novecentosessantotto

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 novecentosessantotto

• Maker
    Discussie
  • Ik droomde van een 964, van een GT4 en dacht er ook aan om mijn teergeliefde Yellow Submarine te ruilen voor een 981 GTS maar dat bleek allemaal niet te matchen met onze verwachtingen en onze mogelijkheden. Ik schrijf onze in plaats van mijn want de vrouw van mijn leven moet hier ook allemaal maar mee om kunnen, de schat.

Het is dus het model geworden die ik 25 jaar geleden al wou hebben maar toen langs geen kanten kon betalen: de 968!

We zijn nu officieel 15 oktober 2017 en dus is onze 968 die we gisteren zaterdag in Haguenau [F] bij Wack Automobiles hebben opgepikt (heenreis per TGV via Strasbourg, naar huis per 968 met dank aan de weergoden voor een prachtige dag) nu precies 25 jaar oud geworden. Hij werd in 1992 uitgeleverd naar Italië aan een medewerker van Lamborghini (eerste stempel in OH boekje is van Porsche Modena). Vandaar zullen we de bolide “il novecentosessantaquattro” gaan heten oftewel 968 in het Italiaans. Zie het ook als eerbetoon aan onze goede maar verre vriend Sensa, die zijn vorige thuisland nu wellicht hard aan het missen is!

De teller geeft 132500 km aan en alhoewel het OH boekje een gat van 20 jaar vertoont, denk ik dat dat correct is. Het is een coupé (geen targa) met airco en manuele 6-versnellingsbak met sper-differentieel. In de loop der tijden verloor hij zijn 17″ Cup wielen (nu 16″) maar kreeg (lang geleden) een verse laklaag (Amazon) en de schitterende zwarte lederen zetels zijn wellicht ook niet origineel als ik de sticker juist heb ontleed (maar daarover géén klachten!). De enige belangrijke issue waar ik nu weet van heb is het zoemen van de versnellingsbak dat hoogstwaarschijnlijk duidt op het beruchte probleem van het roulement. Maar dat laten we deze winter wel oplossen door bekwame handen.

Rest mij nog in deze speciale dank te betuigen aan al diegenen die mij raad gaven (zij weten wie ze zijn) maar vooral DST die mij zomaar met zijn eigen 968 liet rijden ter vergelijking. Spijtig genoeg liet hij me daarna ook met zijn 964 C4 rijden. Dat blijkt namelijk een formidabele machine te zijn, een echte showcase van wat een 964 moet zijn: krachtige (late productie) motor, perfecte wegligging.. schitterend gewoon. Enfin, we hebben nog iets om van te dromen later.

Maar dan nu waar jullie allemaal op wachten: de foto’s. De mooiste zijn die van de website van Wack, dus bij deze:

968-1.JPG

968-5.JPG

968-8.JPG

968-13-2.JPG

968-15.JPG

968-18.JPG

968-21.JPG

15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 167)
    • [quote=”JMB” post=258105]Zonder andersluidende documenten wordt een 968 als euronorm 0 ingeschreven (en met 295 gr co2).
      Blijkbaar kan de invoerder een technische fiche afleveren waarop de euronorm van de wagen staat.
      Nadat de adminsitraite dit document goedkeurt kan je tocht de LEZ binnen.
      Zo een technische fiche kost wel 190€. + BTW[/quote]

met het attest van de invoerder en het roze inschrijvingsformulier naar DIV en dan staat EURO2 meteen bij op je inschrijvingsbewijs.
      ofwel vragen of ze het in het keuringsstation al bij op het roze inschrijvingsformulier willen noteren obv van het attest.

0

[quote=”Yellow Submarine” post=258099]… Wat denken jullie trouwens van deze velgen? Ik zie dit heel erg zitten…[/quote]

ene DST biedt op 2dehands zo’n setje strosek velgen te koop aan :first:
        https://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/autoaccessoires/velgen/strosek-velgen-porsche-944-964-375852469.html

strosek.jpg

0
        Anoniem

Zonder andersluidende documenten wordt een 968 als euronorm 0 ingeschreven (en met 295 gr co2).
          Blijkbaar kan de invoerder een technische fiche afleveren waarop de euronorm van de wagen staat.
          Nadat de adminsitraite dit document goedkeurt kan je tocht de LEZ binnen.
          Zo een technische fiche kost wel 190€. + BTW

0

Een setje foto’s van tijdens onze voorafgaande ondeskundige visite…

Als iemand iets fout ziet, zeg het maar. Ik heb niet de minste spetter roest of blaas op de lak gezien. Enkel achteraan is eer kleine wonde onder de letter P.

Ik probeer nog uit te zoeken hoe het zit met de bekleding van de zetels, is dat leder er van bij het begin of niet?. Op de sticker die ik in de 1ste post plaatste zie ik volgende codes die ik opzocht op Stuttcars:

L39A Amazon Grun
            LT iets met interieur??
            C07 Italia
            220 sperdiff
            231 interne bandencode
            403 17′ cup velgen (verdwenen)
            498 zonder modelbenaming
            573 airco

Voor lederen bekledingen zou er iets in de 900 moeten staan…

P9305625.jpeg

P9305606.jpeg

P9305613.jpeg

P9305614.jpeg

P9305616.jpeg

P9305617.jpeg

P9305618.jpeg

P9305619.JPG

0

[quote=”Yellow Submarine” post=258100][quote=”Herman911″ post=258030]Idem bij m’n 928 spiegel er onbewust afgemept Erwin. Carglass heeft daar speciale lijm voor, zo hersteld :happydance:[/quote]

Na de douane deze ochtend ben ik 2 km verder bij Carglass binnengewipt en het is dus al gefixt! thx, you rule! :respect2:

Daarna naar Brussel via E40, was al na 10u maar dikke file: geen probleem voor de 968 en ook niet voor mijn linkerbeen :up:

Dan dus centrum Brussel: geen probleem! :drink:

Daarna naar Ronse via verbindingswegen, lekker afgeragd: gewoon zalig :driver:

Totaal 177 km![/quote]

De laatste 3 dagen ook altijd met de 968 gereden, plezanter als met ne recente Porsche :driver:

0

Yellow Sub, vindt je wagen super. De kleur is tijdloos. Die velgen zien er top uit. Veel veilige km’s gewenst.

