novecentosessantotto

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 novecentosessantotto

  • Maker
    Discussie
  • Ik droomde van een 964, van een GT4 en dacht er ook aan om mijn teergeliefde Yellow Submarine te ruilen voor een 981 GTS maar dat bleek allemaal niet te matchen met onze verwachtingen en onze mogelijkheden. Ik schrijf onze in plaats van mijn want de vrouw van mijn leven moet hier ook allemaal maar mee om kunnen, de schat.

    Het is dus het model geworden die ik 25 jaar geleden al wou hebben maar toen langs geen kanten kon betalen: de 968!

    We zijn nu officieel 15 oktober 2017 en dus is onze 968 die we gisteren zaterdag in Haguenau [F] bij Wack Automobiles hebben opgepikt (heenreis per TGV via Strasbourg, naar huis per 968 met dank aan de weergoden voor een prachtige dag) nu precies 25 jaar oud geworden. Hij werd in 1992 uitgeleverd naar Italië aan een medewerker van Lamborghini (eerste stempel in OH boekje is van Porsche Modena). Vandaar zullen we de bolide “il novecentosessantaquattro” gaan heten oftewel 968 in het Italiaans. Zie het ook als eerbetoon aan onze goede maar verre vriend Sensa, die zijn vorige thuisland nu wellicht hard aan het missen is!

    De teller geeft 132500 km aan en alhoewel het OH boekje een gat van 20 jaar vertoont, denk ik dat dat correct is. Het is een coupé (geen targa) met airco en manuele 6-versnellingsbak met sper-differentieel. In de loop der tijden verloor hij zijn 17″ Cup wielen (nu 16″) maar kreeg (lang geleden) een verse laklaag (Amazon) en de schitterende zwarte lederen zetels zijn wellicht ook niet origineel als ik de sticker juist heb ontleed (maar daarover géén klachten!). De enige belangrijke issue waar ik nu weet van heb is het zoemen van de versnellingsbak dat hoogstwaarschijnlijk duidt op het beruchte probleem van het roulement. Maar dat laten we deze winter wel oplossen door bekwame handen.

    Rest mij nog in deze speciale dank te betuigen aan al diegenen die mij raad gaven (zij weten wie ze zijn) maar vooral DST die mij zomaar met zijn eigen 968 liet rijden ter vergelijking. Spijtig genoeg liet hij me daarna ook met zijn 964 C4 rijden. Dat blijkt namelijk een formidabele machine te zijn, een echte showcase van wat een 964 moet zijn: krachtige (late productie) motor, perfecte wegligging.. schitterend gewoon. Enfin, we hebben nog iets om van te dromen later.

    Maar dan nu waar jullie allemaal op wachten: de foto’s. De mooiste zijn die van de website van Wack, dus bij deze:

    968-1.JPG

    968-5.JPG

    968-8.JPG

    968-13-2.JPG

    968-15.JPG

    968-18.JPG

    968-21.JPG

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 167)
    • Top! Blijft ook een prachtige auto!

        Toen we de 968 testreden voor de aankoop bij Wack Automobile in Haguenau (F) bleek er behalve de zichtbaar versleten remschijven vooraan nog één ander probleem: de versnellingsbak liet achteraan van zich horen.

        Dat is blijkbaar een gekend probleem, te wijten aan een rollager die met foute speling destijds machinaal werden aangebracht. De hulplijn genaamd Walter Janssens verwittigde me zelfs dat het best nog erger zou kunnen zijn als de “pion-attack” (pion-as) beschadigd was. Dat ene onderdeel kost namelijk nieuw al 3.200€!

        Vooraleer over de aankoop te beslissen heb ik ook contact gezocht met een man die in de materie gespecialiseerd is, Tonnie Vos (werkplaats nabij s’ Hertogenbosch NL). Die kon natuurlijk ook niet per telefoon ramen hoeveel het uiteindelijk zou kosten om dit op te lossen, maar indien een (gebruikte) pion-as moest voorzien worden, zou een revisie toch wel pakweg 2.500€ gaan kosten. Maar de verkoper beweerde bij hoog en bij laag dat het enkel de roulementen zouden zijn. Hij wou het wel zelf herstellen, maar pas nadat zijn enige daartoe bekwame technieker terug was uit vakantie en nog andere wachtenden had bediend. Maar hij wou voor dit probleem 2.000€ korting toestaan, dus wij hapten toe.

