novecentosessantotto

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 novecentosessantotto

  • Maker
    Discussie
  • Ik droomde van een 964, van een GT4 en dacht er ook aan om mijn teergeliefde Yellow Submarine te ruilen voor een 981 GTS maar dat bleek allemaal niet te matchen met onze verwachtingen en onze mogelijkheden. Ik schrijf onze in plaats van mijn want de vrouw van mijn leven moet hier ook allemaal maar mee om kunnen, de schat.

    Het is dus het model geworden die ik 25 jaar geleden al wou hebben maar toen langs geen kanten kon betalen: de 968!

    We zijn nu officieel 15 oktober 2017 en dus is onze 968 die we gisteren zaterdag in Haguenau [F] bij Wack Automobiles hebben opgepikt (heenreis per TGV via Strasbourg, naar huis per 968 met dank aan de weergoden voor een prachtige dag) nu precies 25 jaar oud geworden. Hij werd in 1992 uitgeleverd naar Italië aan een medewerker van Lamborghini (eerste stempel in OH boekje is van Porsche Modena). Vandaar zullen we de bolide “il novecentosessantaquattro” gaan heten oftewel 968 in het Italiaans. Zie het ook als eerbetoon aan onze goede maar verre vriend Sensa, die zijn vorige thuisland nu wellicht hard aan het missen is!

    De teller geeft 132500 km aan en alhoewel het OH boekje een gat van 20 jaar vertoont, denk ik dat dat correct is. Het is een coupé (geen targa) met airco en manuele 6-versnellingsbak met sper-differentieel. In de loop der tijden verloor hij zijn 17″ Cup wielen (nu 16″) maar kreeg (lang geleden) een verse laklaag (Amazon) en de schitterende zwarte lederen zetels zijn wellicht ook niet origineel als ik de sticker juist heb ontleed (maar daarover géén klachten!). De enige belangrijke issue waar ik nu weet van heb is het zoemen van de versnellingsbak dat hoogstwaarschijnlijk duidt op het beruchte probleem van het roulement. Maar dat laten we deze winter wel oplossen door bekwame handen.

    Rest mij nog in deze speciale dank te betuigen aan al diegenen die mij raad gaven (zij weten wie ze zijn) maar vooral DST die mij zomaar met zijn eigen 968 liet rijden ter vergelijking. Spijtig genoeg liet hij me daarna ook met zijn 964 C4 rijden. Dat blijkt namelijk een formidabele machine te zijn, een echte showcase van wat een 964 moet zijn: krachtige (late productie) motor, perfecte wegligging.. schitterend gewoon. Enfin, we hebben nog iets om van te dromen later.

    Maar dan nu waar jullie allemaal op wachten: de foto’s. De mooiste zijn die van de website van Wack, dus bij deze:

    968-1.JPG

    968-5.JPG

    968-8.JPG

    968-13-2.JPG

    968-15.JPG

    968-18.JPG

    968-21.JPG

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 167)
    • Nummerplaat en inschrijvingsbewijs aangekomen. Euro 2 is netjes vermeld. :up:

        Technische vraag: toen we de wagen proefreden voor de aankoop, werd het duidelijk dat de versnellingsbak diende te worden aangepakt. De prijs van de auto is naar beneden aangepast, maar het zal nog niet genoeg zijn. Want volgens Walter Janssens is het wel degelijk de pion-as die moet vervangen worden. We kunnen rijden, maar vroeg of laat wil ik de bak wel in orde hebben.

        Aangezien een ruilbak aan 11000 (prijs dan nog zonder M220) onbetaalbaar is, blijven er 2 opties over:

        a/ een recuperatiebak. Van Zweeden (NL) heeft er één voor 3500€ van een 968 CS met 80000 km. Dus ook met de M220 optie sperdifferentieel zoals de onze. Dit heeft de voorkeur van WJ maar dan heb je volgens mij nog altijd een oude bak. Je krijgt eigenlijk maar een week inruilgarantie ook.

        b/ een revisie, voor een raming (kan dus oplopen) van 2500€ inclusief een recuperatie pion-as (onderdeel kost nieuw 3200€). Deze zou dan “schakelen als een nieuwe” dixit Tonnie Vos (NL) die hierin gespecialiseerd is. Dat klinkt toch wel goed, maar WJ is sceptisch.

        Mening gevraagd van de kenners en ervaring-deskundigen aub!

          Update: Datenblatt Euro 2 vorige week afgehaald bij PCM. Vlotte service maar wel pakweg 230€.

          Daarna naar de keuring, maar mijn Frans gelijkvormigheidsattest telde niet… :engeltje: Dus een afspraak gemaakt bij d’Ieteren in Anderlecht alwaar ik maandag binnen de 45′ probleemloos een Belgische gelijkvormigheidsattest kreeg voor de luttele som van 170€. Aangezien de wagen van Italiaanse origine is en in ongeroerde staat verkeert is er geen probleem wat dat betreft. Een Amerikaan zou kennelijk een ander paar mouwen zijn.