0

[quote=”Herman911″ post=258030]Idem bij m’n 928 spiegel er onbewust afgemept Erwin. Carglass heeft daar speciale lijm voor, zo hersteld :happydance:[/quote]

Na de douane deze ochtend ben ik 2 km verder bij Carglass binnengewipt en het is dus al gefixt! thx, you rule! :respect2:

Daarna naar Brussel via E40, was al na 10u maar dikke file: geen probleem voor de 968 en ook niet voor mijn linkerbeen :up:

Dan dus centrum Brussel: geen probleem! :drink:

Daarna naar Ronse via verbindingswegen, lekker afgeragd: gewoon zalig :driver:

Totaal 177 km!

0

[quote=”kleinekastenteufel” post=258062]Zeer mooi kleurencombi :engeltje: .

968 staat best met donkere tinten: groen amazon + zwart leer.

Zoemen ? Balansassen en riemen, typische geluiden !

Bovendien: 1992 + 25 = 2017 – verkeersbelasting.

:drink: :twisted:[/quote]

Het geluid komt van achter en ik heb ergens gelezen dat de motor daar niet zit! :mrgreen:

Mijn vrouw vindt het alvast ook super, de kleur. Voor mij is het mooi maar een tikkeltje te burgerlijk. Zelf zou het van mij liefst van al Riviera mogen zijn. Maar hoe ouder de wagen hoe minder belang je daar aan mag hechten. De conditie is doorslaggevend.

Wat denken jullie trouwens van deze velgen? Ik zie dit heel erg zitten…

968_strosek.jpg

0

[quote=”de_koen” post=258077]de 968 is van 92 en reeds 25jaar oud

BIV en rijktaks zijn bijgevolg beiden het minimum forfaitair tarief van respectievelijk 43€ en 36€, maakt niet op op O plaat of normale nummerplaat.

Ik zou wel aanraden om te wachten tot 1/11 om in te schrijven… aangezien de wagen van 15/10/1992 is, kan het zijn dat er bij inschrijving in dezelfde maand als de 25jarige verjaardag, men toch nog de volle pot aanrekend … BIV van 2000€ en rijtaks van 1300€[/quote]

Zoals je het schrijft heb ik het ook begrepen, maar niet dat laatste! 25 jaar is 25 jaar dacht ik. Deze ochtend ben ik naar de douane in Aalst geweest en daar moest ik noteren en ondertekenen welke datum ik precies met de 968 het land ben ingereden. Dat was dus op zondag 15 oktober 2017! :engeltje:

En blijkbaar is de betaling van het zegeltje afgeschaft! De jongedame aan het loket zei gekscherend dat dit van voor haar tijd was. Met andere woorden: ze vond me een oude bal! :wtf:

Naar de keuring ben ik nog niet geweest wegens gewoon geen tijd. Maar ik ga toch eerst eens bellen om te vragen hoe het zit met de euro 2 regeling zodat we Brussel nog een jaar of 7 binnen mogen. Zonder euro 2 is het maar tot einde 2018 toegelaten voor een benzine. Ik probeer dan ook uitsluiting te krijgen ivm de precieze inschrijfdatum om van de minimale taksen te genieten.

0

Yellow beschrijft zelf HUN emotionele aankoop.

Voor hen zijn dit dus allemaal extra meevallertjes.

Hebben, tegen de gewoonte in, hier nooit eerder meldingen/overwegingen over gemaakt.

😆 😈 😆

0

Ik zie YS niet in deze conversatie en denk dat hij dit allemaal allang overdacht heeft. Afgaande op alle vorige posts denk ik niet dat hij over 1 nacht ijs gegaan is :geek:

0
                          Wim

[quote=”Godspeed” post=258075]Simpelweg een waarschuwing, niet zo lang geleden verkocht hier nog iemand zijn 968 omdat de belastingen hoger uitvielen dan verwacht.[/quote]

Dat is dus iets wat ik nog steeds niet snap. :bounce:

Als ik iets wil, dan ga je toch eerst informeren wart de kosten zijn, van wat dan ook. 💡
                            En doe je dit niet, moet je ook niet zeuren achteraf.

0

Cool, goed om weten!

0

de 968 is van 92 en reeds 25jaar oud

BIV en rijktaks zijn bijgevolg beiden het minimum forfaitair tarief van respectievelijk 43€ en 36€, maakt niet op op O plaat of normale nummerplaat.

Ik zou wel aanraden om te wachten tot 1/11 om in te schrijven… aangezien de wagen van 15/10/1992 is, kan het zijn dat er bij inschrijving in dezelfde maand als de 25jarige verjaardag, men toch nog de volle pot aanrekend … BIV van 2000€ en rijtaks van 1300€

0

Simpelweg een waarschuwing, niet zo lang geleden verkocht hier nog iemand zijn 968 omdat de belastingen hoger uitvielen dan verwacht. Zeker belangrijk om weten als je de keuze hebt deze wagen ook als oldtimer in te schrijven (maar dan inderdaad beperkter te gebruiken).

0
                                15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 167)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.