novecentosessantotto

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 novecentosessantotto

  • Maker
    Discussie
  • Ik droomde van een 964, van een GT4 en dacht er ook aan om mijn teergeliefde Yellow Submarine te ruilen voor een 981 GTS maar dat bleek allemaal niet te matchen met onze verwachtingen en onze mogelijkheden. Ik schrijf onze in plaats van mijn want de vrouw van mijn leven moet hier ook allemaal maar mee om kunnen, de schat.

    Het is dus het model geworden die ik 25 jaar geleden al wou hebben maar toen langs geen kanten kon betalen: de 968!

    We zijn nu officieel 15 oktober 2017 en dus is onze 968 die we gisteren zaterdag in Haguenau [F] bij Wack Automobiles hebben opgepikt (heenreis per TGV via Strasbourg, naar huis per 968 met dank aan de weergoden voor een prachtige dag) nu precies 25 jaar oud geworden. Hij werd in 1992 uitgeleverd naar Italië aan een medewerker van Lamborghini (eerste stempel in OH boekje is van Porsche Modena). Vandaar zullen we de bolide “il novecentosessantaquattro” gaan heten oftewel 968 in het Italiaans. Zie het ook als eerbetoon aan onze goede maar verre vriend Sensa, die zijn vorige thuisland nu wellicht hard aan het missen is!

    De teller geeft 132500 km aan en alhoewel het OH boekje een gat van 20 jaar vertoont, denk ik dat dat correct is. Het is een coupé (geen targa) met airco en manuele 6-versnellingsbak met sper-differentieel. In de loop der tijden verloor hij zijn 17″ Cup wielen (nu 16″) maar kreeg (lang geleden) een verse laklaag (Amazon) en de schitterende zwarte lederen zetels zijn wellicht ook niet origineel als ik de sticker juist heb ontleed (maar daarover géén klachten!). De enige belangrijke issue waar ik nu weet van heb is het zoemen van de versnellingsbak dat hoogstwaarschijnlijk duidt op het beruchte probleem van het roulement. Maar dat laten we deze winter wel oplossen door bekwame handen.

    Rest mij nog in deze speciale dank te betuigen aan al diegenen die mij raad gaven (zij weten wie ze zijn) maar vooral DST die mij zomaar met zijn eigen 968 liet rijden ter vergelijking. Spijtig genoeg liet hij me daarna ook met zijn 964 C4 rijden. Dat blijkt namelijk een formidabele machine te zijn, een echte showcase van wat een 964 moet zijn: krachtige (late productie) motor, perfecte wegligging.. schitterend gewoon. Enfin, we hebben nog iets om van te dromen later.

    Maar dan nu waar jullie allemaal op wachten: de foto’s. De mooiste zijn die van de website van Wack, dus bij deze:

    968-1.JPG

    968-5.JPG

    968-8.JPG

    968-13-2.JPG

    968-15.JPG

    968-18.JPG

    968-21.JPG

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 167)
  • 123

      btw, heb je de carterontluchting al eens bekeken, en je inlaat, is die erg vettig??
      mogelijk verbruik je gewoon je olie langs je in laat want er zit geen AOS op je 968

      123

        als je auto in garage staat, kom je toch nooit op vries temp
        tenzij je er mee op wintersport gaat en hij dan buitenslaapt zie ik het probleem niet echt.

        Als hij olie verbruikt met 20w zal hij evengoed olie verbruiken met 10w.
        Ik denk niet dat hij dan meer zal verbruiken maar goed, das lastig te voorspellen.
        Doet hij dat wel, dan kun je beter eens je zuigers her-ringen..

        Op zich niet zo moeilijk, kan met motor nog in de auto.. maar je moet je kop en onderpan eraf kunnen halen…

          Dan rij je inderdaad per jaar veel km met de 968.
          Ik denk niet dat ik er ooit meer dan 3000 per jaar deed.

            Het is pakweg een halve liter zo elke 2500 km schat ik

            de veerpootbrug, nog ingepakt:

            ondertussen ook aan het groene vignet geraakt direct via TUV Duitsland, kunnen we in Duitsland onbeperkt overal in

            niet nodig voor het TACB gebeuren begin mei, maar met Pinksteren willen we nog naar Leipzig en Berlijn!

              Da’s toch nogal veel vind ik, een halve liter.
              Bij mijn 968 heb ik nooit olie moeten bijvullen tot de jaarlijkse oliewissel.
              De laatste jaren werdt er niet zoveel mee gereden, toen ik de 993 en daarna de 964 kocht.
              De olie is toen enkel vervangen bij de verkoop verleden jaar.

