novecentosessantotto

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 novecentosessantotto

  • Maker
    Discussie
  • Ik droomde van een 964, van een GT4 en dacht er ook aan om mijn teergeliefde Yellow Submarine te ruilen voor een 981 GTS maar dat bleek allemaal niet te matchen met onze verwachtingen en onze mogelijkheden. Ik schrijf onze in plaats van mijn want de vrouw van mijn leven moet hier ook allemaal maar mee om kunnen, de schat.

    Het is dus het model geworden die ik 25 jaar geleden al wou hebben maar toen langs geen kanten kon betalen: de 968!

    We zijn nu officieel 15 oktober 2017 en dus is onze 968 die we gisteren zaterdag in Haguenau [F] bij Wack Automobiles hebben opgepikt (heenreis per TGV via Strasbourg, naar huis per 968 met dank aan de weergoden voor een prachtige dag) nu precies 25 jaar oud geworden. Hij werd in 1992 uitgeleverd naar Italië aan een medewerker van Lamborghini (eerste stempel in OH boekje is van Porsche Modena). Vandaar zullen we de bolide “il novecentosessantaquattro” gaan heten oftewel 968 in het Italiaans. Zie het ook als eerbetoon aan onze goede maar verre vriend Sensa, die zijn vorige thuisland nu wellicht hard aan het missen is!

    De teller geeft 132500 km aan en alhoewel het OH boekje een gat van 20 jaar vertoont, denk ik dat dat correct is. Het is een coupé (geen targa) met airco en manuele 6-versnellingsbak met sper-differentieel. In de loop der tijden verloor hij zijn 17″ Cup wielen (nu 16″) maar kreeg (lang geleden) een verse laklaag (Amazon) en de schitterende zwarte lederen zetels zijn wellicht ook niet origineel als ik de sticker juist heb ontleed (maar daarover géén klachten!). De enige belangrijke issue waar ik nu weet van heb is het zoemen van de versnellingsbak dat hoogstwaarschijnlijk duidt op het beruchte probleem van het roulement. Maar dat laten we deze winter wel oplossen door bekwame handen.

    Rest mij nog in deze speciale dank te betuigen aan al diegenen die mij raad gaven (zij weten wie ze zijn) maar vooral DST die mij zomaar met zijn eigen 968 liet rijden ter vergelijking. Spijtig genoeg liet hij me daarna ook met zijn 964 C4 rijden. Dat blijkt namelijk een formidabele machine te zijn, een echte showcase van wat een 964 moet zijn: krachtige (late productie) motor, perfecte wegligging.. schitterend gewoon. Enfin, we hebben nog iets om van te dromen later.

    Maar dan nu waar jullie allemaal op wachten: de foto’s. De mooiste zijn die van de website van Wack, dus bij deze:

    968-1.JPG

    968-5.JPG

    968-8.JPG

    968-13-2.JPG

    968-15.JPG

    968-18.JPG

    968-21.JPG

15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 167)
    • [quote=”Drip” post=257981]Proficiat Erwin! :up:
      T’ja die schrijffout, was dat niet een beetje de bedoeling 964…. :think:
      Veel rijplezier :up:[/quote]

      Ja, ik dacht er ook aan. Iets Freudiaans waarschijnlijk. :engeltje:

      Ik heb al de eerste brokken gemaakt… Ik had mijn boekentas (geen aktetas voor mij, dank u) naast mij staan en bij het uitstappen stamp ik die tegen mijn binnenspiegel. Valt dat ding er natuurlijk af! Dit is blijkbaar met een soort siliconen-lijm tegen het glas geplakt?

      Terug volgetankt ook: 51 liter en 540 km gereden! Die verbruikt dus minder (of zeker niet meer) dan mijn Cayman, of wat? Nochtans gekruist aan 160 op terugweg van de Elzas, zelfs even 200 in D. Ik heb er 98 ingedaan omdat ik niet weet of 95 ook goed is?

      Larsy, ik ben echt niet van plan om er zelf aan te prutsen. Ik steek die wel eens binnen bij mijn vertrouwde garagist. Volgens de interne bon die de verkoper mij overhandigde, is het gepaste groot onderhoud in februari gebeurd met distributieriem, spanners etc. Maar ik laat het nakijken!