          Dan spoorslags naar de keuring: geen enkele opmerking gekregen. De 968 ook eens goed langs onder kunnen bekijken: dat ziet er gewoon perfect uit! De auto is voor dagelijks gebruik gekeurd, hoewel hij 25 jaar is. De bedoeling is de verplaatsingen voor het werk wat op te leuken en daar mag je geen oldtimer-gekeurde wagen voor inzetten.

          Gisteren dan naar de verzekeringsagent en met diens stempel op het rose formulier dan naar Visserij 43 te Gent bij DIV om de uitleg voor de Euro 2 face to face te kunnen doen. Geen probleem meneer!

          Vandaag dan de wederhelft verzocht om de passage van de sint postbode met de plaat niet te missen maar dat is toch gebeurd… 👿 Enfin, de voorplaat heb ik al, zo een hip plexi ding bij de Gamma. Ze maken het terwijl je er op kijkt! De letters zitten eigenlijk aan de achterzijde. :up:

          Met wat geluk wat de post betreft kunnen we met de jong-timer naar den Duvel! :drink:

            Ciao, ik beloof wat meer aandacht te hebben, maar ook hier agenda vol! :first:

              En dan doe ik eens iets in het Italiaans, dan ziet meneer het niet eens! Toch bedankt, fratello!

              [hide]Ik heb het wel retedruk want er zaten de laatste 2 weken continu 8 mannen op en rond onze bouw die allemaal moesten gemonitored en van instructies voorzien worden. Dus veel vooruitgang op dat vlak ook! [/hide]

                amaaiii ik sta heel wat achter met lezen
                Proficiat met je 968 Erwin!!! :first:

                  Wel, je bekomt een Datenblatt dat je aanvroeg met het Umschlusselungdokument :popcorn:

                    ik heb een Datenblatt aangevraagd voor mijn 928, geen umschlusselung document. Umschlüsselung auf die Euro 2 Norm is niet nodig want staat er standaard al op.

                    123

                      dat bevestigt dus wat ik al zei.

                        In tegenstelling tot RS Motors heeft men mij bij PC Mechelen onmiddellijk verder geholpen! De aanvraag loopt!

                        Deepee, op dat bewuste umschlusselung document van Porsche staat anders wel zwart op wit dat:

                        [i]Bedingt durch das schadstoffspezifische Verhalten aller Porsche des Typs 928 ist eine Umschlüsselung auf die Euro 2 Norm leider nicht möglich.

                        Ebenso können Porsche, deren 6-stellige „Schlüsselnummer zu 1“ mit 03 endet, wegen des technischen Bauzustandes maximal mit der Euro 1 Stufe typisiert werden.[/i]

                        Dus bij een 928 is het niet mogelijk… :mrgreen:

                        En de 2de paragraaf heeft het over een sleutel-nummer maar ik zou niet weten welk dat is, en bij PCM zegt men me dat dit niet gevraagd was.

                        Dus!! :drink:

                        Het kon wel een paar weken duren. Ik zal best wachten tot ik het papier heb vooraleer in te schrijven?

                          Allemaal Trump zijn schuld, alles Fake … 😉

                            Ah, dit zijn dus VALSE euro2 auto’s, die moeten dringend opgespoord en getaxeerd worden zoals de valse hybrides en de valse o-platen 🙂

                              das de theorie welke de topic starter weinig interesseert. zijn vraag was duidelijk en het antwoord ook.

                              uitlaatgassen meten mogen ze niet in geval van O-plaat. voor keuring dagelijks gebruik keurt men voor auto’s ouder dan 1998 alleen CO (omdat vanaf dat moment elke wagen verplicht uitgerust moest zijn met een katalysator). de normwaarden CO en NOX zijn vastgesteld obv bouwjaar, niet euro-norm die al dan niet vermeld staat op het inschrijvingsbewijs.

                              123

                                het punt is net dat een 911 of 928 uit de jaren 80 onmogelijk Euro 2 kan halen …
                                Als er daar Euro 2 op het papier staat, is dat gewoon onterecht.

                                Euro 1 wil ik nog geloven, mits katalysator en Lambda maar Euro 2 halen die auto’s echt niet in werkelijke metingen van CO en NOX

                                  daarmee is weer bewezen dat er een verschil is tussen de wikipedia-theorie en de Belgische praktijk, hoe irreëel die dan ook is voor sommigen.
                                  dat het hele uitstoot verhaal slechts een papieren oefening is, dat heeft dieselgate overduidelijk gemaakt.
                                  het maakt toch niet uit of een 911 luchtkoeler of een 928 uit de jaren 80 enkel een EURO 2 op papier heeft. ze maken in brussel de regeltjes en wij spelen mee op het randje van die regelneverij.
                                  als de duitse fabrikant op papier en op chassisnummer bevestigt dat een wagen voldoet aan een Europese norm die de bureaucraten pas jarenlater hebben overgenomen, welk Belgisch keuringsstation gaat dat tegenspreken?

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 167)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.