novecentosessantotto

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 novecentosessantotto

  • Maker
    Discussie
  • Ik droomde van een 964, van een GT4 en dacht er ook aan om mijn teergeliefde Yellow Submarine te ruilen voor een 981 GTS maar dat bleek allemaal niet te matchen met onze verwachtingen en onze mogelijkheden. Ik schrijf onze in plaats van mijn want de vrouw van mijn leven moet hier ook allemaal maar mee om kunnen, de schat.

    Het is dus het model geworden die ik 25 jaar geleden al wou hebben maar toen langs geen kanten kon betalen: de 968!

    We zijn nu officieel 15 oktober 2017 en dus is onze 968 die we gisteren zaterdag in Haguenau [F] bij Wack Automobiles hebben opgepikt (heenreis per TGV via Strasbourg, naar huis per 968 met dank aan de weergoden voor een prachtige dag) nu precies 25 jaar oud geworden. Hij werd in 1992 uitgeleverd naar Italië aan een medewerker van Lamborghini (eerste stempel in OH boekje is van Porsche Modena). Vandaar zullen we de bolide “il novecentosessantaquattro” gaan heten oftewel 968 in het Italiaans. Zie het ook als eerbetoon aan onze goede maar verre vriend Sensa, die zijn vorige thuisland nu wellicht hard aan het missen is!

    De teller geeft 132500 km aan en alhoewel het OH boekje een gat van 20 jaar vertoont, denk ik dat dat correct is. Het is een coupé (geen targa) met airco en manuele 6-versnellingsbak met sper-differentieel. In de loop der tijden verloor hij zijn 17″ Cup wielen (nu 16″) maar kreeg (lang geleden) een verse laklaag (Amazon) en de schitterende zwarte lederen zetels zijn wellicht ook niet origineel als ik de sticker juist heb ontleed (maar daarover géén klachten!). De enige belangrijke issue waar ik nu weet van heb is het zoemen van de versnellingsbak dat hoogstwaarschijnlijk duidt op het beruchte probleem van het roulement. Maar dat laten we deze winter wel oplossen door bekwame handen.

    Rest mij nog in deze speciale dank te betuigen aan al diegenen die mij raad gaven (zij weten wie ze zijn) maar vooral DST die mij zomaar met zijn eigen 968 liet rijden ter vergelijking. Spijtig genoeg liet hij me daarna ook met zijn 964 C4 rijden. Dat blijkt namelijk een formidabele machine te zijn, een echte showcase van wat een 964 moet zijn: krachtige (late productie) motor, perfecte wegligging.. schitterend gewoon. Enfin, we hebben nog iets om van te dromen later.

    Maar dan nu waar jullie allemaal op wachten: de foto’s. De mooiste zijn die van de website van Wack, dus bij deze:

    968-1.JPG

    968-5.JPG

    968-8.JPG

    968-13-2.JPG

    968-15.JPG

    968-18.JPG

    968-21.JPG

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 167)
  • 123

      time for a refund

        Onderdelen-verkoopsite Paragon heeft verschillende types strut brace te koop waaronder van Racing Dynamics maar de enige waarvan ze aangeven dat die ook voor de 968 geschikt is, is precies die van KLA op de foto boven.

        123

          alles is relatief natuurlijk, denk dat het wel minder zal wegen in vergelijking met die op je laatste foto
          gewicht bovenaan is belangrijker gewicht dan onderaan.

            Het deksel ga ik er zeker niet voor weglaten.

            Hier een foto van een ander type veerpootbrug op een 968. Doordat die als het ware “achter” en niet centraal op de veerpoten gepositioneerd is, is er dus net iets meer hoogte onder de motorkap.

            Zoveel weegt het niet vind ik. Het werd verkocht als een PORSCHE 944/924/968 STRUT BRACE. Dus dan ga ik er van uit dat het past. Niet dus. Kostte niet te veel, 125£ incl verzending, dus ik dacht waarom niet?

            Walter heeft dus enkel de rubbers onderaan vervangen. Tegelijk ook de motorolie ververst, 9000 km in 10 maand gedaan sedert de laatste beurt. Hij wist ook te zeggen dat de gasklep niet behoorlijk functioneerde. Bleek een loszittende bedrading te zijn, is hersteld. Proefritje nadien wees inderdaad uit dat de motor moeitelozer in de toeren gaat…

            We zijn dus in elk geval technisch klaar voor de TACB reis naar Duitsland van 1 tot 5 mei!

            123

              ding is gewoon niet voor 968 geschikt … snap ook niet waarom dat in zoeen lomp stuk box ijzer is gemaakt..
              hoeveel weegt dat niet?
              er is hoedanook bitter weinig plek met ie fuel rail cover gemonteerd..

              normale strut brace volstaat gewoon een alu of stainless buis van 15mm dia.. meer dan stevig genoeg.

                Deksel eraf en opgelost zou ik zeggen.

                  +1

                    De voorbeeldfoto is een M44/40 motor.
                    2.5 16V dus.

                    Zowel de S als S2 heeft origineel geen afdekking zoals de 968 heeft tussen kleppendeksel & inlaatcollector.
                    *Aanpassing => de S & S2 hebben wel een afdekking maar das gewoon die zwarte lijst die op de fuelrail klikt.

                    Er is op de voorbeeld foto dus niks weggelaten.
                    Zoals DST zegt kan je die afdekking weglaten maar dat zou ik persoonlijk maar niks vinden…..

                      944 S2 heeft dit niet dacht ik
                      Is gewoon een sierstuk toch?

                        Ah, dat merk ik nu pas. Dat deksel is wellicht specifiek aan de 3-liter?

                          Motor deksel er gewoon aflaten?
                          Zoals op de voorbeeld foto?

                            Ondertussen heeft Walter van Evoluzione Motors me laten weten dat de brug onbruikbaar is. Dat van die rondelen zal hij zelf ook wel weten maar zoals bij Herman riskeert dat dan de capeau te raken.

                              [quote=”Yellow Submarine” post=275835]…montage en tegelijk de veerpootbrug. Maar Walter laat me weten dat de brug tegen het motordeksel komt, …[/quote]

                              lijkt me simpel op te lossen met 4 rondellen tussen wielkast en brug te plaatsen op de bouten aan de kant van het brandschot. tenminste als je nog voldoende ruimte hebt om enkele mm uit te vullen zonder de motorkap te raken.

                                Oeps Erwin tegen motordeksel dat moet je vermijden denk ik, motor beweegt en trilt toch bij wijlen …
                                Bij m’n 944 heb ik het omgekeerd fenomeen d.i. veerpootbrug drukt tegen motorkap waardoor de motorkap ietsje bol komt te staan.

                                  Ik heb gewoon een lege bidon gedeponeerd en Walter gaat die opvullen want zo courant is die olie nog niet te vinden blijkbaar… Overigens maak ik me geen zorgen om het olieverbruik op zich. Zo extreem veel is het nu ook niet.

                                  Anyway, de rubbers zijn. pas sinds gisteren compleet dus vandaag de 968 gedropt voor de montage ervan en tegelijk de veerpootbrug. Maar Walter laat me weten dat de brug tegen het motordeksel komt, zie foto’s. Bummer! Ik heb de verkoper zopas een mail gestuurd, maar weet iemand raad?

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 167)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.