        Hij is een voorzichtige chauffeur en zal er zeker ook mee rijden.

        Ik heb hem in het verleden anders al flink zien driften in de cayman :engeltje: :engeltje:
        Zouden we misschien nog eens moeten organiseren…

          Ja het wordt tijd dat ik eens wat echte tegenstanders krijg :ass:

            Leuk kleurtje !
            Nu lid worden van TACB, dan kan je misschien nog meedoen met de nachtrit. DAT is pas dikke fun !

              Idem durven de kunststofgeleidplaatjes voor de ketting ( bruinrood onderdeel onder ketting) breken door veroudering.

              XXX

                Proficiat Erwin! :up:
                T’ja die schrijffout, was dat niet een beetje de bedoeling 964…. :think:
                Veel rijplezier :up:

                  Bij deze auto’s gaan de nokkenas”tanden” stuk !!!

                  Wat dus zeker gecontroleerd moet worden (om zware motorschade te vermijden).

                  En het is niet veel werk , kleppendeksel verwijderen …ff kijken naar de tandwielen (alle tanden helemaal rond dus) . Terug dicht maken => klaar.

                  + dan weet je ook al als de orginele cams er nog inzitten (of het al een nieuw setje cams zijn)

                  IMG_1366.JPG

                  IMG_1365-2.JPG

                  Ik heb nog een orginele toolset liggen voor de 968 . Moest je interesse hebben dan Pm je maar

                  IMG_1947.JPG

                    [quote=”larsy” post=257952]:up:
                    Mooi bak .
                    Kleine cam inspectie doen (om zeker te zijn) .
                    En klaar voor te :driver:

                    Ps:
                    Ik heb nog de orginele sleulets (tools+map) liggen. ;)[/quote]

                    Ik volg niet helemaal?

                      Bedankt voor de fijne reacties allemaal. Ik kom hier een beetje laat op terug want druk, druk, druk!

                      Het ziet er inderdaad naar uit dat ik een dikke vertaalfout heb gemaakt. Maar we hadden er nu éénmaal een flesje bubbles op gekraakt dus ik steek het dààrop!

                      Mod, graag wijzigen naar novecentosessantotto… :engeltje:

                      De Cayman blijft uiteraard! De 968 wordt gewoon in de gezinspool opgenomen. Onder normale plaat want zo wordt hij ook gebruikt. Ik wil geen miserie met verzekeringen (oldtimer mag je niet gebruiken voor werk of school). Het voordeel van de mini-taxen (25 jaar) neem ik uiteraard voor lief!

                      Mijn vrouw heeft vandaag ook met de 968 gereden en ze vind dat die heel goed rijdt, waarmee ze bedoelt “heel normaal”. Je zit er zelfs hoger in dan in de 981. De besturing is wat zwaarder en je moet zelf ontkoppelen… De dochter heeft ook eens geprobeerd maar die zal liever met de 116d blijven bollen denk ik. De 968 vergt iets meer kracht in de bediening dan ze gewend is. De zoon was wel redelijk enthousiast. Hij is een voorzichtige chauffeur en zal er zeker ook mee rijden.

                      Morgen douane en keuring.

                      PM

                        [hide]Proficiat Erwin!! Veel veilige km’s gewenst !![/hide]

                          Proficiat met de aanwinst! Ietwat een verrassende ontknoping van je zoektocht die we hier konden volgen, maar daarom absoluut niet minder leuk. :applaus:

                            Proficiat met uw aankoop . Mooie wagen in heel mooie staat zo te zien … ! Wat is het grote verschil met een moderne Porsche qua rijden ?

                              Gaat de Cayman nu weg of ga je gewoon verder met twee Porsches? :drink:

                                Proficiat met de aankoop en na de zoektocht een feestje….

                                  :up:
                                  Mooi bak .
                                  Kleine cam inspectie doen (om zeker te zijn) .
                                  En klaar voor te :driver:

                                  Ps:
                                  Ik heb nog de orginele sleulets (tools+map) liggen. 😉

                                15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 167)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.