novecentosessantotto

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 novecentosessantotto

  • Maker
    Discussie
  • Ik droomde van een 964, van een GT4 en dacht er ook aan om mijn teergeliefde Yellow Submarine te ruilen voor een 981 GTS maar dat bleek allemaal niet te matchen met onze verwachtingen en onze mogelijkheden. Ik schrijf onze in plaats van mijn want de vrouw van mijn leven moet hier ook allemaal maar mee om kunnen, de schat.

    Het is dus het model geworden die ik 25 jaar geleden al wou hebben maar toen langs geen kanten kon betalen: de 968!

    We zijn nu officieel 15 oktober 2017 en dus is onze 968 die we gisteren zaterdag in Haguenau [F] bij Wack Automobiles hebben opgepikt (heenreis per TGV via Strasbourg, naar huis per 968 met dank aan de weergoden voor een prachtige dag) nu precies 25 jaar oud geworden. Hij werd in 1992 uitgeleverd naar Italië aan een medewerker van Lamborghini (eerste stempel in OH boekje is van Porsche Modena). Vandaar zullen we de bolide “il novecentosessantaquattro” gaan heten oftewel 968 in het Italiaans. Zie het ook als eerbetoon aan onze goede maar verre vriend Sensa, die zijn vorige thuisland nu wellicht hard aan het missen is!

    De teller geeft 132500 km aan en alhoewel het OH boekje een gat van 20 jaar vertoont, denk ik dat dat correct is. Het is een coupé (geen targa) met airco en manuele 6-versnellingsbak met sper-differentieel. In de loop der tijden verloor hij zijn 17″ Cup wielen (nu 16″) maar kreeg (lang geleden) een verse laklaag (Amazon) en de schitterende zwarte lederen zetels zijn wellicht ook niet origineel als ik de sticker juist heb ontleed (maar daarover géén klachten!). De enige belangrijke issue waar ik nu weet van heb is het zoemen van de versnellingsbak dat hoogstwaarschijnlijk duidt op het beruchte probleem van het roulement. Maar dat laten we deze winter wel oplossen door bekwame handen.

    Rest mij nog in deze speciale dank te betuigen aan al diegenen die mij raad gaven (zij weten wie ze zijn) maar vooral DST die mij zomaar met zijn eigen 968 liet rijden ter vergelijking. Spijtig genoeg liet hij me daarna ook met zijn 964 C4 rijden. Dat blijkt namelijk een formidabele machine te zijn, een echte showcase van wat een 964 moet zijn: krachtige (late productie) motor, perfecte wegligging.. schitterend gewoon. Enfin, we hebben nog iets om van te dromen later.

    Maar dan nu waar jullie allemaal op wachten: de foto’s. De mooiste zijn die van de website van Wack, dus bij deze:

    968-1.JPG

    968-5.JPG

    968-8.JPG

    968-13-2.JPG

    968-15.JPG

    968-18.JPG

    968-21.JPG

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 167)
    • Opgepast met deze conclusie. Ik ben al mensen tegengekomen die hun gewone rode remklauwen geel hebben laten maken ! En is er dan geen verschil in maat van remschijven ?

        Om nog eens op de velgenmaat van de GT4 (20″) vs GT4 Clubsport (18″) terug te komen: de remschijven zijn in beide gevallen 380 mm (15″).

        Er zijn er in de USA zeker die met 19″ rijden zoals deze:

        IMG_2591.JPG

          Dank u!

          In het tankklepje heb ik nog niet gekeken.

            zou standaard in je tankklepje moeten staan?

            Tyre pressures

            Road use
            – 16” wheels front 30-32 psi (2-2.2 bar) rear 30-32 psi (2-2.2 bar)
            – 17” Wheels front 30 psi (2 bar) rear 30-32 psi (2-2.2 bar)

            Track use
            Most tyres work best at 30-32 psi hot, for most track orientated tyres, the cold starting pressures are around 24-25 psi (1.6-1.7 bar) for the fronts and 26-27 psi (1.8-1.9 bar) for the rears. On hotter days, the tyre pressures may, once set hot, drop below the above cold pressures. Take care to not let the cold starting pressures fall below these minimums as the tyre may suffer a failure.

            968bandendruk.jpg

              Ik kan niet vinden hoeveel bandenspanning vereist is op de 968. Niet in de handleiding, niet op een plaatje in de wagen op het eerste zicht. Betreft 16 inch met 205 voor en 225 achter. Iemand?

              Ik heb er nu vooraan 2,2 bar en achter 2,3 op staan.

                Heel juist BC.

                Een illustratie…

                porsche-motorsport-image.jpg

                Dat zijn dus 18 duimers! :popcorn:

                Ik las het stukje van Chris Harris in TG Magazine februari 2018. Hij is pissed over de steeds toenemende velgendiameters die uiteraard niet gecompenseerd worden door een even grote toename in buitendiameter. Zijn punt is dat F1 met dikke banden rijden. Ik weet ook wel dat de hele set-up erop afgestemd is, maar hij heeft gelijk. De grote velgen zijn grotendeels marketing.

                Ik rij liever met mijn 18″ winters dan met mijn 20″ zomers op de Cayman. Die 18″ geven zo lekker tactiel mee in de bochten. Het kan mij geen reet schelen dat de 20″ rapper rond de ‘Ring racen want ik kom daar niet.

                Op mij koersvelo heb ik de eerste 25mm vervangen door 28mm. Scheelt dag en nacht, zoveel beter! Een kleine berekening straal kwadraat x pi leert dat 6bar in de 25 overeenkomt met evenveel lucht in de banden aan 4,8bar in de 28!