        Ondertussen zijn wij dus met de auto blijven rijden. Het lawaai leek mettertijd te verminderen, wellicht gewoon gewenning, zeker bij kortere ritten en nadat een nieuw audio systeem voor de nodige afleiding ging gaan zorgen. Maar met de trip naar Dresden in april met TACB in het vooruitzicht, leek het toch beter dit te laten aanpakken.

        Walter Janssens suggereerde nog om een tweedehands bak te kopen, maar de ene die ik vond kostte 3.500€ bij Van Zweeden, kwam uit een CS met 80.000 km. Welke waarborg heb je dan? Als bij het monteren blijkt dat er iets niet klopt, dan krijg je een andere maar wie zegt dat je een paar weken later niet hetzelfde probleem hebt? Voor mij geen optie, zeker gezien de prijs.

        Dus heeft WJ de bak gedemonteerd, ik heb die vorige week maandag naar Tonnie Vos gebracht en die wist de dag nadien te zeggen dat de pion-as geen schade vertoonde. We waren er dus op tijd bij, want door de speling die het gevolg is van de defecte rollagers kan de pion-as wel degelijk onherroepelijke schade krijgen aan de vertandingen. Het zou 1.400€ kosten om de bak weer als een nieuwe te laten werken (voor een goed begrip, excl uit- en inbouwen). Al op donderdag kreeg ik bericht dat het klaar was, dus ik ben die vrijdag gaan halen. WJ heeft ze gisteren gemonteerd, volgens hem is alles prima gedaan.

        Vandaag voor het werk een 250 km gebold richting kust en terug met de 968 en ik blij als een konijn op het plein! De 968 is gewoon een heerlijke auto voor alle wegen en de stabiliteit op de snelweg bij ietwat hoger dan toegelaten snelheden is onovertroffen! En de bak hoor ik niet meer… Goed werk! Ik kick van iets oud dat beter werkt dan het meeste nieuwe gerief! De koppeling was al vorig jaar vernieuwd door de verkoper en die werkt zacht als boter. Who needs PDK? :engeltje: (de GT4 heeft een keiharde koppeling, maar dat terzijde)

        Wat foto’s:

        vooraf:
        P2196732.JPG

        de schade:
        P2236746.JPG

        achteraf:
        P2236749.JPG

        Volgende: de vulling van de voorste zetels vernieuwen met behoud van de sublieme lederen bekleding. Dat is gepland op 12 maart, bij DECA in Drongen!

        Eventueel daarna de ophanging opfrissen maar daar ben ik nog niet uit.

          mooie wagen, dikke proficiat!!

            968… prachtige wagen vind ik dat. :respect2: Maar de volledig rode achterlichten zijn niet echt mijn ding. Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb dat altijd al gek gevonden.

              Net nu ik dacht een instrument te hebben om het reilen en zeilen van die snert-rukkers aan de overkant van de straat te documenteren :engeltje:

              Maar goed, ik zal ze vragen om een kap over hun hoofd te zetten.

              Wim

                Let wel op dat je niks post op het net/youtube waar van anderen het nummerbord of gezichten te zien zijn, want kun je zwaar in de problemen komen in verband met schenden van de privacywet. 💡

                Let ook goed op in welke landen je de dashcam mag gebruiken, want worden er ook steeds minder, en gaat dezelfde kant op als een navigatiesysteem wat flitsvermelding geeft tijdens rijden.

                  Gisteren is dan het multi-media speelgoed met dashcam geïnstalleerd. Ik kan melden dat de opnames gebeuren van situaties voor de auto en niet van erin! :engeltje:

                  Wie wil kan mij bellen als ik in de 968 zit en ik zal geheel volgens de wet kunnen antwoorden! Apple CarPlay moet ik nog uitvogelen en er zijn nog een paar gebruiks-issues (iPod via USB èn iPhone via Bluetooth doet vreemd) die nog wat studie vergen.