                De veerpootbrug is al geleverd, binnen de week en gespoten in de gewenste koperkleur. Nu wachten tot Evoluzione de rubbers binnen krijgt voor onderaan en tijd voor montage heeft.

                Aangezien de 968 toch af en toe een half litertje olie lust en de wagen weinig stil staat wil ik eens een bus van 5 liter kopen. Evoluzione heeft me 20W50 aangeraden voor een 968 van respectabele leeftijd maar bij Porsche Classic hebben ze het over 10W50. Dus als ik het goed heb is 20W half zo vloeiend bij lage temperatuur dan 10W, correct? Welke nemen? Nu is er 20W op maar met 10W zal het olieverbruik potentieel iets meer zijn denk ik?

                De motorolie van Porsche Classic.

                Porsche schrijft dat bij temperaturen lager dan -10°C de 20W50 niet aanbevolen is. De 10W is goed tot -20°C. Nou, -10°C is iets wat in Vlaanderen nooit voorkomt. Ik hou het dus op 20W50?

                  Op aanraden van Walter Janssens een veerpootbrug besteld. Bij een Pool gevestigd in Londen. Levert in alle RAL kleuren. Ik koos RAL 8004 Copper Brown. Na montage einde maand zal ik rapporteren. Niet OK voor de keuring maar snel genoeg verwijderd.

                  Tegelijk worden een aantal ophanging- en besturing-rubbers vervangen. Dempers en antirolstangen blijven voorlopig zoals ze zijn!

                  Anoniem

                    Ik,wacht tot.de zomersporetjes om een stand van zaken te kenen…

                      Oei, zo raak je er niet mee in Dresden hoor :coolness:

                        Nee!!!!!!!!!!

                        IMG_0380-2.JPG

                        gisterochtend nog perfect en daarna steeds minder… :bounce:

                        Attachments:
                        • IMG_0380.JPG

                          Het lukt echt prima! Ik heb langer naar die video zitten gapen dan ik eigenlijk aan het werk was. Op een uurtje is het gemakkelijk te doen, uit- en inbouwen inbegrepen.

                          Alles kan eigenlijk maar op één bepaalde manier in elkaar klikken.

                          Anoniem

                            Mijn thermometer heeft het ook begeven. Vooraleer ik me zelf aan zoiets waag, liefst real-life feedback van iemand die dit zelf gedaan heeft!
                            Is de video effectief voldoende om dit zelf te doen of moet je toch meer onderlegd zijn dan dat?

                              Een schoonheidsfoutje dat we al opgemerkt hadden voor de aankoop van de 968 was het defecte digitaal “klokje”. Alhoewel het enkel bij de 944 effectief een klokje is want de 968 (en ook de late 944 denk ik) heeft een aparte wijzerklok in de middenconsole. Het klokje werd dus een buitentemperatuurmeter.

                              Wat opzoekingswerk leerde dat dit meestal enkel het LCD schermpje zelf is dat stuk is, soms ook het lampje. Een reparatie-setje met nieuw schermpje en lampje is verkrijgbaar bij Rose Passion. Het is wel wat fijnvingerig gepruts maar met een voorbeeldvideo durfde ik er me toch aan wagen en met goed resultaat!

                              IMG_0359.JPG

                              Porsche 944 Repairing the digital clock
                              = Duits met Engelse ondertitels, de werkgang is voor de 968 uiteraard hetzelfde

                                ik vond het zeer geslaagd :first:

                                  Onze 968 kwam met de kleine 16-duimers die destijds standaard waren. Hoewel de sticker van wagen de optiecode voor 17″ Cup velgen vermeldt. Eén of andere vermaledijde Pipo heeft deze dus ooit omgewisseld. Ik vind die 16″ saai maar ben wel niet bereid om 2000 ballen af te dokken voor Cup 1. Cup 2 zijn betaalbaar, maar dan nog moet men er uiteraard ook de banden bij kopen, terwijl de huidige 16″ er in februari 2017 nieuw zijn opgelegd…

                                  Omdat het leven veel te kort is om met kneuterige velgen rond te rijden, heb ik de wielen naar Alu-velgrepair in Bornem gebracht en gevraagd om ze voor een zacht prijsje te overspuiten in koperkleurige metallic poederlak met satijn finish. Veel beter!

                                  Gisteren op terugweg van TACB Lenterit passeerde ons trouwens een waanzinnig bestickerde AMG met Duitse plaat die ons enthousiast de thumbs up gaf…

                                  Uiteraard is dit niet ieders meug, afgaande op de banale tristesse ik elke dag weer moet aanschouwen op de weg, maar dat is juist de bedoeling!

                                  Attachments:
                                  • fullsizeoutput_afa.jpeg
                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 167)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.