen was onder de vorige eigenaar Proton, ziet er gloednieuw uit.
Motor en bak naar keus, die looks… als ze daarvan de jaarlijks vooropgestelde 5000 stuks wereldwijd niet kwijtraken weet ik het ook niet.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.