                  Er staat ook DAB+ radio-ontvangst op maar dat marcheert van geen kanten. Als er ontvangst is, is de klank perfect, maar om de haverklap is er een korte onderbreking van het signaal. De antenne was bijgeleverd en is op de voorruit gekleefd. Heel netjes, maar ik ben blij dat de installateur ook de FM-antenne terug in orde gebracht heeft…

                  Ik zit nu wel tijdelijk zonder dashboard-verlichting want er moet ergens iets verkeerd zijn aangesloten. De auto gaat er nog eens voor binnen. De zekering was doorgebrand en daarna de vervanger ook al. De mistlichten zitten trouwens op dezelfde zekering van 7,5. Op positie 38! Zo leert een mens nog eens iets van zijn auto.

                  Ik heb wel meer zin om zelf van die kleine dingetjes te repareren. Het LCD schermpje van het kleine klokje met temperatuur is stuk. Nieuw kost dat spel 400€ maar het schermpje heb je voor een 50€. Je hebt toch veel werk om het uit de auto te demonteren, dan kan je het net zo goed helemaal zelf fixen.

                  Bij de papieren zat ook een handleiding van een niet meer aanwezige Pioneer Radio-CD. Hoewel de auto minstens 4 jaar in Italië is gebleven en er daarna een gat van 20 jaar in het onderhoudsboekje zit, doet het feit dat de bewuste handleiding een Belgische is (NL-F) èn van een type uit 1991 me vermoeden dat de auto al heel lang in ons land is.

                  Maar bij RS motors waar ze de auto in 2016 een onderhoud gaven wou men niets zeggen, wegens “privacy”. Wack Automobiles die me de 968 verkocht zegt me nu dat hij de auto heeft gekocht bij Vade Motorsport in Doornik. En die zou de 968 zelf in Italië hebben gehaald. Toch nog eens navragen, wordt vervolgd.

                  Hier een foto van onze 968 in Doornik:

                  image-2.jpg

                  En hoewel het interieur optisch perfect is, zijn de zetels, vooral bij de chauffeur doorgezeten. Ik heb de auto woensdag bij Deca in Drongen gepresenteerd en de vulling kan vernieuwd worden met behoud van het lekkere zwarte leder (iedereen zijn fetish). In maart is er pas tijd voor want het orderboekje zit vol. Zou een 125 per zetel kosten, dus ik laat de andere ook direct doen, hoewel die er nog mee doorkan.

                  Vergeleken met mijn Cayman rijdt de 968 als een baksteen. En toch kan ik er geen genoeg van krijgen. Ik zou er echt geen probleem mee hebben om die als enige dagelijkse auto te gebruiken. De koppeling is licht, de besturing wat zwaar maar heeft veel gevoel, bochtengedrag is feilloos, de wagen is niet te breed zodat je overal door kan, je zit voldoende hoog en ziet goed, de auto is zeer praktisch met de achterklep. En een paar seconden plankgas doet me steeds van oor tot oor lachen! Mijn halve suggereerde dat ik net zo goed de Cayman kon verkopen. Ik antwoordde van ja, dan is er plaats voor een GT4 als tweede wagen naast de 968 als dayly! :first:

                    Ik zou toch opletten met een dashcam ! https://www.youtube.com/watch?v=dUzoTA-aI7Q :mrgreen:

                      Heb ervaring met Kenwood dubbeldin én met Car Audio Service in Opwijk en ben van beide tevreden :up:
                      Dashcam zou ik nemen. Ik weet niet of je de auto gaat laten schatten en naargelang omnium gaat verzekeren of niet, maar indien niet kan zo’n dashcam goud waard zijn :salut:

                        Ik ga nog even verder rijden met de versnellingsbak zoals hij is. Volgens Walter Janssens kan het niet echt kwaad. Maar vanzelf genezen zal er natuurlijk niet inzitten.