                Toch denk ik niet dat onze 968 op dit ogenblik zo goed rijdt als er mogelijkerwijze inzit. En ik probeer te achterhalen wat de opties zijn om het niveau te verhogen. Mogelijk zijn de schokbrekers niet meer in optima forma, weet ik veel.

                  [hide]Er zit wel iets in de opmerking van YellowSub zenne. Meestal wordt dit gedaan om meerdere redenen:
                  – onafgeveerd gewicht daalt als we er van uitgaan dat velg-band combo in 19″ minder weegt dan in 20″, hetgeen een positieve weerslag heeft op het weggedrag, en ook het accelereren en afremmen zou performanter verlopen wegens kleinere wiel omtrek en minder massa.
                  – is heel populair in de USA omdat daar in 19″ nog veel keus is in types semis en slicks en in 20″ al een pak minder
                  – prijs vd banden is goedkoper

                  Anderzijds ga je altijd wel wat afwijkingen genereren in de rolomtrek. Hoeveel invloed heeft dit op ESC, ABS, TC en dies meer weet ik niet.

                  Persoonlijk zou ik het niet snel doen denk ik, ik hou mijn wagens graag zo standaard mogelijk (dus ja, ook alleen banden met het porsche merkteken, pagid blokken want die zijn oem porsche leverancier, standaard velgen, …) ! Minste kans om in oeverloze discussies omtrent garantie en coulance te vallen. Tenzij je echt alleen je auto buiten garantie en enkel op een circuit gaat gebruiken natuurlijk, dan ligt de kosten baten verhouding anders imo. YMMV[/hide]

                    Waarom?

                    GT4 moet je niet kopen voor comfort hoor
                    Staat een rete strakke ophanging onder, 19″ gaat niet veel comfortabeler zijn hoor
                    En wat met remschijven? Past een 19″ wel op een GT4?
                    Alles, is wel perfect op elkaar afgestemd, zou het niet zo maar veranderen bij zo’n machien

                      Ik probeer alle opties te overwegen. 16″ houden of naar 17″ gaan.

                      Trouwens, als, àls! de dag ooit zou komen dat er een GT4 op mijn naam komt, dan gooi ik er die 20″ waarschijnlijk direct af voor 19 duimers…

                        Ik rij liefst met Pirelli
                        Of Michelin (stuur iets zwaarder, best bij 205 houden)

                        Natuurljk op 17″ :happy:

                          Waarom zijn er enkel 17 duim banden aanbevolen als zomerband bij de 968? Als winterband zijn er trouwens wel 16 duim voorzien. Onze 968 heeft 16 duim velgen, wat standaard was. De 17″ Cup 1 was een optie (Cup 2 op latere productie)

                          De 944S2 had denk ik quasi dezelfde ophanging en daar zijn de 16 duim wel vermeld (7x16V en 8x16A)

                          Er liggen Bridgestone op maar ik moet eens checken welk type juist. 205/55V en 225/50A >> Edit: S-02 (deze zijn inderdaad vermeld bij de 944S2 als Bridgestone Potenza S-02)

                          968summertires.png

                            Mooie update’s :up: Maken op den duur een wereld van verschil :think:

                              Nog wat foto’s van Apple CarPlay op de 2-DIN Kenwood. Misschien heiligschennis voor sommigen, maar alles wat gedemonteerd is (de klok en een bakje) werd ongeschonden bewaard en kan er later opnieuw in.

                              ITunes:

                              P3166925.jpeg

                              Kaarten:

                              P3166926.jpeg

                              Telefoon:

                              P3166927.jpeg

                              Wat ook nog rest is de revisie van de temperatuurmeter. Ik heb een nieuw schermpje gereed liggen. Is niet hetzelfde als oudere 944, hier is geen klok bij.

                              P3166928.jpeg

                                Zopas de wagen afgehaald bij Deca te Drongen. Ze hadden de opdracht om bij beide zetels zeker de zitting maar ook de rug onderhuids na te zien. Vooral de chauffeur-stoel gaf het gevoel alsof je op het frame zat. De rug vond men uiteindelijk nog ok en ook de zijkanten van de zit waren nog best goed. Dus is enkel het middenstuk van nieuwe harde mousse voorzien en een nieuwe doek erboven. Dan de bestaande lederen bekleding er netjes weer overheen.

                                Ik zie geen verschil, maar voel het des te meer. Je lijkt wel een paar cm hoger te zitten. Prima zo!

                                P3166921.jpeg

                                Er lag een gedeukt flesje met nog wat mineraalwater op het tapijt… Blijkbaar heeft Deca dat vanonder een zetel gevist. Het was Italiaans en de datum op de dop is december 2014… Wat dus klopt met het verhaal dat de eerste opkoper uit Doornik de 968 zelf (ik denk in 2016) in Italië heeft opgepikt (de eigenaar werkte bij Lamborghini en woonde op 500 m van de fabriek).

                                P3166929.jpeg

                                P3166930.jpeg

                                Daarmee is er al een aardig lijstje weggewerkt want we wisten bij de aankoop dat de remschijven vooraan te vervangen waren en dat er wat aan versnellingsbak schortte. Allebei naar tevredenheid opgelost.

                                Ik tikte ook al een nieuwe asbak op de kop want ik vind gebruikte asbakken degoutant vies…

                                P3166923.jpeg

                                P3166924.jpeg

                                  Blij dat je zo tevreden bent met de 968, verbaas me ook nog steeds hoe goed deze wagens zijn.
                                  Als je toch aan vernieuwing van de ophanging denkt, zou ik zeker dikkere stabi’s aanraden om het weggedrag helemaal op punt te stellen. Gaan het hellen in bochten nog verder tegengaan.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 167)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.