                        Aangezien we de wagen dagelijks gebruiken wil ik er wel een up to date mediasysteem in hebben voor muziek, telefoon en navigatie. Iedereen in het gezin heeft een iPhone dus moet het een systeem met Apple CarPlay worden zodat het mooi samenwerkt. Dat wil zeggen een groot scherm in dubbel DIN. Het is altijd wikken en wegen want je wil je origineel interieur niet verknoeien. Onder de enkelvoudige DIN radio zit er een even groot bergvak met een analoge klok. Dat element moet dan verwijderd worden. Maar het kan er later altijd weer in.

                        Hier trouwens te koop op eBay voor $199:
                        s-l1600.jpg

                        Het resultaat ziet er dan ongeveer zo uit:

                        968_2DINreciever.jpg

                        Maar dan zonder CD-sleuf want daar zie ik echt het nut niet meer van in aangezien we geen CD’s meer kopen. Ik opteer dus voor de Kenwood DMX7017DABS met DAB+ tuner. Voor navigatie gebruik je dan gewoon de app op de iPhone. Ik twijfel enkel nog of ik er de dashcam bij neem.

                        Kenwood

                        Opinie? Zijn de luidsprekers (6 dacht ik) in de 968 ok? De FM antenne die nu achter op het dak staat is intern verroest en geeft geen signaal meer. Die is overbodig dan, maar ik zal di er best laten opstaan? Of bestaan er stops om deze te deleten?

                        O ja voor ik het vergeet: het inbouwen wil ik aan Car Audio Service in Opwijk toevertrouwen.

                        123

                          Swepco 201 is amerikaanse bak olie die geweldig goed op 915 bakken werkt, versleten synchros die plots een stuk minder versleten zijn na omschakelen op Swepco, is 80w90 .
                          zit Lubium in
                          zeg nu zelf , dat klinkt goed, repeat after me
                          LU
                          BI
                          UM

                          soit, geen idee of je dat ook op je boterhammekes kan doen, maar het werkte geweldig op mijn 911.

                          Swepco 201 Multi-Purpose Gear Lube

                          Maar zoals Wim zegt, das voor 915 , voor de 968 bak heb je een andere variant nodig, ik denk de SWEPCO 210 (80w140), maar ben niet volledig mee in de 968 details

                          Swepco 210 Multi-Grade Gear Lube

                            Wel, toen ik na de proefrit overlegde met Walter Janssens zei hij – zonder de 968 zelf al gezien te hebben, puur op basis van mijn beschrijving – dat het ofwel de lagers waren (dus het beruchte probleem), ofwel de “pion-attaque” (de pion-as).

                            Na er echter zelf mee gereden te hebben zei WJ dat het volgens hem wel degelijk de pion-as is aangezien de lagers een ander geluid maken. Hij was zelf van plan om er nieuwe olie op te doen, maar hij heeft de olie gecontroleerd en die is nog heel proper. Dat kan kloppen, want volgens de interne werkbon van de verkoper was die in februari van dit jaar ververst bij het groot onderhoud.

                            Hij vermeldde ook dat hij vroeger bij problemen van die hele plakkerige olie gebruikte die hij ergens in Frankrijk kocht, maar deze wordt niet meer gemaakt. Ze zou er ook maar 5000 km opblijven, waarna ze er veel dunner uitkwam. Wat voor iets is die Swepco?

                            Wim

                              let er dan wel op dat je de goede koopt voor de 968 bak, want daar kan die Swepco voor de 915 bak niet in. 💡

                              123

                                hoe weten ze zo zeker dat het de pinion zelf is die kapot is?
                                Die 968 bakken hadden problemen met de lager schalen van de pinion, verkeerde montage door de robot bij Getrag… geeft een gierend geluid en valt vaak voor bij auto’s met lage kmstand. Maar is op te lossen met gewoon nieuwe lagers en juiste montage. te doen.

                                Verder, met een versnelligs bak, Kap eerst eens verse olie in die bak en evalueer dan eens wat het ding doet. Swepco kan soms wonderen verrichten op een bak.

                                  Tot zaterdag dan met de 968 :driver: :drink:

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 167)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.